Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet?

Vierailija
18.05.2021 |

Ilmeisesti ikähaitari on kovinkin suuri. Itsellä edessä, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44 -vuotiaana. Kuukautiset loppuivat kuin seinään ja muutenkin oli helppoa, ei mitään kuumia aaltoja eikä muitakaan ongelmia. Nyt ikää on 53 v ja olen todella tyytyväinen että pääsin kuukautisista eroon jo.

Et ole sitten varmaan tarvinnut korvaushoitoa?

Itse mietin tuota rupsahtamista ilman sitä...

Vierailija
22/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 v. ja noin vuoden ajan on ollut yöllisiä hikoilukohtauksia. Lisäksi kierto on lyhentynyt noin 4 päivällä ja niukentunut niin, että nykyään kestää 1-2 päivää. Olen menossa lähiaikoina lääkäriin. 

Mietityttää, että voiko lääkäri kieltäytyä määräämästä hormonikorvaushoitoa? Muistaakseni äidilleni ei yksi lääkäri suostunut sitä kirjoittamaan, vaikka äidilläni oli voimakkaat oireet. Lääkäri oli kuulemma vain paasannut syöpäriskistä, vaikka suvussamme ei ole rintasyöpää tai muitakaan naisten syöpiä. Äitini joutui menemään toiselle lääkärille, joka määräsi hänelle lääkkeet ihan muitta mutkitta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset loppuivat 50 vuoden iässä kuin seinään, ollen tätä ennen koko ajan säännölliset, ja aina hyvin niukat. Lieviä vaihdevuosioireita oli jo muutamana vuotena ennen kuukautisten loppumista. Kuukautisten loppuminen oli aluksi shokki, mutta kun vaihdevuosioireet alkoivat helpottaa, niin en enää kuukautisia kaivannut. Tarkoitan kaipausta lähinnä siitä näkökulmasta, että kuukautiset jotenkin "rytmittivät" elämää, ja vaikutti seksuaalisuuteenkin. Nyt on tunne kuin olisin nuori tyttö jälleen, vaikka ulkonäkö kertoo muuta.

Vierailija
24/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39 v ja epäilen premenopaussia, kuukautiset lyhentyneet. Ei minua kuukautisten poisjäänti kiinnosta vaan estrogeenin tuotannon romahtamisen aiheuttamat oireet ja vaivat joista ei vähäisimpänä jo alkanut naaman valuminen kohti lattiarajaa.

Vierailija
25/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 39 v ja epäilen premenopaussia, kuukautiset lyhentyneet. Ei minua kuukautisten poisjäänti kiinnosta vaan estrogeenin tuotannon romahtamisen aiheuttamat oireet ja vaivat joista ei vähäisimpänä jo alkanut naaman valuminen kohti lattiarajaa.

Mutta itse en silti aio ottaa hormonikorvaushoitoa koska minun tuurillani saan siitä heti rintasyövän. Eija-Riitta Korhola sanoi jossain haastattelussa että ystävänsä ovat "mielellään" ottaneet syövän vaihevuosioireiden sijaan mutta epäilenpä.

Vierailija
26/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten monet naiset synnyttävät ensimmäisen lapsensan vasta 35-37 vuotiaina, kun tämän ketjun mukaan useilla 35 vuotiailla naisilla alkaa jo vaihdevuodet.

Outoa, hyvin outoa!

Vierailija
27/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 vuotiaana loppui kuukautiset ja oltuaan poies reilun vuoden, tein positiivisen raskaustestin. Odotusaika meni normaalisti ja vauva syntyi alateitse olessani jo täyttänyt 45 v. Rintaruokinnan lopetettuani  kuukautiset palasivat takaisin ja jatkuvat yhä vieläkin mitä nyt kierrot alkaneet pikkuisen heitellä. Nyt olen n. viisikymppinen. 

Vierailija
28/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten monet naiset synnyttävät ensimmäisen lapsensan vasta 35-37 vuotiaina, kun tämän ketjun mukaan useilla 35 vuotiailla naisilla alkaa jo vaihdevuodet.

Outoa, hyvin outoa!

Koska ihmiset on yksilöitä. Kyllähän premenopaussi alkaa n 10 v ennen itse menopaussia joka keskimäärin alkaa viisikymppisenä.

Vierailija
29/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

56v alkoi ja menkat loppui. 2v kuumia aaltoja ym ja nyt oireet ohi. Ulkonäkö vanheni hetkessä. N59

Vierailija
30/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivatko kuumat aallot tuntua esim vain jossain tietyssä kohtaa kehoa, eikä sillä tavoin että koko keho tai kasvot käyvät sen aallon läpi?

Minulla nimittäin esim jalkaan tai käteen saattaa joskus tulle hetkeksi outo kuuma tunne, se menee pian ohi. Olen 47.

Vierailija
31/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

56v alkoi ja menkat loppui. 2v kuumia aaltoja ym ja nyt oireet ohi. Ulkonäkö vanheni hetkessä. N59

Niin tämähän on se "ongelma" vaihdevuosissa, tuskin kukaan niitänkuukautisia kaipaa.

Vierailija
32/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 58-vuotias. Kuukautiset siihen saakka aivan säännölliset. Sitten loppuivat (luojan kiitos!) kuin seinään.

Sitä ennen ei mitään oireita. Ei myöskään myöhemmin.

Luulin, että meistä kaikista tulee vaihdevuosissa jotain raivohulluja. Toisaalta en myöskään kokenut ennen vaihdevuosia mitään pms -oireita.

Eli kuukautiset ja niiden poisjääminen sujui minulta tosi helposti.

Voi olla geeneissä. Tietääkseni mummoni ja äitini eivät myöskään mitenkään oireilleet kuukautisistaan tai vaihdevuosistaan.

Vierailija
33/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 vuotta ja 10 kuukautta päälle. "Elinkautista" kesti 43 vuotta ja kaksi kuukautta. Ikävä ei ole vielä tullut, loppumisesta nyt puolitoista vuotta.

Vierailija
34/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 58-vuotias. Kuukautiset siihen saakka aivan säännölliset. Sitten loppuivat (luojan kiitos!) kuin seinään.

Sitä ennen ei mitään oireita. Ei myöskään myöhemmin.

Luulin, että meistä kaikista tulee vaihdevuosissa jotain raivohulluja. Toisaalta en myöskään kokenut ennen vaihdevuosia mitään pms -oireita.

Eli kuukautiset ja niiden poisjääminen sujui minulta tosi helposti.

Voi olla geeneissä. Tietääkseni mummoni ja äitini eivät myöskään mitenkään oireilleet kuukautisistaan tai vaihdevuosistaan.

Mun äidillä ei ollut oireita menkoissa tai vaihtareissa - no mullapa onkin sitten ollut hänenkin edestä!

Vierailija
35/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 51, ja menkat tulleet tänä vuonna vain kerran. Jo viime vuosi oli vaihtelevaa menkkojen suhteen. Kuumat aallot alkoivat alkuvuodesta. Aloin syömään luontaistuotetta, ja nyt aaltoja ei ole ollut yli kuukauteen. Tosin en tiedä, auttaako tuo tuote oikeasti, vai onko kyse vain luontaisesta vaihtelusta.

Vierailija
36/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 43. Kuukautiskierto on viimeisen vuoden aikana lyhentynyt parilla päivällä ja myös kuukautisten kesto on enää kolme päivää entisen viiden sijaan. Muutaman kerran ehkä ollut lieviä kuumia aaltoja ennen menkkoja. Vaihdevuosia kohti siis menossa ja oon jo selvittänyt, mitä kaikki luonnonmukaisia keinoja niiden ylittämiseen on. Hormonikorvaushoitoa en halua rintasyöpäriskin takia.

Kertoisitko luonnonmukaista keinoista! Minulla ikää pian 42 ja kuumia aaltoja on jonkin verran.

Vierailija
37/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tämähän on se "ongelma" vaihdevuosissa, tuskin kukaan niitänkuukautisia kaipaa.

Eli kun menkat loppuu menee ulkonäkökin 😟?? Miten ihmeessä

Vierailija
38/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, hyvin outoa!

Meillä ainakin kulkee suvussa. Äidilläni kuukautiset alkoivat tulla harvemmin noin 37-38-vuotiaana ja loppuivat kokonaan muutamaa vuotta myöhemmin.

24

Vierailija
39/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53 ja säännölliset kuukautiset. Oli vielä munarakkuloitakin kuukausi sitten ultrassa gynekologilla eli ei vielä hetkeen tule loppumaankaan kuukautiset, toinen munasarja oli kolmasosan pienentynyt eli olen esivaihdevuosissa. Mitään vv-oireilua ei ole ollut ellei sitten orgasmin vaikeutuminen ole sellainen. Ennen olin hyvin orgasmiherkkä, nyt joskus saattaa olla, ettei onnistukaan.

Onneksi kuukautiset ovat nyt normaalit vuodoltaan, ennen olivat todella runsaat eli se lienee esivaihdevuosioire. Gynekologin mukaan kk saattaa jatkua jopa kuusikymppiseksi asti, mutta eiköhän ne nyt ennemmin lopu kuitenkin, kun kerran toinen oli pienentynyt hiukan. Munasarjat kutistuvat lopuksi luumun kokoisiksi tai vähän pienemmiksikin. Ultralla saa siis hyvän käsityksen siitä missä mennään vaihdevuosien suhteen. 

Vierailija
40/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun menkat loppuu menee ulkonäkökin 😟?? Miten ihmeessä

Johtuu estrogeenin puutteesta, vaikuttaa ihoon, limakalvoihin jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan