Missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet?
Ilmeisesti ikähaitari on kovinkin suuri. Itsellä edessä, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset loppuivat 51-vuotiaana. Mtn oireita ei ole ollut, ei kuumia aaltoja eikä mitään muutakaan. Nyt olen 62 v
Tätä toivon myös. Menkat jäi pois 51-vuotiaana eikä mitään oireita muuten.
Vierailija kirjoitti:
Olen 39 ja epäilen että ovat alkaneet. Kuukautiset ovat tosi niukat, ennen olivat tosi runsaat. Säännöllisyydestä en osaa sanoa kun käytän hormonaalista ehkäisyä. Olen myös herännyt muutaman kerran ihan hiestä märkänä yöllä.
Käypä verikokeissa. Minulla niukat kuukautiset johtuivat anemiasta.
Noin 51-52 v. Alussa oireet olivat kovemmat, nyt paljon lievemmät enää.
T. 55v.
Minulla 47- vuotiaana jäi muutama kierto väliin, kunnes 48- vuotiaana loppuivat kokonaan.
Luontaisista keinoista helpottamaan vv-oireita, olen käyttänyt homeopatiaa. Kannattaa käydä homeopaatilla. Hän määrittelee oireiden perusteella oikean lääkeaineen.
Tiedän, että moni nyt varmaan tyrmää tämän huuhaa-osastoon kuuluvana, mutta minulla on paljon omakohtaisia kokemuksia homeopatiasta vakavasti otettavana hoitomuotona, joten suosittelen sitä.
Hormonihoitoa en ole halunnut, enkä ehkä sitä saisikaan, on terveydellisiä riskitekijöitä.
En oikein osaa sanoa, kai ne ovat meneillään. Joskus pari vuotta sitten aloin nukkua huonommin ja yöllä oli hikoilua, kuukautiset tulivat entistä tiheämmin. Juuri silloin aloin käydä vyöhyketerapiassa ja oireet katosivat muutamassa kuukaudessa ja nyt mennään kuten ennenkin. Ei tiedä, miten se on edes mahdollista. Vyöhyketerapeutti kyllä sanoi, että hoidolla voi lievittää vaihdevuosioireita, mutta tuskin "peruuttaa". En tiedä, miten on, mutta mulla ei ole mitään oireita ja kierto on ollut yli vuoden taas ihan entisenlainen. Olen 53 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 39 ja epäilen että ovat alkaneet. Kuukautiset ovat tosi niukat, ennen olivat tosi runsaat. Säännöllisyydestä en osaa sanoa kun käytän hormonaalista ehkäisyä. Olen myös herännyt muutaman kerran ihan hiestä märkänä yöllä.
Käypä verikokeissa. Minulla niukat kuukautiset johtuivat anemiasta.
Minulla oli koko ajan niukat kuukautiset (38 vuotta), mutta ei ollut koskaan anemiaa.
Vierailija kirjoitti:
45 eli aikaisin, mutta kuitenkin ”normaalissa” vaihdevuosi-iässä. Hormonikorvaushoito on pelastanut vaivoilta ja liian nopealta rupsahtamiselta.
Millainen hormonikorvaushoito sinulla?
Täytin äskettäin 55 v, ja menkat ovat olleet viimeksi noin vuosi sitten. Ensin jo noin 10 vuotta sitten vuoto muuttui ensin runsaammaksi, sitten niukemmaksi ja kierto lyheni, pari vuotta sitten alkoi jäädä vuotoja pois tai tulivat välillä niukempina, välillä normaalisti, ja toista vuotta sitten olivat jo pois puolisen vuotta, ja luulin jo, että loppuivat, mutta siis viime kesänä oli vielä parit niukat kuukautiset. Vv-oireina on ollut huonoja yöunia, lihaskipuja, ärtyneisyyttä, alakuloisuutta ja limakalvojen kuivuutta, ihan siis perinteistä settiä. Yritän pärjätä ilman hormonihoitoja, mielestäni nämäkin tuntemukset kuuluvat normaaliin naisen elämään. Positiivinen puoli on tietenkin ehkäisyn tarpeen loppuminen. Jos vaikka seksi onkin vuosien myötä muuttunut toisenlaiseksi kuin villeinä nuoruusvuosina, niin toisaalta läheisyydestä nauttii hieman eri tavalla aikuisempana, eikä enää tarvitse huolehtia raskauden pelosta tai toiveesta. Nautin nyt tästä elämänvaiheesta, kun lapsiperhearki on ohi ja on enemmän aikaa parisuhteelle.
Tiedän tapauksen, jossa tulee vieläkin jonkin sortin menkat noin 3kk välein. Ikää on 78v!
Mistä sen tietää milloin ne alkaa?
Luulen, että mulla oli vikat menkat puoli vuotta sitten mutta varma en vielä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa tulee vieläkin jonkin sortin menkat noin 3kk välein. Ikää on 78v!
Kohdunkaulansyöpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55 vuotta. Söin vielä pari vuotta jotain "mummojen e-pillereitä" kaksi vuotta ja nyt ihan hirveät vaihdevuosioireet elikkä nyt oon 57 vuotta. Lähinnä karmeita kuumia aaltoja yöllä elikkä nukun tosi huonosti. En oikein ole saanut itseäni hankkimaan hormonikorvaushoitoa kun vihdoin päässyt noista e-pillereistä, mutta kuinka kauan kestää huonoja unia. Mieliala ihan ok. Sitten oon saanut finnejä! Niitä tulee silloin kun menkat pitäisi alkaa ja niitä ei siis tule.
Eikös ne ”mummojen e-pillerit” ole yhtä kuin hormonikorvaushoito? Sellaiset mulle ainakin määrättiin nimenomaan vaihdevuosioireisiin (kuumat aallot, yöhikoilu ja -heräily) ja kyllä helpotti. Nyt olen käytännössä oireeton. Miksi kärsiä huonoista öistä (jotka vaikuttaa olennaisesti elämänlaatuun), kun apu on olemassa?
Hormonihoitoa ei määrätä esimerkiksi migreenipotilaille, infarktin sairastaneille tai hyytymishäiriötä sairastaville, koska hormonihoidon sivuvaikutus on aivoinfarkti. Myöskään rintasyövän sairastaneet eivät voi syödä hormoneja.
Itse olen saanut nuorena ja perusterveenä e-pillereistä aivoinfarktin, joten en tule saamaan hormonihoitoa, vaikka olisi millaiset vaihdevuodet enkä kyllä ottaisikaan. Yksi aivoinfarkti riittää kyllä meikeläiselle.
Pientä rajaa näihin maallikkolääketieteellisiin päätelmiin: ”hormonihoidon sivuvaikutus on aivoinfarkti” -> hormonihoidon sivuvaikutus VOI OLLA aivoinfarkti. Lisää siis riskiä, mutta ei se automaattisesti kaikille tule, kuten ei syöpäkään, vaikka senkin RISKI kasvaa.
Kyllähän se siellä lääkeselosteessa sivuvaikutuksena on mainittu, että ei tuossa mitään virhettä ole. Sivuvaikutus ei tule kaikille, se on itsestäänselvää, yleisyys on mainittu ja vasta-aiheet tosiaan nuo, mitkä kirjoittaja mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten monet naiset synnyttävät ensimmäisen lapsensan vasta 35-37 vuotiaina, kun tämän ketjun mukaan useilla 35 vuotiailla naisilla alkaa jo vaihdevuodet.
Outoa, hyvin outoa!
Näillä naisilla alkaakin vaihdevuodet esim. yli 50-vuotiaana. Kymmenen vuotta hedelmällisen ajan jälkeen voi odottaa vaihdevuosia. Äidilläni alkoi 54-vuotiaana ja menestyksekäs raskaus yli 40-vuotiaana.
Olen 49 ja tällä hetkellä oireina on unihäiriöt. Herään aamuyöllä ja valvon…
Minulla on ollut hormonikierukka nyt noin 10 vuotta. Mietin, että mitä tapahtuu, jos pidän/vaihdan sen taas uuteen ja jatkan kierukan kanssa esim. 6-kymppiseksi? Toiminee hormonikorvaushoitona, mutta tuleeko megarupsahdus sitten kerralla, kun sen ottaisi pois? Siis helpottaako hormonikorvaushoito ja siirtääkö oireita myöhemmäksi? Onko joku jo läynyt tällaisen keskustelun gynekologinsa kanssa?
50-vuotiaana loppui menkat eikä mitään muuta oireita.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää milloin ne alkaa?
Luulen, että mulla oli vikat menkat puoli vuotta sitten mutta varma en vielä voi olla.
Jos ei ole vuoteen tullut menkkoja niin sitten on vaihdevuodet virallisesti alkaneet.
50-vuotiaana, mutta ei ole kyllä muita oireita, kun menkat jäi vain pois.