Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet?

Vierailija
18.05.2021 |

Ilmeisesti ikähaitari on kovinkin suuri. Itsellä edessä, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vuonna kun täytin 50. Paria vuotta aiemmin alkoi oireilu: aamuöinen heräily ja ärtyneisyys. Tai siis sain aivan hirveitä raivareita. Kuukautiset jatkuivat normaalisti, niin en älynnyt mistä on kysymys, ihmettelin vaan unettomuutta, kun olen aina ollut sikeäuninen.

Kun hoksasin aloittaa estrogeenihoidon, oireet loppuivat.

Kuumia aaltoja ei muuten tullut koskaan, en vieläkään tiedä miltä ne tuntuu.

N53

Vierailija
42/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 vuotiaana alkoi menopaussi ja samantien sellaisia kuumia aaltoja ettei elämästä tullut yhtään mitään ilman hormonikorvausta. Valvoin öitä kun tuli niitä saunamaisia aaltoja ja sen jälkeen heti tosi kylmä. Ihan toivotonta. Ja tuskaista. Ja päivällä samaa hehkutusta. Nyt 10 vuotta syönyt hormonivalmistetta, 2 kertaa olen yrittänyt siitä luopua, muttei onnistunut. Toimii hyvin, kevyempi versio menossa. Olo on hyvä, syövän pelkoa en tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

57-vuotiaana oli kuukautiset melkein puoli vuotta pois ja sitten alkoi uudestaan, 58-vuotiaana loppui kokonaan. Jippii, vihdoin. Sukuvika, siinä 56-59 vuoden kieppeillä loppuivat äidiltä ja siskoilta. Lapsia on saatu suvussa vielä viisikymppisenä. Melko nuorennäköisenä pysytty, minulla ei ole ollut mitään vaihdevuosivaivoja, eipä ole muutkaan valittaneet.

Vierailija
44/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki iän myötä kaikki tunnetusti vanhenee ulkonäöllisesti ja 50 v ei näytä kolmikymppiseltä vaikkei olisikaan vaihdevuosia. Siinä mielessä ei siis kannata vaihdevuosia pelätä (joka tapauksessa sitä näyttää suurinpiirtein sen ikäiseltä kuin onkin).

Vierailija
45/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 39. Menkat niukat, ei välttämättä tule edes aina (reilu kolmekymppisenä olivat pois monta vuotta). Limakalvot kuivat. Liittyykö tämä alkaviin vaihdevuosiin vai matalaestrogeenisiin e-pillereihin? Noiden lisäksi ei ole muita vaihdevuosioireita.

Vierailija
46/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri täyttänyt 51. Vikat menkat oli tammikuussa ja helmikuussa alkoi kuumat aallot. Nyt hormonikorvaushoito.

Vierailija
47/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tarkalleen sanoa, mutta hieman yli 40-vuotiaana kuitenkin. Nappasin hormonikorvaustabletteja noin 20 vuotta ja olin tyytyväinen.

Vierailija
48/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä alkanut.

N67

Vierailija
49/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä alkanut.

N67

Ei sulla voi enää kuukautisia olla?

Vierailija
50/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä alkanut.

N67

Miksei voisi, juurihan tuolla aiemmin kertoi joku, että sukulaisella jatkuneet pitempääkin. Kovin on yksilöllistä tämä.

Vierailija
51/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä alkanut.

N67

Miksei voisi, juurihan tuolla aiemmin kertoi joku, että sukulaisella jatkuneet pitempääkin. Kovin on yksilöllistä tämä.

Olisi jo biologinen poikkeama.

Vierailija
52/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten monet naiset synnyttävät ensimmäisen lapsensan vasta 35-37 vuotiaina, kun tämän ketjun mukaan useilla 35 vuotiailla naisilla alkaa jo vaihdevuodet.

Outoa, hyvin outoa!

Pikemminkin on hyvin outoa, että harva hahmottaa hedelmällisyyden laskevan 25v alkaen. Läheskään kaikki 35v eivät enää tule raskaaksi spontaanisti vaan tarvitaan hoitoja. Niistä ei aina kylillä huudella.

Vaihdevuodet eivät tosin yleensä ala noin nuorena. Vaihdevuosien katsotaan alkavan viimeisistä kuukautisista. Esivaihdevuodet kyllä voivat alkaa tuolloin. Itsellä sen ikäisenä kuukautiskierto jo lyheni, tuli maksaläiskiä jne.

Nyt olen 49 ja edelleen on menkat joka kuukausi.

Vierailija
53/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 54v ja vielä menkat. Ystäväni sano minua hormoonihirviöksi ja piti epänormaalina. Taitaa olla vaan kade.

Vierailija
54/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 54v ja vielä menkat. Ystäväni sano minua hormoonihirviöksi ja piti epänormaalina. Taitaa olla vaan kade.

En ole tiennytkään, että kuukautiset vielä 54 vuoden iässä on jokin kehuskelun aihe.

Vierailija
55/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä alkanut.

N67

Olisi jo biologinen poikkeama.

Lukihäiriö! Katsoin että 57, mutta olikin 67 eli trolli vain.

Vierailija
56/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tiennytkään, että kuukautiset vielä 54 vuoden iässä on jokin kehuskelun aihe.

Miksi ei olisi kehuskelun aihe. Olen nuorekas ja menkat on aina ollut minulle ilon asia. En ole hävennyt niitä koskaan, tai pitänyt pahana asiana.

Vierailija
57/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 ja hormonikierukasta huolimatta tulee vielä säännöllisesti pieniä vuotoja (onneksi ei enää niitä litravuotoja joita tuli ennen kierukkaa). Hurjia yöhikoiluja on ollut varmaan vuoden verran. Onneksi on tuo kierukka, voisi olla hankalaa ilman.

Vierailija
58/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 vuotta.  Söin vielä pari vuotta jotain "mummojen e-pillereitä" kaksi vuotta ja nyt ihan hirveät vaihdevuosioireet elikkä nyt oon 57 vuotta. Lähinnä karmeita kuumia aaltoja yöllä elikkä nukun tosi huonosti. En oikein ole saanut itseäni hankkimaan hormonikorvaushoitoa kun vihdoin päässyt noista e-pillereistä, mutta kuinka kauan kestää huonoja unia. Mieliala ihan ok. Sitten oon saanut finnejä! Niitä tulee silloin kun menkat pitäisi alkaa ja niitä ei siis tule.

Vierailija
59/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 vuotiaana alkoi. Yritin ensin luontaistuotteita oireisiin, mutta mieli oli niin musta, että pakko oli ottaa hormonihoito.

Hikoilu on onneksi loppunut. Jäseniä särkee ja uni on välillä heikkoa. Kohta vuoden kestänyt.

Vierailija
60/109 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi kehuskelun aihe. Olen nuorekas ja menkat on aina ollut minulle ilon asia. En ole hävennyt niitä koskaan, tai pitänyt pahana asiana.

Minäkin olen nuorekas 63 v., mutta ei minulla ole kuukautisia eli ei johdu nuorekkuus niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän