Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo haluaa lapselle liian kalliita tavaroita leluja jne

Vierailija
16.05.2021 |

Selittäkääs naiset mitä naisen päässä liikkuu. Itse ehdotin, että hankitaan lastenvaunut käytettynä. Noh, ei tule kuulemma kuuloonkaan vaan rattaiden täytyy olla uudet ja markkinoiden parhaat (ja kalleimmat). Lelujen pitää olla katalogin hienoimmat (lapsi ei ole vielä edes syntynyt). Vaatteet ehdottomasti pakko olla merkkikamaa (siis v**TTU syntymättömälle vauvalle!)

Miten saan puhuttua järkeä. En ole mitenkään erityisen pihi mies, mutta on tää nykyaika mennyt hulluksi kun turhaan roinaan pitäisi satsata tonneja vaan jotta voidaan luoda mielikuva jostain kiiltokuvaelämästä. Ja kun miettii miten vaatimattomasti vaikkapa meikäläistä kasvatettiin ihan tavallisessa keskiluokkaisessa perheessä 80-luvun lopulla...

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kärrättiin pienenä käytetyillä Brioilla (joissa kaukalo) ja isompana käytetyillä Emmaljungilla. Ulkovaatteet oli käytettyä Tickettiä. Kaikissa näissä vastine rahalle oli hyvä. Turvaistuimet olivat Cybexin ja valittu siksi että lapset viihtyivät niissä pitkiäkin reissuja.

Sisävaatteissa huonoin laatu (värit lähtee ym.) on markettien "kuvavaatteissa". H&M:llä kankaat vaihtelee, osa on jopa ällistyttävän hyviä. Merkkivaatteista esimerkiksi Marimekon materiaalit on kunnossa. Kaikkia näitä on käytetty kun alesta tai kirpparilta on saatu ja vanhat on pääosin menneet kavereiden pienemmille lapsille. 

Meillä myös paikkailtiin (varsinkin ulkohousuja), ja varsinkin poikalapsi sai loputtoman varaston shortseja kuluttamalla sisähousut puhki n. viikossa.

Koululaiselle ostetaan enenevissä määrin vaatteita uutena, mutta kovasti tuo mielellään käyttää myös kirpparilta löytynyttä parempaa laskettelutakkia ym. kun vaan ulkonäkö on mieleen. 

Vierailija
142/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin tutulla miehellä oli   suhteellisen kaunis vaimo joka vaati lapsilleen aina kaikkein kalleimpia merkkivaatteita , leluja yms.  Autojenkin piti olla  aina uusia, kalliita ja isoja. Talokin piti olla pramea, velaksi.

Mies olis halunnut olla säästeliäämpi. No erohan siitä tuli.  Nyt tuo vaimo on ollut toisen miehen kanssa jo vuosia, ja häneltäkin vaatii  kallista ja prameaa, ja jatkuvaa lomailua matkailukeskuksissa ja kylpylöissä. 

Uusi ero tulossa. Vaimo kyllästynyt jo uuteenkin mieheen joka haluaisi elää vaatimattomammin ja tavallisemmin.

Miksi pitäisi haluta elää jotenkin vaatimattomasti? Vaatimattoman ja ökyn välissä on vielä keskiluokkakin ja monta persoonallista tyyliä. Kaikki eivät koe pihistelyä ja nuhjailua hyveenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ja sain sukulaisilta vauvanvaatteet käytettyinä. Silloin olin niin sumussa univelan takia muutenkin, etten olisi edes huomannut, minkä merkkinen joku vaate oli...

Teinille olen sittemmin ostanut uusia merkkivaatteita, koulun kaikilla pojilla on pelkkiä merkkivaatteita. Tosin tulee todella halvaksi, kun hän käyttää niitä samoja lenkkareita, t-paitoja, huppareita ja farkkuja vuoden ympäri joka säällä.

Vierailija
144/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, jota ei missään nimessä pitäisi ostaa käytettynä, on turvakaukalo. Kaiken muun voi hankkia käytettynä, myös ne merkkirattaat, joissa ideana on osittain jälleenmyyntiarvo ja se, että varaosia on saatavilla. Siinä mielessä tunnettu merkki ajaa asiansa, ettei esim. renkaan hajoaminen tee vaunuja käyttökelvottomiksi.

Meille hankittiin kaikki uutena, koska paikkakunnalla ei ollut käytettynä tarjolla sopivia. Kyllä niitä nyt tietenkin olisi, kun on jo hankittu, mutta ei silloin kun olisi tarvittu. Meillä on Britax Smile III, joihin päädyttiin hyvien arvostelujen lisäksi siksi, koska kaiken sai samassa paketissa: yhdistelmävaunut, eli vaunut, rattaat, turvakaukalo, telakka + sade-, hyttys- ja aurinkosuojat. Näihin saa myös hyvin varaosia. Emmaljungat on myös suosittuja (oletan että nämä oli ne markkinoiden kalleimmat, joista ap mainitsi?), koska niihin on saatavilla vara- ja lisäosia vaikka kuinka paljon ja saa helposti myytyä eteenpäin.

Tältä osin ymmärrän puolisoasi, jos vaunut/rattaat haluaa uutena. Käytetyissä on myös se riski, että jos on säilytetty ulkona tai tulevat epäsiististä taloudesta, niissä voi olla hometta tai vaikka mitä muuta sontaa, joka ei välttämättä päällepäin näy. Vaatteet sentään saa yleensä pesukoneessa puhtaaksi.

Myös niitä hienoja "merkkivaatteita" saa käytettynä ja hyvässä kunnossa. Niissäkin on ideana jälleenmyyntiarvo, koska Gugguuta, Metsolaa ym. vastaavaa tuotetta mammat ostaa ihan hullun lailla kirppariltakin samaan hintaan, mitä halpismerkkejä saa uutena kaupoista. Niistä halpismerkeistä taas ei saa rahaa takaisin, koska niitä on kaikilla ja kirppareilla näitä on pöydät täynnä. Onneksi! Saa täysin hyvää tavaraa jopa 50 cnt hintaan! Paras tarjous, jonka löysin, oli 7 potkupukua 2 eurolla :D Harmitti valtavasti, että minulla oli sitä kokoa jo tarpeeksi, muuten olisin ostanut. Kun asuttiin keskustassa, ostelin melkein viikoittain kirpparilta seuraavia kokoja vauvalle säilöön ja hyvä niin, koska nyt asutaan sen verran syrjässä, ettei kirpparille pääse. Vauvan mummi onneksi ostaa vaatetta minkä ehtii, niin ei ihan heti tarvitse murehtia, että loppuvat kesken ja ehkä siihen mennessä kun uhkaavat jäädä pieneksi, olisin minäkin päässyt käymään kirpparilla edes muutaman kerran.

TL;DR: 1. Uusissa vaunuissa on se etu, että ovat varmasti kunnossa, puhtaat ja varaosia saatavilla + jälleenmyyntiarvo, jos kyseessä laadukas merkki.

2. Merkkivaatteita saa kirpparilta, mutta samaan hintaan saa uusia massamerkeiltä. Kirpparilta saa kuitenkin niin hyväkuntoista tavaraa myös noilta massamerkeiltä, että yhden uuden bodyn hinnalla voi saada 5-10 käytettyä vaatekappaletta.

Löytäkää kompromissi sen väliltä, mitä hankitte uutena ja mitä käytettynä. Uutena turvakaukalo ja ehkä ne vaunut, jos ei varmasti siistejä löydy ja vaatteet käytettynä. Jos puoliso haluaa merkkituotetta uutena, ostaa omilla rahoilla.

Vierailija
145/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla mutseilla tuntuu olevan joku ihme kilpailu menossa noiden lastenvaatteiden ja tarvikkeiden kanssa.

EI ole lapsia eikä tarvetta nokitella ketään, mutta tuntuisi kyllä kurjalta, että näkisi toisilla vauvoilla kaikkia ihania juttuja ja oma mies sitten vaatisi lasta kulkemaan ryysyissä. Tulisi sellainen olo, että mies ei arvosta minua eikä vauvaa. 

Ei ristus taas. Ei se nosta mitenkään arvostusa vaikka ostaa poikalapselle 80€ Gantt:n neuleen. Päin vastoin. Tulee sellainen kuva, että se lapsi on tehty vain ja ainoastaan sitä varten, että saadaan someen näyttäviä kuvia. Itse lapsi on vain rekvisiittaa.

Muistan omasta lapsuudestani ja nuoruudestani että ne lapset jotka pukeutuivat hienosti merkkivaatteisiin paremmin kuin toiset, jätettiin yksin eikä niiden kanssa leikitty.

Pidettiin noita lapsia  pilalle hemmoteltuina ja kukuttelevina  lellipentuina jotka olivat aina saaneet kaiken tavaran mitä halusivat, ja me säälimme heitä.

Parhaat kaverit oli tavallisia.

Vierailija
146/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vaunuja mistään kierrätyskeskuksesta homeisina ole tarkoitus hankkia, vaan joltain tutulta tai mistä tietää että on pidetty siististi. Onhan se vauvan sänky. Mutta eihän nyt vaihtoehdot ole vain kalleimmat uudet vs. Kaatikselta.

Vierailija
147/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin tutulla miehellä oli   suhteellisen kaunis vaimo joka vaati lapsilleen aina kaikkein kalleimpia merkkivaatteita , leluja yms.  Autojenkin piti olla  aina uusia, kalliita ja isoja. Talokin piti olla pramea, velaksi.

Mies olis halunnut olla säästeliäämpi. No erohan siitä tuli.  Nyt tuo vaimo on ollut toisen miehen kanssa jo vuosia, ja häneltäkin vaatii  kallista ja prameaa, ja jatkuvaa lomailua matkailukeskuksissa ja kylpylöissä. 

Uusi ero tulossa. Vaimo kyllästynyt jo uuteenkin mieheen joka haluaisi elää vaatimattomammin ja tavallisemmin.

Miksi pitäisi haluta elää jotenkin vaatimattomasti? Vaatimattoman ja ökyn välissä on vielä keskiluokkakin ja monta persoonallista tyyliä. Kaikki eivät koe pihistelyä ja nuhjailua hyveenä.

No etsi itsellesi  rikas mies joka haluaa sinun laillasi tuhlailla rahansa merkkivaatteisiin tai haluaa elää velaksi.

Mutta älä valita, jos olet rakastunut tavalliseen joka osaa suhteuttaa menonsa suhteessa tuloihin siten että jotain jää säästöönkin.

Vierailija
148/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinö on miehet ihastuneet naiseen, joka aivan varmasti on käyttänyt omaan ulkonäköönsä aikaa ja etenkin rahaa. Miksei miehille kelpaa vaatimattoman näköiset tavisnaiset? Sellaisen harmaahiirulaiset, jotka ei meikkaa eikä hankin mitään irtohärpäkkeitä. Lyhyehköt hiukset, joissa oma väri ja lyhyet lakkaamattomat kynnet, eipä mene rahaa kuin muutaman kymppi vuodessa. Ai niin, kaverit nauraa.

Vierailija
149/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla mutseilla tuntuu olevan joku ihme kilpailu menossa noiden lastenvaatteiden ja tarvikkeiden kanssa.

EI ole lapsia eikä tarvetta nokitella ketään, mutta tuntuisi kyllä kurjalta, että näkisi toisilla vauvoilla kaikkia ihania juttuja ja oma mies sitten vaatisi lasta kulkemaan ryysyissä. Tulisi sellainen olo, että mies ei arvosta minua eikä vauvaa. 

Ei ristus taas. Ei se nosta mitenkään arvostusa vaikka ostaa poikalapselle 80€ Gantt:n neuleen. Päin vastoin. Tulee sellainen kuva, että se lapsi on tehty vain ja ainoastaan sitä varten, että saadaan someen näyttäviä kuvia. Itse lapsi on vain rekvisiittaa.

Muistan omasta lapsuudestani ja nuoruudestani että ne lapset jotka pukeutuivat hienosti merkkivaatteisiin paremmin kuin toiset, jätettiin yksin eikä niiden kanssa leikitty.

Pidettiin noita lapsia  pilalle hemmoteltuina ja kukuttelevina  lellipentuina jotka olivat aina saaneet kaiken tavaran mitä halusivat, ja me säälimme heitä.

Parhaat kaverit oli tavallisia.

Ihme kiusaajia te olitte vaikka sääliksi muka sen selität. Ihan samaa laatua olette, kun ne minun entiset koulukaverit, jotka kiusasi minua vaatteista. Kiusaaminen loppui, kun sain kaupasta uudet.

Vierailija
150/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Itse ostan kaiken minkä voin käytettynä. Olen suht varakas ja niin on miehenikin, mutta tulemme köyhemmistä perheistä ja jotenkin ajatus tonnin vaunuista kun käytettynä saa hyvät alle 200e on järjetöntä. On myös ekologisempaa ostaa käytettynä tavarat ja vaatteet. Pidän myös siitä kroonisten kiertelystä ja hyvien löytöjen tekemisestä, koska siinä menee aikaa ja kun se kiva juttu löytyy se on saavutus. Kaupassa ja netissä uutena kaikki on liian heti saatavilla ja vaihtoehtoja liikaa.

Kukin siis toimii tavallaan, mutta omakohtainen mielipiteeni on että etenkin vähävaraisempien ystävieni perheissä on tarve ostaa sitä kallista ehkä koska halutaan näyttää että on varaa ja haluaa vain "parasta" lapsilleen. Tämä siis vain oma tuomitseva näkemykseni.

Vierailija
151/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No etsi itsellesi  rikas mies joka haluaa sinun laillasi tuhlailla rahansa merkkivaatteisiin tai haluaa elää velaksi.

Mutta älä valita, jos olet rakastunut tavalliseen joka osaa suhteuttaa menonsa suhteessa tuloihin siten että jotain jää säästöönkin.

Voi haloo. Ootko koskaan kuullut, että naisillakin on rahaa? Ja joo, tulisi varmaan riitaa, jos mies alkaisi sanella mihin saan rahojani käyttää. Jos näen vaivaa ansaitakseni rahaa, haluan myös voida nauttia työni tuloksista.

Minulta lähtisi kunnioitus miestä kohtaan, jos syö itse pihvejä, golfaa ja sähköpyöräilee ja ostaa itselleen uusia vaatteita, mutta lapsensa haluaisikin asettaa yhtäkkiä eri asemaan kuin me perheen aikuiset.

Vierailija
152/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ette keskustelleet tuota läpi ennen lapsen hankintaa? Millaisiin vaatteisiin vaimo itse pukeutuu ja millaisia huonekaluja hän haluaa kotiinne?

Tuo esittämäsi on ihan kuin mulla ja eksällä olisi tullut olemaan, jos oltaisiin hankittu lapsia. Olisin varmaan ostanut parhaat mahdolliset, mihin omat rahani riittävät, mutta olisi ottanut päähän, kun toinen ei osallistu. 

Kai olet huomannut, että joku ajaa vanhalla corollalla, joku semiuudella rellulla ja joku tuliterällä audilla? Joku ostaa vaatteet prismasta ja joku stockkalta? 

Emme keskustelleet asiasta, koska en tajunnut lainkaan minkälaista tää tulee olemaan. Ollaan keskituloisia molemmat ja nainen kyllä tykkää ajoittain hankkia merkkivaatteita itselleen.  En mä vaan tajunnu, että vauvoillekkin nykyään hommataan moisia:D Omat käsitykset lasten kasvatuksesta perustuvat lähinnä omaan lapsuuteen 80 ja 90 luvuille. Joku olisi voinut varoittaa, että nykyään tää on jotain ihme kilpavarustelua. 

ap

Pari huomiota. Ensinnäkin pieni vauva, varsinkin se perheen ensimmäinen, on kyllä yleensä vanhemmilleen kallisarvoisin asia maailmassa, ja siksi sille haluaa tarjota mahdollisimman hyvät ja turvalliset olosuhteet. Tämä tarkoittaa myös mahdollisimman hyviä varusteita, vaatteita ja tavaroita. Ainakaan minä äitinä en tunnista että kyseessä olisi kilpavarustelu, vaan se että haluan tärkeimmälle ihmiselleni parasta! Toiseksi, tuo sun käsitys siitä että oma lapsesi pitäisi kasvattaa samoilla fasiliteeteilla joilla itse kasvoit 30-40 vuotta sitten on kyllä aika eeppistä settiä. Etkö halua omalle lapsellesi mitään parempaa kuin mitä itse sait? Etkö yleensäkään tajua että maailma ja lastenkasvatuskulttuuri muuttuu vuosikymmenten saatossa? Kannattaisi varmaan päivittää vähän näkemyksiään tähän päivään, täällä sitä kuitenkin eletään ja tähän maailmaan sinäkin olet lapsen tekemässä.

Vierailija
153/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut yksin 20 vuotta, omaisuus karttunut 10 000 e joka vuosi. Lisäksi olen ostanut kaikki vaatteet uutena, en halpiskaupoista, ajanut asiallisella autolla, asunut kauniisti sisustetussa ja viihtyisässä kodissa. Olisiko nyt sitten jotenkin autuaampaa, että omaisuutta olisi kertynyt tuplat ja kiertelisin kirppiksillä, joita en tunne omakseni.

Vierailija
154/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ette keskustelleet tuota läpi ennen lapsen hankintaa? Millaisiin vaatteisiin vaimo itse pukeutuu ja millaisia huonekaluja hän haluaa kotiinne?

Tuo esittämäsi on ihan kuin mulla ja eksällä olisi tullut olemaan, jos oltaisiin hankittu lapsia. Olisin varmaan ostanut parhaat mahdolliset, mihin omat rahani riittävät, mutta olisi ottanut päähän, kun toinen ei osallistu. 

Kai olet huomannut, että joku ajaa vanhalla corollalla, joku semiuudella rellulla ja joku tuliterällä audilla? Joku ostaa vaatteet prismasta ja joku stockkalta? 

Emme keskustelleet asiasta, koska en tajunnut lainkaan minkälaista tää tulee olemaan. Ollaan keskituloisia molemmat ja nainen kyllä tykkää ajoittain hankkia merkkivaatteita itselleen.  En mä vaan tajunnu, että vauvoillekkin nykyään hommataan moisia:D Omat käsitykset lasten kasvatuksesta perustuvat lähinnä omaan lapsuuteen 80 ja 90 luvuille. Joku olisi voinut varoittaa, että nykyään tää on jotain ihme kilpavarustelua. 

ap

Pari huomiota. Ensinnäkin pieni vauva, varsinkin se perheen ensimmäinen, on kyllä yleensä vanhemmilleen kallisarvoisin asia maailmassa, ja siksi sille haluaa tarjota mahdollisimman hyvät ja turvalliset olosuhteet. Tämä tarkoittaa myös mahdollisimman hyviä varusteita, vaatteita ja tavaroita. Ainakaan minä äitinä en tunnista että kyseessä olisi kilpavarustelu, vaan se että haluan tärkeimmälle ihmiselleni parasta! Toiseksi, tuo sun käsitys siitä että oma lapsesi pitäisi kasvattaa samoilla fasiliteeteilla joilla itse kasvoit 30-40 vuotta sitten on kyllä aika eeppistä settiä. Etkö halua omalle lapsellesi mitään parempaa kuin mitä itse sait? Etkö yleensäkään tajua että maailma ja lastenkasvatuskulttuuri muuttuu vuosikymmenten saatossa? Kannattaisi varmaan päivittää vähän näkemyksiään tähän päivään, täällä sitä kuitenkin eletään ja tähän maailmaan sinäkin olet lapsen tekemässä.

Lapsen olosuhteet ja turvallisuus paranee aasian hikipajoilla tehdyillä merkkivaatteilla? 

Oletko tosissasi? 

Vierailija
155/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vaunuja mistään kierrätyskeskuksesta homeisina ole tarkoitus hankkia, vaan joltain tutulta tai mistä tietää että on pidetty siististi. Onhan se vauvan sänky. Mutta eihän nyt vaihtoehdot ole vain kalleimmat uudet vs. Kaatikselta.

Ja se "jostain tutulta" löytyykin ihan kaikilta? Ja luonnollisesti se on tulevan äidin homma löytää se joku tuttu... Itse ostin aikanaan uudet Brio Go:t (silloin kalliimmasta päästä vaunuja). Oli mahtavat ja lopulta myin ne hyvään hintaan eteenpäin. Muutenkin olen huomannut, että kun ostaa niitä Brioja ja Stokkeja, niin mitään ongelmia jälleenmyynnin kanssa ei tule. Yleensä ei ehdi edes tuntia olla torissa, kun on jo myyty.

Vierailija
156/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Itse ostan kaiken minkä voin käytettynä. Olen suht varakas ja niin on miehenikin, mutta tulemme köyhemmistä perheistä ja jotenkin ajatus tonnin vaunuista kun käytettynä saa hyvät alle 200e on järjetöntä. On myös ekologisempaa ostaa käytettynä tavarat ja vaatteet. Pidän myös siitä kroonisten kiertelystä ja hyvien löytöjen tekemisestä, koska siinä menee aikaa ja kun se kiva juttu löytyy se on saavutus. Kaupassa ja netissä uutena kaikki on liian heti saatavilla ja vaihtoehtoja liikaa.

Kukin siis toimii tavallaan, mutta omakohtainen mielipiteeni on että etenkin vähävaraisempien ystävieni perheissä on tarve ostaa sitä kallista ehkä koska halutaan näyttää että on varaa ja haluaa vain "parasta" lapsilleen. Tämä siis vain oma tuomitseva näkemykseni.

Sulle tulee varmaan se varakkuus työtä tekemättä jos on aikaa tonkia kirpputoreja ja kaupasta ostaminen on ”liian helppoa”! Mulla ei ainakaan ole ikinä aikuisiällä ollut aikaa norkoilla ympäri kirppareita joka ikisen tavaran perässä. Ja lapselle sitä tavaraa tarvitsee paljon, vaikka kuinka hankkisi vain välttämättömät. Onko tullut mieleen että ne sun köyhemmät kaverit oikeasti haluavat panostaa lapseensa ja hankkivat siksi kunnolliset, puhtaat ja hyvät vermeet? Sinä taas ilmeisen pihinä ihmisenä et halua sijoittaa edes oman muksusi varusteisiin vaan teet väkisin hyveen siitä että lapsi saa vain vanhaa ja mahdollisimman halpaa kampetta.

Jos nostaisit nenäsi sieltä kirpparin romukasasta ja etsisit tietoa siitä millaiset turvakaukalot, vaunut, vaatteet, lelut ja hoitotarvikkeet ovat turvallisimpia ja terveellisimpiä LAPSELLE, niin voisit huomata etteivät ne vanhat pölyä ja kosteutta syöneet muoviset roinat todellakaan ole välittävän vanhemman ykkösvalinta.

Vierailija
157/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa olla se ketjun alkupää, joka ostaa brion ja stokken (ja mitä tekoa näillä on hikipajojen kanssa?) uutena ja on tavaran ensimmäinen käyttäjä, joka sitten laittaa tavaran kiertoon. Tämä ensiostajakin tarvitaan, jotta joku toinen voi ostaa käytettyä.

Vierailija
158/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaat ymmärrän uutenakin, mutta vaatteet jää hetkessä pieneksi ja käytettynäkin saa hyvin merkkikamaa jos pakko hankkia. Jos on rahaa kuin roskaa niin mikä siinä ostaa uutenakin mutta muuten kyllä ihan tyhmää. Lasten vaatteet 56-98 saa ainakin käytettynä hyvin...

Vierailija
159/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Lapsen olosuhteet ja turvallisuus paranee aasian hikipajoilla tehdyillä merkkivaatteilla? 

Oletko tosissasi? 

Laadukkaimmat vaatteet ja varusteet tehdään Euroopassa kunnon palkoilla ja siksi ne ovat kalliimpia kuin hikipajaromut käytettynä. Luulisi tämänkin olevan itsestäänselvyys, mutta eipä se järki asu joka päässä.

Vierailija
160/195 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä outoja asenteita. Juu, on hölmöä törsätä tonneja vauvan vaatteisiin, mutta sekin on aika ikävää jos kaiken pitää olla sitä halvinta. Joku kultainen keskitie on järkevintä. Ymmärrän kyllä hyvin, että semmoinen joka muutenkin tykkää sisustaa ja pukeutua itse kauniisiin vaatteisiin haluaa satsata myös lasten vaatteisiin, olisihan se hassua pukea lapsi nuhjuisiin halppiksiin ja kulkea itse merkkivaatteissa. Ja vaunuissakin on eroja, vanhoillakin pärjää mutta ei se vaan ole sama asia kuin uudemmat laatuvaunut. Vähän niinkuin vanha Toyota ei vaan ole sama asia kuin uusi Audi. Molemmat ajaa asiansa, mutta onhan siinä iso ero silti.

Nykyään käytettyjen tavaroiden kauppa on tosin helppoa, joten on mahdollista ostaa vähän käytetyt, hyväkuntoiset laadukkaat käytettynä, mutta ei ne silloinkaan ilmaisia ole. Sama pätee moniin muihin tavaroihin. Se laadukkaan käytetyn ostaminen on todennäköisesti taloudellisempaa kuin uuden halppiksen ostaminen, ja ainakin ekologisempaa. Toisaalta jos ostaa uutena ne merkkivaatteet ja tavarat, niistäkin voi saada ihan kohtalaisesti rahaa takaisin myydessä.

Useimmat nyt muodikkaat lasten merkkivaatteet on muuten niitä, joita ei valmisteta kiinalaisessa hikipajassa vaan Euroopassa, jopa Suomessa, ja siihen moni on valmis satsaamaan. Jos seurailee noita lastenvaatekeskusteluja, aika usein siellä toistuu se, että halutaan ostaa nimenomaan eettisesti valmistettuja tuotteita.