Miten suhteesta erotaan?
Hei vaan ja anteeksi typerimmästä kysymyksestä taas hetkeen. Tiedän, että no eroamalla. Miten tämä käytännössä tapahtuu?
Suhde on ensimmäiseni ja se on kestänyt nyt muutaman vuoden. Koko suhteen ajan meillä on ollut ongelmia ja nyt olen päättänyt lähteä.
Minulla ei ole ystäviä ja vanhempani pitävät miehestäni paljon. En omista autoa. Aina kun otan eron puheeksi niin mies ei suostu keskustelemaan asiasta. Asumme kahdessa eri kodissa. Jos yritän pakata tavaroitani, niin mies purkaa ne pois kasseista tai muuten estää minua. Toki ei hänellä ole velvollisuutta minua erossa auttaa, mutta en tiedä mitä ihmettä tekisin.
Olen hiukan yksinkertainen, tiedetään jo. Yritän tässä nyt kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa asiani kuntoon. Kaipaisin vinkkejä.
Kommentit (389)
Tiedän, että tilanteeni on turhauttava neuvoja antavalle, minua itseänikin ahdistaa. Lähtisin ovesta ulos vain jos käytännön asiat eivät oliso niin vinksallaan tällä hetkellä.
Kaikki arvotavarani ovat miehen luona jossa siis nyt olen. Oma asuntoni on toisessa kaupungissa ja sinne meidän oli alunperin tarkoitus ensi viikolla miehen kanssa mennä. Olen opiskelija.
Minun on todella vaikea juuri tällä sekunnilla poistua täältä. Aloitin keskustelun, koska minua ahdistaa aivan valtavasti enkä osaa tehdä itse järkevää toimintasuunnitelmaa. En ole koskaan ennen ollut tälläisessä tilanteessa.
Ap
Voi varjele mitä settiä, ei saa viedä alusvaatteita pois, ettei niitä käytetä muiden miesten seurassa.
Ja että lähtee autolla perään hakemaan sinut takaisin.
Toivon että tämä on trolli, mutta jos ei ole, niin ota yhteys turvakotiin.
Jos tilanne on oikeasti tuo, hakeudu heti turvakotiin. Sieltä käsin voit sosiaalityöntekijän kanssa järjestää muuttoa, tarvittaessa poliisi tulee avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tilanteeni on turhauttava neuvoja antavalle, minua itseänikin ahdistaa. Lähtisin ovesta ulos vain jos käytännön asiat eivät oliso niin vinksallaan tällä hetkellä.
Kaikki arvotavarani ovat miehen luona jossa siis nyt olen. Oma asuntoni on toisessa kaupungissa ja sinne meidän oli alunperin tarkoitus ensi viikolla miehen kanssa mennä. Olen opiskelija.
Minun on todella vaikea juuri tällä sekunnilla poistua täältä. Aloitin keskustelun, koska minua ahdistaa aivan valtavasti enkä osaa tehdä itse järkevää toimintasuunnitelmaa. En ole koskaan ennen ollut tälläisessä tilanteessa.
Ap
No otat ne arvotavarasi ja lähdet. Siinä sinulle toimintasuunnitelma.
Tee kurikkalainen ero: sano, että se on loppu nyt. Anna avaimet ja pakkaa tavarat jätesäkkiin.
Mitä ne arvotavarat ovat? Minä kuvittelen, että ne olisivat passi, isoäidin korvakorut ja pankkikortit. Mitä ihmettä arvokasta olet sinne roudannut? Kattilat eivät ole arvotavaroita.
Ihmisen todella tärkeät tavarat mahtuvat reppuun. Ja jos on henki kyseessä, jätetään se reppukin.
Älä jää neuvottelemaan, se ei onnistu tämän miehen kanssa. Erossa tunteet kuohuvat ja sinuna olisin varovainen mustasukkaisen miehen kanssa toimiessa. Olet jo sanonut hänelle haluavasi erota ja hän ei ole suostunut asiasta keskustelemaan. Mitä muuta voisit tehdä? Se riittää.
Tärkeintä on repäistä itsensä irti ja sen jälkeen No Contact on tärkein sääntö.
- Onko tavarat oikeasti tärkeitä?
- Jos on, otat tärkeimmät mukaan, kun mies on poissa.
- Vaihdat lukot.
- Miehen tavarat jätät oven taakse. Et päästä enää asuntoosi.
- Jos miehen pitää hakea sohvan kokoisia tavaroita. Pyydä vanhempiasi oven avaajaksi, etkä ole silloin paikalla.
- Jos mies uhkailee kuvillasi, sano että teet rikosilmotuksen ja sen myös teet jos mies rikkoo rajojasi.
- Estä kaikki yhteydenpito ja ala elämään omaa elämääsi eteenpäin. Muuta tarvittaessa.
Tsemppiä ja onnea matkaan! Ero ei ole koskaan helppoa. Monesti asiat menee erossa epätyydyttävästi, mutta tärkeintä on pitää fokus loppuelämässä.
Mies on sanonut tappavansa minut jos pettäisin. Yksi syy miksi heräsin siihen, että tästä täytyy päästä pois.
Omassa kotikaupungissani on turvakoti, mutta täällä missä nyt olen, ei ole sellaista mahdollisuutta. Suhteeni on herättänyt huolta terveydenhuollossa, jossa olen käynyt puhumassa asioistani. Sieltä on tullut viesti, että mietitään yhdessä kuinka minun tulisi lähteä. Olen myös täyttänyt lähisuhdeväkivaltaan liittyviä kyselyitä.
Jos pelkäisin henkeni tai fyysisen koskemattomuuteni edestä niin juoksisin heti pihalle turvaan. En näe sellaista vaaraa. Pahin mielikuva päässäni tällä hetkellä on omaisuuteni menettäminen.
En tiedä teenkö liian hätäisen päätöksen jos vain otan välttämättömät ja häivyn, vai pitäisikö kuitenkin hiljalleen tehdä muutto pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitkä arvotavarat? Mikään tavara ei ole tärkeämpää kuin oma terveys ja vapaus. Poliisin avulla saat myöhemmin tavarasi takaisin jos normaali puhe ei mieheen auta.
Siis ei kai kukaan voi olla noin avuton ja yksinkertainen - ja lisäksi vielä noin alisteisessa asemassa... Ootko ap suhteessa jonkun ulkomaan elävän kanssa vai onko ukkos ihan kantasuomalainen helmi?
Joka tapauksessa oot varmaankin hengenvaarassa, jos ukko on jo puhunut tuohon sävyyn. Eli otat nyt vaan arvokkaimmat kamasi, ja häivyt. Turvakoti on ihan ok osoite, jos sulla ei ole tosiaan ketään sukulaista tai ystävää tarpeeksi kaukana. Tärkeintä on, että teidän suhde katkeaa kerrasta poikki - ei puheluita, ei tapaamisia, ei tavaroiden hakua (paitsi jos saat vähintään yhden tai kaksi henkilöä turvaksesi).
Otat oman kotisi avaimen ukolta, jos saat. Ja pakkaat sen kamat johonkin, mistä se voi ne noutaa. Jos sulta jää vaate tai astia ukon asuntoon, anna jäädä. Älä koskaan usko, jos ukkos sanoo että palauttaa ne. Ei se palauta, se tekee jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mies on sanonut tappavansa minut jos pettäisin. Yksi syy miksi heräsin siihen, että tästä täytyy päästä pois.
Omassa kotikaupungissani on turvakoti, mutta täällä missä nyt olen, ei ole sellaista mahdollisuutta. Suhteeni on herättänyt huolta terveydenhuollossa, jossa olen käynyt puhumassa asioistani. Sieltä on tullut viesti, että mietitään yhdessä kuinka minun tulisi lähteä. Olen myös täyttänyt lähisuhdeväkivaltaan liittyviä kyselyitä.
Jos pelkäisin henkeni tai fyysisen koskemattomuuteni edestä niin juoksisin heti pihalle turvaan. En näe sellaista vaaraa. Pahin mielikuva päässäni tällä hetkellä on omaisuuteni menettäminen.
En tiedä teenkö liian hätäisen päätöksen jos vain otan välttämättömät ja häivyn, vai pitäisikö kuitenkin hiljalleen tehdä muutto pois.
Ap
Mikäli mies on uhannut tappamisella, niin sen pitäisi olla jo sen luokan varoitus, että todellakin lähdet välittömästi, siis välittömästi. Otat ne arvotavarasi ja lähdet NYT.
Vierailija kirjoitti:
Ap
mies on uhannut sinua hengenriistolla mutta et näe vaaraa?
Mies on uhannut tappaa, mutta olet huolissasi TAVAROISTA? Oletteko Porvoon suunnalla?
Edelleen. Soita vanhemmillesi ja kerro, pyydä apua.
Terv. Eräs äiti joka läksi keskellä yötä ajamaan silloin 20-v tyttärensä luo 350 km päähän enkä epäröinyt hetkeäkään
Tavarat, jotka minussa stressiä aiheuttavat ovat mm. kannettava tietokone, koulukirjat ja muut opiskeluvälineet, astiasto, erittäin kallis juhla-asu sekä suunnilleen kaikki vaatteeni. Juuri nyt ei taida edes kulkea junia kotikaupunkiini, saati että saisin kaiken tuon mukanani tai edes osan. Taksi ei ole taloudellisesti mahdollinen.
Jos menisin vanhempieni luokse niin mies tulisi sinne. Vanhempani ovat hyvin vahvasti sitä mieltä että jos mies ei hakkaa, niin ei ole mitään syytä erota.
Tällä hetkellä mietin, että otan ainakin opiskeluun liittyvät tavarat sekä talvivaatteeni mukaan maanantaina. Sanon vaikka että parempihan niiden on olla kotonani säilössä.
Anteeksi jos katoan keskustelusta yllättäen. Vaikeuteni lähteä turhauttaa ymmärrettävästi osaa teistä ja olen herkässä mielentilassa.
Ap
Taidat olla aika nuori vielä. Usko, kun sinua kokeneemmat sanovat, että sinun pitää lähteä nyt heti välittömästi. Tavara on vain tavaraa, sitä saa uutta, mutta henkeä ei.
Silleen erotaan että sanotaan sille toiselle ettei enää halua olla sen kanssa.
Sitä ennen kannattaa hommata oma kämppä valmiiksi jotta pääsee muuttamaan heti ja olla miettimättä mitä vanhemmat asiata ehkä sanoo. Sun elämä.
Niitä kavereita voi hankkia myöhemminkin. Muutto työpaikan perässä uuteen kaupunkiin toisi kaivattua uutta alkua.
Sinä saat läppärisi ja koulukirjasi otettua reppuun. Pakkaat ne ja lähdet. Sitten kävelet vaikka sen kaupungin missä oletkin päivystykseen ja kerrot, että mies estää eron ja on uhannut sinun henkeäsi. Kyllä ne sieltä ohjaavat eteenpäin. Sinä et tule saamaan miestä hyväksymään asiaa, vaikka miten yrität kaunistella.
No jos vaikka mainitset vanhemmillesi, että äijä uhkasi tappaa. Niin jo on kumma, jos ei apua ala herua. Itse menisin turvakotiin, kuten niin moni täällä on ehdottanut.
Mitä teet juhlamekolla, jos henki on pois?
Ei kai sinulla herranjestas koko omaisuutta kaikkia vaatteita myöten miehen luona ole ? Otat ne arvokkaammat tavarat kassiin ja lähdet. Loput jätät. Ja todellakin se lukkoseppä heti paikalle. Nyt alkaa kuulostamaan siltä, että haet vain tekosyitä miksi et voikaan lähteä. sanoit että mies on fyysisesti estänyt lähtemisesi. Siitä on pieni askel siihen. että tekee jotain muutakin. LÄHDE JA UNOHDA NE ROINAT, jos tosiaankin haluat lähteä.