Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies lasten kanssa kotona, aaarrgh

Vierailija
19.05.2021 |

Tiedän, että tästä herää myrsky ja tiedän, että kyse on paljolti siitä miten asioihin suhtautuu ja lisäksi vielä siitä, että itsepä olet paikkasi valinnut, mutta kerronpa silti tarinani. Eli meillä mieheni kanssa taapero ja vauva. Minä olen äitiyslomalla ja mies käy töissä, miehen työt koneella istumista, palavereja, etätöissä tällä hetkellä on. Minä hoidan kodin lastenhoidon ohessa pääsääntöisesti täysin, miehen saan välillä väännettyä johonkin kotihommaan käskyttäen. Illat mies lepäilee ja kerää voimia töihin. Vauva valvottaa minua öisin ja päivät menee vauvan ja taaperon tarpeita tyydyttää ja vasemmalla kädellä kotia hoitaen. Otin viikonlopuksi työvuoron itselleni, osittain ihan siksi, jotta mies näkisi mitä päiväni sisältävät. Miehen mielestä ihan hyvä idea, kun menen töihin ja ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Tietenkin valvoin yön lasten kanssa ennen töitä, eihän miehelle tullut mieleen, että siinä olisi mitään outoa? Kun lapset alkoivat elämöimään yöllä mies vähän heilutteli kättään heidän suuntaan ja hymyili?? Minä sitten vaihdoin vaippaa, juotin, hyssyttelin, nukuttelin. No aamulla aikaisin lähdin töihin ja mietin silmät ristissä, että kohta kotona alkaa myrsky ja kuinkahan mies pärjää? Palasin iltapäivällä kotiin ja mies tyrkkäsi lapset minulle miltei ovella, eikä koko iltana enää koskenut lapsiin, eikä ole nyt kahteen viikkoon pistänyt tikkua ristiin lasten tai kodin hoitoon liittyen, vetoaa siihen yhteen päivään kun hoiti kaiken! Kuitenkin muistaa lisätä, että lastenhoito on kyllä paljon kevyempää hommaa kuin hänen vaativa työnsä, mikä vie kaiken energian ja iltaisin hänen täytyy saada levätä!! Ja sanottakoon vielä, että sinä päivänä, kun hän lapsia hoiti, mitään muuta hän ei tehnyt. Lapsilla oli samat vaatteet koko päivän päällä, vaikka vauva oli niille puklannut ja taapero sotkenut täysin ruualla, tietysti. Ja keittiö oli täyden kaaoksen vallassa, minä siivosin lasten roikkuessa minussa. Ja kaikki muukin oli rempallaan ja taaperon ruokailu oli ollut epämääräistä, koska on kovaa hommaa saada hänet syömään järkeviä asioita monipuolisesti, tiedän. En tiedä mitä ovat tehneet ajankuluksi, ilmeisesti vain tuijottaneet tvtä, vaikka minä yritän välttää tvn näyttämistä lapsille viimeiseen asti ja tästä ollaan puhuttu miehen kanssa monta kertaa. Tiedän toki, että se on helppo keino saada lapset hiljaiseksi ja rauhalliseksi. Olen räjähtämispisteessä asian kanssa, mutta pidän suuni vielä kiinni ja yritän kerätä järkeviä argumentteja mitkä esittää miehelle. Mitäs mieltä suuri yleisö on?

Kommentit (331)

Vierailija
21/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kappalejaosta ole kuullut?

Juu, juu, puhelimella jne.

Minun puhelin osaa (siis minä osaan) myös kappalejaot.

En lue tuommoista ulinaa.

Et ole aivoista kuullut? Ei tarvii vastata, jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa...

Vierailija
22/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellainen miesvihatarina tähän aamuun.

Varmaan tulee pitkä ketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut tuohon? Miksi suostuit valvomaan ennen työvuoroasi? Miksi et laittanut miestä siivoamaan jälkiään? Ei mikään muutu jos et pidä puoliasi. Mies on tottunut nykytilanteeseen, jossa hoidat mukisematta kaiken, joten muutos ei tapahdu hetkessä. Mitä mies sanoo, jos ilmoitat ettet aio jatkossa hoitaa kaikkea? Teet vaikka listan niistä kaikista asioista mitä teet. Ja käy töissä tai muuten poissa vähän useammin, ja vaadi mies siivoamaan jälkensä koska sinun pitää levätä raskaan työpäivän jälkeen.

Niin. Tätä ei ole miellyttävää lukea, mutta totuus on se, että tämä tilanne ei johdu pelkästään miehestäsi, vaan myös sinusta. Miehesi ei ymmärrä, mutta sinäkään et kerro, miten haluat toimittavan. 

Useinhan tätä tilannetta pedataan jo ennen lapsia olemalla "hyvä vaimo" ja tekemällä enemmän kotitöitä ym. Silloin se ei tietysti vielä kuormita ja voi olla ihan mukavaakin. Mutta sitten kun ne lapset tulee, niin eihän se mies tajua että tilanne on muuttunut, jos sitä ei ihan selvin sanoin ilmaise ja tarvittaessa vaikka suutu ihan kunnolla, jos ei muuten mene jakeluun. Ja jo sen ensimmäisen lapsen kohdalla pitää tajuta lähteä kotoa pois välillä ja jättää vastuu miehelle kokonaan. On kai niitä semmoisiakin tapauksia jotka ei vaan millään opi, niitä kutsutaan yleensä ex-miehiksi.

Vierailija
24/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen valinnut lapsilleni isän, jolla pysyy langat käsissä ja on ollut lasten syntymästä saakka kiinnostunut lapsistaan ja aktiivisesti niitä hoitanut. Joissain asioissa jopa paljon rautahermoisemmin ja tarkemmin, kuin minä.

Voi kun se olisikin ihan oma valinta :D Ei kannata sitä ihan CV:hen merkitä omaksi ansiokseen. Moni mies haluaa lapsia ja vakuuttaa että osallistuu kaikkeen ja tekee. Todellisuus iskee sitten kun pitäisi työt hoitaa ja "hemmetti, onko ne lapsetkin joka päivä läsnä ja vaatimassa jotain myös isältä?"-herätys tulee aika pian. Sitten alkaa mielenkiintoinen näytelmä mitä kaikkea luovaa mies keksii sanoa ja tehdä että välttyisi tältä naistentyöltä ja nalkuttavalta kakkosäidiltään.

Vierailija
25/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut tuohon? Miksi suostuit valvomaan ennen työvuoroasi? Miksi et laittanut miestä siivoamaan jälkiään? Ei mikään muutu jos et pidä puoliasi. Mies on tottunut nykytilanteeseen, jossa hoidat mukisematta kaiken, joten muutos ei tapahdu hetkessä. Mitä mies sanoo, jos ilmoitat ettet aio jatkossa hoitaa kaikkea? Teet vaikka listan niistä kaikista asioista mitä teet. Ja käy töissä tai muuten poissa vähän useammin, ja vaadi mies siivoamaan jälkensä koska sinun pitää levätä raskaan työpäivän jälkeen.

Niin. Tätä ei ole miellyttävää lukea, mutta totuus on se, että tämä tilanne ei johdu pelkästään miehestäsi, vaan myös sinusta. Miehesi ei ymmärrä, mutta sinäkään et kerro, miten haluat toimittavan. 

No on kyllä sitten tyhmä mies,jos ei omia sotkujaan(lasten) edes osaa siivota, kun rouva on töissä.

Vierailija
26/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa "keksisin" itselleni iltatyön tai harrastuksen ja käytännössä kävisin vain nukkumassa ja katsomassa hömppää jossain.

Mieshän ei tule susta oma-alotteisesti eroamaan koska se hyötyy sinusta niin paljon. Ota ilo irti tarpeellisuudestasi ja ala elää vähän.

Vaikka kaksi-kolme kertaa viikossa kaverin luona Salkkareiden, suklaan ja sohvalla torkkumisen merkeissä.

Vierailija
27/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen valinnut lapsilleni isän, jolla pysyy langat käsissä ja on ollut lasten syntymästä saakka kiinnostunut lapsistaan ja aktiivisesti niitä hoitanut. Joissain asioissa jopa paljon rautahermoisemmin ja tarkemmin, kuin minä.

Mutta mitä se tähän liittyy?

Siten, että ihmettelen miten joillain tilanteet eskaloituu tuohon pisteeseen ja se tulee muka ihan yllärinä, että toinen on ihan kädetön ja vastuuton OMIEN lastensa kanssa. Yök.

Mun mielestä ei siltikään kuulu tähän keskusteluun.

Vierailija
28/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo asia hoidetaan, jos tuohon ei suostuta? Jätetään lapsi paskaavaippaan tai itkemään yöllä? Nostetaan paskamyrsky, jolloin tulee iso riita, kukaan ei nuku ja mies pahimmiltaan poistuu paikalta ja työvuoron ajaksi ei ole hoitajaa. 

Valitettavasti tuollaisten miesten, jotka eivät itse tajua tilannetta, kanssa ei asiaa voi hoitaa akuutisti silloin, olla "suostumatta". Tuttu kuvio.

Valitettavasti en usko, että tuohon auttaa vain ero. Molemmat hoitaa lapsia viikko-viikko, jolloin sitä vastuuta on pakko ottaa. Miehesi kyllä kuulostaa niin hankalalta, että varaudu, että erosta voi tulla hankala ja myös yhteishuoltajuudesta sen jälkeen. Tuttu kuvio.

Lapset olisi kannattanut tehdä yksin, niin ei tarvitse ensin hoitaa miesvauvaa ja sitten riidellä vuosikausia miesvauvan kanssa. Koska ihan kaikkeen ei tosiaan "voi suostua". 

Tämä on nyt vain fakta.

Vierailija
29/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihinkäs sitten.

Vierailija
30/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä sitten tyhmä mies,jos ei omia sotkujaan(lasten) edes osaa siivota, kun rouva on töissä.

Jos sulle on tärkeää päästä sanomaan jotain tyhmäksi, niin näköjään tarve tuli tyydytettyä. On tosiaan olemassa tosi paljon ihmisiä, jotka eivät ole kovin hyviä järjestyksen pitämisessä ja jälkien siivoamisessa. Mä en kuitenkaan usko, että tyhmäksi haukkuminen on se, joka tämän tilanteen pelastaa, tai se ylipäätään, että palstan keskustelijat pääsevät tuulettamaan tunteitaan, joita he aloittajan miehestä kokevat. Mutta tämä on tietenkin vain mun mielipide.

Vierailija
31/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihinkäs sitten.

Niin, varmasti osaat selittää sen seuraavassa viestissä.

Vierailija
32/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee, se on nähty ja sen jo pitäisi kertoa miehille että jotain on pielessä isien asenteessa.

Vaan kun sukupolvesta toiseen juostaan karkuun siltä tärkeimmältä rintamalta ja sitten ihmetellään kun lapset oireilee isättömyyttään, hakee huomiota väärillä tavoilla ja rajojen asettajaa. Nämä kaikki keskustelut on täysin hedelmättömiä jollei miehet/isät tee oma-aloitteisesti asialle jotain. Heillä on ratkaisun avaimet. Oletteko Miehiä vai Hiiriä?

Vierailija
33/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri yleisö on sitä mieltä että ihan turhaa ulinaa.

Nykyihmiset on kädettömiä.

Vierailija
34/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo asia hoidetaan, jos tuohon ei suostuta? Jätetään lapsi paskaavaippaan tai itkemään yöllä? Nostetaan paskamyrsky, jolloin tulee iso riita, kukaan ei nuku ja mies pahimmiltaan poistuu paikalta ja työvuoron ajaksi ei ole hoitajaa. 

Valitettavasti tuollaisten miesten, jotka eivät itse tajua tilannetta, kanssa ei asiaa voi hoitaa akuutisti silloin, olla "suostumatta". Tuttu kuvio.

Valitettavasti en usko, että tuohon auttaa vain ero. Molemmat hoitaa lapsia viikko-viikko, jolloin sitä vastuuta on pakko ottaa. Miehesi kyllä kuulostaa niin hankalalta, että varaudu, että erosta voi tulla hankala ja myös yhteishuoltajuudesta sen jälkeen. Tuttu kuvio.

Lapset olisi kannattanut tehdä yksin, niin ei tarvitse ensin hoitaa miesvauvaa ja sitten riidellä vuosikausia miesvauvan kanssa. Koska ihan kaikkeen ei tosiaan "voi suostua". 

Tämä on nyt vain fakta.

No ihan ensimmäiseksi puhutaan asiasta. Toki vauvapalstallekin saa kirjoittaa, mutta se ei auta muuttamaan kuviota.

Vierailija
35/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä toinen lapsi tehdä heti perään, kun mies ei oletetusti silloinkaan tehnyt kotitöitä ollut lapsen kanssa?

Vierailija
36/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa tilanteessa oikein muu auta kuin suora puhe. Ei mikään työ ole niin rankkaa, etteikö sieltä palattua voisi mutkattomasti siirtyä hoitamaan omia lapsiaan. Voit myös sanoa suoraan, ettei kaikkien muiden kodin askareiden unohtaminen lastenhoidon varjolla myöskään ole OK.

Samalla tietty tärkeää, että annat puolisollesi tilaa olla omanlaisensa vanhempi. Se onko vaatteissa ruokatahroja vai ei, ei millään tavalla vahingoita lasta. Sen verran pitää luottaa toiseen, että myös hän on hyvä vanhempi lapsille. Tuo yksittäisen päivän kaaos johtuu todennäköisesti siitä, että puolisollasi ei ole rutiineja, jolloin tuntuu, ettei aikaa ole hetkeäkään kuin aivan välttämättömimpään. Jos ja kun (toivottavasti) hän ottaa aktiivisemman roolin, myös hänen omat rutiininsa hoitaa lapsia selkeytyvät.

Vierailija
37/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulle on tärkeää päästä sanomaan jotain tyhmäksi, niin näköjään tarve tuli tyydytettyä. On tosiaan olemassa tosi paljon ihmisiä, jotka eivät ole kovin hyviä järjestyksen pitämisessä ja jälkien siivoamisessa. Mä en kuitenkaan usko, että tyhmäksi haukkuminen on se, joka tämän tilanteen pelastaa, tai se ylipäätään, että palstan keskustelijat pääsevät tuulettamaan tunteitaan, joita he aloittajan miehestä kokevat. Mutta tämä on tietenkin vain mun mielipide.

Kyse ei ole siitä, etteikö aikuinen ihminen osaisi, vaan siitä, ettei kiinnosta ja on helpompi heittäytyä kädettömäksi idiootiksi. En tiedä kumpi on se tyhmä, kädetön mies vai nainen, joka tekee kaiken.

Vierailija
38/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on hassuja. Kun puhutaan hyvin yleisestä naisten kokemuksesta miesten lasten ja kodin hoidosta (hoitamatta jättämisestä), tulee mies sanomaan, että "miesvihaa". Ymmärrän että nämä kokemukset ovat asioita, joista miehiä voisi helposti vihata, mutta anna aikuisten naisten silti puhua ja ole sinä välillä hiljaa.

Vierailija
39/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee, se on nähty ja sen jo pitäisi kertoa miehille että jotain on pielessä isien asenteessa.

Vaan kun sukupolvesta toiseen juostaan karkuun siltä tärkeimmältä rintamalta ja sitten ihmetellään kun lapset oireilee isättömyyttään, hakee huomiota väärillä tavoilla ja rajojen asettajaa. Nämä kaikki keskustelut on täysin hedelmättömiä jollei miehet/isät tee oma-aloitteisesti asialle jotain. Heillä on ratkaisun avaimet. Oletteko Miehiä vai Hiiriä?

Kai sinä ymmärrät että nämä "miesvihatarinat" on keksittyjä juttuja joita älyluuriin koukuttuneet ihmiset suoltaa että saavat elämälleen tarkoitusta.

Vierailija
40/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä toinen lapsi tehdä heti perään, kun mies ei oletetusti silloinkaan tehnyt kotitöitä ollut lapsen kanssa?

Näin juuri. Varmasti ensimmäisessä oli jo katastrofin ainekset, mutta pakko saada lisää ja uhriutua.