Missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet?
Ilmeisesti ikähaitari on kovinkin suuri. Itsellä edessä, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
Kommentit (109)
55 vuotiaana viimeiset kuukautiset ja kuumat aallot alkoi muutama kuukausi sen jälkeen.
Ei hormoonilääkitystä.
Minulta poistettiin kohtu nelikymppisenä, vaihdevuodet alkoi joskus päälle viisikymppisenä. Parin vuoden ajan oli kuumia aaltoja, mutta selvisin vähällä, kun muita oireita en huomannut.
Siskolta poisttiin kohtu ja munasarjat alle 30v. Mutta ei rupsahtanut vanhempanakaan.
55-vuotiaana. Oireina satunnaiset kuumat aallot, limakalvojen kuivuus ja unen laadun huononeminen. Ei muuta hoitoa kuin Vagifem 3 kertaa viikossa ja sillä pärjään.
Vierailija kirjoitti:
55 vuotta. Söin vielä pari vuotta jotain "mummojen e-pillereitä" kaksi vuotta ja nyt ihan hirveät vaihdevuosioireet elikkä nyt oon 57 vuotta. Lähinnä karmeita kuumia aaltoja yöllä elikkä nukun tosi huonosti. En oikein ole saanut itseäni hankkimaan hormonikorvaushoitoa kun vihdoin päässyt noista e-pillereistä, mutta kuinka kauan kestää huonoja unia. Mieliala ihan ok. Sitten oon saanut finnejä! Niitä tulee silloin kun menkat pitäisi alkaa ja niitä ei siis tule.
Eikös ne ”mummojen e-pillerit” ole yhtä kuin hormonikorvaushoito? Sellaiset mulle ainakin määrättiin nimenomaan vaihdevuosioireisiin (kuumat aallot, yöhikoilu ja -heräily) ja kyllä helpotti. Nyt olen käytännössä oireeton. Miksi kärsiä huonoista öistä (jotka vaikuttaa olennaisesti elämänlaatuun), kun apu on olemassa?
Vierailija kirjoitti:
45 eli aikaisin, mutta kuitenkin ”normaalissa” vaihdevuosi-iässä. Hormonikorvaushoito on pelastanut vaivoilta ja liian nopealta rupsahtamiselta.
Ei 45 ole aikaisin, ihan normaali aika. Jos alkaa alle 40 vuotiaana niin on aikaisin. Itsellä alkoi yöhikoilu 44-vuotiaana, ihan normimeininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55 vuotta. Söin vielä pari vuotta jotain "mummojen e-pillereitä" kaksi vuotta ja nyt ihan hirveät vaihdevuosioireet elikkä nyt oon 57 vuotta. Lähinnä karmeita kuumia aaltoja yöllä elikkä nukun tosi huonosti. En oikein ole saanut itseäni hankkimaan hormonikorvaushoitoa kun vihdoin päässyt noista e-pillereistä, mutta kuinka kauan kestää huonoja unia. Mieliala ihan ok. Sitten oon saanut finnejä! Niitä tulee silloin kun menkat pitäisi alkaa ja niitä ei siis tule.
Eikös ne ”mummojen e-pillerit” ole yhtä kuin hormonikorvaushoito? Sellaiset mulle ainakin määrättiin nimenomaan vaihdevuosioireisiin (kuumat aallot, yöhikoilu ja -heräily) ja kyllä helpotti. Nyt olen käytännössä oireeton. Miksi kärsiä huonoista öistä (jotka vaikuttaa olennaisesti elämänlaatuun), kun apu on olemassa?
Hormonihoitoa ei määrätä esimerkiksi migreenipotilaille, infarktin sairastaneille tai hyytymishäiriötä sairastaville, koska hormonihoidon sivuvaikutus on aivoinfarkti. Myöskään rintasyövän sairastaneet eivät voi syödä hormoneja.
Itse olen saanut nuorena ja perusterveenä e-pillereistä aivoinfarktin, joten en tule saamaan hormonihoitoa, vaikka olisi millaiset vaihdevuodet enkä kyllä ottaisikaan. Yksi aivoinfarkti riittää kyllä meikeläiselle.
Kuukautiset loppuivat 51-vuotiaana. Mtn oireita ei ole ollut, ei kuumia aaltoja eikä mitään muutakaan. Nyt olen 62 v
Olen nyt 48, eikä mitään merkkejä vielä. Äidilläni alkoi 54-vuotiaana, joten ehkä minullakin sitten joskus niillä hujakoilla.
Mutta itseänikin kiinnostaisi kuulla lisää noista ”luonnonmukaisista” hoitovaihtoehdoista, joita jotkut käyttävät. Itse en näillä näkymin haluaisi käyttää hormoneja syöpäriskin takia, koska olen jo käynyt läpi lapsettomuushoidot, jotka jo nostavat syöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonihoitoa ei määrätä esimerkiksi migreenipotilaille, infarktin sairastaneille tai hyytymishäiriötä sairastaville, koska hormonihoidon sivuvaikutus on aivoinfarkti. Myöskään rintasyövän sairastaneet eivät voi syödä hormoneja.
Itse olen saanut nuorena ja perusterveenä e-pillereistä aivoinfarktin, joten en tule saamaan hormonihoitoa, vaikka olisi millaiset vaihdevuodet enkä kyllä ottaisikaan. Yksi aivoinfarkti riittää kyllä meikeläiselle.
Pientä rajaa näihin maallikkolääketieteellisiin päätelmiin: ”hormonihoidon sivuvaikutus on aivoinfarkti” -> hormonihoidon sivuvaikutus VOI OLLA aivoinfarkti. Lisää siis riskiä, mutta ei se automaattisesti kaikille tule, kuten ei syöpäkään, vaikka senkin RISKI kasvaa.
Kolmenkympin kynnyksellä. Järkytys oli suuri, siitä huolimatta, että munasarjani olivat aina toimineet heikosti.
28 vee aliravitsemuksen seurauksena. Ja olen nauttinut joka hetkestä sen jälkeen.
46 -vuotiaasta alkoi pikkuhiljaa. vaikeaa sanoa tarkkaa aikaa kun kohtu poistettu jo nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
57-vuotiaana oli kuukautiset melkein puoli vuotta pois ja sitten alkoi uudestaan, 58-vuotiaana loppui kokonaan. Jippii, vihdoin. Sukuvika, siinä 56-59 vuoden kieppeillä loppuivat äidiltä ja siskoilta. Lapsia on saatu suvussa vielä viisikymppisenä. Melko nuorennäköisenä pysytty, minulla ei ole ollut mitään vaihdevuosivaivoja, eipä ole muutkaan valittaneet.
No nyt en ihmettele, miksi rokotuksessa eilen minulta kysyttiin, voinko olla raskaana. Nauroin ääneen.
N52
Niin muuten minultakin kysyttiin. En kommentoinut, että näin 59-vuotiaana epätodennäköistä.
Googleta "gear years". Englanniksi löytyy paljon tietoa aiheesta.
51 -vuotiaana loppui kuukautiset, vv-oireet lähinnä unettomuutta ja "raivopäisyyden" lisääntymistä. Gynen mielestä se on vaan luonne, joka tulee esille! 🙃
Täytän huomenna 52v ja kk oli viimeksi joulukuussa. Sormet ja varpaat pystyssä etteivät enää tulisikaan. Pientä heittoa kierrossa oli havaittavissa 48v alkaen. Muita oireita ei ole.
No more naistenvaivat kirjoitti:
28 vee aliravitsemuksen seurauksena. Ja olen nauttinut joka hetkestä sen jälkeen.
Minkä ikäinen olet? Naistenvaivat voivat palata, jos palaat vähän terveellisimpiin mittoihin etjä ole vielä kovin vanha. T. Ex-anorektikko
No nyt en ihmettele, miksi rokotuksessa eilen minulta kysyttiin, voinko olla raskaana. Nauroin ääneen.
N52