Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskiharja auttaa siihen mutkaan. Punertava raita lähtee meillä ihan kloriitilla.
Kloriitti on melkoistamyrkkyä ympäristölle ja vesistölle.
Klorin -pullon takana lukee:
Ympäristötietoa: Oikein käytettynä aine muuttuu luonnossa lähes tavalliseksi keittosuolaksi, vedeksi ja hapeksi.
Muuttuuko muut pesuaineet näin?
Kannattaa muistaa, ettei esimerkiksi astianpesukoneaineita käsittele paljain käsin, se on yhtä emäksistä kuin viemärinaukaisija. Myrkyllisimpiä aineita kotitalouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ettei kuiaan tässä ketjussa ole maininnut all tip top:ia. Vaikka universal stone taitaa olla samaa kamaa (?)
Samaa tavaraa ovat. Mulla on tuo all tip top. Jostain syystä aina unohdan käyttää sitä. Kylppärin tummuneisiin kaakelin saumoihin voisin kokeilla sitä. En kyllä usko, että nuo enää vaaleaksi palautuvat. Oisko kellään mitään neuvoa tähän?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ettei kuiaan tässä ketjussa ole maininnut all tip top:ia. Vaikka universal stone taitaa olla samaa kamaa (?)
Samaa tavaraa ovat. Mulla on tuo all tip top. Jostain syystä aina unohdan käyttää sitä. Kylppärin tummuneisiin kaakelin saumoihin voisin kokeilla sitä. En kyllä usko, että nuo enää vaaleaksi palautuvat. Oisko kellään mitään neuvoa tähän?
Värjäsin kaakelisaumat siihen tarkoitetulla aineella, saa ainakin prismasta.
Hyvin on pysynyt jo yli 3 vuotta.
Helppo homma, vaatii vaan aloituksen ja aikaa
Vierailija kirjoitti:
Niin ja paras tulos törkykuntoiselle uunille oli kun unohdin aineet sinne kahdeksi vuorokaudeksi.
Tää ohje käy mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haiseva keittiönviemäri: ruokasoodaa ja mitä tahansa etikkaa sama määrä. Anna vaikuttaa 10 min ja valuta lämmintä vettä päälle. Haju lähtee.
Hajulukko ja koko putkisto on irroitettava ja pestävä ainakin pari x vuodessa, vaikka olisit supersiisti. Osta sitä varten pulloharja . Toinen suihkuttaa vetta wc pytyn päällä ja toinen pesasee pulloharjalla. Ei taatusti taas haise.
Eikä tarvitse. Olen asunut nykyisessä kämpässäni kohta yhdeksän vuotta enkä kertaakaan ole puhdistellut mitään hajulukkoja ja minä olen vielä niitä jotka survovat altaaseen jääneet ruoan tähteet tiskiharjalla viemäriin. Hyvin vetää edelleenkin.
Ja me 13 vuotta ja ei tarvitse avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Kloriitilla tai mustalla harpicilla. Pitkä vaikutusaika.
Jäin oikein miettimään, peseekö joku lavuaarin rätin kanssa, tiskiharja on ollut aina jotenkin itsestäänselvä.
Ihan vaan etikka tai sitruunamehu. Juju on siinä, että vessapaperin avulla saadaan aine pysymään siinä tahrakohdassa yön yli. Aamulla lähtee.
Samalla tavalla voi liottaa sitä mutkaa, mut se toki laimenee voimakkaasti, kun vettä on pöntössä aina. Mikä vaan taipuisampi harja siihen harjaukseen käy, vessaharjojakin on erilaisia.
Jos farkkuihin tarttuu purukumi, niin laita housut pakastimeen ja kun purkka on jäätynyt, niin rapsuttele purkat pois. Ei jää jälkiä.
En tosin tiedä, että jauhetaanko nykyään purukumia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vileda swep-kuivauslasta ja siihen irroitettavia moppeja ja lattialiinoja
https://www.pemic.fi/p473-swep-kuivainmoppi-50cm-144241-fi.htmlAmmattilaisvälineitä. Investoin näihin ja kyllä on siivoamisesta tullut helppoa ja mukavaa. Teen siis niin, että imuroin kodin normaalisti, minkä jälkeen vetäisen asunnon nihkeällä mopilla (linkki yllä). Ei tarvitse erillisiä likavesiämpäreitä ja muita, kun on muutama moppi, jonka vaihtaa ja heittää suoraan pesuun. Lapsikin tykkää auttaa siivoamisessa, ja tämän kanssa voi turvallisesti antaa moppailla, kun ei varmasti hajoa välineet tai kaadu ämpärit. Kastelen tarvitsemani määrän moppeja valmiiksi, ja vaihdan sitten nopeasti uutta käyttöön, kun tuntuu siltä.
Ostin viledan välinevarren, johon saa yhdistettyä erilaisia siivousvälineitä. Sitten 50cm teräväkuivainlastan, kolme vaihdettavaa moppia ja muutaman mikrokuitulattialiinan ja pidikkeet, joilla liinat kiinnitetään. Sekä muutaman laadukkaan mikrokuituliinan myös muuhun siivoamiseen. Ainiin ja sitten hankin kylpyhuoneen pesuun sellaisen hankauslevypidikkeen ja pari hankauslevyä, jotka siis tulee myös tuohon samaan varteen.
Tuon ylläolevan setin avulla luovuin vanhasta lankamopista, siivousämpäristä ja höyrypesurista. Tilaa säästyy, sekä rahaa, koska tiedän näiden pysyvän ehjinä kaaaauan. Vielä täytyy muuten kehua, että tuo Viledan moppivarsi on ylhäältä sellainen kuminen, että pysyy itsestään pystyssä seinää vasten. Ei tarvitse nojata esim. mihinään kulmaan.
Pitkä teksti, mutta olen aidosti innoissani näistä tuotteista :) kertokaa ihmeessä, jos on omia kokemuksia samoista välimeistä
Minä olen vuosikausia "pessyt" laminaattilattian niin, että laitan suihkepulloon oikeassa suhteessa laimennetun laminaatti/parkettipesuaineen, suihkaisen lattialle sumutoiminnolla ja pyyhin laminaatin pyyhkimiseen tarkoitetulla Sinin mikrokuituliinalla (liina on siis kiinni mopissa, en konttaa :D). Ei jää pyyhkimisen jälkiä lattiaan, eikä tarvitse pelätä, että lotraa liian märällä. Ei tarvi kuljettaa likavesisankoa ja pelätä, että siitä loiskahtaa vettä. Aikuistaloudessa toi riittää vallan loistavasti poistamaan kissanhiekoista tulevan pölyn jne., kun kerran viikossa imuroinnin jälkeen "moppaan". On myös sen verran vaivatonta ja nopeaa, että tulee tosiaan vähintään kerta viikkoon pyyhittyä koko kämppä (75 m2), niin eihän lattiat oikeasti edes ole koskaan kunnolla likaiset.
Jaakko Selin pikasiivosi näin aikoinaan jossain ohjelmassa ennen vieraiden tuloa ja siitä nappasin omaan käyttööni :)
Viledalla on tuohon jopa moppi, ettei tartte edes erikseen suihkepulloa, aivan mahtava tuote. Aina kaapissa valmiina ja kerran viikossa pesen sen mikrokuitumopin. Ja vanha vileden moppiosa käy myös, niin saa aina toisen vaan heti kiinni.
2 1 Spray moppi taitaa olla sen nimi ja ainakin prismassa myynnissä.
Täällä puhutaan paljon saunan pesusta, mutta työvälineistä en ole huomannut mitään mainittavan. Tässä kunnollisen laudepesimen kuva:
http://www11.edu.fi/materiaali/showfile.php?id=119&file=119_laudepesin…
Toinen asia, josta täällä puhutaan on kloriitti. Kloriitti ei ole pesuaine. Kloriitti on tarkoitettu desinfioimaan pintoja tai vaihtoehtoisesti valkaisuaineeksi. Kloriitilla ei tee mitään tavallisessa kotitaloudessa, se on erittäin haitallinen aine sekä ihmiselle että ympäristölle.
Vierailija kirjoitti:
En ole koko ketjua lukenut, mutta tuo sälekaihtimien puhdistus...ne kun laittaa kiinni ja pyyhkii, ja aukasee ja pyyhkii. Ovat puhtaat.
Meillä ei tämä toimi. Ne menevät päällekkäin. Kun pistää kiinni ja pyyhkäisee, jää sinne vielä sentin kaistale mitä ei saa pyyhittyä. Viime syksynä kun pesin ikkunat ja kaihtimet niin olivat aivan pinttynyttä pölyä kiinni ja tuli testailtua kaikennköistä. Tehokkain oli kyllä ihan rätillä pyyhkiminen, mutta siinä oli liian kova homma. Pyyhkisi välit sellaisella swifferillä (mikä lie), mutta silti jäi sitä pölyä.
Jos tähän on vinkkejä jollain niin otetaan vastaan.
Omat vinkit:
- Tilatkaa netistä leveämpi lasta ja isoja mikrokuituliinoja. Lastalla voi kuivata kylppärin lattian sekä kuiva/märkämopata kodin lattian. Imurin suutin on todella pieni joten moppaamalla siivous käy hetkessä. Esim. Viledalla on 50cm leveitä lastoja.
- ikkunoiden pesuun myös kunnon vehkeet. Osta leveä lasta ja kuivain. Leveää pesintä voi käyttää myös poikittain. Osta heti sopiva jatkovarsi molempiin niin ei tarvitse vaihdella jatkovartta koko ajan. Ettore merkillä hyviä pesimiä ja kuivaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Sini wc-harjalla, jolla saa pestyä myös reunojen alta. Niissä pöntöissä, joita on pesty vaan sellaisella tavallisella möhköharjalla on pöntön reunojen alla ihan hirveää tavaraa 🤢 Wc duck -aineella lähtee mun mielestä kaikki mahdollinen irti ja se pysyy pöntön seinämissä yllättävän pitkään, toisin kuin esim. Kloriitti, joka valuu samantien pois.
Mitä väliä, kuka sinne reunojen alle näkee? :D
Ei näe, mutta haistaa kyllä sen pinttyneen kusipaskasotkun. Yök.
Miten sinne reunojen alle menee kusipaskasotkua?
Ruskea raita tulee, jos on vedessä rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea raita tulee, jos on vedessä rautaa.
Kyllä nyt ihan marttana tiedän, että persiistä tulevasta se raita pönttöön tulee.
Vessapytyn virtsakiven ja muiden kalkkien puhdistukseen olen käyttänyt PH-rakeita, joilla lasketaan uima-altaan PH-arvoa.
Tätä muutama ruokalusikallinen wc-pyttyyn ja parin tunnin päästä saostumat ovat historiaa. Hyvä tarjous Tokmannin liikkeissä (3€/kilo): https://www.tokmanni.fi/allaskemikaalit-1-5-kg-ph-5704841017146
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakohan saunan seinäpaneeleita ja lauteita suihkuttaa suoraan suihkulla vai onko jotain vaaraa kosteusvauriosta? Inhoan saunan pesua ja tuo voisi helpottaa huuhtelua mutta onkohan turvallista? Muitakin saunan pesuvinkkejä ja erityisesti pesun helpottamiseen vinkkejä otan mielelläni vastaan!
Ne lauteiden istuinosat, jotka eniten pesua tarvitsevat, ovat yleensä irrotettavia. Voit kantaa ne vaikka pihalle perusteellisesti pestäväksi ja kuivatettavaksi. Seinäpaneeleja ei tarvitse pestä kovin usein. Kyllä nekin kestävät suihkutuksen pari kertaa vuodessa, mutta eihän mikään estä kuivaamasta niitä saman tien, jos epäilyttää.
Mä en oikein edes ymmärrä miten voisi tulla kosteusvaurio siitä että suihkuttelee saunan lauteet puhtaaksi. Ei kai sillä ole väliä tuleeko se vesi suihkusta vai ämpäristä, joka tapauksessa ne lauteet ja seinät pitää huuhdella jos niihin on jotain pesuainetta laittanut. Ja kyllä kai saunan jos jonkin paikan pitäisi kestää kosteutta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan kaikki pinttyneimmät uunin röpelöt, hellanlevyn reunan mustumat ja vuosikausia sinnepäin koneessa pestyt lasagnevuoat sain säihkyvän puhtaiksi, kun otin käyttöön mummojen menetelmän eli kostutetun sokeripalan. Siis ruokakaupasta paketti kovaa palasokeria, nopea kostutus hanan alla ja ei kun hinkkaamaan. Toimii tosi nopeasti ja on kuin naarmuttamaton kuorinta-aine. Jokseenkin luontoystävällinen myös.
Saksanpähkinä ja kokis ovat toinen mummoniksi. Saksanpähkinällä hieromalla saa puupintojen naarmut ja läikät pois. Kokiksella saa kaikkein nopeimmin vessanpöntön valumajäljet irti.
Sokeri on hyvä niksi! Eikä sen tarvitse olla edes palasokeria, olen ihan tavallisella hienolla sokerilla hinkannut uunia tekemällä siitä tavallaan tahnan, joka hinkatessa imee liat ja muuttuu ruskeaksi, jolloin kaavin sen pois ja laitan tarvittaessa uutta. Palasokeri on ehkä vähän helpompi mutta jos ei halua ostaa sitä pelkästään siivousta varten niin onnistuu siis ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaiset ja likaa keränneet hellan säätönappulat tulivat puhtaaksi vain ihmesienellä. Sen jälkeen olen kokeillut ihmesientä moneen muuhunkin raivostuttavaan tahraan ja ollut tyytyväinen. Maalipintoja ei kauheasti uskalla sen kanssa jynssätä kun tuntuu että maalitkin ohenee.
Miten saada sellaisesta tavallisesta valkoisesta huoneenovesta rasvaiset jäljet pois? Kyse on näistä standardiovista joita on joka paikassa ja lähestulkoon useimmissa kodeilla (ellei ole itse kaikkea suunnitellut). Ei auta tiskiaine eikä oikein ihmesienikään. Aina jostain kulmasta katsottuna jossain kohtaa näkyy ruma läntti.
P.S. Itse inhoan valkoista, jossa kaikki lika ja sonta näkyvät.
Lidlin kertakäyttöiset siivousliinat. Nämä ovat yksinkertaisesti tehokkaimmat ihan kaikkeen tahranpoistoon. Rasvatahrat -> gone. Otin muuton aikaan kaikki tummuneet valokatkaisijat ovien ja raamien lisäksi, aivan valkoiset. Ovat myös yllättävän hellävaraisia kun riskilläkin (:D) koettanut pinttyneeseen likaan. Valkoinen nahkasohva, nahanpesuaine ei auttanut tummentumiin. Lidlin liina ja sohva kuin uusi, eikä nahalle käynyt mitään. Hankaan sillä myös tahrat matoista, punaviinikin lähtee kastelematta mattoa liikaa, kuin ihme. Ehdoton juttu lemmikkitaloudessa. Nuo hellan namikat ei tarvitse kuin pyyhkäisyn kys. liinoilla.
Millä auton saa puhtaaksi ulkoa? Yritin fairilla mutta lika ei lähtenyt.