Kela hylkää sairauspäivärahahakemuksen, koska en ole hakenut lääkkeitä?
En ole koskaan sanallisesti sitoutunut syömään sopimattomia lääkkeitä, olen suostunut kokeilemaan niitä. Lisäksi, eikö ole laitonta painostaa tietynlaiseen hoitoon? Tottakai jälkeenpäin olisi kannattanut hakea ne 4e lääkkeet kuukaudessa ja teeskennellä syövänsä niitä. En tiennyt että näin tulee tapahtumaan.
Kommentit (81)
Toivon erittäin vahvaa pakko-neurolepti-hoitoa kaikille lääkemyönteisille nillittäjille, sittnepähän tunnette omissa nahoissanne, minkälaista myrkkyä ihmiselle voidaan työntää väkisin vielä 2020- luvullakin. Ja tosiaan jos itse on sellainen joka saa niistä vaan ne haitat ja vielä herkkä lääkkeille. Terapiaa ei saa, kun on halvempaa lamauttaa ja hiljentää lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Toivon erittäin vahvaa pakko-neurolepti-hoitoa kaikille lääkemyönteisille nillittäjille, sittnepähän tunnette omissa nahoissanne, minkälaista myrkkyä ihmiselle voidaan työntää väkisin vielä 2020- luvullakin. Ja tosiaan jos itse on sellainen joka saa niistä vaan ne haitat ja vielä herkkä lääkkeille. Terapiaa ei saa, kun on halvempaa lamauttaa ja hiljentää lääkkeillä.
Höpsistä. Myönnettyjen terapioiden määrä on noussut räjähdysmäisesti.
Vierailija kirjoitti:
No jos pärjäät ilman lääkkeitä tuskin olet sairaskaan.
Tuo on aivan hevonkukkua. Olen itse sairaseläkkeellä enkä käytä lääkkeitä. Sitä ennen kokeiltu hirveä määrä lääkkeitä jota syömällä voin vielä huonommin. Lopetin lääkekokeilut. Kaikille ei lääkkeet sovi. Tuo ei ole sairaseläkettä estänyt. Ja olen sairas.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri määräsi viittä (!) eri lääkettä, vaikka epäröin. Hain kaikki ja heivasin apteekin palautukseen saman tien. Vain yhtä mielialalääkettä otin. Ihanan halpaa yhteiskunnalle, kun mulla on 112- koodi.
Itse menin kokoajan enemmän sekaisin ja huonoon kuntoon kun minulle määrättiin monta lääkettä päällekäin. Sekavuus helpottui kun lopetin lääkkeet (omasta aloitteesta) ja niin muuttui diagnoosimerkinnätkin "lievemmiksi". Polyfarmasiassa on riskejä ja sitä on tutkittu vielä kehnommin kuin lääkkeitä yleensä, joita niitäkin tutkitaan aika lyhyitä aikoja vaikka aika pitkään niitä määrätään monille.
Omia haittoja noista myrkyistä. ..halu ku o lla 24/7, en saanut unta enää yhtään edes vahvoilla unilääkkeillä, jatkuva levottomuus/ei voi pysyä yhtään paikoillaan(akatisia), hermostuneisuus, ahdistus, kaikki muut tunteet kuolivat paitsi tuo ahdistus/halu ku olla,lihominen, turpoaminen, paha akne, verensokereiden heittely niin että tunsin koko ajan olevani niin nälkäinen että pyörryn/taju menee vaikka kuinka olisi syönyt,ynnä muuta yhä "kivaa"Myöhemmin seuraisi mm.diabetesta, sydän- ja verisuoniauteja jne.lihomisen ja metabolian muuttumisen seurauksena,aivojen surkastumista jne.
Ajatukset salpautuivat niin etten kyennyt ajattelemaan oikeastaan muuta kuin tuota itseni ta ppam ista,söisitkö itse tuollaista lääkettä kauankin?! Ja näitä voidana yhä vaikka väkisin piikittää ihmiseen,sairasta! Harva varmaan huvikseen jättää lääkkeet syömättä, mutta jos saa niistä vain elämänsä ja persoonansa tuhoavat haitat niistä niin onko ihme jos jättääkin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa kuntoutuksesi ajalta sairaspäivärahaa. Et ole sitoutunut kuntoutukseen, eikä Kela näin olleen maksamaan päivärahaa tarpeettomasti.
Ei ole laitonta, sinua ei ole painostettu: olet tehnyt oman valintasi ja nyt kannat sen tuloksista vastuun.
Et vissiin lukenut aloitusta? Sanoin että en ole sanallisesti sitoutunut LÄÄKEhoitoon missään vaiheessa. Olen kertonut suostuvani kokeiluun. Olen tavannut psykiatrin viimeksi tammikuussa enkä väittänyt hänelle syöväni mitään lääkkeitä. Kysyi lääkityksestä eikä määrännyt tai suositellut mitään uutta. Olen siis viimeisessä hoitosuunnitelmassa pysynyt siltä osin. Ap
Hoitosuunnitelmaasi on kirjattu (luonnollisesti) lääkinnällinen kuntoutus. Jos asia ei olisi näin, tilanteesi ei olisi tämä. Yritä sisäistää tämä, ei ole vaikeaa.
Lääkinnällinen kuntoutus ei tarkoita välttämättä lääkkeitä. Se tarkoittaa kuntoutusta. Sitä nyt vain kutsutaan nimellä lääkinnällinen kuntoutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa kuntoutuksesi ajalta sairaspäivärahaa. Et ole sitoutunut kuntoutukseen, eikä Kela näin olleen maksamaan päivärahaa tarpeettomasti.
Ei ole laitonta, sinua ei ole painostettu: olet tehnyt oman valintasi ja nyt kannat sen tuloksista vastuun.
Ei ihmistä voida pakotta mitä tahansa lääkettä. Silti voi olla sairas, ja hoitaa itseään muulla tavoin, ja syödä jitain muuta lääkettäkin.
Juu, pakottaa ei voidakaan mutta kyllä mt-kuntoutukseen kuuluu sekä terapia että lääkehoito. Ei Kelalla ole velvollisuutta myöskään maksaa sinulle työkyvyttömyysajasta jos et ole sitoutunut hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan hevonkukkua. Olen itse sairaseläkkeellä enkä käytä lääkkeitä. Sitä ennen kokeiltu hirveä määrä lääkkeitä jota syömällä voin vielä huonommin. Lopetin lääkekokeilut. Kaikille ei lääkkeet sovi. Tuo ei ole sairaseläkettä estänyt. Ja olen sairas.
No mutta sä oletkin jo eläkepaperisi saanut eikä sun tekemisiä kukaan enää kyttää kuten määräaikaisella tuella notkuvien terapioita, lausuntoja ja lääkkeiden käyttöä, kun jatkosaikkua pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Omia haittoja noista myrkyistä. ..halu ku o lla 24/7, en saanut unta enää yhtään edes vahvoilla unilääkkeillä, jatkuva levottomuus/ei voi pysyä yhtään paikoillaan(akatisia), hermostuneisuus, ahdistus, kaikki muut tunteet kuolivat paitsi tuo ahdistus/halu ku olla,lihominen, turpoaminen, paha akne, verensokereiden heittely niin että tunsin koko ajan olevani niin nälkäinen että pyörryn/taju menee vaikka kuinka olisi syönyt,ynnä muuta yhä "kivaa"Myöhemmin seuraisi mm.diabetesta, sydän- ja verisuoniauteja jne.lihomisen ja metabolian muuttumisen seurauksena,aivojen surkastumista jne.
Ajatukset salpautuivat niin etten kyennyt ajattelemaan oikeastaan muuta kuin tuota itseni ta ppam ista,söisitkö itse tuollaista lääkettä kauankin?! Ja näitä voidana yhä vaikka väkisin piikittää ihmiseen,sairasta! Harva varmaan huvikseen jättää lääkkeet syömättä, mutta jos saa niistä vain elämänsä ja persoonansa tuhoavat haitat niistä niin onko ihme jos jättääkin?!
Mulla on kans hirveitä kokemuksia eri lääkkeistä joita kokeilemalla menin syvemmälle jorpakkoon henkisesti. Levottomuus hankala olla paikallaan mistä seurasi ahdistuksen lisääntyminen, hankaluus ajatella, ei mitään seksihaluja, itsemurha-ajatusten lisääntyminen, kaikki tuntui tasapaksulta puurolta kuin olisi ihan lamaantunut. Niin ja vielä vieroitusoireet päälle ja vieroitusunettomuus kun yritin irti. Jumanliste se oli brutaalia kun ei uni tullut silmään pitkiin pitkiin aikoihin vieroituksessa kuin välillä pari tuntia yössä, jos sitäkään. Kyllä ovat ihania lääkkeitä. <3
Hyvä linkki aiheesta:
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007964341.html
Nykyään nukuin kun tukki lääkkeettä ja pääkin toimii. Tunteitakin koen normaalisti. En ainakaan omalla kohdalla näkisi että ne auttoivat työkuntoon tai mitään, itseasiassa päinvastoin. Kuntoutukseksikaan en välttämättä tuota kokemusta kutsuisi. Mutta kukapa meitä haittoja saaneita kuuntelee. Kai sitä aatellaan että yleisesti ihmiset saa hyötyä niin se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta sä oletkin jo eläkepaperisi saanut eikä sun tekemisiä kukaan enää kyttää kuten määräaikaisella tuella notkuvien terapioita, lausuntoja ja lääkkeiden käyttöä, kun jatkosaikkua pitäisi saada.
Olen saanut myös määräaikaista tukea lääkkeettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Kela on toiminut täysin oikein. Asianmukaiseen, näyttöön perustuvaan hoitoon kuuluu myös lääkitys, mutta jollet sitoudu hoitoon, ei sinulle tarvitse maksaa kotona makaamisesta. Eli,mene töihin!! Ihmeellisiä nämä pönöpäät, jotka luulevat tietävänsä esim. masennuksen hoidosta enemmän, kuin psykiatri.
Ole hiljaa kun et tiedä mitään asiasta. Lääkkeet eivät ole kaikissa tapauksissa hyödyllisiä. Joskus niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä, ja joskus niistä on pelkkää haittaa. Ne voivat laittaa elämän sekaisin. Jos on lääkkeitä kokeillut niin sen tietää itse. Miksi toimeentulon ehtona pitäisi olla että käyttää omalle terveydelleen haitallista lääkettä? Siinä ei ole mitään järkeä, mutta sinun mielestäsi lääkkeet ovatkin rangaistus siitä ettei tee työtä ja kela saattaa ajatella samoin. Mutta tässä rikotaan ihmisoikeuksia.
Ne lääkkeet kannattaa hakea niin ei tule hylkyä. Tiedän erään henkilön joka saa 22 eurolla 6 viikon lääkkeet ja myy ne eteenpäin 1600€ hinnalla. Ja sama ralli jatkunut jo 10 vuotta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne lääkkeet ei sovi, niin miksi et pyydä lääkäriä vaihtamaan niiden tilalle jotain sellaista lääkettä, joka sopii? Mielialalääkkeitähän on niin paljon erilaisia. Varmasti niistä jokin sopii.
Jos oikeasti on niin, että lääkehoito ei kerta kaikkiaan sovi, niin siitä pitää olla lääkärin lausunto. Nyt kun sinulla on kuntoutussuunnitelmassa mukana lääkehoito, niin se edellyttää, että sitoudut syömään lääkkeitä. Ei tietenkään Kela maksa kuntoutustukea, jos et sitoudu kuntoutukseen. Useimmiten mielialalääkkeitten syömisen este ei nimittäin ole se, etteikö lääke sovi, vaan harhainen ennakkoluulo lääkkeitä kohtaan, ja sairaus pitkittyy ilman kunnollista hoitoa.
Ei se mitään harhaista ennakkoluuloa ole, jos ei halua vaikeuttaa elämäänsä jollain helvetillisillä mömmöillä. Ihan riittävän monta tapausta tunnen, joilla lääkkeet käytännössä pilanneet elämän. En tule ikinä ottamaan, ellei väkisin suusta laiteta alas. Olen vielä paljon tavallista herkempi lääkkeiden vaikutuksille, ja olen monista lääkkeistä saanut niitä harvinaisiakin sivuvaikutuksia. Joten ei tosiaan ikinä mielialalääkkeitä mulle.
Yhteiskunta ja terveydenhuolto on täysin sairas, jos esim. masennuksen ainoa hoito käytännössä on lääkkeet. Ymmärrän niiden käytön erittäin vaikeissa tapauksissa, mutta suurin osa niiden syöjistä ei sellaisia ole, ei edes lähelle.
Eli sinulla on mielialahäiriö, mutta et suostu syömään mitään mielialalääkkeitä, et halua parantua. Et saa kuntotustukea. Älä valita.
Mielialalääkkeet ei tosiaan ole pilanneet monen ihmisen elämää, mutta se, että niitä ei ole ottanut, on pilannut. Sinunkin. Olisit ottanut ne lääkkeet niin et olisi nyt täällä valittamassa.
"Sanoin että en ole sanallisesti sitoutunut LÄÄKEhoitoon missään vaiheessa'
Sitä mitä joku sanoi on hyvin vaikeaa todentaa jälkikäteen. Niihin ei kannata vedota. Fakta on kuitenkin se että määrätyt lääkkeet ovat hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on toiminut täysin oikein. Asianmukaiseen, näyttöön perustuvaan hoitoon kuuluu myös lääkitys, mutta jollet sitoudu hoitoon, ei sinulle tarvitse maksaa kotona makaamisesta. Eli,mene töihin!! Ihmeellisiä nämä pönöpäät, jotka luulevat tietävänsä esim. masennuksen hoidosta enemmän, kuin psykiatri.
Ole hiljaa kun et tiedä mitään asiasta. Lääkkeet eivät ole kaikissa tapauksissa hyödyllisiä. Joskus niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä, ja joskus niistä on pelkkää haittaa. Ne voivat laittaa elämän sekaisin. Jos on lääkkeitä kokeillut niin sen tietää itse. Miksi toimeentulon ehtona pitäisi olla että käyttää omalle terveydelleen haitallista lääkettä? Siinä ei ole mitään järkeä, mutta sinun mielestäsi lääkkeet ovatkin rangaistus siitä ettei tee työtä ja kela saattaa ajatella samoin. Mutta tässä rikotaan ihmisoikeuksia.
Masennuksen hoitosuositus on lääkehoito ja terapia. Molemmat. Eikä vain Suomessa. Ihmisoikeuksia ei rikota, koska saa hoidosta kieltäytyä. Mihinkään ei pakoteta. Mutta jos et sitoudu hoitosuosituksen mukaiseen hoitoon, niin et saa kuntotutustukea. Vaikuttaa, etä olet tosi sairas, jos et ymmärrä. Sinuna hakisin ne lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on takuulla mielialalääkkeet.
Ja koko jutun takana se, että tyyppi yritää huijata. Mitään ongelmaa ei ole. Jos olisi, olisi hakenut lääkeet.
Lääkäri ei kirjoita sairauslomaa eikä tee b-lausuntoa, jos potilaasta ei ole mitään vikaa. Se on lääkärin valan vastaista.
Tätä mä en ole ikinä ymmärtänyt, että tosiaan lääkäri A kun kirjoittaa sen saikun ja b-lausunnon kun lääkäri A on tutkinut potilaan ja todennut tämän täyttävän sairausloman saamisen kriteerit, kuin miten ihmeessä sitten lääkäri B siellä kelassa voi potilasta tutkimatta ja näkemättä kumota lääkäri A.n havainnoinnit ja "päätökset".
Tämä on aivan järjettömän typerä ja eriarvoistava systeemi. Lisäksi lääkärien kirjallisissa taidoissa kun on huomattavia eroavaisuuksia, niin voi käydä niin että lääkärin 1 kirjoittama lausunto ei mene kelassa läpi, mutta kun potilas hakee lääkäriltä 2 paremmin kirjoitetun lausunnon tilanteestaan, sitten meneekin läpi. Eihän se näin saisi olla!
Mielialalääkkeet eivät ole mitään taikapillereitä kuten jotkut luulevat. Itsek7n kokeilin montaa eri merkkiä, mikään ei auttanut - haittavaikutuksia kyllä sain. Nykyään olen lääkkeetön ja voin paremmin.
Teet valituksen siitä ja perustelet hyvin miksi jätit lääkkeet. Voi ihan hyvin mennä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuksen hoitosuositus on lääkehoito ja terapia. Molemmat. Eikä vain Suomessa. Ihmisoikeuksia ei rikota, koska saa hoidosta kieltäytyä. Mihinkään ei pakoteta. Mutta jos et sitoudu hoitosuosituksen mukaiseen hoitoon, niin et saa kuntotutustukea. Vaikuttaa, etä olet tosi sairas, jos et ymmärrä. Sinuna hakisin ne lääkkeet.
Niin, niitä Käypä hoito -suosituksia käsittääkseni noudatetaan aika tarkkaan. Ja jos jollekulle potilaalle sen mukainen hoito ei syystä tai toisesta sovi, hän on oikeastaan aika lailla heitteillä, jos ihan suoraan sanon. Hänen oikeutensa saada hoitoa ei silloin toteudu, joten kai sitä jonkinlaisena ihmisoikeusrikkomuksenakin voidaan pitää.
Suomen terveydenhuollon iso ongelma (yksi niistä) on vaihtoehdottomuus. Ei oikeasti ymmärretä, miten erilaisia eri yksilöt ja heidän tarpeensa hoidon suhteen ovat. Oletetaan kaikkien sopivan samaan muottiin, vaikka pitäisi olla ihan itsestään selvää, että asianlaita ei näin ole.
Minä en totta puhuen ymmärrä, miksi tilanne voi olla näin huono. Ei se voi pelkästään rahastakaan olla kiinni.
Voimia sulle, jos olet oikeasti tuossa tilanteessa. <3