Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varmaankaan ole suurimmalle osalle teistä edes mikään niksi, mutta itse tajusin vasta nyt ottaa keittiöpyyhkeet kunnolla käyttöön. Aiemmin olen käyttänyt niitä vain käsien tai astioiden kuivaamiseen.
Aloin kuitenkin toden teolla kyllästyä siihen, että mieheni ei koskaan kuivaa tiskipöytää, putsaa sriracharoiskeita pöydiltä tai pyyhi pois leivänmuruja. Otin siis käytetyn astiapyyhkeen ja sutaisin sillä pois silmistä ylimääräiset sotkut. Aiemmin olen ajatellut, ettei näin voi tehdä vaan pitää kostuttaa tiskirätti sotkuja varten ja pyyhkiä huolellisesti mielellään pesuaineen kanssa. Muuten näkymätöntä likaa jää kaikkialle. Hyi. Äiti tekee näin ja se on sitten laki. Ja koska olen laiska, tämä kaikki on jäänyt siihen päivään, kun kyllästyn sotkuun ja raivosiivoan keittiön lattiasta kattoon.
Pian tajusin ottaa pyyhkeet kunnolla käyttöön. Pyyhkäisen sellaisella aina keittiössä käydessäni jotain. Kostutan sitä vähän ja pyyhin nopeasti kahvitahrat ja leivänmurut. Ruokaa laittaessani pyyhin kastiketahrat liedeltä. Pyyhkeitä on kaapissa ehkä kymmeniä, joten nyt niille on oikeasti käyttöä. Keittiössä on aina melko siistiä enkä jaksa enää samalla tavalla ärsyyntyä miehen sotkuisuudestakaan. Tämä ei siis ollut mikään kummoinen niksi, mutta paransi kyllä ainakin hiukan minun elämänlaatuani.
Miten on nopeampaa kostuttaa keittiöpyyhe ja pyyhkiä sillä kuin tehdä sama rätillä? En nyt ihan ymmärtänyt tämän pointtia..
Mä en kanssa oikein ymmärrä tätä. Eksällä myös oli aina tapana pyyhkiä kaikki roiskeet astiapyyhkeillä ja sitten niitä astiapyyhkeitä ei millään meinannut saada enää puhtaaksi kun oli aivan täynnä jotain curry-, rasva- ja tomaattikastiketahroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varmaankaan ole suurimmalle osalle teistä edes mikään niksi, mutta itse tajusin vasta nyt ottaa keittiöpyyhkeet kunnolla käyttöön. Aiemmin olen käyttänyt niitä vain käsien tai astioiden kuivaamiseen.
Aloin kuitenkin toden teolla kyllästyä siihen, että mieheni ei koskaan kuivaa tiskipöytää, putsaa sriracharoiskeita pöydiltä tai pyyhi pois leivänmuruja. Otin siis käytetyn astiapyyhkeen ja sutaisin sillä pois silmistä ylimääräiset sotkut. Aiemmin olen ajatellut, ettei näin voi tehdä vaan pitää kostuttaa tiskirätti sotkuja varten ja pyyhkiä huolellisesti mielellään pesuaineen kanssa. Muuten näkymätöntä likaa jää kaikkialle. Hyi. Äiti tekee näin ja se on sitten laki. Ja koska olen laiska, tämä kaikki on jäänyt siihen päivään, kun kyllästyn sotkuun ja raivosiivoan keittiön lattiasta kattoon.
Pian tajusin ottaa pyyhkeet kunnolla käyttöön. Pyyhkäisen sellaisella aina keittiössä käydessäni jotain. Kostutan sitä vähän ja pyyhin nopeasti kahvitahrat ja leivänmurut. Ruokaa laittaessani pyyhin kastiketahrat liedeltä. Pyyhkeitä on kaapissa ehkä kymmeniä, joten nyt niille on oikeasti käyttöä. Keittiössä on aina melko siistiä enkä jaksa enää samalla tavalla ärsyyntyä miehen sotkuisuudestakaan. Tämä ei siis ollut mikään kummoinen niksi, mutta paransi kyllä ainakin hiukan minun elämänlaatuani.
Miten on nopeampaa kostuttaa keittiöpyyhe ja pyyhkiä sillä kuin tehdä sama rätillä? En nyt ihan ymmärtänyt tämän pointtia..
Mä en kanssa oikein ymmärrä tätä. Eksällä myös oli aina tapana pyyhkiä kaikki roiskeet astiapyyhkeillä ja sitten niitä astiapyyhkeitä ei millään meinannut saada enää puhtaaksi kun oli aivan täynnä jotain curry-, rasva- ja tomaattikastiketahroja.
Meillä lapsi puhdisti fillariaan keittiöpyyhkeillä. Siivouskaappi täynnä siivousliinoja. Ja käytti puuhaan vielä niitä uusimpia. Joku niissä näköjään viehättää ainakin miesväkeä.
https://www.tokmanni.fi/puhdistusaine-500-ml-cream-lemon-8717163583555
Luottoaine siivouksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkimiseen pitää tietysti käyttää niitä rumia ja ikivanhoja Sirkka-tädiltä saatuja pyyhkeitä, jotka ovat pyörineet kaapissa 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakohan saunan seinäpaneeleita ja lauteita suihkuttaa suoraan suihkulla vai onko jotain vaaraa kosteusvauriosta? Inhoan saunan pesua ja tuo voisi helpottaa huuhtelua mutta onkohan turvallista? Muitakin saunan pesuvinkkejä ja erityisesti pesun helpottamiseen vinkkejä otan mielelläni vastaan!
Ne lauteiden istuinosat, jotka eniten pesua tarvitsevat, ovat yleensä irrotettavia. Voit kantaa ne vaikka pihalle perusteellisesti pestäväksi ja kuivatettavaksi. Seinäpaneeleja ei tarvitse pestä kovin usein. Kyllä nekin kestävät suihkutuksen pari kertaa vuodessa, mutta eihän mikään estä kuivaamasta niitä saman tien, jos epäilyttää.
Miten siivota saunan seinät, jossa näkyy tummat jäljet kantapäiden kohdalla? Anteeksi jos ällöä.. suihku ei ylety saunaan ja tuntuu, että ne läikät ovat imeytyneet sinne puuhun. Jos jonkin mopin ja perusohjeen mukaan hinkkaa tuntikausia, ei lähde.
Ollaan harkittu vain uutta panelointia..
Miten puhdistaa yli metrin mittainen muovinen vedenpoistoletku?
Saisiko linkkejä näihin tuotteisiin? Itse olen aika avuton siivooja ja kaapissa on sekalaisia moppeja, varsia ja osasia. En esim. ymmärrä mikä on sinin pölylistapallero vai mikä se oli. Mikroliinatkin tuottavat vaikeuksia..
Eikö tuollainen moppaava robotti-imuri ole täysin sopimaton parketille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne pesee usein ja tarpeeksi kuumassa niin ongelma katoaa.
Mullakin on tuo rättitekniikka. Tykkään pyyhkäistä ja sitten vaan nakkaan pois ja pesen näitä sitten kerrallaan isomman satsin 90 asteessa pitkällä ohjelmalla. Ja huuhteluainelokeroon etikkaa!
🇺🇦🇮🇱
Yritä puhdistaa höyhenlamppua sellaisella "lampaanvilla-pölyhuiskalla". Hellävaroen tietysti vedät huiskalla höyhenien pinnasta pölyä. Pölyhuiska täytyy välillä puhdistaa ravistelemalla, sivelemällä tai nyppimällä työn lomassa. Huiska on superkätevä myös kaikkien pientenkin koriste-esineiden, valokuvakehysten ja hyllyjen pölyjen puhdistuksessa.
Satunnainen siivooja kirjoitti:
Yritä puhdistaa höyhenlamppua sellaisella "lampaanvilla-pölyhuiskalla". Hellävaroen tietysti vedät huiskalla höyhenien pinnasta pölyä. Pölyhuiska täytyy välillä puhdistaa ravistelemalla, sivelemällä tai nyppimällä työn lomassa. Huiska on superkätevä myös kaikkien pientenkin koriste-esineiden, valokuvakehysten ja hyllyjen pölyjen puhdistuksessa.
Ainiin tuon ns. lampaanvilla-pölyhuiskan olen itse ostanut Rusta:sta (entinen Hong Kong).
Vierailija kirjoitti:
https://www.tokmanni.fi/puhdistusaine-500-ml-cream-lemon-8717163583555
Luottoaine siivouksessa!
Tämän täytyy naarmuttaa koska sisältää jotain kristallikiteitä. En uskaltaisi käyttää kuin harvakseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästikään ymmärtänyt, miksi keittiöpyyhkeen käyttö on minusta kätevää. Sillä voi huolimattomasti pyyhkäistä ohikulkiessaan sotkuja. Tiskirätin käytössä minulla on se (psykologinen) ongelma, että sen käyttö on vaivalloisempaa. Se pitää kastella ja käytön jälkeen huuhdella huolellisesti ja asetella ilmavasti kuivamaan. Kädet kastuu ja iho kuivuu ja sitten ärsyttää. Siksi sotkut jää helposti pyyhkimättä tuoreeltaan. Keittiöpyyhe tuntuu vaivattomalta, kun sitä voi kostuttaa hiukan hanan alla ja käytön jälkeen vain heittää pesukoriin ja ottaa uuden tilalle. Ehkä tämä liittyy muutenkin lapsuudessa tulleeseen ajatusmalliin siitä, että asiat on aina tehtävä kunnolla ja laiskuus on muutenkin kauheinta maailmassa.
Käytät siis astiapyyhettä kuten suurin osa tiskirättiä? Minä nimittäin käytän tiskirättiä tuolla tavalla. Samalla tavalla sitä voi vain kostuttaa, pyyhkäistä ja käytön jälkeen vain heittää koriin ja ottaa uuden tilalle. Eikä haittaa jos tiskirättiin pinttyy likatahroja, koska ne ovat halvempia uusia kuin keittiöpyyhkeet.
Olen nyt käyttänyt jonkun aikaa twinner-suulaketta, jonka tästä ketjusta bongasin.
Tykkään! Ainoa mikä ärsyttää on se, että se välillä kiepsahtaa ympäri. Eli sitä pitää painaa lattiaa vasten aika kovaa. Mutta siihen tottuu ja nyt en enää vaihtaisi takaisin.
Aion vielä kokeilla, saisiko tuon jollain tavalla liitettyä Dysonin imuriin. Inhoan Dysonin suulaketta.
🇺🇦🇮🇱
Minä olen fiksuimmaksi tavaksi kokenut pyyhkäistä keittiön tahrat puoliarkki talouspaperilla jonka voi laittaa heti roskikseen, eikä sitä tarvitse millään tavalla huuhdella tai pestä. Näin säästyy vettä, eikä tarvitse pelätä pyyhkeeseen jääviä tahroja voimakkaasti värjäävistä mausteista ym tai kärsiä haisevista bakteerisista tiskiräteistä.
En ole koko ketjua lukenut, mutta tuo sälekaihtimien puhdistus...ne kun laittaa kiinni ja pyyhkii, ja aukasee ja pyyhkii. Ovat puhtaat.
Vileda swep-kuivauslasta ja siihen irroitettavia moppeja ja lattialiinoja
https://www.pemic.fi/p473-swep-kuivainmoppi-50cm-144241-fi.html
Ammattilaisvälineitä. Investoin näihin ja kyllä on siivoamisesta tullut helppoa ja mukavaa. Teen siis niin, että imuroin kodin normaalisti, minkä jälkeen vetäisen asunnon nihkeällä mopilla (linkki yllä). Ei tarvitse erillisiä likavesiämpäreitä ja muita, kun on muutama moppi, jonka vaihtaa ja heittää suoraan pesuun. Lapsikin tykkää auttaa siivoamisessa, ja tämän kanssa voi turvallisesti antaa moppailla, kun ei varmasti hajoa välineet tai kaadu ämpärit. Kastelen tarvitsemani määrän moppeja valmiiksi, ja vaihdan sitten nopeasti uutta käyttöön, kun tuntuu siltä.
Ostin viledan välinevarren, johon saa yhdistettyä erilaisia siivousvälineitä. Sitten 50cm teräväkuivainlastan, kolme vaihdettavaa moppia ja muutaman mikrokuitulattialiinan ja pidikkeet, joilla liinat kiinnitetään. Sekä muutaman laadukkaan mikrokuituliinan myös muuhun siivoamiseen. Ainiin ja sitten hankin kylpyhuoneen pesuun sellaisen hankauslevypidikkeen ja pari hankauslevyä, jotka siis tulee myös tuohon samaan varteen.
Tuon ylläolevan setin avulla luovuin vanhasta lankamopista, siivousämpäristä ja höyrypesurista. Tilaa säästyy, sekä rahaa, koska tiedän näiden pysyvän ehjinä kaaaauan. Vielä täytyy muuten kehua, että tuo Viledan moppivarsi on ylhäältä sellainen kuminen, että pysyy itsestään pystyssä seinää vasten. Ei tarvitse nojata esim. mihinään kulmaan.
Pitkä teksti, mutta olen aidosti innoissani näistä tuotteista :) kertokaa ihmeessä, jos on omia kokemuksia samoista välimeistä
Et selvästikään ymmärtänyt, miksi keittiöpyyhkeen käyttö on minusta kätevää. Sillä voi huolimattomasti pyyhkäistä ohikulkiessaan sotkuja. Tiskirätin käytössä minulla on se (psykologinen) ongelma, että sen käyttö on vaivalloisempaa. Se pitää kastella ja käytön jälkeen huuhdella huolellisesti ja asetella ilmavasti kuivamaan. Kädet kastuu ja iho kuivuu ja sitten ärsyttää. Siksi sotkut jää helposti pyyhkimättä tuoreeltaan. Keittiöpyyhe tuntuu vaivattomalta, kun sitä voi kostuttaa hiukan hanan alla ja käytön jälkeen vain heittää pesukoriin ja ottaa uuden tilalle. Ehkä tämä liittyy muutenkin lapsuudessa tulleeseen ajatusmalliin siitä, että asiat on aina tehtävä kunnolla ja laiskuus on muutenkin kauheinta maailmassa.