Onko "Onko sinulla omaa perhettä" mielestäsi outo kysymys?
Työpaikalle tuli uusi työntekijä, jolle esittelin toimistoa. Esittelyn lomasssa juteltiin ja hän kysyi, että onko minulla perhettä. Vastasin, että kyllä minulla on aika iso perhe. On 6 sisarusta ja vanhemmat asuvat myös lähellä. Ollaan sisarusten kanssa tosi läheisiä.
Työkaveri korjasi tarkoittaneensa, onko minulla "omaa" perhettä. Tarkoitti siis ilmeisesti lapsia + miestä, mutta ei kysynyt sitä suoraan. Sitten alkoi selittämään omista lapsistaan ja kuinka heidän myötään on nyt alkanut ymmärtää elämää jne. Sitten korjasi, että toki sinkkuelämä on varmasti vapaata, mutta eikö joskus ole kurjaa olla yksin? No en minä ole yksin! Juurihan kerroin, että on iso perhe. Mielestäni vähän hassu kysymys, koska kenen perhettä minun sisarukseni sitten ovat, jos eivät minun omaani? Minulla ei ole lapsia, enkä ole naimisissa, mutta kyllä minulla on perhe. Ja eikö sukulaisiakin vailla olevalla voi silti olla perhe, joka koostuu esim. ystävistä tai vaikka sitten lemmikeistä? Mikähän hänelläkin mahtoi tässä olla takana. Onko joku törmännyt joskus samanlaiseen kysymykseen?
Kommentit (148)
Voihan tuota kysyä, mutta ei saisi alkaa noin jankkaamaan ja tarkentamaan. Saati paasaamaan, miten nyt "äitinä on suurempi ihminen" yms scheissea. Aika juntti työkaveri. Kaikki ei vaan osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuota kysyä, mutta ei saisi alkaa noin jankkaamaan ja tarkentamaan. Saati paasaamaan, miten nyt "äitinä on suurempi ihminen" yms scheissea. Aika juntti työkaveri. Kaikki ei vaan osaa käyttäytyä.
Aika hankala kysymys minusta. Toki, kun on omia lapsia, niin asia kiinnostaa. Se vaan voi olla kipeä asia joillekin. Voi olla vaikka, ettei voi saada lapsia tai on voinut menettää lapsen jne. Tuttavalta en uskaltaisi kysellä. Kyllähän se varmaan tulee sitten esille, jos tutustutaan lähemmin.
Joku lestafirma vai mikä? Yhdessä lestafirmassa työhaastiksessa pamautettiin sama kysymys, yllättäen tämä lestafirma pohjois-pohjanmaalla. Ei tarvinnut siihen mestaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Todella usein olen törmännyt.
Aikaisemmassa työpaikassa kun menin uutena, niin ensimmäinen kysymys vakkareilta oli se ,että onko minulla miestä ja lapsia?
Nykyisessä taas sama juttu. Kysyttiin heti että onko minulla lapsia.
Ei ole lapsia ja yksi työkaveri sitten vain sanoi että " aijaa, mikäs siinä? Tietysti varmaan helpompaa sulla tehdä vuorotyötä kun ei niitä lapsia ole, mutta eikö olisi kiva jos ois joku kotona odottamassa kun tuut töistä?"
Vastaisuudessa teen niin että en vastaan tuollaisiin kysymyksiin. Minun lapsettomuuteni ei kuulu kenellekään.
Onpas törkeää! Mistä tämä työkaveri tietää, ettei ketään ole odottamassa kotona lapsettomalla? Voihan olla, että on muita perheenjäseniä joiden kanssa on läheinen. Voi olla, että menee tapaamaan ystäviä jne. Kuinka paljon seuraa pienistä lapsista on aikuiselle? Teinit ei myöskään halua hirveästi hengata vamhempiensa kanssa yleensä. Ei lapsia varmaan kannata hankkia sen takia, että joku uskollisesti odottaisi töistä kotiin. Kannattaisi hankkia mieluummin koira, jos tuo on toiveena.
Vierailija kirjoitti:
Joku lestafirma vai mikä? Yhdessä lestafirmassa työhaastiksessa pamautettiin sama kysymys, yllättäen tämä lestafirma pohjois-pohjanmaalla. Ei tarvinnut siihen mestaan mennä.
Ei ole mikään uskonnollinen firma. Ihan taviksia ollaan. Itse en edes kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Taisi todellakin tarkoittaa, että onko hänellä mies ja lapsia. Kuten äitienpäivähaastatteluista selvisi, tätä ei saa kysyä, vaan pitää kysyä "onko sinulla perhettä", muuten homot/lesbot tai muut poikkeavat voivat tuntea itsensä loukatuiksi ja lasten kohdalla taas lapsettomat.
En tiedä, mitä tällainen kiertely hyödyttää. Sen pitää tietysti olla ihan selvää, että keneltäkään ei aleta tiukkaamaan partnerin ja lasten puuttumisen syytä saati että aletaan höpertelemään, miten on helpompaa rakentaa uraa jne. Ne ovat loukkaavia kysymyksiä ja syyt ovat todella yksityisiä ja usein todella kipeitä.
Jotkut asiat alkavat nykypäivänä olla aivan sairaita. Esim äitienpäivänä ei ollut lehdessä kivoja juttuja aiheesta, vaan pääjutut olikin sitten taas lapsettomista ja heidän ongelmistaan. Miksi? Ei ole lapsettomalta pois, jos äitejä juhlitaan. Jokainen on jonkun lapsi kuitenkin. - Lapsettomuusjuttuja taas lehdet on pullollaan vuoden ympäri.
Huh mitä kysymyksiä ja juttuja ihmiset laukoo suustaan. Onneksi minulta ei kysellä lapsista, koska en niitä voi todennäköisesti saada enkä ehkä haluaisikaan. Kysymykseen "miksi sinulla ei ole lapsia" joutuisi joko kertomaan aivokasvaimesta tai sitten valehtelemaan jos haluaisi vaikuttaa edes jotenkin miellyttävältä ihmiseltä. Ehkä olen sen oloinen, että oletetaan ettei niitä kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Taisi todellakin tarkoittaa, että onko hänellä mies ja lapsia. Kuten äitienpäivähaastatteluista selvisi, tätä ei saa kysyä, vaan pitää kysyä "onko sinulla perhettä", muuten homot/lesbot tai muut poikkeavat voivat tuntea itsensä loukatuiksi ja lasten kohdalla taas lapsettomat.
En tiedä, mitä tällainen kiertely hyödyttää. Sen pitää tietysti olla ihan selvää, että keneltäkään ei aleta tiukkaamaan partnerin ja lasten puuttumisen syytä saati että aletaan höpertelemään, miten on helpompaa rakentaa uraa jne. Ne ovat loukkaavia kysymyksiä ja syyt ovat todella yksityisiä ja usein todella kipeitä.
Jotkut asiat alkavat nykypäivänä olla aivan sairaita. Esim äitienpäivänä ei ollut lehdessä kivoja juttuja aiheesta, vaan pääjutut olikin sitten taas lapsettomista ja heidän ongelmistaan. Miksi? Ei ole lapsettomalta pois, jos äitejä juhlitaan. Jokainen on jonkun lapsi kuitenkin. - Lapsettomuusjuttuja taas lehdet on pullollaan vuoden ympäri.
Miksi perheestä pitää kysellä ollenkaan? Ei tulisi mieleenkään kysellä tätä joltakin tuttavalta. Kyllä se asia sitten tulee esille luonnollisesti, jos tuttavuus syventyy. Puolituttujen yksityisasioita ei tarvitsekaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos antaisi jokaisen kertoa ihan ajallaan niistä miehistä ja lapsista? Onko se informaatio nyt oikeasti niin tärkeää, että sitä tarvitsee erikseen alkaa kyselemään? Tai miten olisi vaikka "oletko sinkku vai varattu" mikäli kysymys on sinulle niin olellinen?
Vanhemmusjuttuja on kyllä lehdet väärällään ympäri vuoden. Koko aiheestahan on useita ihan omiakin lehtiä. Miksi kiinnität niin runsasta huomiota nimenomaan lapsettomuusuutisiin?
Olisin vastannut, että ei ole omaa perhettä ja siksi vietän joulutkin muiden ihmisten perheissä, vähän outoa välillä mennä tuntemattomien kotiin, mutta minkäs teet kun ei ole sitä omaa.
Onko sinulla omaa perhettä tarkoittaa juuri sitä, että onko lapsia ja puolisoa, vai kenen kanssa elät. Ihan normaali kysymys se on. Tahditonta kyllä nuo muut jutut ja varsinkin, jos oletetaan, että se yksineläminen on oma valinta automaattisesti.
Toisaalta yksinhuoltaja + lapsi on myös oikea perhe, samoin avoliitossa olevat kaksi aikuista ja koira on perhe, mielestäni myös yksinasuva sinkku on perhe eli
yksi ruokakunta samalla tavalla. Kenenkään valintaa/toteutunutta elämäntyyliä ei pitäisi lähteä arvostelemaan.
Olen ollut jo pari vuotta töissä nykyisessä firmassa eikä mulla ole hajuakaan onko useimmilla työkavereillani perhettä vai ei. Kyseessä on toki miesvaltainen ala, eli töihin mennään tekemään töitä eikä juoruilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä uskontovastaista taaperon riehuntaa! Aivan erinomaista, että asia tuli esille. Kenenkään ei tarvinnut pettyä jatkossa. Ikävintä on se, että päätyy paikkaan, jossa sitten huomaakin olevansa väärässä seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo pari vuotta töissä nykyisessä firmassa eikä mulla ole hajuakaan onko useimmilla työkavereillani perhettä vai ei. Kyseessä on toki miesvaltainen ala, eli töihin mennään tekemään töitä eikä juoruilemaan.
Nyt täytyy miesvaltaisella alalla työskentelevänä sanoa, että juoruilee ne miehetkin ja paljon. Juoruilu ei ole mikään sukupuolikysymys, mutta useasti sitä tehdään lähinnä oman sukupuolen edustajien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kyllähän vanheemuudesta puhutaan ja kirjoitetaan koko ajan? Varmasti yksi maailman suosituimmista aiheista ollut aina. Miksi lapsettomuudesta pitäisi vaieta? Ei kukaan ole myöskään kieltänyt juhlimasta äitejä!
Lisäksi miksi homot/lesbot luokkaantuisivat sen enempää "onko sinulla lapsia"-kysymyksestä kuin muut? Eihän se liity seksuaaliseen suuntautumiseen. Mielestäni "Onko sinulla perhettä" -kysymys on paljon loukkaavampi, jos seuraavaksi tyrmätään, että vain omat lapset ovat perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis kahvitaukoja, ei ruokista, joilla puhuttaisiin, mitä on puuhattu?
Ihan tavallista small takia, ei ehkä kaikista fiksuin jatko vastaulsellesi, mutta kysymyksenä ihan tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla omaa perhettä tarkoittaa juuri sitä, että onko lapsia ja puolisoa, vai kenen kanssa elät. Ihan normaali kysymys se on. Tahditonta kyllä nuo muut jutut ja varsinkin, jos oletetaan, että se yksineläminen on oma valinta automaattisesti.
Toisaalta yksinhuoltaja + lapsi on myös oikea perhe, samoin avoliitossa olevat kaksi aikuista ja koira on perhe, mielestäni myös yksinasuva sinkku on perhe eli
yksi ruokakunta samalla tavalla. Kenenkään valintaa/toteutunutta elämäntyyliä ei pitäisi lähteä arvostelemaan.Tämä. Kyllä meillä kaikilla ne vanhemmat on, jos elossa ovat, mutta perheellinen on henkilö, jolla on puoliso ja tai lapsia. Pitäisin hyvin outona, jos joku ryhtyy luettelemaan sisaruksia tai vanhempiaan ellei nyt ole joku kaksikymppinen maaltamuuttanut.
Tosi ahdas suhtautuminen sinulla. Miksi muut saavat päättää, ketkä toinen kokee perheekseen?
Kun kysytään aikuisen ihmisen perheestä, ei tarkoiteta sukulaisia.
Todella usein olen törmännyt.
Aikaisemmassa työpaikassa kun menin uutena, niin ensimmäinen kysymys vakkareilta oli se ,että onko minulla miestä ja lapsia?
Nykyisessä taas sama juttu. Kysyttiin heti että onko minulla lapsia.
Ei ole lapsia ja yksi työkaveri sitten vain sanoi että " aijaa, mikäs siinä? Tietysti varmaan helpompaa sulla tehdä vuorotyötä kun ei niitä lapsia ole, mutta eikö olisi kiva jos ois joku kotona odottamassa kun tuut töistä?"
Vastaisuudessa teen niin että en vastaan tuollaisiin kysymyksiin. Minun lapsettomuuteni ei kuulu kenellekään.