Helsingin ydinkeskusta kuihtuu kuihtumistaan. Autoilijat unohdettu: "Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007979387.html
Vihreällä siirtymällä on hintansa. Helsingin surullisen kuuluisa ostoskatu Aleksi jatkaa entisestään kuihtumistaan. Viimeisimpänä hatkat on ottamassa kansainvälinen ketjuliike H&M.
Ykstyisautoilijat on unohdettu. Monen tonnin luksustavaroita ei tulla ostamaan metrolla.
Herää kysymys, mihin tällä pyritään. Siihenkö, että Helsingin keskusta on hipstereiden ajanviettopaikka, ja he myyvät toinen toisilleen palveluita, kuten soijalattea?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Tietullit ovat täysin turhia. Turha tuhlata rahoja uuteen ratkaisuun, kun on olemassa parempi keino polttoaineveron muodossa.
Pieniä maaseutukuntia tuetaan jo nyt liikaa, eikä uusi tukimuotoja heitä varten kaivata. Asuminen maalaispitäjässä on jo lähes ilmaista... joten polttoaineverotuksen kiristäminen ei liene ongelma.
Ja jos mietitään ekologisuutta, niin eikö ole luonnollista että enemmän saastuttavat maksaisivat ainakin oman osuutensa ilmastotalkoissa.
Polttoaineveron nostaminen maksaa vain sen kirjaamisen eduskunnan pöytäkirjaan. Joku virkamies käy muuttamassa numeron tietokoneelle. Jos työssäkäyntiä halutaan sakottaa niin siihenkin on jo valmis vero.
Tietullihankkeiden kulut maksavat taas miljoonia ja tarvitaan tuhannen virkamiehen tietullivirasto sitä pyörittämään.
Työssäkäynnin estäminen verottamalla johataa vain siihen että Suomen kilpailukyky laskee kun ihmisten työmatkailuhalukkuus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Metron syytä! Ja Tampereen ratikan!
Jokin aika sitten oli Aamulehdessä juttua kuinka ratinkatyömaa on ajanut ahdinkoon ennen ihan asiallisesti toimeentulevia pienrityksiä. Eivätkä odota paluuta entiseen kun autoilijat ovat oppineet asioimaan muualla, ostoksia kun ei roudata kotiin ratikalla.
Kävin Helsingissä 1,5 vuotta sitten. Olin viikonlopun eräässä tapahtumassa ja vielä maanantain pidin lomaa ja ajattelin käydä keskustassa ostoksilla. Se oli maanantaiaamuna täysin kuollut, en löytänyt oikeastaan mitään sieltä. Sokokselta piti ostaa tietty meikki, ei ollut. Kotikunnan pienestä emotionista löytyi se sama sitten iltapäivällä. Vaatteita kävin katselemassa, tarjonta ei yhtään sen parempi kuin täällä pikkukunnassa. Lähdin tyhjin käsin. Seuraavan kerran otan hotellihuoneen tapahtumapaikan läheltä ja en edes harkitse käyväni ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee tietullit pysäköintikulujen lisäksi, lopetan kokonaan keskustassa asioinnin.
Kuinka monta kertaa oot tänä vuonna käynyt autolla keskustassa?
Tulen Haagasta aina junalla keskustaan. Viiden minuutin junamatka.
Mikä ällöttävä ennakkoluulo. Stadissa kaikki muut ajavat metrolla ja ratikalla, paitsi böndeläiset kansanedustaja muut maalaiset, jotka eivät osaa käyttää julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metron syytä! Ja Tampereen ratikan!
Jokin aika sitten oli Aamulehdessä juttua kuinka ratinkatyömaa on ajanut ahdinkoon ennen ihan asiallisesti toimeentulevia pienrityksiä. Eivätkä odota paluuta entiseen kun autoilijat ovat oppineet asioimaan muualla, ostoksia kun ei roudata kotiin ratikalla.
Olen katsellut tuota "pika" ratikan työmaata pari vuotta molemmissa päädyissä eli otaniemessä ja itäkeskuksessa. Oikeasti ihmetyttää miten hemmetissä tuollainen ratikkakiskojen maahan asennus voi kestää vuositolkulla kun molemmissa noista paikoista homma alkoi pari vuotta sitten ja on edelleen levällään kuin ne kuuluisat jokisen eväät.
Ei ihme että työmaan varrella olevat liikkeet kärsii kun asennustyössä ei ole välitetty ympäristölle (siis vierellä asuville tai liikettä pitäville) aiheutuvista haitoista ollenkaan ja katu saa olla auki vaikka vuositolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee tietullit pysäköintikulujen lisäksi, lopetan kokonaan keskustassa asioinnin.
Asun paikassa, josta on huonot julkiset yhteydet keskustaan.
Vuosi vuodelta keskustassa käyntien määrä on vähentynyt johtuen
- julkisten yhteyksien huononeminen
- kallis pysäköinti
- todella kallis ja turvaton taksi
- pitkälti sama tarjonta lähiostarilla
- nettikauppa
- korona ja etätyö
Tietulli olisi kyllä viimeinen niitti.
.
Eiköhän Helsinki selviä ilman köyhiä joilla on varaa tonnien laukkuihin mutta ei parkkimaksuihin.
Ukko38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla asuvana minua hieman naurattaa tämä pk-seutulaisten autoilun haittaamisesta itkeminen, siellä on kuitenkin hyvät julkiset vaihtoehdot. Esim se metro.
Kun täällä maalla ei enää varaa autoiluun punavihreiden ilmastoverotuksen takia, täällä ei ihan noin vain vaihdeta metroon....
Mielestäni suurimmat kasvukeskukset ovat sopivia paikkoja verottaa autoilua enemmän, esim kehä 3 sisällä voisi olla tietullit. Siksi koska siellä on vaihtoehtoja, muualla ei ole vaihtoehtoja omaan autoon.
Helsingin keskustassa asuvana minua hieman naurattaa kun maalaiset luulevat että helsingissä on jotenkin jumalaiset julkiset kulkuyhteydet.
Newsflash, poislukien kantakaupunki, niin ei ole.
Olen itse myös maatilallinen, joten näkemystä myös siitä, kun julkisia ei oikeasti ole ja lähimpään pikkukauppaankin on 10km.
Ei ole kyllä kantakaupungissakaan kuin joillekin kaduille. Enimmäkseen pikkuliikkeisiin saa kävellä kilometrin tai pari, tai jos ratikka kulkee niin se on tunnetusti täynnä kaikenmaailman haisevia denoja sun muuta mieltäylentävää. Tai sitten vaan täpötäynnä esim. risteilymatkustajia koska tokihan järkevintä on täyttää tuhannen hengen risteilylaivoja ratikoilla johon mahtuu ehkä 40 henkeä matkatavaroineen kerralla, ja niistäkin osa alueiden asukkaita eikä matkustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaajaa taas. Mennäänkö jossain Lontoossa, Pariisissa tai Roomassa muka laukkuostoksille autolla? Ja auto parkkiin liikkeen eteen?
Kun ei se Helsinki ole Lontoo, Pariisi tai Rooma.
Noissa kaupungissa luksustuotteen ostajan limusiinin kuljettaja ajaa korttelirallia sen aikaa, kun ostaja on ostoksilla. Ja sitten te palvottu näitä tähtiä, jotta ne saa rahaa ökyelämäänsä.
Voi sinua. Kuvitteletko tosiaan, että jos laukku maksaa muutaman tonnin, sellaisia ostavat vain niin varakkaat, joilla on omat autonkuljettajat =D
Tämä sama vinkuminen alkoi Tampereella, kun ratikkatyömaat alkoi, eikä keskustaan päässyt enää autolla. Kuuntelin ällistyneenä, kuinka täkäläiset selittivät nyreissään, etteivät enää voi lähteä keskustaan ostoksille, kun autoa ei saa kaupan eteen. Olin itse silloin juuri Helsingistä tänne muuttanut ja sanoin tosi monelle, että ei Helsingissä kukaan kuvittelekaan pääsevänsä keskustaan omalla autolla, miksi täällä pitäisi päästä. No, olin visiin väärässä. Vai ne samat landetko nyt itkeekin Helsingissä?
Itse olen 5-kymppinen ja ajokortiton. Julkisilla kulkeminen on ollut aina itsestäänselvyys, kun kerran vaihtoehtoja ei ole ollut. Tuntuu todella vaikealta ymmärtää, miksi shoppailemaan pitäisi päästä omalla autolla.
Asun pikkupaikkakunnalla, joten en tiedä isompien kaupunkien asioista.
Mutta kotikaupungissani näkyy myös tämä keskustan pysäköinnin vaikeuttaminen, lisääntyneet kävelykadut. Keskustassa on jo nyt paljon tyhjiä liikehuoneistoja ja kahviloita lopettaa.
Nuorempana muistan, että keskusta oli täynnä elämää ja paljon ihmisiä. Nyt yksi päivä käväisin eräässä erityisliikkeessä ja hämmästyin, kuinka tyhjä keskusta on. Syrjemmällä olevan kauppakeskuksen piha oli taas täynnä autoja.
Minulle toki ihan se ja sama. Mutta tuli mieleen tätä ketjua lukiessa
Keskustaan voisi perustuu puukkomyymälän. Kysyntää ainakin on ja asiakaskunta ei ole niin kranttua, että vaatisi päästä auton kanssa perille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän taksilla pääseen ihan oven eteen sitä lukususlaukkua ostamaan. Taitaa olla vaan käynyt niin, että laukut + muu tavara ostetaankin netistä. Pitää ajatella asiat uudelleen tältä pohjalta, eikä jäädä suremaan kivijalkaputiikkien häviämistä. Nyt sitten jotain muuta niihin liiketiloihin.
Kuinka paljon soijalattepisteitä mahtuu keskustaan?
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Keskustaan voisi perustuu puukkomyymälän. Kysyntää ainakin on ja asiakaskunta ei ole niin kranttua, että vaatisi päästä auton kanssa perille.
Vaan kun ei kannata
Miksi kukaan ostaisi tuolta puukkoa kun hintoja nostaa liiketilan vuokrat ja syrjäseudun 5,90 puukosta joutuu pyytämään 19,90
2000€ rätissä tai laukussa se ei näy
Keskusta kuihtuu. Luvut ja lopettavat liikkeet sen kertovat. Vihreät oli väärässä. Tilalle voi ehkä tulla jotain muuta helposti lopettavat liikkeet aloittaa rähjäytymiden jonka jälkeen on entistä vaikeampaa houkutella liikkeitä ja asiakkaita.
Faginkarwakäsigeegerit pilaa stadin
Vierailija kirjoitti:
Jaajaa taas. Mennäänkö jossain Lontoossa, Pariisissa tai Roomassa muka laukkuostoksille autolla? Ja auto parkkiin liikkeen eteen?
Juu mennään, ainakin ne menee jotka on parempaa shoppaamassa.
Parkki voi toki olla siellä shoppailukatujen reunalla maan alla.
Jotenkin herttaista muutenkin verrata helsinkiin kaupunkia jossa on enemmän asuikkaita metropolia-alueella kuin koko suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko Haagan asemalla vai lennätkö sinne ajatuksissasi?
Tyhjiä liiketiloja muuntamaan asunnoiksi, työhuoneksi, pop up-tiloiksi yrityksille jne. Turha turhan rojun perään itkeä vaan on uusiuduttava! Jatkuva ostomania ja shoppailu on out.
Ihmiset ja vilinä luovat keskustan, joka elävöittää itse itsensä. Ennen varmasti oltiin huolissaan myös hevosten katoamisesta katukuvasta, tosin silloin korvaaja oli tiedossa, autot.
Nyt vassarivihreillä ei ole muuta tarjolla kuin kieltoja ja maksuja, jotka korona-aikana eritoten ovat esittäytyneet silkkana matematiikkana keskustassa kävijöille. Miksi maksaa tyhjästä paljon?
Tosirikkaat shoppaavat vähän ja harkiten ja ulkomailta. Juntit nousukkaat haluavat päteä jollain merkkituotteilla mutta se on nykyään pelkästään noloa. Ympäristötietoisuudelle ei mahda nämäkään mitään eli se on megatrendi.