Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela hylkää sairauspäivärahahakemuksen, koska en ole hakenut lääkkeitä?

Vierailija
16.05.2021 |

En ole koskaan sanallisesti sitoutunut syömään sopimattomia lääkkeitä, olen suostunut kokeilemaan niitä. Lisäksi, eikö ole laitonta painostaa tietynlaiseen hoitoon? Tottakai jälkeenpäin olisi kannattanut hakea ne 4e lääkkeet kuukaudessa ja teeskennellä syövänsä niitä. En tiennyt että näin tulee tapahtumaan.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa kuntoutuksesi ajalta sairaspäivärahaa. Et ole sitoutunut kuntoutukseen, eikä Kela näin olleen maksamaan päivärahaa tarpeettomasti.

Ei ole laitonta, sinua ei ole painostettu: olet tehnyt oman valintasi ja nyt kannat sen tuloksista vastuun.

Et vissiin lukenut aloitusta? Sanoin että en ole sanallisesti sitoutunut LÄÄKEhoitoon missään vaiheessa. Olen kertonut suostuvani kokeiluun. Olen tavannut psykiatrin viimeksi tammikuussa enkä väittänyt hänelle syöväni mitään lääkkeitä. Kysyi lääkityksestä eikä määrännyt tai suositellut mitään uutta. Olen siis viimeisessä hoitosuunnitelmassa pysynyt siltä osin. Ap

Vierailija
22/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tapahtui minullekin. Olin käyttänyt mieheni tulehduskipulääkkeitä, kun hänellä niitä oli valtaisa arsenaali leikkaustensa jäljiltä. Ja mies on sellainen "raavas ja jäyhäkkä suomalainen", joka mielestään kestää kipua, ei tarvitse pillereitä eikä valita. Kunhan kuitenkin osti nuo apteekista. Kai varmuuden varalle. (Mies ei ole hakenut Kelalta sairauspv-rahaa.)

Uskomattomin tosin oli se, että lääkäri totesi sormissani ihottuman, mihin ei ole koskaan mitään määrättykään. Hoidoksi riittää, että pysyn kaukana siivous- ja pesuhommista. Tämä oli myös osaltaan kielteisen päätöksen syynä, siis etten ollut ostanut mitään salvoja, noiden edellisten lääkkeitten ohella. No uusiksi meni, ja nyt on ostettu kaappi täyteen kaikenlaisia lääkepurtiloita.

Periksi ei anneta, kun oikeasti kerran sairas olen. Röntgen ja ultraääni eivät valehtele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet kieltäynyt sinulle osoitetusta hoidosta. Ihan ymmärrettävä päätös Kelalta. Miksi maksaa sairauspäivärahaa kun et halua tervehtyä?

En ole kieltäytynyt. Olen käynyt keskusteluterapiassa ja fysioterapiassa täysin sovitusti sekä kokeillut myös lääkkeitä. Ap

Vierailija
24/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa kuntoutuksesi ajalta sairaspäivärahaa. Et ole sitoutunut kuntoutukseen, eikä Kela näin olleen maksamaan päivärahaa tarpeettomasti.

Ei ole laitonta, sinua ei ole painostettu: olet tehnyt oman valintasi ja nyt kannat sen tuloksista vastuun.

Ei ihmistä voida pakotta mitä tahansa lääkettä. Silti voi olla sairas, ja hoitaa itseään muulla tavoin, ja syödä jitain muuta lääkettäkin.

Hoidat tällöin itseäsi omalla kustannuksellasi.

Jep. Siis toimeentulotuella. 

En ole muuten toimeentulotuen saaja. Ap

Vierailija
25/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin lukenut aloitusta? Sanoin että en ole sanallisesti sitoutunut LÄÄKEhoitoon missään vaiheessa. Olen kertonut suostuvani kokeiluun. Olen tavannut psykiatrin viimeksi tammikuussa enkä väittänyt hänelle syöväni mitään lääkkeitä. Kysyi lääkityksestä eikä määrännyt tai suositellut mitään uutta. Olen siis viimeisessä hoitosuunnitelmassa pysynyt siltä osin. Ap

Hoitosuunnitelmaasi on kirjattu (luonnollisesti) lääkinnällinen kuntoutus. Jos asia ei olisi näin, tilanteesi ei olisi tämä. Yritä sisäistää tämä, ei ole vaikeaa.

Vierailija
26/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa sairauspäivärahan ohella ihminen sai toimeentulotukea mutta toimeentulotuki vaati lääkärin selvitystä lääkkeistä. Kuten voimme arvata lääkäriajan saamisessa kesti joten ei saanut ostettua lääkkeitään koska olisi tarvinnut sitä toimeentulotukea siihen kun kaikki lääkkeet eivät ole ilmaisia. Sitten hylättiin sairauspäiväraha kun ei ole syöty lääkkeitä. Eli Kela pyytää toimeentulotukea varten lausuntoa (vaikka heillä on vino pino lääkärin lausuntoja tämänkin ihmisen terveydestä ja lääkityksistä) mutta kun lausunnon saamisessa kestää Kela hylkää sairauspäivärahan.

Vierailija
27/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi näin selkäkipujen kanssa. Kipu tuli esiin tietyissä asennoissa, etenkin heijasteena jalkaan ja reiden/ jalan puutumisena. Sain Noritrenia, joka aiheutti unettomuutta. Akuuttiin kipuun söin sitten Buranaa, ja sen jälkeen vältin asentoja jotka aiheuttaa kivun/ puutumisen (kuten seisominen ja kävely).

Kela hylkäsi sairaspäivärahan, perusteena etten ole ostanut Noritrenia, enkä muitakaan kipulääkkeitä. Mä tyhmä söin migreeniin määrättyjä 800mg Buranoita. Olisi pitänyt pyytää erillinen kipulääkeresepti selkäkipuun...

Miksi söisin unettomuutta aiheuttavaa pitkävaikutteista lääkettä, kun kipu lievittyy asentoa vaihtamalla?

Vierailija
28/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mulla oli sama. Kävin lääkkeet ja lähetin kuitin niin alkoi taas rahat juosta.

En kyllä syönyt lääkkeitä koskaan, nyt menneet jo vanhoiksi.

Vierailija
29/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siitä lääkehoidosta voi kieltäytyä ilman oikeasti painavia perusteita. Mulla on suht vaikea astma ja ilman lääkitystä en ole työkykyinen. En minäkään voi kieltäytyä lääkehoidosta ja sitten hakea sairauspäivärahaa. Joskus joudun olemaan pois töistä vaikka lääkehoito onkin, mutta tuskin silloin mitään rahaa mistään saisin, jos olisin lopettanut lääkkeiden käytön.

Vierailija
30/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kirjoitan valitukseen, että minulle ei ole määrätty noita lääkkeitä viime aikoina eikä mitään niiden tilalle. Pitääkö siihen liittää ne lausunnot vai voivatko ne itse tarkistaa ne jostain? Ap

Vierailija
31/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne lääkkeet ei sovi, niin miksi et pyydä lääkäriä vaihtamaan niiden tilalle jotain sellaista lääkettä, joka sopii? Mielialalääkkeitähän on niin paljon erilaisia. Varmasti niistä jokin sopii. 

Jos oikeasti on niin, että lääkehoito ei kerta kaikkiaan sovi, niin siitä pitää olla lääkärin lausunto. Nyt kun sinulla on kuntoutussuunnitelmassa mukana lääkehoito, niin se edellyttää, että sitoudut syömään lääkkeitä. Ei tietenkään Kela maksa kuntoutustukea, jos et sitoudu kuntoutukseen. Useimmiten mielialalääkkeitten syömisen este ei nimittäin ole se, etteikö lääke sovi, vaan harhainen ennakkoluulo lääkkeitä kohtaan, ja sairaus pitkittyy ilman kunnollista hoitoa. 

Ei se mitään harhaista ennakkoluuloa ole, jos ei halua vaikeuttaa elämäänsä jollain helvetillisillä mömmöillä. Ihan riittävän monta tapausta tunnen, joilla lääkkeet käytännössä pilanneet elämän. En tule ikinä ottamaan, ellei väkisin suusta laiteta alas. Olen vielä paljon tavallista herkempi lääkkeiden vaikutuksille, ja olen monista lääkkeistä saanut niitä harvinaisiakin sivuvaikutuksia. Joten ei tosiaan ikinä mielialalääkkeitä mulle.

Yhteiskunta ja terveydenhuolto on täysin sairas, jos esim. masennuksen ainoa hoito käytännössä on lääkkeet. Ymmärrän niiden käytön erittäin vaikeissa tapauksissa, mutta suurin osa niiden syöjistä ei sellaisia ole, ei edes lähelle.

Vierailija
32/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiden pitäisi teroittaa potilailleen, että lääkkeiden ostaminen vaikuttaa Kelan päätöksiin.

Eri

Lääkäri ei ole sosiaalityöntekijä. Peräänkuulutan yksilövastuuta; jotain täytyy yksilön itsensä ymmärtää ja sairaana ymmärtää lääkkeet hakea.

Vierailija
33/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet lääkevastainen? Miksi et noudata sinulle tehtyä kuntoutussuunnitelmaa? Sairas ihminen kyllä käyttäisi kaiken mahdollisen avun.

Vierailija
34/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän siitä lääkehoidosta voi kieltäytyä ilman oikeasti painavia perusteita. Mulla on suht vaikea astma ja ilman lääkitystä en ole työkykyinen. En minäkään voi kieltäytyä lääkehoidosta ja sitten hakea sairauspäivärahaa. Joskus joudun olemaan pois töistä vaikka lääkehoito onkin, mutta tuskin silloin mitään rahaa mistään saisin, jos olisin lopettanut lääkkeiden käytön.

Lääkärin täytyy sopia asiat yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, lain mukaan. Ei voi olla niin, että nämä määrätään ja näitä syödään ja sillä selvä, varsinkaan, jos määrätty lääke ei sovi. Potilas voi myös sanoa, että haluaa mieluummin muuta hoitoa. Ap

Vierailija
35/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kirjoitan valitukseen, että minulle ei ole määrätty noita lääkkeitä viime aikoina eikä mitään niiden tilalle. Pitääkö siihen liittää ne lausunnot vai voivatko ne itse tarkistaa ne jostain? Ap

Valitukseesi liität lääkärinlausunnon; siitä käy kaikki tarpeellinen ilmi.

Vierailija
36/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet lääkevastainen? Miksi et noudata sinulle tehtyä kuntoutussuunnitelmaa? Sairas ihminen kyllä käyttäisi kaiken mahdollisen avun.

Ovatko muuten skitsofreniaa ja maniaa sairastavat mielestäsi terveitä, hehän jättävät usein lääkkeet ottamatta sairauden takia? Entä dementoituneet, hekin feikkisairaita?

Vierailija
37/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä voida pakotta mitä tahansa lääkettä. Silti voi olla sairas, ja hoitaa itseään muulla tavoin, ja syödä jitain muuta lääkettäkin.

Ei, ei voi pakottaa. Mutta jos lääkärin sairauteen määräämät lääkkeet ei kelpaa, ei pidä odottaa jonkun maksavan sitä elämistäkään. 

Vierailija
38/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko muuten skitsofreniaa ja maniaa sairastavat mielestäsi terveitä, hehän jättävät usein lääkkeet ottamatta sairauden takia? Entä dementoituneet, hekin feikkisairaita?

Jotenkin aistin aloittajan kirjoituksesta, ettei kyseessä ole skitsofreenikko eikä dementikkokaan välttämättä.

Vierailija
39/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termi sairaudentunnottumuus ei taida olla tuttu.

Vierailija
40/81 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai vaikean astman kanssa oikein ilman lääkitystä pärjääkään? Ainakaan kaiken aikaa.

Mutta astmalääkket ovat ihan eri juttu kuin vaikka mielialalääkket (joista kaiketi useammin kieltäydytään kuin muista lääkkeistä) Vai meneekö astmalääkkeistä nuppi pahasti sekaisin? Latistaako ne tunne-elämän kutakuinkin kokonaan? Viekö seksihalut ja kyvyn nauttia seksistä? Tuleeko painajaismaisia vieroitusoireita, jos ja kun lopettaa lääkkeen käytön? Listaa voisi jatkaa...