Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhteesta erotaan?

Vierailija
16.05.2021 |

Hei vaan ja anteeksi typerimmästä kysymyksestä taas hetkeen. Tiedän, että no eroamalla. Miten tämä käytännössä tapahtuu?

Suhde on ensimmäiseni ja se on kestänyt nyt muutaman vuoden. Koko suhteen ajan meillä on ollut ongelmia ja nyt olen päättänyt lähteä.

Minulla ei ole ystäviä ja vanhempani pitävät miehestäni paljon. En omista autoa. Aina kun otan eron puheeksi niin mies ei suostu keskustelemaan asiasta. Asumme kahdessa eri kodissa. Jos yritän pakata tavaroitani, niin mies purkaa ne pois kasseista tai muuten estää minua. Toki ei hänellä ole velvollisuutta minua erossa auttaa, mutta en tiedä mitä ihmettä tekisin.

Olen hiukan yksinkertainen, tiedetään jo. Yritän tässä nyt kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa asiani kuntoon. Kaipaisin vinkkejä.

Kommentit (389)

Vierailija
41/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota avaimet, lompakko, puhelin ja lähde nyt kotipaikkakuntasi turvakotiin. He auttavat sinua siitä eteenpäin, muuta sinun ei tarvitse nyt tehdä tai päättää.

Vierailija
42/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että hämmästyttää miten kukaan voi olla niin älykääpiö, että on ylipäätään päätynyt tälläiseen suhteeseen, jäänyt siihen ja vielä empii lähtemisen kanssa.

Itsekin olen taivastellut parisuhdeväkivallasta kärsiviä naisia, että eivätkö ne nyt vaan tajua lähteä kun turpaankin tulee.

Minun ongelmani liittyvät erittäin huonoon tukiverkostoon, itsetunto-ongelmiin sekä siihen että tilanne on kehkeytynyt tälläiseksi vuosien saatossa. Jos mies olisi ollut hirviö jatkuvasti, en minä tässä olisi. Nyt olen ymmärtänyt että lähteä pitää, mutta ei se vuosien latistamisen jälkeen tunnu niin yksinkertaiselta.

Olen lähdössä, sen olen päättänyt. En vain halua että mies saa vietyä henkisen hyvinvointini lisäksi myös omaisuuttani. Siistiä eroa en saa. Tuntuu varmaan oudolle, että miksi roikun kiinni omaisuudessa, mutta minulla ei ole paljoa mitään ja siitä vähästäkin luopuminen olisi paha paikka.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarat, jotka minussa stressiä aiheuttavat ovat mm. kannettava tietokone, koulukirjat ja muut opiskeluvälineet, astiasto, erittäin kallis juhla-asu sekä suunnilleen kaikki vaatteeni. Juuri nyt ei taida edes kulkea junia kotikaupunkiini, saati että saisin kaiken tuon mukanani tai edes osan. Taksi ei ole taloudellisesti mahdollinen.

Jos menisin vanhempieni luokse niin mies tulisi sinne. Vanhempani ovat hyvin vahvasti sitä mieltä että jos mies ei hakkaa, niin ei ole mitään syytä erota.

Tällä hetkellä mietin, että otan ainakin opiskeluun liittyvät tavarat sekä talvivaatteeni mukaan maanantaina. Sanon vaikka että parempihan niiden on olla kotonani säilössä.

Anteeksi jos katoan keskustelusta yllättäen. Vaikeuteni lähteä turhauttaa ymmärrettävästi osaa teistä ja olen herkässä mielentilassa.

Ap

Vieläkö sä oot sielä miehen asunnolla? Nyt se läppäri reppuun, tärkeimmät kirjat ja vaatteet pariksi yöksi jos aivan pakko jotain ottaa. Maanantaina voi oikeasti olla jo liian myöhäistä. Mies ei varmasti ilahtunut eroilmoituksestasi ja voi palata pahapäisenä kotiin. Nyt kiireesti se soitto turvakotiin, kyllä sulle kyyti sinne järjestetään.

Vierailija
44/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni jättäisin vain viestin ja lähtisin, mutta miehellä on avain asuntooni sekä tavaroitani on hänen luonaan. Haluaisin, että eroaminen sujuisi rauhallisissa merkeissä tai edes niin, että saisimme kummankin tavarat siirretttä oikeisiin koteihin. Mies ei suostu tähän.

Ap

Eli sä et voi keskustella etukäteen asiasta. Sitten sun vaan pitää kerätä tavarasi, soittaa taksi ja sarjoittaa kotiovesi lukko uudelleen ellet saa vaivihkaa avainta mieheltä. Miehelle voit ilmoittaa milloin hänen tavaransa ovat noudettavissa ovesi ulkopuolelta.

Auton puute ei ole este eroon.

Unohda keskusteleminen etukäteen, se ei tule toimimaan. Sun pitää katkaista suhde äkkirynnäköllä ja varautua menettämään osa omaisuudesta.

Toinen mahis on vaan heittäytyä välinpitämättömäksi ja pidentää tapaamisvälejä. Keksi uusi harrastus joka vie ajan niin ettet voi tavata miestä. Ja joko sarjoita lukko uusiksi tai muuta uuteen asuntoon jonka avainta et miehelle anna.

Vierailija
45/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako joku aloitteleva kirjailija taas hakea inspistä romaaniin täältä....ei ois eka kerta.

Vierailija
46/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä itse valitset. Kuten olet lukenut, aika moni valitsisi jättää tavaroita jälkeensä. Mutta aika monella kirjoittajista taitaa olla jo elämänkokemusta. Tiedetään tuo kuvio ja mihin se voi johtaa. Sinä et vielä tiedä ja varmaan myös vielä haaveilet siitä, että mies parantaisi tapansa. Et kertakaikkiaan ole valmis lähtemään. Vielä ei ole tapahtunut riittävästi. Kyllä sinä sitten tiedät, kun on oikeasti lähdettävä.

Vierailija
47/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tule saamaan tavaroitasi helpolla. Sinä et tule saamaan eroa kauniisti ja siististi. Sinun paras vaihtoehtosi on soittaa heti turvakotiin , jota kautta aivan varmasti sinut järjestetään miehen asunnolta pois kun on kerran uhannut väkivallalla. Turvakotiin mies ei myöskään perässä pääse. Sieltä käsin saat hoidettua heidän opastuksellaan kaiken jatkon.

Vierailija
48/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on trolli. Liian siistiä ja mietittyä kieltä.

Vierailija
49/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako joku aloitteleva kirjailija taas hakea inspistä romaaniin täältä....ei ois eka kerta.

Toivottavasti ei, olisi jo liian härskiä vedätystä. Apuahan ihminen tarvii, jos astiasto on tärkeämpi kuin oma henki.

Vierailija
50/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo, että tavarat laukkuun ja pois. En yritä olla vaikea, mutta turvakotia tässä kaupungissa ei ole. Vanhempieni luokse mies tulisi (on tullut kerran aiemminkin kun olen yrittänyt erota ja hakenut minut takaisin keskellä yötä) eikä minulla ole ystävää kenen luokse voisin mennä.

Päivystykseenkään tuskin minua otettaisiin, kun mies ei ole väkivaltainen. Olen kerran yrittänyt hakea apua, mutta tunsin itseni vain ruuhkan pahentajaksi, kun ei minua kerran lyödä täällä.

Moni on ilmaissut olevansa huolissaan tilanteesta. Minusta tuntuu, että miehen uhkailut ovat olleet vain puhetta, sillä hän pelkää kovasti menettävänsä minut ja kokee että olen hänen elämänsä tarkoitus. En usko että hän tekisi minulle mitään. Toki hän saattaa ja varmaan yrittääkin estää lähtöni tai ainaki tekee siitä mahdollisimman vaikean.

Ap

Vierailija
51/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on trolli. Liian siistiä ja mietittyä kieltä.

Trolli tai ei, valitettavan yleistä on parisuhdeväkivalta nykysuomessa. 

Vierailija
52/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on sanonut tappavansa minut jos pettäisin. Yksi syy miksi heräsin siihen, että tästä täytyy päästä pois.

Omassa kotikaupungissani on turvakoti, mutta täällä missä nyt olen, ei ole sellaista mahdollisuutta. Suhteeni on herättänyt huolta terveydenhuollossa, jossa olen käynyt puhumassa asioistani. Sieltä on tullut viesti, että mietitään yhdessä kuinka minun tulisi lähteä. Olen myös täyttänyt lähisuhdeväkivaltaan liittyviä kyselyitä.

Jos pelkäisin henkeni tai fyysisen koskemattomuuteni edestä niin juoksisin heti pihalle turvaan. En näe sellaista vaaraa. Pahin mielikuva päässäni tällä hetkellä on omaisuuteni menettäminen.

En tiedä teenkö liian hätäisen päätöksen jos vain otan välttämättömät ja häivyn, vai pitäisikö kuitenkin hiljalleen tehdä muutto pois.

Ap

Terveyshuollossa on kirjattu sinun sanomiset (vaikea uskoa ettei ole jo tehty mitään asian eteen) joten nyt vaatteet päälle ja ulos sieltä asunnosta, hakeudut turvaan lähimpään terveyskeskukseen, sairaalaan tai poliisiasemalle jos sulla ei ole rahaa poistua kaupungista.

Vierailija
53/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo, että tavarat laukkuun ja pois. En yritä olla vaikea, mutta turvakotia tässä kaupungissa ei ole. Vanhempieni luokse mies tulisi (on tullut kerran aiemminkin kun olen yrittänyt erota ja hakenut minut takaisin keskellä yötä) eikä minulla ole ystävää kenen luokse voisin mennä.

Päivystykseenkään tuskin minua otettaisiin, kun mies ei ole väkivaltainen. Olen kerran yrittänyt hakea apua, mutta tunsin itseni vain ruuhkan pahentajaksi, kun ei minua kerran lyödä täällä.

Moni on ilmaissut olevansa huolissaan tilanteesta. Minusta tuntuu, että miehen uhkailut ovat olleet vain puhetta, sillä hän pelkää kovasti menettävänsä minut ja kokee että olen hänen elämänsä tarkoitus. En usko että hän tekisi minulle mitään. Toki hän saattaa ja varmaan yrittääkin estää lähtöni tai ainaki tekee siitä mahdollisimman vaikean.

Ap

Mies on hakenut sinut takaisin ? Raahannut väkisin autoon vai ? Niin jokainen parisuhdeväkivaltaa kokenut on ajatellut aluksi,  että on vain puheita. Se ensimmäinen lyönti kun tulee taatusti. Mies, joka uhkailee väkivallalla on mies, joka sen myös taatusti kykenee tekemään. oikeastiko haluat odottaa sitä ensimmäistä lyöntiä ? Se kun voi olla myös viimeinen ja henki lähteä. 

Täytyy kyllä sanoa, että jos oma tytär kertoisi, että mies on uhannut tappaa, hakisin välittömästi tyttären pois tuollaisen otuksen luota. 

Vierailija
54/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita oman kuntasi turvakotiin. Tai sosiaalipäivystykseen. Järjestävät kyydin.

Vierailija
55/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, soita lähimpään toisen kaupungin turvakotiin, kerro että miehesi on estänyt sinua lähtemästä ja uhannut tappaa. Kerro että sinulla ei ole varaa taksiin. On mahdollista että he voivat maksaa taksin. Jos et halua soittaa turvakotiin, soita kriisipäivystykseen tai sosiaalipäivystykseen. Huomaat varmasti itsekin että tarvitset konkreettisesti apua lähtemiseen. Olit sitten vaarassa tai et, olet päättänyt lähteä ja et oikein saa tehtyä sitä ilman apua. Yllä mainitsemani tahot voivat auttaa.

Vierailija
56/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstarilla käy helpoiten.

Vierailija
57/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Soitat turvakotiin ja kerrot tilanteesi. 2. Sinun henkesi on ensisijainen prioriteetti. 3. Tavarat hoidetaan jälkikäteen

Vierailija
58/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sua kannustetaan menemään viranomaisten juttusille siksi että saat turvaa, ei kukaan oletakaan sinun pääsevän mihinkään vuodeosastolle. Jos tämän keskustelun linkkaa nettipoliisille niin saako sitä kautta ap´lle apuja ja päästäänkö hänen jäljille? Sydämestäni toivon, ettei tämä ole julmaa pilaa.

Vierailija
59/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä se sama kirjoittaja joka aiemmin pohti eroa miehestä, joka oli mm. puhunut ikävästi hänen sukupuolielimistään ja hän kysyi apua siihen miten oppisi itse olemaan loukkaantumatta? Samoja juttuja oli siinä, että mies ei anna erota ja he suunnittelivat jopa yhteenmuuttoa. Jos on, niin voisitko ap nostaa myös aiemman ketjun ja kerrata itsekin uusin silmin miten paha tilanne on.

Tsemppiä kaikille väkivallan uhreille. Minä erosin omasta sekopäästäni 2015. Mies yritti tappaa minut lopussa. Käräjät, lähestymiskielto ja paljon terapiaa sekä opiskelu ja vaihtojakso ulkomailla on tapahtunut sittemmin ja nyt elämä tuntuu jo ihan erilaiselta. Olin aiemmin kuulemma hiljaa nurkassa, nyt persoonakin on muuttunut.

Vierailija
60/389 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollolla tarkoitin siis psykologia. Hän on tilanteestani ollut jo jonkin aikaa huolissaan ja viimeksi hän pyysi lupaa ottaa yhteyttä lähisuhdeväkivaltaan erikoistuneeseen ammattilaiseen, jotta voisi suunnitella kanssani turvallisen tavan erota.

Mies on siis mustasukkainen myös naispuolisesta psykologistani ja joskus koittaa estää käyntejäni vastaanotolla.

Minua on ohjeistettu, että jos koen terveyteni uhatuksi niin otan yhteyttä poliisiin/turvakotiin ja hakeudun muualle. En tällä hetkellä koe olevani vaarassa (en ole missään vaiheessa kokenut)

Varmasti en ole ainoa eroava, joka tahtoisi omaisuutensa mukaan ja että eron ei tarvitsisi tarkoittaa luopumista itselle tärkeistä tavaroista. Meillä on myös yhteinen lemmikki. Korostan että en yritä olla idiootti, jos kokisin itseni uhatuksi juuri nyt niin lähtisin heti ovesta ulos.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi