Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies lasten kanssa kotona, aaarrgh

Vierailija
19.05.2021 |

Tiedän, että tästä herää myrsky ja tiedän, että kyse on paljolti siitä miten asioihin suhtautuu ja lisäksi vielä siitä, että itsepä olet paikkasi valinnut, mutta kerronpa silti tarinani. Eli meillä mieheni kanssa taapero ja vauva. Minä olen äitiyslomalla ja mies käy töissä, miehen työt koneella istumista, palavereja, etätöissä tällä hetkellä on. Minä hoidan kodin lastenhoidon ohessa pääsääntöisesti täysin, miehen saan välillä väännettyä johonkin kotihommaan käskyttäen. Illat mies lepäilee ja kerää voimia töihin. Vauva valvottaa minua öisin ja päivät menee vauvan ja taaperon tarpeita tyydyttää ja vasemmalla kädellä kotia hoitaen. Otin viikonlopuksi työvuoron itselleni, osittain ihan siksi, jotta mies näkisi mitä päiväni sisältävät. Miehen mielestä ihan hyvä idea, kun menen töihin ja ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Tietenkin valvoin yön lasten kanssa ennen töitä, eihän miehelle tullut mieleen, että siinä olisi mitään outoa? Kun lapset alkoivat elämöimään yöllä mies vähän heilutteli kättään heidän suuntaan ja hymyili?? Minä sitten vaihdoin vaippaa, juotin, hyssyttelin, nukuttelin. No aamulla aikaisin lähdin töihin ja mietin silmät ristissä, että kohta kotona alkaa myrsky ja kuinkahan mies pärjää? Palasin iltapäivällä kotiin ja mies tyrkkäsi lapset minulle miltei ovella, eikä koko iltana enää koskenut lapsiin, eikä ole nyt kahteen viikkoon pistänyt tikkua ristiin lasten tai kodin hoitoon liittyen, vetoaa siihen yhteen päivään kun hoiti kaiken! Kuitenkin muistaa lisätä, että lastenhoito on kyllä paljon kevyempää hommaa kuin hänen vaativa työnsä, mikä vie kaiken energian ja iltaisin hänen täytyy saada levätä!! Ja sanottakoon vielä, että sinä päivänä, kun hän lapsia hoiti, mitään muuta hän ei tehnyt. Lapsilla oli samat vaatteet koko päivän päällä, vaikka vauva oli niille puklannut ja taapero sotkenut täysin ruualla, tietysti. Ja keittiö oli täyden kaaoksen vallassa, minä siivosin lasten roikkuessa minussa. Ja kaikki muukin oli rempallaan ja taaperon ruokailu oli ollut epämääräistä, koska on kovaa hommaa saada hänet syömään järkeviä asioita monipuolisesti, tiedän. En tiedä mitä ovat tehneet ajankuluksi, ilmeisesti vain tuijottaneet tvtä, vaikka minä yritän välttää tvn näyttämistä lapsille viimeiseen asti ja tästä ollaan puhuttu miehen kanssa monta kertaa. Tiedän toki, että se on helppo keino saada lapset hiljaiseksi ja rauhalliseksi. Olen räjähtämispisteessä asian kanssa, mutta pidän suuni vielä kiinni ja yritän kerätä järkeviä argumentteja mitkä esittää miehelle. Mitäs mieltä suuri yleisö on?

Kommentit (331)

Vierailija
1/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kuulostat väsyneeltä ja kodin- ja lastenhoitojärjestelyt kuulostavat epäreiluilta. On aika jakaa taakkaa jo sinun jaksamisesi nimissä. Rakentava keskustelu ja hommien uudelleen jako vaikka paperilla, ei niin että päätetään "yrittää enemmän". 

Vierailija
2/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa terottaa myös miehelle sitä, että tämä on aikaa jolloin rakennetaan hyvä ja läheinen suhde lapsiin, joka kantaa tulevaisuudessakin. Se vaatii aikaa ja vaivannäköä mutta siitä hyötyvät ihan kaikki osapuolet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo tule toimimaan. Olet lopulta se katkera yksin selviytyjä jonka suhde päättyy eroon. Miehen on aika kasvaa vanhempana ja alkaa ottaa vastuunsa.

Vierailija
4/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä sit katua, kun on tehnyt itse aina kaiken. Turha olettaa, että isä ottaisi enemmän vastuuta nyt, kun hänen ei ole tarvinnut tehdä sitä ennenkään. Teillä nyt sit mennään näin, paras kriteeri (ja faktakin), että lapset säilyy hengissä ja vahingoittumattomina isänsä hoidossa. Toki voit yrittää nyt kääntää kelkkaa, mutta hidas prosessi se on. Joko jatkat näin tai sit jätät lapset isälleen ensin päiväksi, sit yöksi ja sit viikonlopuksi. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
5/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy puhua hänelle asiasta, kun hän ei selvästikään itse ymmärrä. Pelisäännöt selväksi.

Vierailija
6/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kappalejaosta ole kuullut?

Juu, juu, puhelimella jne.

Minun puhelin osaa (siis minä osaan) myös kappalejaot.

En lue tuommoista ulinaa.

No meitä kaikkiahan niin kovasti kiinnostaa mitä juuri sinun ylhäisyytesi lukee...

Vierailija
7/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa terottaa myös miehelle sitä, että tämä on aikaa jolloin rakennetaan hyvä ja läheinen suhde lapsiin, joka kantaa tulevaisuudessakin. Se vaatii aikaa ja vaivannäköä mutta siitä hyötyvät ihan kaikki osapuolet.

Hyvä pointti - haluaisin lisätä, että samalla tässä muokataan teidän parisuhdettanne suuntaan tai toiseen. Miehellä lienee toistaiseksi sananvaltaa, mihin suuntaan, mutta jos sama meno jatkuu, niin enpä ihmettele jos ap ei halua enää jatkaa yhden lisälapsen kaitsemista, vaan lähtee omilleen.

Vierailija
8/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tutumpi tarina. Perheterapiaan asiaa setvimään, muuten mies ei muutu. Olet äiti myös miehellesi. Jos et saa ulkopuolelta vahvistusta asiallesi, mies pitää sinua, lastensa äitiä, vain turhan nalkuttajana, kuten niin monet kymmenet-/sadattuhannet miehet tällä hetkellä tässä maassa. 

Vierailija
9/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sama tilanne. Ei ole enää kun jätin miehen. Tekemisen määrä pysyi samana, mutta eipähän enää vituta niin paljoa katsoa kun toinen ei tee mitään.

Vierailija
10/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Se olisi ihan hyvä, että joskus tekisit töitä toistekin. Saat itse päiviisi jotain muuta tekemistä välillä ja ruokatauonkin :).. Tiedän, ettei sekään aina välttämättä niin ole.. Olen ollut samassa tilanteessa. Olen sairaanhoitaja kolmivuorotyössä ja lasten ollessa pienempiä tein osa-aikaista työaikaa. Lapset tällöin jo päiväkodissa sitten toki. Ruokatauko töissäkin oli silloin kun oli.. jos oli.. ja joku saattoi siltikin kaivata kesken ruokailua vessaan tai kipulääkettä töissäkin. Joten tiedän miten ärsyttävää on olla aina se jolta pyydetään! Aina se joka hoitaa! Omat tarpeet viimeisenä..

Juuri siksi alat harrastamaan jotain. Otat omaa aikaa liikunnan parissa. Lähdet kotoa pois, jotta saat olla yksin. Kotona et harrasta! Ja miehen on tällöin pakko hoitaa lapset ja koti. Et tee ruokaa valmiiksi edes (minä tein) ja se oli virhe. Miehen on PAKKO huolehtia OMISTA lapsistaan. Kun ymmärtää mitä teet, arvostuskin nousee. Eikä sitä arvostustakaan saa jossei näe mitä kaikkea se lastenhoito vaatii.

Vierailija
11/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksaisi katsella tuommoista miestä hetkeäkään. Kai olet sentään suoraan sanonut ukolle tästä hänen toiminnastaan? Tuohan on kuin sinulla olisi kolme lasta holhottavana. Miksi ihmeessä suostut siivoomaan kaikki sotkut, jotka on tullut miehen hoitovuoron aikana? Itse olisin varmaan lähtenyt illaksikin pois ja kertonut hyvin selkeästi mitä odotan ukon tekevän sillä aikaa.

Vierailija
12/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen valinnut lapsilleni isän, jolla pysyy langat käsissä ja on ollut lasten syntymästä saakka kiinnostunut lapsistaan ja aktiivisesti niitä hoitanut. Joissain asioissa jopa paljon rautahermoisemmin ja tarkemmin, kuin minä.

Vierailija
13/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kenellä on seuraavana päivänä töitä, ei tarvitse herätä yöllä lasta hoitamaan. Jos naisella töitä, mies sitten herää. Vapaapäivinä annetaan vuorotellen edes toisen nukkua pitkään eli vuorotellaan lastenhoidossa. Katso, että itsekin saat vapaan illan ja myös välillä aikaa parisuhteelle. Olisiko mahdollista hankkia siivoojaa? Lastenhoitajaa?

Vierailija
14/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen valinnut lapsilleni isän, jolla pysyy langat käsissä ja on ollut lasten syntymästä saakka kiinnostunut lapsistaan ja aktiivisesti niitä hoitanut. Joissain asioissa jopa paljon rautahermoisemmin ja tarkemmin, kuin minä.

Mutta mitä se tähän liittyy?

Vierailija
15/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös vauva ja taapero kahden vuoden ikäerolla ja mies 😄. 4 vuotta niin alkaa helpottaa. Pidä huoli, että ehkäisy toimii. Mieheni aikoinaan olisi täyttä päätä ollut tekemässä lisää lapsia. Meilläkään ei ollut lastenhoitoapua saatavilla. Sain kaiken toimimaan, kun luovuin täydellisyyden vaatimuksesta. Tärkeintä, että kaikki voi hyvin. Koti oli hiukan sekasin, mut se ei maailmaani kaatanut. Televisio on ihan ok ja hieno keksintö. Töihin lähin kun pienin 2 vuotta. Tein 6 tuntia/pvä 5 vuotta.

Vierailija
16/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa juttua.Paitsi tuo etätyö.Yksin hoidin kaiken.Meillä oli raskaat ja vaativat valvottavat lapset.Mies ei tehnyt juurikaan mitään.Viimeinen erityislapsi.Myös sairaana olen yksin hoitanut.Mies on yhden kerran käynyt vanhimman lapsen kanssa yksin leikkipuistossa.Lapsi on kohta 18v.Nuorempien kanssa ei koskaan.Ja myös mun työssä ollessa yksin hoidin kaiken,työpäivän lisäksi.Silti ukko haukkui laiskaksi ja pettikin vielä.On nyt ex.Lapsosten takia vielä asutaan saman katon alla.

Vierailija
17/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suostut tuohon? Miksi suostuit valvomaan ennen työvuoroasi? Miksi et laittanut miestä siivoamaan jälkiään? Ei mikään muutu jos et pidä puoliasi. Mies on tottunut nykytilanteeseen, jossa hoidat mukisematta kaiken, joten muutos ei tapahdu hetkessä. Mitä mies sanoo, jos ilmoitat ettet aio jatkossa hoitaa kaikkea? Teet vaikka listan niistä kaikista asioista mitä teet. Ja käy töissä tai muuten poissa vähän useammin, ja vaadi mies siivoamaan jälkensä koska sinun pitää levätä raskaan työpäivän jälkeen.

Vierailija
18/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut tuohon? Miksi suostuit valvomaan ennen työvuoroasi? Miksi et laittanut miestä siivoamaan jälkiään? Ei mikään muutu jos et pidä puoliasi. Mies on tottunut nykytilanteeseen, jossa hoidat mukisematta kaiken, joten muutos ei tapahdu hetkessä. Mitä mies sanoo, jos ilmoitat ettet aio jatkossa hoitaa kaikkea? Teet vaikka listan niistä kaikista asioista mitä teet. Ja käy töissä tai muuten poissa vähän useammin, ja vaadi mies siivoamaan jälkensä koska sinun pitää levätä raskaan työpäivän jälkeen.

Niin. Tätä ei ole miellyttävää lukea, mutta totuus on se, että tämä tilanne ei johdu pelkästään miehestäsi, vaan myös sinusta. Miehesi ei ymmärrä, mutta sinäkään et kerro, miten haluat toimittavan. 

Vierailija
19/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä se tähän liittyy?

Siten, että ihmettelen miten joillain tilanteet eskaloituu tuohon pisteeseen ja se tulee muka ihan yllärinä, että toinen on ihan kädetön ja vastuuton OMIEN lastensa kanssa. Yök.

Vierailija
20/331 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti - haluaisin lisätä, että samalla tässä muokataan teidän parisuhdettanne suuntaan tai toiseen. Miehellä lienee toistaiseksi sananvaltaa, mihin suuntaan, mutta jos sama meno jatkuu, niin enpä ihmettele jos ap ei halua enää jatkaa yhden lisälapsen kaitsemista, vaan lähtee omilleen.

Paitsi kun mies ei kuuntele,vaikka tätäkin olen yrittänyt toitottaa hänelle useasti.. ei ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi