Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään keinoa puhdistaa varattua tammitasoa, kun siihen on jäänyt musta jälki märästä valurauta-astiasta?
Hinkkaaminen hiekkapaperilla ja uusi vaha päälle. Meillä on valitettavasti puutasot ja joudun tekemään tämän kerran vuodessa.
🇺🇦🇮🇱
Universal Stone
jokapaikan putsari, luonnontuote,
hakkaa kaikki tuotteet mennen tullen,
tuote kestää ainakin 10 vuotta ja halpa, myrkytön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko neuvoa kylpyhuoneen pinttyneisiin kaakeleiden saumoihin? Jos punahometta uhkaa kertyä, se lähtee jynssäämällä, mutta musta mikälie ei millään. Kokeiltu on jo kylpyhuoneeseen tarkoitettuja pesuaineita.
Kloori on aika hyvä kylppäriin, mustat vaatii enemmän hankausta eikä saa päästää pahaksi.
Karmeita myrkkyjä käytätte ja hengittelette. Paras ja myrkytön ja hajuton on jonkun jo aiemmin mainitsema höyrypesuri. Ostaa vaikka kimpassa perheenjäsenten kesken jos ei raasti kerralla 90€ siihen laittaa. Nopeaa, vaivatonta, tehokasta, myrkytöntä.
Eikö se universal stonen savi tuki viemäreitä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmesieni/taikasieni on kyllä todellakin sellainen ihme, että sillä lähtee ihan käsittämättömän helposti monet sellaiset tahrat, joihin mikään muu ei tehoa. Tämä itselleni ihan ykkös aarre!
Uunin pesuun olen kuullut hyvän kikan, jota en tosin ole itse testannut. Suihkutellaan uunin pinnat ja laitetaan syvään uunivuokaan vettä, uuni päälle vaikka useammaksi tunniksi ja vesi haihtuessaan pitää pinnat kosteina ja liottaa likaa, joka sitten lopuksi on helppo pyyhkiä pois.
Robotti-imuriin olen myös tykästynyt. Ei kannata ihan halvinta ostaa. Paremmat mallit osaavat navigoida hyvin. Ei täysin korvaa imuria, mutta helpottaa elämää tosi paljon. Jätän sen siivoamaan kun itse lähden lenkille.
Vielä sellainen vinkki, että käsipaperit on hyviä lasien ja peilien pesuun. Ei jää nukkaa, eikä raitoja.
Vain sellaiset paksummat ja karheammat käsipaperit.
Muutoin jää edelleen nukkaa.
Pidä siivousvälineet ja pesuaineet aina lähellä. Tee ripeästi. Siivous on pikajuoksu. Käydessäsi suihkussa siivoa Kylppäri. Kun pelaat, imuroi ja pyyhi pölyt. Kun tiskaat ja pyyhit pinnat, pyyhkäise myös lattia j.n.e. Huomaat, ettei siivouspäivää ole.
Ruokasoodan käyttäjät ja muut: tutustukaa kidesoodaan ja/tai siivoussoodaan. On paljon halvempaa kuin ruokasooda. Kidesoodaa olen ostanut Prismasta, se löytyy maalien vierestä. Siivoussoodaa ei enää meidän Prismassa ole, olen hakenut Motonetista.
Itse käytän kidesoodaa kaikessa: pesen ikkunat sillä, käytän astianpesuaineena, puhdistan uunin & grillin & kahvinkeittimen sillä, pesen terassit sillä ennen öljyämistä, pesin ulko- ja sisäseinät ennen maalausta jne. Siinä on laimennusohjeet eri käyttötarkoituksia varten. Prismassa kilo maksaa muistaakseni 6,90€ eli verraittain halpaa ruokasoodan sijasta. Kidesooda on myös luontoystävällinen.
Roskakaapin laatikot astianpesukoneeseen!
Mistähän saisi jotain karkeampaa käsienkuivaus paperia, jolla voisi pyyhkiä, kuivata nukkaamatta esim. peilit tai käyttää jopa ikkunaan.
Meillä jenkeissä asuessani kävi ikkunanpesijät. He käyttivät ikkunan loppukuivaukseen juurikin karkeaa, nukkaamatonta paperia, ei mitään lastaa. Puhdasta tuli.
Olen kokenut myös sanomalehdet muuten hyväksi ikkunoihin, mutta ei niitä voi käyttää kun irtoaa painomustetta. Samantyyppistä paperia etsiskelen.
Fläppitaulupaperi lienee aika samaa kuin sanomalehtipaperi, mutta ei mustetta.
Vierailija kirjoitti:
Fläppitaulupaperi lienee aika samaa kuin sanomalehtipaperi, mutta ei mustetta.
Kiitos, hyvä idea.
Fläppipaperia myös löytyy joka toimiston nurkasta. Ei niihin asioihin koskaan palata, mutta lehtiöitä ei vaan heitetä roskiin, vaan tungetaan jonnekin hyllyn päälle.
Vierailija kirjoitti:
Roskakaapin laatikot astianpesukoneeseen!
Tästä tulikin mieleeni, miten itse poistin roskakaapista kokonaan sen ”kärryn” kiskoineen, missä laatikot ovat. Ostin isomman/korkeamman astian sekajätteelle ja jätin pienemmän biojätteelle.
Todella helppo pitää puhtaana roskakaappi, ei tarvitse, kun siirtää jäteastiat tieltä pois ja pyyhkäistä.
Ennen tuhrasin aikaa tuohon ”kärryn ja kiskojen putsaamiseen ja välien hinkkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän saisi jotain karkeampaa käsienkuivaus paperia, jolla voisi pyyhkiä, kuivata nukkaamatta esim. peilit tai käyttää jopa ikkunaan.
Meillä jenkeissä asuessani kävi ikkunanpesijät. He käyttivät ikkunan loppukuivaukseen juurikin karkeaa, nukkaamatonta paperia, ei mitään lastaa. Puhdasta tuli.
Olen kokenut myös sanomalehdet muuten hyväksi ikkunoihin, mutta ei niitä voi käyttää kun irtoaa painomustetta. Samantyyppistä paperia etsiskelen.
Toimiskohan tällanen?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/423208/MTX-Automotive-korjaamopyyherulla-…
Vierailija kirjoitti:
Ruokasoodan käyttäjät ja muut: tutustukaa kidesoodaan ja/tai siivoussoodaan. On paljon halvempaa kuin ruokasooda. Kidesoodaa olen ostanut Prismasta, se löytyy maalien vierestä. Siivoussoodaa ei enää meidän Prismassa ole, olen hakenut Motonetista.
Itse käytän kidesoodaa kaikessa: pesen ikkunat sillä, käytän astianpesuaineena, puhdistan uunin & grillin & kahvinkeittimen sillä, pesen terassit sillä ennen öljyämistä, pesin ulko- ja sisäseinät ennen maalausta jne. Siinä on laimennusohjeet eri käyttötarkoituksia varten. Prismassa kilo maksaa muistaakseni 6,90€ eli verraittain halpaa ruokasoodan sijasta. Kidesooda on myös luontoystävällinen.
Tälle suositus.
Tokmanni myy kilon purkeissa noin kuuden euron hintaan. Sopii moneen käyttötarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen innostunut kuivamoppaamaan lattiapinnat. Pöly irtoaa pinnasta paremmin kuin imurilla ja parketti/laminaatti kiiltää.
Matot tosin pitää erikseen imuroida, mutta tuo moppaus käy yllättävän nopsasti, joten aikaa ei juuri mene pidempään.Millä välineillä teet kuivamoppauksen?
Itselläni on sellainen levykehysvarsi ja siihen moppi. Näitä usein myydään lattian pesuun, mutta kuivamoppauksessa todella kätevä.
Kuivamoppauksen jälkeen imuroin pölyt mopista, samalla kun imuroin matot ja heitän mopin pesuun.
Jalkalistat ja kaikenlaiset kodin kapeat ulokkeet on helppo imuroida sellaisella pienellä pyöreällä suuttimella, missä on karvat. Oli ennen imurien perusosia, nykyään ei enää välttämättä tule uuden imurin mukana.
Lähtee pölyt helposti ja naarmuttamatta seiniä ja pintoja. Kätevä myös esim. kangassohvan selkä- ja istuinnojien ym. imuroinnissa, jos sohva on kerännyt pölyä.
Pirkka siivouspaperi on vahvempaa talouspaperia. Käytin ikkunanpesussa ja ei jäänyt nukkaa
Vierailija kirjoitti:
Jalkalistat ja kaikenlaiset kodin kapeat ulokkeet on helppo imuroida sellaisella pienellä pyöreällä suuttimella, missä on karvat. Oli ennen imurien perusosia, nykyään ei enää välttämättä tule uuden imurin mukana.
Lähtee pölyt helposti ja naarmuttamatta seiniä ja pintoja. Kätevä myös esim. kangassohvan selkä- ja istuinnojien ym. imuroinnissa, jos sohva on kerännyt pölyä.
Samoin sälekaihdinten putsauksessa.
Iso kiitos vinkistä! Voisin kokeilla tuota tärpättiä. Levyt ovat vaneria, pintamateriaali on korkeapainelaminaattia.
PS. Paljon kiitoksia myös tuosta aiemmasta vinkistä vedenkeittimen puhdistamiseen. Laimea sitruunamehu teki ihmeitä!