Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet?

Vierailija
18.05.2021 |

Ilmeisesti ikähaitari on kovinkin suuri. Itsellä edessä, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 v ja ei vielä mitään. Seksi on nyt parasta💖

Vierailija
102/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55 vuotta.  Söin vielä pari vuotta jotain "mummojen e-pillereitä" kaksi vuotta ja nyt ihan hirveät vaihdevuosioireet elikkä nyt oon 57 vuotta. Lähinnä karmeita kuumia aaltoja yöllä elikkä nukun tosi huonosti. En oikein ole saanut itseäni hankkimaan hormonikorvaushoitoa kun vihdoin päässyt noista e-pillereistä, mutta kuinka kauan kestää huonoja unia. Mieliala ihan ok. Sitten oon saanut finnejä! Niitä tulee silloin kun menkat pitäisi alkaa ja niitä ei siis tule.

Eikös ne ”mummojen e-pillerit” ole yhtä kuin hormonikorvaushoito? Sellaiset mulle ainakin määrättiin nimenomaan vaihdevuosioireisiin (kuumat aallot, yöhikoilu ja -heräily) ja kyllä helpotti. Nyt olen käytännössä oireeton. Miksi kärsiä huonoista öistä (jotka vaikuttaa olennaisesti elämänlaatuun), kun apu on olemassa?

Hormonihoitoa ei määrätä esimerkiksi migreenipotilaille, infarktin sairastaneille tai hyytymishäiriötä sairastaville, koska hormonihoidon sivuvaikutus on aivoinfarkti. Myöskään rintasyövän sairastaneet eivät voi syödä hormoneja. 

Itse olen saanut nuorena ja perusterveenä e-pillereistä aivoinfarktin, joten en tule saamaan hormonihoitoa, vaikka olisi millaiset vaihdevuodet enkä kyllä ottaisikaan. Yksi aivoinfarkti riittää kyllä meikeläiselle. 

Pientä rajaa näihin maallikkolääketieteellisiin päätelmiin: ”hormonihoidon sivuvaikutus on aivoinfarkti” -> hormonihoidon sivuvaikutus VOI OLLA aivoinfarkti. Lisää siis riskiä, mutta ei se automaattisesti kaikille tule, kuten ei syöpäkään, vaikka senkin RISKI kasvaa.

Rintasyöpään sairastuu joka kymmenes nainen elämänsä aikana. Aivoinfarktitkaan ole niin harvinaisia. Kun RISKI realisoituu omalle kohdalle, siis aika monelle meistä kuitenkin, ihan varmasti miettii mikä osuus oli hormoneilla ja olisiko pärjännyt ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

49

Vierailija
104/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne nyt on kun menkkoja ei ole vuoteen enää näkynyt. Hikoiluttaa ja on sikakuuma olo koko ajan. Nämä helteet on nyt tuskallista kestää kun muutenkin on kuuma. Ja kämppä on kuin sauna yötä päivää.

Vierailija
105/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä alkanut.

N52

Tämä on minun kirjoittamani toukokuussa. Kaksi viikkoa myöhemmin työterveyslääkäri otti verikokeet. Joiden mukaan olen jo postmenopaussissa.

Eli kai ne on ollut nyt 52 v. Minulla on mirena, eikä ole ollut menkkoja vuosiin.

Vierailija
106/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi viime viikolla :) Poistettiin munasarjat ja kohtu. Olen 44v. Mulla alkoi menkkojen väli pidentymään ja kävin gynellä. Ei mitään vikaa näkynyt ja sitten jonkin ajan päästä menkkoja ei ollut kuulunut yli kolmeen kuukauteen ja menin gynelle uudestaan, niin mulla oli munasarjasyöpään viittaava löydös. Pääsin leikkaukseen ja jos siinä oltais todettu, ettei syöpää ole, niin olisi poistettu vain se viallinen munasarja, mutta patologi totesi sen syöväksi, niin varuilta vietiin kaikki pois. Hormonikorvaushoito ei ole välttämättä turvallista, niin en sitä ihan heti ajatellut aloittaa. Täytyy ensin kysellä useammalta alan ammattilaiselta sen riskeistä.

Vierailija
107/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minulla oli hormonikierukka 57-vuotiaaksi asti, joten minulla ei ole ollut kuukautisia 30 vuoteen. Ei tullut myöskään kuumia aaltoja tms.

Mutta kyllä vaihdevuodet ohi ovat, koska munasarjat ovat olleet inaktiiviset jo 3-4 vuotta.

Vierailija
108/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on jo vuosia kuukautiset lyhentyneet, mutta nyt olen 41 ja raskaana. Se jännittää, tulevatko kuukautiset enää imetyksen jälkeen takaisin.

Vierailija
109/109 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esivaihdevuosissa ja ikää 53. Säännölliset kuukautiset ja munarakkuloitakin oli vielä pari kuukautta sitten, kun gynekologilla kävin eli ehkäisyä pitää vielä käyttää. Oireita on ollut vain sellaisia, että aamuyöstä herään ja vaikea saada unta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi