Onko "Onko sinulla omaa perhettä" mielestäsi outo kysymys?
Työpaikalle tuli uusi työntekijä, jolle esittelin toimistoa. Esittelyn lomasssa juteltiin ja hän kysyi, että onko minulla perhettä. Vastasin, että kyllä minulla on aika iso perhe. On 6 sisarusta ja vanhemmat asuvat myös lähellä. Ollaan sisarusten kanssa tosi läheisiä.
Työkaveri korjasi tarkoittaneensa, onko minulla "omaa" perhettä. Tarkoitti siis ilmeisesti lapsia + miestä, mutta ei kysynyt sitä suoraan. Sitten alkoi selittämään omista lapsistaan ja kuinka heidän myötään on nyt alkanut ymmärtää elämää jne. Sitten korjasi, että toki sinkkuelämä on varmasti vapaata, mutta eikö joskus ole kurjaa olla yksin? No en minä ole yksin! Juurihan kerroin, että on iso perhe. Mielestäni vähän hassu kysymys, koska kenen perhettä minun sisarukseni sitten ovat, jos eivät minun omaani? Minulla ei ole lapsia, enkä ole naimisissa, mutta kyllä minulla on perhe. Ja eikö sukulaisiakin vailla olevalla voi silti olla perhe, joka koostuu esim. ystävistä tai vaikka sitten lemmikeistä? Mikähän hänelläkin mahtoi tässä olla takana. Onko joku törmännyt joskus samanlaiseen kysymykseen?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Olisin vastannut, että ei ole omaa perhettä ja siksi vietän joulutkin muiden ihmisten perheissä, vähän outoa välillä mennä tuntemattomien kotiin, mutta minkäs teet kun ei ole sitä omaa.
Niin juuri. Harmi, kun on tuo laki, että täytettyään 18 kaikki sukulaiset lakkaavat olemasta sukulaisiasi, eivätkä saa olla enää kanssasi tekemisissä, ellet sitten ole heitä synnyttänyt tai laillisesti mennyt naimisiin heidän kanssaan.
Se on harmillta myös niille, joilla on omia lapsia, koska lasten täytettyä 18, he eivät enää saa olla läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kysytään aikuisen ihmisen perheestä, ei tarkoiteta sukulaisia.
Miksi ei? Jos minä ajattelen perhettäni, ajattelen lähisukuani ja ystäviäni. Miksi minun pitäisi olla joku meedio ja ymmärtää, että muut tarkoittavat perheellä nyt nimenomaan kumppania ja lapsia? Onko tähän vielä muitakin kriteereitä? Pitääkö asua yhdessä? Jos on naimisissa ja elää erikseen niin ollaanko silloin perhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuota kysyä, mutta ei saisi alkaa noin jankkaamaan ja tarkentamaan. Saati paasaamaan, miten nyt "äitinä on suurempi ihminen" yms scheissea. Aika juntti työkaveri. Kaikki ei vaan osaa käyttäytyä.
Niin. Taisi todellakin tarkoittaa, että onko hänellä mies ja lapsia. Kuten äitienpäivähaastatteluista selvisi, tätä ei saa kysyä, vaan pitää kysyä "onko sinulla perhettä", muuten homot/lesbot tai muut poikkeavat voivat tuntea itsensä loukatuiksi ja lasten kohdalla taas lapsettomat.
En tiedä, mitä tällainen kiertely hyödyttää. Sen pitää tietysti olla ihan selvää, että keneltäkään ei aleta tiukkaamaan partnerin ja lasten puuttumisen syytä saati että aletaan höpertelemään, miten on helpompaa rakentaa uraa jne. Ne ovat loukkaavia kysymyksiä ja syyt ovat todella yksityisiä ja usein todella kipeitä.
Jotkut asiat alkavat nykypäivänä olla aivan sairaita. Esim äitienpäivänä ei ollut lehdessä kivoja juttuja aiheesta, vaan pääjutut olikin sitten taas lapsettomista ja heidän ongelmistaan. Miksi? Ei ole lapsettomalta pois, jos äitejä juhlitaan. Jokainen on jonkun lapsi kuitenkin. - Lapsettomuusjuttuja taas lehdet on pullollaan vuoden ympäri.
Mitäpä jos antaisi jokaisen kertoa ihan ajallaan niistä miehistä ja lapsista? Onko se informaatio nyt oikeasti niin tärkeää, että sitä tarvitsee erikseen alkaa kyselemään? Tai miten olisi vaikka "oletko sinkku vai varattu" mikäli kysymys on sinulle niin olellinen?
Vanhemmusjuttuja on kyllä lehdet väärällään ympäri vuoden. Koko aiheestahan on useita ihan omiakin lehtiä. Miksi kiinnität niin runsasta huomiota nimenomaan lapsettomuusuutisiin?
No kuule, minä en näitä asioita tapaakaan kysellä. Jokainen kertoo itse, jos haluaa. Mutta kuule, ne nyt vaan ovat hyvin normaalia tavaraa, jota ihmiset kyselevät kun yrittävät tutustua toisiin ihmisiin. Kannattaa opetella lukemaan, niin ei tule tuommoisia väärin tulkintoja.
Ja äitien päiviä jne koskevan kappaleen voit lukaista ihan itse uudelleen, niin huomaat ehkä, että taas riehut asian vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tarkoita. Minä ja kaikki lähipiirini ihmiset tarkoitamme perheellä ihmisen perhettä, eli hänelle läheiset ihmiset, joista osa on yleensä samaa sukua.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat myös sukulaisia. :D
Onhan tuo tökerö kysymys. Varsinkin tuo jatkojankkaaminen ja "nyt vasta olen oikea nainen" -tyylinen saarnaus. Kyllä perhesuhteet kerrotaan oma-aloitteisesti, jos siitä haluaa puhua. Kaikki eivät halua selitellä lapsettomuuden syitä tai keksiä ympäripyöreitä selityksiä. Myös sitä vaivaannuttavaa hiljaisuutta tai sanoissa takelteltelua on kiusallista katsoa, jos kertoo rehellisesti menettäneensä lapsensa tai olevansa sairas eikä voi saada lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Only in Finland.
Ja ydinperheen käsite on Suomessa vielä tosi nuori. Kyllä ihan aikojen alusta asti Suomessakin on perheeseen kuulunut muitakin kuin äiti+isä +2,5 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuota kysyä, mutta ei saisi alkaa noin jankkaamaan ja tarkentamaan. Saati paasaamaan, miten nyt "äitinä on suurempi ihminen" yms scheissea. Aika juntti työkaveri. Kaikki ei vaan osaa käyttäytyä.
Niin. Taisi todellakin tarkoittaa, että onko hänellä mies ja lapsia. Kuten äitienpäivähaastatteluista selvisi, tätä ei saa kysyä, vaan pitää kysyä "onko sinulla perhettä", muuten homot/lesbot tai muut poikkeavat voivat tuntea itsensä loukatuiksi ja lasten kohdalla taas lapsettomat.
En tiedä, mitä tällainen kiertely hyödyttää. Sen pitää tietysti olla ihan selvää, että keneltäkään ei aleta tiukkaamaan partnerin ja lasten puuttumisen syytä saati että aletaan höpertelemään, miten on helpompaa rakentaa uraa jne. Ne ovat loukkaavia kysymyksiä ja syyt ovat todella yksityisiä ja usein todella kipeitä.
Jotkut asiat alkavat nykypäivänä olla aivan sairaita. Esim äitienpäivänä ei ollut lehdessä kivoja juttuja aiheesta, vaan pääjutut olikin sitten taas lapsettomista ja heidän ongelmistaan. Miksi? Ei ole lapsettomalta pois, jos äitejä juhlitaan. Jokainen on jonkun lapsi kuitenkin. - Lapsettomuusjuttuja taas lehdet on pullollaan vuoden ympäri.
Mitäpä jos antaisi jokaisen kertoa ihan ajallaan niistä miehistä ja lapsista? Onko se informaatio nyt oikeasti niin tärkeää, että sitä tarvitsee erikseen alkaa kyselemään? Tai miten olisi vaikka "oletko sinkku vai varattu" mikäli kysymys on sinulle niin olellinen?
Vanhemmusjuttuja on kyllä lehdet väärällään ympäri vuoden. Koko aiheestahan on useita ihan omiakin lehtiä. Miksi kiinnität niin runsasta huomiota nimenomaan lapsettomuusuutisiin?
No kuule, minä en näitä asioita tapaakaan kysellä. Jokainen kertoo itse, jos haluaa. Mutta kuule, ne nyt vaan ovat hyvin normaalia tavaraa, jota ihmiset kyselevät kun yrittävät tutustua toisiin ihmisiin. Kannattaa opetella lukemaan, niin ei tule tuommoisia väärin tulkintoja.
Ja äitien päiviä jne koskevan kappaleen voit lukaista ihan itse uudelleen, niin huomaat ehkä, että taas riehut asian vierestä.
No kuule, kuule ja kuule. Kyllä me kuulemme, kun mesoat noin mahdottomasti.
Törppöä on se että heti ensimmäiseksi ventovieras uusi työkaveri alkaa jankuttamaan lapsistaan. Työpaikka on työntekoa varten ja jos on pitkään samassa työpaikassa niin kyllä nämä asiat jotenkin luontevamminkin voi keskustella jos se on jollekin tarpeellista. Kaikkein karseimpia ovat juuri nämä oman elämänsä tyrkyttäjät ja neuvojat. Sekin on minusta surkeaa että vasta lasten myötä alkaa ymmärtämään asioita. En ole kyllä huomannut että kukaan tyhmä olisi viisaaksi muuttunut lapsia saatuaan.
Perheellä tarkoitetaan sitä porukkaa, jonka asuu samassa asunnossa. Se on yleisimmin kaksi aikuista ja lapsia. Jos aikuinen asuu edelleen vanhemmillaan, voi toki mainita vanhempien perheen perheenään. Mutta ymmärrättekö, että perhe on jotain mitä perustetaan. Tavataan se puoliso, muutetaan yhteen ja hankitaan lapsia. Perheellä voi toki olla sukulaisia, voi olla serkkuja ja kummeja ja isomummoja ties mitä, mutta he eivät ole siihen perheeseen hankittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh olen tänään erityisen inspiroitunut vastailemaan porvoolaisille. Tylsistyttää nimittäin. Tosin olet trolliksi vähän tylsä, provosoi jatkossa enemmän niin saa lisää tarttumapintaa ja näin ollen vastauksetkin, joita saat, ovat villimpiä. Ainoa mikä erityisesti painoi sydänalaani, oli tekemäsi yhdyssanavirheet. Siinä onnistuit kyllä.
Jos aikuiselta kysytään onko hänellä perhettä, kysymys tarkoittaa ihmisiä joiden kanssa asuu.
Ei siinä aleta sisaruksia ja hamstereita luetella.
Tietysti kysymys voi olla arka, kuten ap:lle oli, etenkin jos on vasten tahtoaan perheetön, tai vaikka eronnut.
Yleensä perheestä utelijat ovat ihmisiä joiden oma elämä pyörii lasten ympärillä, eivätkä he osaa muusta puhua.
Astetta ärsyttävämpi kysymys on, onko sinulla JO lapsia? Tällaisia alkoi kuulla 25 kieppeillä.
Vastaus kuului että ei ole eikä tule. Neljänkympin tienoilla alkoi kiertoteitse kuulla oletuksia, että voi voi sentään, mikähän noilla on kun eivät ole saaneet lapsia? Silloin ei viitsinyt enää edes olkapäitä kohauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Perheellä tarkoitetaan sitä porukkaa, jonka asuu samassa asunnossa. Se on yleisimmin kaksi aikuista ja lapsia. Jos aikuinen asuu edelleen vanhemmillaan, voi toki mainita vanhempien perheen perheenään. Mutta ymmärrättekö, että perhe on jotain mitä perustetaan. Tavataan se puoliso, muutetaan yhteen ja hankitaan lapsia. Perheellä voi toki olla sukulaisia, voi olla serkkuja ja kummeja ja isomummoja ties mitä, mutta he eivät ole siihen perheeseen hankittuja.
Eli lapsilla ei käytännössä koskaan ole perhettä, koska he eivät ole sitä perustaneet. Heidät on vaan putkautettu maailmaan. He ovat vanhempiensa perhettä, mutta vanhemmat eivät ole heidän perhettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Only in Finland.
Ja ydinperheen käsite on Suomessa vielä tosi nuori. Kyllä ihan aikojen alusta asti Suomessakin on perheeseen kuulunut muitakin kuin äiti+isä +2,5 lasta.
Minusta tuntuu, että jotkut ihmiset haluavat, että perheen "status" saavutetaan vain jos on lapsia. Heistä tuntuu, että lasten hankkiminen on saavutus, jota täytyy jotenkin juhlistaa. Jos yksin asuva saa sanoa, että hänellä on perhe, koska hänellä on sisaruksia tms. nämä ihmiset tuntevat, että se on heidän saavutuksestaan pois. Minulla on lapsia, mutta siskollani ei ole. Hän on silti osa minun perhettäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Jos minä ajattelen perhettäni, ajattelen lähisukuani ja ystäviäni. Miksi minun pitäisi olla joku meedio ja ymmärtää, että muut tarkoittavat perheellä nyt nimenomaan kumppania ja lapsia? Onko tähän vielä muitakin kriteereitä? Pitääkö asua yhdessä? Jos on naimisissa ja elää erikseen niin ollaanko silloin perhe?
Ei tarvitse asua yhdessä eikä tarvitse olla edes perheellistynyt, riittää että kokee oman perheen olevan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsilla ei käytännössä koskaan ole perhettä, koska he eivät ole sitä perustaneet. Heidät on vaan putkautettu maailmaan. He ovat vanhempiensa perhettä, mutta vanhemmat eivät ole heidän perhettään.
Eli siis, kun lapsi täyttää 18, niin vanhemmat eivät enää sitten ole vanhempia? Miksi kukaan sitten hankkisi lapsia? Ei ole mahdollista, että henkilö on minulle perheenjäsen, mutta minä en ole hänelle perheenjäsen. Se on kaksisuuntainen tie. Sama kun sanoisi, että Pirkko on minun ystäväni, mutta minä en ole Pirkon ystävä.
Se on vain yksi tapa vttuila,tässä arvotgtakisen maailmassamjossa sut rankataan milloin milläkin mittarilla et ootko saanutmpyydystettyä miehen..,ootko tullut raskaaks jne,
Anna mennä toisesta korvasta ulos.
Näitä riittää.
Ennenhän oli sos pakko mennä naikisiin vaikka olemattomatvihmissujdetaidot ja onnettomat liitot. Nykyään ei oo pakko. Ja ihmiset valotsee enemmän omannäköoset elämät. Ja osa on siitä katkera. Vanh sukupolvet eritoten.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat siltä, että olet kateellinen siitä, että joku lapseton kokee esim.vanhan äitinsä, veljensa jne. osaksi perhettään. Kysymys kuuluukin, miksi olet asiasta kateellinen? Oletko katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis, kun lapsi täyttää 18, niin vanhemmat eivät enää sitten ole vanhempia? Miksi kukaan sitten hankkisi lapsia? Ei ole mahdollista, että henkilö on minulle perheenjäsen, mutta minä en ole hänelle perheenjäsen. Se on kaksisuuntainen tie. Sama kun sanoisi, että Pirkko on minun ystäväni, mutta minä en ole Pirkon ystävä.
Ilmeisesti olet pimeä tai tyhmä. Vanhemmat ovat aina vanhempia, mutta, aikuisten ei kuulu asua vanhempiensa kanssa vaan kaikkien lasten tulee jossain vaihessa itsenäistyä ja aikuistua. Silloin äitisi vastaa kysyttäessä perheestään, että hänen lapsensa ovat jo aikuisia ja omillaan ehkä on jo omatkin perheet.
Only in Finland.