Unelmapaikka maaseudulla, mutta kyläyhteisö ei hyväksy muualta tulleita
Ensimmäinen paikka, joka oikeasti tuntuu kodilta. Syrjäisellä harvaan asutulla alueella. Saavuimme muutama vuosi sitten elämänmyönteisinä, positiivisina ja yhteistyöhaluisina. Aika pian kävi ilmi, että paikalliset ei todellakaan pidä muualta tulleista. On alkanut hienovarainen ja ei niin hienovarainen kiusanteko, todella ilkeämielinen juoruilu. On muitakin muualta muuttaneita, jotka kokeneet samaa. Nyt on jokapäiväistä itsensä kanssa kamppailua siitä, tuliko tehtyä elämän suurin virhe. Olen muuttunut kielteiseksi, varautuneeksi ja pelokkaaksi.
Olen asunut syrjäseuduilla ennenkin, mutta missään en ole kokenut vastaanvanlaista kielteisyyttä ja ulkopuolisuutta. En tarvitse mitään uber-yhteisöllisyyttä, mutta sentään olisi kiva tuntea että ihmisiin voi jollain tavalla luottaa.
Onko muita jotka kokeneet tällaista? Helpottiko ajan mittaan?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista se takanapäin juoruilu on, keksivätkö jotain valheita ja miten se on tullut ilmi? Millaisiin asioihin ne tarttuvat, voitko havainnollistaa?
Kiinnostaisi tietää, olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta harkinnut maallemuuttoa. En ollenkaan pysty kuvittelemaan tuota puolta, millaista siellä olisi.
Minua lähinnä kiinnostaa, miten tästä juoruilusta itse kuulee? Sen kun ei vaan ole paikallisten kanssa tekemisissä kuin pakolliset. Ei ne paikalliset ole siellä teitä paapomassa ja palvomassa.
Eihän tuo oikein onnistu jos on vaikka lapsia, kun on kaikenlaisia vanhempainiltoja ja lapsiakin voidaan kavahtaa jos vanhemmat levittelee ilkeämielisiä juoruja. Tai jos on ihan tultu omalle pihalle syyttämään jostain vahingonteosta.
Niin, kyllä meidän pihoille on tultu ja täällä on myös käyty saapastelemassa myös silloin kun on oltu poissa. Ja ihan itse ovat kertoneet että ovat käyneet. Ja tuosta juoruilusta nyt voi todellakin jotain päätellä, kun ovat minulle juoruamassa muista tänne muuttaneista.
Ap.
Siis tuosta noin vaan saapastellaan pihoillakin ja käydään kyttäämässä myös silloin, kun ollaan poissa? Eikö tuo jo ole kotirauhan tms. häirintää, kun ei kai sitä noin vaan voi pyöriä toisten pihoilla, kun tonttikin kuuluu omaan hallintaan tai on oma?
Eri
Käytiin katsomassa teidän uutta autoa. Oikaistiin teidän pihan poikki, kun ei viitsitty kiertää tien kautta. Ihmeteltiin, kun teillä oli verhot ikkunan edessä vielä aamukuudelta, että onko teillä kaikki ihan kunnossa. Käytiin nappaamassa pari omenaa teidän puusta, kun näkyi olevan niin paljon.
Aikamoista. Kyllähän tuollainen toiminta pitäisi jotenkin saada loppumaan. En tiedä, puuttuuko virkavalta tuollaiseen vai ei, ja auttaisiko se, jos puuttuisivat vai pahentaisiko asiaa, tai sitten mainitsee näille tontilla kävijöille, että oma tonttikin kuuluu kotirauhan piiriin tai juurikin joku ehdotti myös sitä, että laittaa kameravalvonnan sinne.
Sama Eri
Ai että tuollainen yhteisö olisi hauska ihmiselle, joka saa nautintoa toisten shokeeraamisesta 😂
Itse pidän maaseudun ihmisistä. He ovat rauhallisia, aitoja. Olen kotoisin maaseudulta, muutin opiskelemaan muualle ja asunut jo kymmeniä vuosia muualla. Myös Tukholmassa. Kun menen käymään maaseudulla niin tunnen itseni kuin marsilaiseksi siellä. Sielultani olen maaseutulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Koskee myös nihkeitä takahikiöitä. Ja kyllä, asun sellaisessa ja olen muuttanut tänne kaupungista. Täällä ei siedetä muuttajia jotka tulevat kylälle henkseleitä paukutellen kuinka on tietoa ja rahaa, nyt pistetään kaikki kylän toiminta uusiksi kun on niin jämähtänyttä.
Täällä ei tykätä ihmisistä jotka muuttavat maalle ja kuvittelevat että naapuri ihan hyvää hyvyyttään pilkkoo polttopuut, kantaa saunavedet, korjaa veneen ja leipoo jouluksi. Ehei, ihan samat säännöt pätee kuin kaupungissa.
Täällä pärjää kun on ystävällinen, maksaa palveluista, pitää pihan siistinä, koiran kotipihassa ja haukkumatta, ei päsmäröi ja viihtyy itsekseen.
Eikai kukaan tuollaista oleta, että naapuri tekis ilmaistöitä?
Asuttuani 20 vuotta maalla (tulin tänne miniäksi, en tosin maatilalle) voin todeta, että yllättävän moni uusi asukas olettaa, että maalla tehdään naapuriapuna lähestulkoon kaikki. Harva tajuaa, että se maksutta pihatiensä aurauksen saava mummo on aikoinaan hoitanut auraajaa perhepäivähoitajana 6 vuoden ajan ja sen jälkeen ollut apuna vaikka missä, korvaus tulee nyt työnä. Sama ei toimi sen tuoreen muuttajan kanssa, joka ei ole vuosien ajan osoittanut olevansa auttamisen arvoinen. Heidän tulee ihan oikeasti maksaa veroineen kaikkineen se, että joku tulee illalla omien töittensä jälkeen apuun
Eiköhän se idea ole kuitenkin se, että puolin ja toisin autellaan, eikä niin, että vain itse on saamapuolella (ellei sitten juuri rahallisesti korvaa asioita). Millaiset ihmiset olettavat, että vain naapuri auttaa, mutta itse ei tee mitään vastavuoroisesti, vaikka pystyisi?
Onhan se varmaan hankalaa päästä porukoihin senkin vuoksi, kun ihmisillä on rajallisesti aikaa ja resursseja kumminkin, ja piirit ovat jo olemassa. Sitä en kyllä ymmärrä, että on jo lähtökohtaisesti negatiivinen, kiusaava ja torjuva asenne, vaikka onhan tällaisellekin käytökselle kuitenkin omat syynsä, mitä tässäkin ketjussa on ilmi tullut moniltakin eri kanteilta. Toivottavasti niihinkin asioihin löytyisi jokin ratkaisu, ellei sitten vain luovuta ja muuta pois.
Helppo rasti: älä pyydä apua sanomalla, että "tule auraamaan meidänkin piha samalla kun käyt Sirkalla, maksetaan sitten puoliksi", vaan kysy "paljonko maksan, jos tulisit auraamaan meidän pihan samalla kun käyt Sirkalla".
Aika moni maalle muuttanut olettaa, että eletään Suomi-filmien 40-lukua:, minä tulen teille heinäpellolle avuksi haravoimaan ja sinä muuraat meille 3 tulisijaa. Lisäksi hinnat saavat monet hiljaiseksi, koska ei ole koskaan ajatellut, että traktori+kuski maksaa enemmän kuin pelkkä kuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista se takanapäin juoruilu on, keksivätkö jotain valheita ja miten se on tullut ilmi? Millaisiin asioihin ne tarttuvat, voitko havainnollistaa?
Kiinnostaisi tietää, olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta harkinnut maallemuuttoa. En ollenkaan pysty kuvittelemaan tuota puolta, millaista siellä olisi.
Minua lähinnä kiinnostaa, miten tästä juoruilusta itse kuulee? Sen kun ei vaan ole paikallisten kanssa tekemisissä kuin pakolliset. Ei ne paikalliset ole siellä teitä paapomassa ja palvomassa.
Eihän tuo oikein onnistu jos on vaikka lapsia, kun on kaikenlaisia vanhempainiltoja ja lapsiakin voidaan kavahtaa jos vanhemmat levittelee ilkeämielisiä juoruja. Tai jos on ihan tultu omalle pihalle syyttämään jostain vahingonteosta.
Niin, kyllä meidän pihoille on tultu ja täällä on myös käyty saapastelemassa myös silloin kun on oltu poissa. Ja ihan itse ovat kertoneet että ovat käyneet. Ja tuosta juoruilusta nyt voi todellakin jotain päätellä, kun ovat minulle juoruamassa muista tänne muuttaneista.
Ap.
Siis tuosta noin vaan saapastellaan pihoillakin ja käydään kyttäämässä myös silloin, kun ollaan poissa? Eikö tuo jo ole kotirauhan tms. häirintää, kun ei kai sitä noin vaan voi pyöriä toisten pihoilla, kun tonttikin kuuluu omaan hallintaan tai on oma?
Eri
Käytiin katsomassa teidän uutta autoa. Oikaistiin teidän pihan poikki, kun ei viitsitty kiertää tien kautta. Ihmeteltiin, kun teillä oli verhot ikkunan edessä vielä aamukuudelta, että onko teillä kaikki ihan kunnossa. Käytiin nappaamassa pari omenaa teidän puusta, kun näkyi olevan niin paljon.
Tätä muuten tekee ne uusiomaalaisten kaverit. Tullaan kylille ryyppäämään ja sitten keksitään, että käydään lähitalojen pihoissa, karjasuojissa ja konehalleissa. Ei ole kerta eikä kaksi, kun on herätty siihen, kun kamera hälyttää jonkun olevan konehallissa ja kun mennään sinne, niin on naapuri kavereineen selittämässä, että me on maksettu nää koneet, me saadaan käyttää näitä.
Maalaiset on reviiritietoisia, ne ei mene muiden maille. Uusiomaalaisilla ei ole mitään tolkkua siinä, missä kulkevat ja kenen pihoissa lapsiaan leikittävät.
PS. Traktoriin ei saa maataloustukea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Eri
Aikamoista. Kyllähän tuollainen toiminta pitäisi jotenkin saada loppumaan. En tiedä, puuttuuko virkavalta tuollaiseen vai ei, ja auttaisiko se, jos puuttuisivat vai pahentaisiko asiaa, tai sitten mainitsee näille tontilla kävijöille, että oma tonttikin kuuluu kotirauhan piiriin tai juurikin joku ehdotti myös sitä, että laittaa kameravalvonnan sinne.
Sama Eri
Jos yrität puuttua asiaan esim. rakentamalla aidan, soittamalla poliisin tai ihan vain ystävällisesti huomauttamalla ettei ole kiva kulkea toisten pihoilla, röyhkeytesi kostetaan: jos joskus tarvitset esim. sähkömiehen, putkimiehen tai rakennusmiehen palvelua, heillä on aina kiire tai ovat lomalla ja kehottavat soittamaan uudelleen parin kuukauden kuluttua ja jatkavat tätä, kunnes muutat pois tai estävät numerosi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Mieheni on kotoisin pienestä kylästä ja minä kaupungista. Appivanhemmat ovat mukavia, mutta muut kyläläiset eivät. Joka kerta, kun mieheni kotiseudulla käydään, alkaa kauhea kyttäys ja juoruilu. Jos käyn ruokakaupassa ihan normaaliin kesämekkoon ja korkokenkiin pukeutuneena tai käytän meikkiä, ihmiset tuijottavat tai möläyttävät jotain ilkeää: "onpas likka laittautunut" tms. (Uskonnosta ei ole kysymys, koska appivanhempani ovat uskonnollisia ja melkein ainoat, jotka käyvät kirkossa ja muut kyläläiset eivät.) Perhettäni koskevia juoruja olen kuullut vahingossa esim. kirjastossa, kun puhujat eivät huomanneet minua hyllyjen takana.
Samoin inhoan tuota toisten pihoilla kulkemista ja koirien ulkoiluttamista toisten ikkunan alla. En ikinä muuttaisi maalle.
Et ole edes käynyt kyläkaupassa! Kassalla on siniset hiukset ja rengas nenässä, äkkivilkaisulla silti poikaoletettu. Korkokengät pannaan kyllä merkille, koska ne ovat järjettömän hankalat siinä pihasepelissä ja kaupunkilaisillakin on tapana valita mukavat jalkineet, kauppaanhan sitä vain tullaan.
Enkä kyllä tiedä,mitä kautta ne kyläläiset saa tietonsa sinun kaupunkilaisperheestäsi ja kirjastossa niitä sitten toisilleen selittävät. Apina luulee, että kaikki tuijottavat sitä, vaikka tosiasiassa sen hyppelyä on lysti seurata sellaisenaan.
Sopimusasioita ne kai on, minkälaiset hommat puolin ja toisin kelpaavat korvaamaan suorituksia, ja jos ok on vain raha, niin se on sitten niin. Toivoisi kuitenkin, ettei kuitenkaan hyväksikäyttöä siis ole kummallakaan osapuolella, ei edes mitään sellaista, minkä voisi tulkita ns. ryöstöhinnoitteluksi. Ymmärrän kyllä, että asianmukainen korvauksen pitää tietysti olla.
Uskomatonta! Tulijoita tarvitaan pienille paikkakunnille että palvelut pysyvät. Etenkin lapsiperheitä tarvitaan ettei kouluja lopeteta. Itsekin olen asunut pikkukylässä, jossa vanhempani tunsivat melkein kaikki, mutta tietääkseni sielä otettiin uudet ihmiset innolla vastaan. Kunta tarvitsee veronmaksajia, joten ei kannata alkuasukkaiden olla muuta kuin tyytyväisiä uusista tulijoista. En silti muuttaisi takaisin maalle. Tykkään anonyymisti elämästä kaupungissa.
maalla olevan asunnon pihal saapasteltiiin roskattiin ja varasteltiin kun laittoi kieltokyltin ja kamera valvonnan niin loppui se heti. te joiden pihal saapastellaan, niin kovat konstit vaan käyttöön esim.vartiointi firma.jos ei muu auta ja rikosilmoitus ja lehtijuttuja.
tutun maanviljelijän navettaan ja talliin oli kans murtauduttu. pitäkää lukos kaikki tilat riippulukol jossa traktorit ym tärkeä, myös varasliigat liikkuu nykyään perä-hikiäl.
No voin sanoa että varsinkin naisista jotka on sosiaalisia ja tykkää laittautua lähtee hirveesti aliarvoisia juoruja mutta myös jos et tykkää yhtään laittautua, on lävistyksiä ja pidät maskuliinisesta tyylistä niin haukutaan muun muassa rek ka les boksi. Erilaisuutta ei hyväksytä ja jopa tätä yritetään pelotella pois. Näen varsinkiin nykyään aikuisena tuon suljetussa yhteisössä asumisen melkoisen uhkaavana, väkivaltaa on paljon josta ei puhuta. Tämä Itä-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Eri
Sama Eri
Jos yrität puuttua asiaan esim. rakentamalla aidan, soittamalla poliisin tai ihan vain ystävällisesti huomauttamalla ettei ole kiva kulkea toisten pihoilla, röyhkeytesi kostetaan: jos joskus tarvitset esim. sähkömiehen, putkimiehen tai rakennusmiehen palvelua, heillä on aina kiire tai ovat lomalla ja kehottavat soittamaan uudelleen parin kuukauden kuluttua ja jatkavat tätä, kunnes muutat pois tai estävät numerosi.
Olet varmaan kuitenkin eri henkilö, kuin ap. Aikamoista edelleen, jos tällaiseksi ovat asiat menneet, että näinkin pitkälle mennään asioissa, ja mikään ei lopulta auta. Kovia olet kyllä kokenut, kun ilmeisesti olet itse ollut kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Eri
Sama Eri
En ole moiseen tilanteeseen joutunut, mutta ainakin meidän kylälle voi soittaa sen sähkömiehen vaikka naapuripitäjästä, ei täällä ole mitään sellaisia reviirejä, joille toinen ei saa tulla. Raksamiehiäkin löytyy puolisen tusinaa, tosin tähän aikaan vuodesta ovat kiireisiä.
Täällä yksi kaupungista maaseudulle siirtynyt. Äärimmäisen kielteinen kokemus: avointa vihamielisyyttä, ahdasmielisyyttä, jne. Kuin paluu synkkään keskiaikaan - asenteiden suhteen. Sivistymättömiä ihmisiä. Valmistelen parhaillaan muuttoa takaisin kaupunkiin (Hki) sivistyksen ja palvelujen pariin.
Ei enää koskaan maalle!
korona aikana moni miettii maalle muuttoo tässä tuli nyt annos realismia.
Ei ehkä kannata mennä sillä asenteella, että tulee pelastamaan ja opettamaan tyhmiä maalaisia. Minä tiedän kaiken on väärä asenne.
Monella myös aivan liikaa työtä eikä voimat riitä naapurien kanssa seurusteluun tai vääntöön kissan paikasta.
Tällä hetkellä moni myös konkurssin partaalla. Ei naurata ei. Muutenkin halutaan elää omissa oloissaan eikä olla kiinnostuneita kuin omasta perheestä, suvusta jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös muutin e-p:lle. Olen myös kokenut täällä juoruilua ja ehkä pitäisi olla vähän sellainen röyhkeä ihminen pärjätäkseen. Välillä mietin kumpi on pahempi edellinen asuinpaikka satakunnassa vai tämä nykyinen. Ehkä tuo edellinen vielä pahempi. Ymmärrän sen, että paljon on itsestä kiinni, mutta en sitä kuinka pitää puhua pahaa toisista. Joku iso kaupunki on varmaan aika vapaa ympäristö jos näihin vertaa. Ap:n kannattaa tarkkaan miettiä kannattaisiko muuttaa pois. Tosin toinen vaihtoehto on sitten olla välittämättä. Se on silti aika kamala tilanne jos ostaa talon ja myöhemmin katuu. Näin kävi meillekin.
Ei sitä suuremmissakaan kaupungeissa välttämättä niin hääviä ole, tai riippuu asemasta. Juurikin tuossa on (ollut) ketju, missä käsitellään sitä, millä paikkakunnilla on tullut koulukiusatuksi, niin onhan sielläkin mainittu useampia tapauksia juurikin Helsingistä, Tampereelta ja Turusta (olihan siellä mainittu toki pienemmilläkin paikkakunnilla tapahtuneita juttuja). Eli ei sillä varmaan merkitystä ole, missä sitä kaltoinkohdelluksi tulee ja missä vaiheessa elämää ja mistä syistä on johtunut.
Mutta mitähän näillekin asioille voisi tehdä? Onko sitä aina pakko muuttaa pois, jos ei vaan yrityksistä huolimatta tule hyvin kohdelluksi? Ihan yleisellä tasolla kysyn.
Itse ehkä tykkäisin muuttaa jollekin pienemmälle tai keskisuurelle paikkakunnalle, josko siellä olisi mukavampaa, mutta tällaisiakin ketjuja kun lukee, niin näyttää pahasti siltä, että missään ei välttämättä mene hyvin, kun on läpi elämän muutenkin tullut enemmän tai vähemmän huonosti kohdelluksi jatkuvasti tavalla tai toisella (ei toki kaikkien taholta, mutta liian monen). Kai se kuitenkin vähän riippuu siitäkin, millaisia ihmisiä kohtaa ja minne sitten lopulta päätyy. Olen kyllä sellainen ihminen, että helposti joutuu kaltoinkohdelluksi, mutta vaikea sitä asioita on lähteä muuttamaan, kun omatkaan resurssit ei oikein muutokseen riitä, ja muitakaan ei välttämättä saa korjaamaan toimintaansa, niin onhan tämä kärvistelyä jatkuvasti, millä ei oikeastaan muille ole lopulta mitään väliä, paitsi itselle. Eli onhan tähän alkanut jo väsyä, kun fyysiseenkin terveyteen on asiat vaikuttanut liiankin kanssa eräistä syistä, mistä syystä ne resurssitkin on vähissä.
Kun yli 20 000 asukasta on, jonkun isomman kaupungin kehällä, niin sinne jo pääsee sekaan ja on tarpeeksi "junantuomia" että ei ole silmätikkuna.
Kauhean pienelle kylälle ei sielläkään parane mennä.
Tuo ei päde Turkuun. Pikkukylän mentaliteetti keskikokoisessa kaupungissa. Aivan järkyttävää sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös muutin e-p:lle. Olen myös kokenut täällä juoruilua ja ehkä pitäisi olla vähän sellainen röyhkeä ihminen pärjätäkseen. Välillä mietin kumpi on pahempi edellinen asuinpaikka satakunnassa vai tämä nykyinen. Ehkä tuo edellinen vielä pahempi. Ymmärrän sen, että paljon on itsestä kiinni, mutta en sitä kuinka pitää puhua pahaa toisista. Joku iso kaupunki on varmaan aika vapaa ympäristö jos näihin vertaa. Ap:n kannattaa tarkkaan miettiä kannattaisiko muuttaa pois. Tosin toinen vaihtoehto on sitten olla välittämättä. Se on silti aika kamala tilanne jos ostaa talon ja myöhemmin katuu. Näin kävi meillekin.
Ei sitä suuremmissakaan kaupungeissa välttämättä niin hääviä ole, tai riippuu asemasta. Juurikin tuossa on (ollut) ketju, missä käsitellään sitä, millä paikkakunnilla on tullut koulukiusatuksi, niin onhan sielläkin mainittu useampia tapauksia juurikin Helsingistä, Tampereelta ja Turusta (olihan siellä mainittu toki pienemmilläkin paikkakunnilla tapahtuneita juttuja). Eli ei sillä varmaan merkitystä ole, missä sitä kaltoinkohdelluksi tulee ja missä vaiheessa elämää ja mistä syistä on johtunut.
Mutta mitähän näillekin asioille voisi tehdä? Onko sitä aina pakko muuttaa pois, jos ei vaan yrityksistä huolimatta tule hyvin kohdelluksi? Ihan yleisellä tasolla kysyn.
Itse ehkä tykkäisin muuttaa jollekin pienemmälle tai keskisuurelle paikkakunnalle, josko siellä olisi mukavampaa, mutta tällaisiakin ketjuja kun lukee, niin näyttää pahasti siltä, että missään ei välttämättä mene hyvin, kun on läpi elämän muutenkin tullut enemmän tai vähemmän huonosti kohdelluksi jatkuvasti tavalla tai toisella (ei toki kaikkien taholta, mutta liian monen). Kai se kuitenkin vähän riippuu siitäkin, millaisia ihmisiä kohtaa ja minne sitten lopulta päätyy. Olen kyllä sellainen ihminen, että helposti joutuu kaltoinkohdelluksi, mutta vaikea sitä asioita on lähteä muuttamaan, kun omatkaan resurssit ei oikein muutokseen riitä, ja muitakaan ei välttämättä saa korjaamaan toimintaansa, niin onhan tämä kärvistelyä jatkuvasti, millä ei oikeastaan muille ole lopulta mitään väliä, paitsi itselle. Eli onhan tähän alkanut jo väsyä, kun fyysiseenkin terveyteen on asiat vaikuttanut liiankin kanssa eräistä syistä, mistä syystä ne resurssitkin on vähissä.
Kun yli 20 000 asukasta on, jonkun isomman kaupungin kehällä, niin sinne jo pääsee sekaan ja on tarpeeksi "junantuomia" että ei ole silmätikkuna.
Kauhean pienelle kylälle ei sielläkään parane mennä.Tuo ei päde Turkuun. Pikkukylän mentaliteetti keskikokoisessa kaupungissa. Aivan järkyttävää sakkia.
Up
Tämä on se ongelma miksi en muuta Helsingistä pois, vaikka haluaisin. Jos tuonne maaseudulle saisi Helsingin ilmapiirin ja rentouden, muuttaisin heti. Mutta kun ei saa.
Tuo on tietysti kurjaa, mutta se kanssakäyminen voi olla niin erilaista maalla verrattuna kaupunkiin. Itse maalta kaupunkiin muuttaneena, tiedostan sen, miten erilaisessa ympäristössä siellä asutaan. Oma kotikyläni esim on paikka, missä on asuttu sukupolvia, siellä tunnetaan ihmiset monta sukupolvea ja esim miniäksi tuleminen ko yhteisöön voi olla aika vaikeaa. Omat sukulaiseni kertovat sellaisista kyläläisistä, joita en enää tunne, kun lähdöstäni ko kylästä on kuitenkin jo useita kymmeniä vuosia.
Mutta yleensä yhteisöön pääsee helpoimmin, kun lähtee mukaan toimintaan ts esim maa-ja kotitalousnaisiin, metsästysseuraan, seurakunnan toimintaan tai johonkin harrastukseen. Se, että ihmisistä puhutaan, ei varsinaisesti ole juoruilua vaan kylän tilanteiden päivitystä. Liian herkällä nahalla ei tuollaisiin paikkoihin kannata edes lähteä, sillä sinä joko eristäydyt kokonaan tai menet kylän toimintoihin mukaan.