Helsingin ydinkeskusta kuihtuu kuihtumistaan. Autoilijat unohdettu: "Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007979387.html
Vihreällä siirtymällä on hintansa. Helsingin surullisen kuuluisa ostoskatu Aleksi jatkaa entisestään kuihtumistaan. Viimeisimpänä hatkat on ottamassa kansainvälinen ketjuliike H&M.
Ykstyisautoilijat on unohdettu. Monen tonnin luksustavaroita ei tulla ostamaan metrolla.
Herää kysymys, mihin tällä pyritään. Siihenkö, että Helsingin keskusta on hipstereiden ajanviettopaikka, ja he myyvät toinen toisilleen palveluita, kuten soijalattea?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään Stockmannin rakennuksesta jättivokki, niin saadaan taas elämää aleksille.
Mahtava idea :))
Kellariin putka, ja ylempiin kerroksiin majoitustiloja tulokkaille ja kodittomille.
Narkomaaneille voisi olla piikitystilat myös.Vihreää unelmaa :)
Eipähän olisi näköalattomia enää
Piikityskeskuksen tosin laittaisin eduskuntatalon viereen, samoin kodittomien, juoppojen ja nistien majoituksen. Ja eduskunnasta porukka kävelemään steissille, ei niitä tarvitse ovelta noutaa.
Sellainen oli eduskuntatalon edessä vielä n 15 vuotta sitten. Sen nimi oli VR:n makasiinit. Jostain syystä kansa kyllästyi siihen ja ne poltettiin ja tilalle tuli musiikkitalo, kirjasto jne.
Makasiineilla oli hyvä kirppis.
Piti oikein hieraista silmiä kun tuli käytyä pitkästä aikaa Hangossa. Kaupungin laidalla ei odottanut uudenkarhea kauppakeskus ketjuliikkeineen, vaan kaupat ja ruokapaikat löytyy kaikki sieltä keskustan kaduilta. Piristävää että tällaista vielä Suomessa näkee!
Mun on rehellisesti sanottava, että ostosreissut Helsingin keskustaan on vähentyneet oleellisesti viimeisen 10v aikana ja jatkuvasti vähenee. Syynä on juuri se, että autoilua on vaikeutettu niin paljon ja parkkipaikat maksaa jo puolet ostoslaskusta. Nyt kun etätyöt ovat tulleet jäädäkseen, niin itse asiassa olen järjestelemässä elämää ihan toiseen suuntaan. Katselen par aikaa isompaa asuntoa Espoosta ja Vantaalta. Saisi vähän omaa pihaa, erillisen etätyöhuoneen ja kun ostoksille sitten lähtisi, niin Sellossa tai Jumbossa riittää parkkipaikkoja. Ja autoilua niihin ei ole tahallaan vaikeutettu teitä sulkemalla ja ruuhkamaksuja suunnittelemalla. Ja mitä keskusta tarjoaisi sitten enemmän?! Ei yhtikäs mitään. Purkitettua elämää putkiremonttien keskellä, dallailua ulkona loskakelissä tavarakassien kanssa ja ylihintaa kahvikupista kiskovia ravintoloitsijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vireät lähiöt ovat tärkeämpiä, kuin vireä keskusta. Turismi on turha syy tehdä yhtään mitään, kaupungin on palveltava ennen kaikkea kaupunkilaisia.
Tämäpä. Minua ei kiinnosta yhtään kuihtuuko sellainen keskusta, joka on olemassa merkkilaukkujen ostajia varten. Toki ei haittaa, jos keskustassa on jotain heillekin. Mutta eläväinen keskusta tarjoaa palveluitaan ennen kaikkea tavalliselle kansalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vireät lähiöt ovat tärkeämpiä, kuin vireä keskusta. Turismi on turha syy tehdä yhtään mitään, kaupungin on palveltava ennen kaikkea kaupunkilaisia.
Tämäpä. Minua ei kiinnosta yhtään kuihtuuko sellainen keskusta, joka on olemassa merkkilaukkujen ostajia varten. Toki ei haittaa, jos keskustassa on jotain heillekin. Mutta eläväinen keskusta tarjoaa palveluitaan ennen kaikkea tavalliselle kansalle.
Kaupunkilaisiksi lasketaan vain läpsyttäjät, kerjäläiset, soijalaten ostajat mutta EI merkkilaukkujen ostajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Helsingin keskustassa on jotain, mitä muualta ei saa, sinne mennään, vaikka autolla ei pääsisikään. Suurin ongelma on, ettei siellä enää ole mitään sellaista.
Tämä. Turussa on mukavampi kaupunki kuin Helsinki. On jokirannat, puistikot kahvilat, ruokapaikat jne helpon kävelymatkan päässä toisistaan.. Lisäksi aiotaan satsata lisää viihtyisyyden lisäämiseksi.
Saa nähdä miten tämä visio toteutuu.
http://www.auranaallot.fi/uutiset/paikallinen/turun-kaupungin-keskustal…
Vierailija kirjoitti:
Mun on rehellisesti sanottava, että ostosreissut Helsingin keskustaan on vähentyneet oleellisesti viimeisen 10v aikana ja jatkuvasti vähenee. Syynä on juuri se, että autoilua on vaikeutettu niin paljon ja parkkipaikat maksaa jo puolet ostoslaskusta. Nyt kun etätyöt ovat tulleet jäädäkseen, niin itse asiassa olen järjestelemässä elämää ihan toiseen suuntaan. Katselen par aikaa isompaa asuntoa Espoosta ja Vantaalta. Saisi vähän omaa pihaa, erillisen etätyöhuoneen ja kun ostoksille sitten lähtisi, niin Sellossa tai Jumbossa riittää parkkipaikkoja. Ja autoilua niihin ei ole tahallaan vaikeutettu teitä sulkemalla ja ruuhkamaksuja suunnittelemalla. Ja mitä keskusta tarjoaisi sitten enemmän?! Ei yhtikäs mitään. Purkitettua elämää putkiremonttien keskellä, dallailua ulkona loskakelissä tavarakassien kanssa ja ylihintaa kahvikupista kiskovia ravintoloitsijoita.
Keskustassa on ihanaa museot ja arkkitehtuuri. En ikinä väsy katselemaan Helsingin kauniita taloja. Mutta teen ostokset Jumbossa.
Minä kävin vielä joitakin vuosia sitten säännöllisesti shoppailemassa keskustassa. Enää en käy. Miksi näin?
- Yksi syy on, että ostovoima tuntuu laskevan vauhdilla, eikä rahaa juuri jää ylimääräiseen.
- Olen aiemmin liikkunut junalla, mutta enää en halua matkustaa sillä. Koronavuoden aikana tavallisten matkustajien määrä romahti, ja kyydissä on nykyään valtavasti narkkareita ym. häiriköitä.
- Taloudessamme on auto, mutta jos sillä lähtee keskustaan, parkkipaikan saa ainoastaan maksullisena ja kaukana palveluista. En halua maksaa kuutta euroa tunnilta vain siksi, että käyn parissa liikkeessä satojen metrien päässä!
- Tarjonta on kuihtunut onnettomaksi, ja samat tuotteet saa nykyään lähes mistä tahansa muualtakin.
Oikeasti, jos Helsingin keskustassa liikkumista halutaan sujuvoittaa, niin kaikki yksityisautoilu kielletään. Huoltoliikenne sallitaan yöllä ja näin saadaan turhista törttöilijöistä ja töpeksijöistä sekä hitaista ja jalkakäytävät/pyörätiet tukkivista jakeluautoista vapaa keskusta, jossa kaduilla ainoastaan julkinen (dösät ja spårat) ja taksit saavat liikkua päivä- ja ilta-aikaan. Kaikilla on kivempaa, kun liikenne sujuu, eikä tarvitse miettiä, mihin törpöt ovat menossa.
Turku on tosi kiva. Me aiotaan tänä kesänä vierailla.