On se vaan kumma, kun hoitajapulaan etsitään kokoajan ratkaisua, vaikka ratkaisu on ihan näkyvillä
1000 euroa kuussa lisää palkkaa näin aluksi ja johtamiskulttuurin muutos.
Toisilla on liikaa töitä ja toisilla työpäivät matelevat joskus etanan vauhtia, kun ei riitä koko ajaksi tekemistä. Työnantaja varoo, ettei kukaan nouse rivistä, osaa "tarpeettoman" laajasti tehtäviä ja vaadi siitä lisää palkkaa.
Työ on pilkottu suppeiksi ja yksipuolisiksi kokonaisuuksiksi, jotta hoitajat pysyvät nöyrinä. Yksityisellä ei aina riitä asiakkaita, mutta täytyy olla palkattuna ruuhkahuippuja varten kaksi, kun yksi voisi olla liian vähän. Julkisella on sekä ylityöllistettyjä työjuhtia että isossa organisaatiossa piiloon vetäytyviä muka työtä tekeviä. Lääkärit kukkoilevat eli määräilevät eli "johtavat". Varsinkin mieslääkärit naishoitajia. Osastonhoitajaa kiinnostaa enemmän oma asema kuin alaisten etu.
Onko edullisempaa etsiä uusia nöyriä kuin antaa työssä ihmisarvo työtä tekeville ja siihen yhteiskunnan varoilla kalliin koulutuksen jo saaneille?
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko esimerkiksi 38 lomapäivää?
Mihin tarvitaanko?
Olisi vähemmän vuosilomia, niin tarvittaisiin vähemmän sijaisia.
Kuule, nuo 38 lomapäivää on tällä hetkellä ehkä ainoa syy miksi en ole vielä vaihtanut alaa.
Ja ainoa syy pitää vakipaikka. Tosin heti tilaisuuden tullen vain keikkaa.
Kai te tajuatte, että hoitajien palkat maksetaan verotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.Raskasta työtä niin palkka sen mukaiseksi.
Esim. ravintolakokin työ on vielä raskaampaa, mutta palkka on tonnin huonompi kuin hoitajien nykyinen.
Noh, noh... Olen ollut ravintolakokkina ja myöskin lähihoitajana. Varmasti jo arvaatkin kumpi oli henkisesti ja fyysisesti raskaampaa..? Ei ollut kokki.
Ja lisään vielä, ettei ollut tonnia eroa palkassa.
Vierailija kirjoitti:
Oho, niinkö!?
Täällä maksetaan moni muukin asia verotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Luin 30 ensimmäistä kommenttia ja omat ajatukset pyörivät siinä, että ongelma ei ole rahalla ratkaistavissa, eikä sitä saa ratkaista rahalla.
Ongelma on rakenteellinen, työn organisointipohjainen. Jotenkin on mielessä että tähän tarvittas nyt logistiikka-tms alan insinööriä. Tietty määrä tarvitaan hoitajia per potilas. Suomessa luku ei ole edes pienin, joissain maissa sairaaloissa pärjätään vielä 1,5 hoitajaa vähemmän per 100 potilasta.
Onko hoitojärjestelmä liian byrokraattinen, onko siellä liikaa esimiehiä, osastonjohtajia, kerroksen johtajia, polikliniikan johtajia ym ym? Se perustyö, johon varmasti kutsumusta on monella, sille ei ole tekijöitä. Ne jotka tekevät, uupuvat.
Nyt kannattas tarkastella kriittisesti koko organisointimallia, onko tämä tapa toimia, tiedottaa alempaa tasoa, ohjata ja valvoa ylipäätään tarpeen, onko se joku vanhan kommunistisuomen jäänne, josta ei haluta luopua, kun ne ovat hyviä suojatyöpaikkoja...
Et voi uskoa miten olen kurkkua myöten täynnä näitä keskustelupalstojen insinöörejä, joita nousee joka toinen päivä kertomaan miten he hoitaisivat kuntoon hoitoalan ongelmat ja mitoituksen. Tämän alan ongelmia ei ymmärrä jos ei ymmärrä kunkin työpaikan tehtäviä ja päiväjärjestystä perinpohjaisesti.
Aika moni hoitaja on priorisoinnin mestari x 100, mutta kun suoritettavat tehtävät on pitkälti määrätty ylhäältä eikä kirjauksia ym. voi jättää tekemättä, niin siinähän suunnittelet logistiikkaa ja vähennät hoitajia. Nyt jo mittaukset siirtyvät monessa paikassa automaattisesti koneelle. Silti kokonaisuus ei toimi koska töitä on liikaa. Vieläkö pitäisi vähentää väkeä???
Ja juuri se teknologia on monesti se, mikä tökkii, terveisiä sinne. Itse keksin turhista asioista sen,että hoitaja käytännössä kopioi lääkärin määräyksiä hoitokertomukseen eli tehdään tuplatyötä mutta p...a ohjelma on suunniteltu noin. Hoitologistikon palkkaaminen kaappien ja varaston täyttöön jotta hoitajan aika ei mene edds takaisin juostessa ja aamupalojen hakkaaminen koneelle ja roskien viennit takaisin niille joille se kuuluu. Mutta kas, tähänhän vaadittaisiin työvoimaa, siis rahaa. Myös kehittämispalavereihin ja koulutuksiin tarvitaan rahaa, koska osasto ei pyöri ilman sijaisia sillä aikaa kun henkilöstö kokoustaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse näin sairaanhoitajana pohdin sitä, että jos palkkoja nostettaisiin, niin sehän tarkoittaisi lisää verotusta ja/tai olisi jostain muualta pois ja se on ihan täysin +-0. Mikään 1000€ palkankorotus ei tule kyseeseen tietenkään, mutta mitä se muutaman satkunkin korotus vaikuttaisi, kun siitä menisi sitten taas verotukseen melkoinen summa? Mieluummin laitettaisiin työn organisointi kuntoon! Ihan jo vaikka niin, että johto alkaisi arvostamaan hoitajien työtä enemmän ja näkisi mitä puutteita siellä kentällä työskentelyssä oikeasti on. Ihmisiä ei voi polttaa loppuun esimerkiksi vaatimalla jatkuvasti ylitöitä tai uhkaamalla lomien peruuntumisella.
Työnantaja osoittaa arvostustaan maksamalla palkkaa!
Mitä luulet, miksi lääkäreillä on yli tuplasti parempi palkka kuin sairaanhoitajilla? - Heitä arvostetaan enemmän.
Miksi sairaanhoitajilla on vain pari sataa euroa parempi palkka kuin lähihoitajilla? - Koska ovat vaan "hoitajia". Eroa koulutusten kestossa sen verran, että lähihoitajalla nolla (0) vuotta korkeakoulutusta, ja sairaanhoitajilla, ensihoitajilla ja kätilöillä 3,5 - 4,5 vuotta. Miksi ollaan kuitenkin samoissa palkkaluokissa? Sitä ei selitä mikään muu kuin "hoitajien" aliarvostettuun kastiin kuuluminen.
Vierailija kirjoitti:
Itse näin sairaanhoitajana pohdin sitä, että jos palkkoja nostettaisiin, niin sehän tarkoittaisi lisää verotusta ja/tai olisi jostain muualta pois ja se on ihan täysin +-0. Mikään 1000€ palkankorotus ei tule kyseeseen tietenkään, mutta mitä se muutaman satkunkin korotus vaikuttaisi, kun siitä menisi sitten taas verotukseen melkoinen summa? Mieluummin laitettaisiin työn organisointi kuntoon! Ihan jo vaikka niin, että johto alkaisi arvostamaan hoitajien työtä enemmän ja näkisi mitä puutteita siellä kentällä työskentelyssä oikeasti on. Ihmisiä ei voi polttaa loppuun esimerkiksi vaatimalla jatkuvasti ylitöitä tai uhkaamalla lomien peruuntumisella.
Mielelläni ottaisin 1000 euroa lisää palkkaa ja mielelläni maksaisin siitä verot. Työn organisointi saadaan kuntoon sitten, kun alan palkkaus on kohdillaan. Silloin alalle tulee riittävästi tasokkaita henkilöitä. Nyt kun palkkaus on mitä on, duunaritasoa, parhaat ja fiksuimmat lähtevät muihin hommiin. Ei ole mitään järkeä opiskella monta vuotta ja päätyä samoille palkoille kuin ne, jotka eivät opiskelleet.
Puheenjohtajatentissä Halla-aho sanoi, että hoitajapulaan auttaa, kun saadaan lisää aputyön tekijöitä, kuten siivoojia ja keittiöhenkilökuntaa, ettei hoitajien aika mene näihin. Sitten hoitajat alkaa viihtyä töissään ja alalta lähteneet palaavat taas hoitajiksi.
Minusta tuo oli aivan järkyttävän huono kannanotto. Hyvin kaukana siitä kokemuksesta, mikä minulla on hoitoalalta. Ehkä Halla-aho puhui lähihoitajista? On inhottavaa, kun puhutaan hoitajista, koska oikeasti lähihoitajien työ jossain vanhainkodissa on aivan erilaista kuin sairaanhoitajan työ erikoisairaanhoidossa tai poliklinikalla.
Minä ainakin lähdin siksi, että palkka oli liian pieni. 2500 euron bruttopalkka ei ole riittävä sairaanhoitajan työstä. Olin töissä ensiapupoliklinikalla, itsenäistä vstaanottotyötä. Tykkäsin työstäni enkä todel-la-kaan lähtenyt siksi, että olisin joutunut tekemään siivoojan tai keittäjän töitä. En joutunut. Enkä olisi edes suostunut tekemään. Kyllä niihin hommiin on omat ammattilaiset erikseen, Kaikki kunnioitus toki heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja osoittaa arvostustaan maksamalla palkkaa!
Mitä luulet, miksi lääkäreillä on yli tuplasti parempi palkka kuin sairaanhoitajilla? - Heitä arvostetaan enemmän.
Miksi sairaanhoitajilla on vain pari sataa euroa parempi palkka kuin lähihoitajilla? - Koska ovat vaan "hoitajia". Eroa koulutusten kestossa sen verran, että lähihoitajalla nolla (0) vuotta korkeakoulutusta, ja sairaanhoitajilla, ensihoitajilla ja kätilöillä 3,5 - 4,5 vuotta. Miksi ollaan kuitenkin samoissa palkkaluokissa? Sitä ei selitä mikään muu kuin "hoitajien" aliarvostettuun kastiin kuuluminen.
Juuri näin. Olet alinta paariakastia. Olet "hoitaja". Ei sillä väliä, oletko opiskellut vähän vai paljon. Matalapalkka-alalla olet kuitenkin. Ähäkutti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, niinkö!?
Täällä maksetaan moni muukin asia verotuloista.
Lääkärienkin palkat maksetaan verotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Puheenjohtajatentissä Halla-aho sanoi, että hoitajapulaan auttaa, kun saadaan lisää aputyön tekijöitä, kuten siivoojia ja keittiöhenkilökuntaa, ettei hoitajien aika mene näihin. Sitten hoitajat alkaa viihtyä töissään ja alalta lähteneet palaavat taas hoitajiksi.
Minusta tuo oli aivan järkyttävän huono kannanotto. Hyvin kaukana siitä kokemuksesta, mikä minulla on hoitoalalta. Ehkä Halla-aho puhui lähihoitajista? On inhottavaa, kun puhutaan hoitajista, koska oikeasti lähihoitajien työ jossain vanhainkodissa on aivan erilaista kuin sairaanhoitajan työ erikoisairaanhoidossa tai poliklinikalla.
Minä ainakin lähdin siksi, että palkka oli liian pieni. 2500 euron bruttopalkka ei ole riittävä sairaanhoitajan työstä. Olin töissä ensiapupoliklinikalla, itsenäistä vstaanottotyötä. Tykkäsin työstäni enkä todel-la-kaan lähtenyt siksi, että olisin joutunut tekemään siivoojan tai keittäjän töitä. En joutunut. Enkä olisi edes suostunut tekemään. Kyllä niihin hommiin on omat ammattilaiset erikseen, Kaikki kunnioitus toki heille.
Yksityisistä hoivakodeista laitoshuoltajat on säästetty ulos jo parikymmentä vuotta sitten. Osan silloisesta työstä (keittiö, pyykki) tekevät hoitajat, osa on ulkoistettu (siivous).
En kyllä minäkään privaattiin lähtisi, vaikkeivät olisi noin tehneetkään, sillä palkalla ja niillä työehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.Raskasta työtä niin palkka sen mukaiseksi.
Esim. ravintolakokin työ on vielä raskaampaa, mutta palkka on tonnin huonompi kuin hoitajien nykyinen.
Noh, noh... Olen ollut ravintolakokkina ja myöskin lähihoitajana. Varmasti jo arvaatkin kumpi oli henkisesti ja fyysisesti raskaampaa..? Ei ollut kokki.
Ja lisään vielä, ettei ollut tonnia eroa palkassa.
Kokkikin voi saada enemmän palkkaa, jos tekee yöllä töitä. Lähihoitajan ja kokin peruspalkoissa ei ole juuri eroa. Ovat molemmat aivan keskiverto duunaripalkkoja.
Mutta sitä en tajua, että miksi sairaanhoitajille maksetaan niin vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisistä hoivakodeista laitoshuoltajat on säästetty ulos jo parikymmentä vuotta sitten. Osan silloisesta työstä (keittiö, pyykki) tekevät hoitajat, osa on ulkoistettu (siivous).
En kyllä minäkään privaattiin lähtisi, vaikkeivät olisi noin tehneetkään, sillä palkalla ja niillä työehdoilla.
Mutta eikös ne nyt ole jo pakotettu ottamaan takaisin, hoiva-avustajia? Koska aputyötä ei saa laskea hoitajamitoitukseen. En minäkään silti lähtisi yksityiseen hoivakotiin. Se on riistotyötä.
Ei se 1000€ kuussa tee työtä siedettävämmäksi. Rahat pitää laittaa siihen ,että henkilökunnan määrää lisätään.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko palkat nousseet vuosittain euroissa ? Joitakin kymppejä?
Jos laitettaisiin tavoitteeksi että kuukausipalkka nousee 100e-150e joka vuosi kuuden vuoden aikana, niin sillä saataisiin peruspalkka kolmen tonnin ypuolelle. Peruspalkasta pitää lähteä ylöspäin ja saada se yli 3000e.
3000€ peruspalkka. Ja imekää munaa... Lopullisena palkkanakin 3000€ on jo paljon
Vierailija kirjoitti:
Se oli muutenkin sekava kommentti Hallikselta. Jos ei ole valmis ottamaan Suomeen ketään alle 3000 euroa tienaavaa, niin pitäisi sitten nostaa noita hoitoalan palkkoja aika tuntuvasti.
Sitäkään en tajunnut, että miten niin EU-alueelta pitäisi ottaa työvoima hoitoalalle Suomeen. Jokaisessa EU-maassa on sama tilanne, väestö ikääntyy ja hoitajista on pula. Olisi tosi epäeettistä houkutella tänne kalliisti korkeakoulutettua työvoimaa, esimerkiksi sairaanhoitajia, niistä eu-maista, missä on matalampi palkkataso, kuten vaikka Romaniasta tai Virosta, kun heillä on itselläänkin pulaa. Kyllä ne tekijät nyt vaan pitää tulla tänne sieltä, missä väestörakenne on toinen, eikä ole hoitajapulaa. Eli jostain Aasian ja Afrikan maista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös ne nyt ole jo pakotettu ottamaan takaisin, hoiva-avustajia? Koska aputyötä ei saa laskea hoitajamitoitukseen. En minäkään silti lähtisi yksityiseen hoivakotiin. Se on riistotyötä.
Jep, pyörä on keksitty uudelleen hoiva-avustajana, ja vanhaa pienemmällä palkalla, ainakin mikäli työpaikkailmoituksiin on uskomista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se 1000€ kuussa tee työtä siedettävämmäksi. Rahat pitää laittaa siihen ,että henkilökunnan määrää lisätään.
Ei henkilökunnan määrä lisäänny, jos palkkaus jää koko ajan entistä enemmän jälkeen. Henkilökunnan määrä vaan vähenee tällä tavalla.
Palkkaus kuntoon, niin kyllä tekijöitä löytyy! Sitten paranee ne työolotkin.
On paljonkin asioita, miksi ala ei enää houkuttele. Palkka, johtajuus, arvostus, yleinen ilmapiiri. Joissakin paikoissa samanarvoiset henkilöt leikkivät parempaa kuin ovat, yrittävät vetäytyä työtehtävistä ja määräillä muita.
Kuule, nuo 38 lomapäivää on tällä hetkellä ehkä ainoa syy miksi en ole vielä vaihtanut alaa.