"Minä olen omat hommani hoitanut jo ajat sitten".
Minun äitini sanoi tuon lauseen ehkä noin 16 vuotta sitten saadessani ensimmäisen lapseni. Lapsiani mummo on hoitanut tässä 16 vuoden aikana ehkä 5 kertaa.
Hän kuitenkin kuvailee itseään osallistuvaksi isovanhemmaksi.
Onko tässä joku ylisukupolvinen, suomalainen ogelma, jota siirrämme eteenpäin tässä yksilökeskeisessä kulttuurissamme? Nimittäin mieheni ei ole suomalainen, ja hänen perheensä on tiivis. Mummo sieltä päin soittelee lähes joka päivä vain lirkutellakseen lapsillemme eivätkä he ole koskaan kuulleetkaan sellaisesta, että yksin pitäisi lapset hoitaa.
Toistaako äitini (ja iso osa suomalaisia) siis jotain outoa, suomalaista traumaa, missä äiti ja perhe on aina jätetty yksin pärjäämään ja tämä siirretään aina eteenpäin seuraavalle sukupolvelle? En nimittäin nykykokemuksellani tiedä mitään typerämpää, mutta onko vanhemmuuden kokemus ja taakka niin valtava selvitä yksin, että tämä "kostetaan" sitten seuraavallekin polvelle?
Tuli vain mieleen, kun muistin juuri, että äitini on ehtinyt nähdä lapsenlapsiaan edellisen kerran kaksi vuotta sitten.
Kommentit (775)
Aika uusi ystävä alkoi odottamaan, hän halusi ostaa multa rottinkisen pyörillä olevan vauvan sängyn. Rahaa ei löytynytkään ja hän sanoi että maksaa kyllä mutta joutuu kotipitäjäänsä joka sijaitsi jossain hitsin kaukana, antoi kyllä osoitteen. Kysyin että kai saat sitten vauvanhoitoapua. Oli sanonut että ei, kun lapsen mummu sanoo on hoitanut omat muksut ei hoida enempää..
Rahaa joka oli silloin 50mk ei kuulunut. Kirjoitin postikortin ja vihjasin ainahan se on maksettava kun velkaantuu. Olin jemmannu lauseen keskelle kortin muuta tekstiä.
Koska ymmärsin joutui muuttamaan lapsensa isän kotitaloon, ja appivanhemmat.
Heille syntyi hirveä riita, mummo oli lukenut kortin ja tinkas mitä se tarkottaa.
Posti toi 20mk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku juttu noissa nykyboomereissa on. Käsittämättömän itsekkäitä ja julmia osa. Minun vanhempani eivät auta ollenkaan. Sen osasin odottaakin, joten olen pyytänyt heiltä apua tasan tarkkaan viimeisenä ja aivan hätätilanteessa. Tilanteet siis sellaisia, että minulle iskee kotona sairaskohtaus, sairaalaan pitäisi päästä ja lähellä asuvat vanhempani pääsisivät ensimmäisenä paikalle. Sittenkin kieltäydytään vedoten PYYKKÄÄMISEEN ja NURMIKON LEIKKAAMISEEN. Ja joku ihme sairas mielihyvä heillä vielä silloin, kun pääsevät kieltäytymään. Sekin yksi syy, miksi en koskaan muuten kuin pakon edestä kysyisikään.
Heille pitäisi kuitenkin olla täyttämässä kaikki lomakkeet ja korjaamassa tietokonetta ymsyms. Uskomattoman uusavuttomia alle 55v.
Äitini oma äiti oli lapsuudessa meille enemmän äiti kuin oma äitini koskaan. Joka ikinen viikonloppu oltiin hoidossa. Maailman tekopyhin lause, että minä olen omani jo hoitanut! Niin, synnyttänyt ehkä joo.
Mutta ihmekös tuo. Tuo sama ikäluokka on kaikesta avusta huolimatta sysännyt myös omat vanhempansa kylmästi vanhainkotiin vanhusten omilla rahoilla eivätkä koskaan käy katsomassa. Isäni ei käynyt edes oman äitinsä kuolinvuoteella sanomassa hyvästejä.
Suoraan sanottuna boomeri on ikäluokka, jossa muhii itsekkyys, kylmyys ja julmuus. Boomerien haudat ovat tulevaisuudessa ne, joiden haudalla on vähiten kukkia.
Suomen suuret ikäluokat (Boomerit) ovat 45 - 50 syntyneet eli 71 - 76 vuotiaat.
Sinä siis puhut boomereina alle 55 vuotiaista eli heidän lapsiensa ikäluokasta.
Ja sama meno jatkuu. Hoh, hoijaa.
Ok, boomer.
”tulee sanasta baby boomer, ja tarkoittaa tietyn ikäluokan ihmisiä (55v-73v). Boomerit ovat tunnettuja siitä, että he valittavat paljon nykynuorista ja nykyteknologiasta. Millennialit ja Zoomerit/Gen Z:laiset monesti vastaavat takaisin boomereitten valitukseen ”ok boomer””
Olen sitä mieltä että jos lapsia tehdään hoito vastuu itsellä. Toiset häikäilemättömästi hyväksikäyttöä vanhemmilleen
Ystäväni n 60v nainen joutuu hoitamaan monta x vko tyttärensä 4 lasta töitten jälkeen ja viikonloput
Ja kyseinen tytär ei ole edes työssä
Pitää olla omaa aikaa ym blaablaa
Olis kannattanu jättää ne tenavat tekemättä
Kuka uskaltaa laittaa lapsia niin, että kyllä ne isovanhemmat sitten auttavat ja hoitavat? Ei edes pidä noin ajatella. On tosi sekin, että monilla isovanhemmat ovat kaukana, eikä nähdä kuin muutama kerta vuodessa.
Isovanhemmilla on oikeus elää omaa elämäänsä omalla tavallaan ja levätä eläkeiässä vapaalla. En minä ainakaan valita, jos en saa hoitoapua isovanhemmilta.
Kun perustetaan perhe, se on juurikin oma ydinperhe jossa itse hoidetaan ja kasvatetaan lapset. Pääosin omin voimin, mitä nyt päiväkotia vaivataan kouluikään ( iltapäiväkerho) saakka ja tarvittaessa etsitään maksullista lyhytaikaista lastenhoitoapua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt töitä työmarkkinatuella ja hoitanut lapsia kodinhoidontuella. En osallistu omien eläkkeellä olevien vanhempieni hoitoon enkä puolison vanhempien hoitoon (puoliso ainoa lapsi). Olen osaltani ilmaistyöt tehnyt. Yksi syy miksi en myöskään osallistu eläkeläisten hoitoon, on äitien ja työttömien haukkuminen. Emme myöskään ole puolison kanssa saaneet toteuttaa omia toiveitamme, koska en ole saanut vakituista työpaikkaa ja puoliso on pienipalkkainen, joten en osallistu eläkeläisten hoitoon millään tavalla. Nautin vapaa-ajasta ja harrastan, voin itse huomattavasti paremmin. Olen myös omia lapsia hoitanut 365 päivää vuodessa ja tehnyt kotityöt, nyt on minun vuoroni rentoutua ja saada omaa aikaa.
Päättäjät leikkaavat koko ajan työttömyyskorvauksia, kaikki ne edut pois mistä nyt eläkkeellä olevat ovat saaneet nauttia.
Eli kyllä, huolehdin ainoastaan omasta kodistani ja omasta itsestäni. Eläkeläiset eivät ole minun ongelmani. Eikä ole minun vikani, että ovat tuhlanneet rahansa etelän matkoihin, omakotitaloon ja mökkiin, kumpienkin vanhemmat, olisivat säästäneet rahaa palveluihin.
En rupea ilmais palvelijaksi itseäni rikkaammille.
Joo ihan selkeästi nyky isovanhemmat ovat täysin kädettömiä, mitä tulee ylipäätään auttamiseen. Lapsiperhe tarvitsee monesti apua juuri lapsiin liittyvissä jutuissa, ja tästä sitten kieltäydytään kohteliaasti, koska ei haluta tuhlata aikaa moiseen. Tvstä tulee just hyvä ohjelma jne.
Itsellä on kokemus, missä olin järjestänyt isot juhlat tärkeälle ystävälleni ja miehen piti olla lasten kanssa. Yllättäen mies joutuikin sairaalahoitoa vaativaan leikkaukseen, ja olin pulassa, sillä noin 30 hlö oli tulossa juhliin, joista en oikein voinut itse järjestävänä tahona olla pois.
Kysyin apua kmn päässä asuvilta terveiltä, reippailta isovanhemmilta, kun en muutakaan keksinyt, mutta he halusivat mieluummin olla rauhassa. Hain sitten oman siskoni 100 kmn päästä ja vein seuraavana päivänä pois. Hän taas joutui etsimään tämän takia koiralleen hoitopaikan.
Kesken juhlien isovanhemmat kurvasivat paikalle, koska heillä oli hirmu tylsää eikä mitään tekemistä. Silloin sapetti.
Hädässä ystävä tunnetaan, mutta isovanhempaa ei silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan selkeästi nyky isovanhemmat ovat täysin kädettömiä, mitä tulee ylipäätään auttamiseen. Lapsiperhe tarvitsee monesti apua juuri lapsiin liittyvissä jutuissa, ja tästä sitten kieltäydytään kohteliaasti, koska ei haluta tuhlata aikaa moiseen. Tvstä tulee just hyvä ohjelma jne.
Itsellä on kokemus, missä olin järjestänyt isot juhlat tärkeälle ystävälleni ja miehen piti olla lasten kanssa. Yllättäen mies joutuikin sairaalahoitoa vaativaan leikkaukseen, ja olin pulassa, sillä noin 30 hlö oli tulossa juhliin, joista en oikein voinut itse järjestävänä tahona olla pois.
Kysyin apua kmn päässä asuvilta terveiltä, reippailta isovanhemmilta, kun en muutakaan keksinyt, mutta he halusivat mieluummin olla rauhassa. Hain sitten oman siskoni 100 kmn päästä ja vein seuraavana päivänä pois. Hän taas joutui etsimään tämän takia koiralleen hoitopaikan.
Kesken juhlien isovanhemmat kurvasivat paikalle, koska heillä oli hirmu tylsää eikä mitään tekemistä. Silloin sapetti.
Hädässä ystävä tunnetaan, mutta isovanhempaa ei silloinkaan.
Voihan nenä, millaisia ihmisiä ja sukuja on maan päällä. Kaikki vaikuttavat mielenvikaisilta.
Niin, kodinhoitajat eivät siivoa, jos omaiset ei siivoa niin eläkeläinen joutuu ostamaan siivouspalvelut. Mitä isompi koti sen kalliimpaa on siivouspalveluiden ostaminen.
Mutta ei ole meidän nuorten vika, jos rahat on tuhlattu etelän matkoihin ja mökkeihin. Ei meillä nuoremmilla ole velvollisuutta toimia ilmais siivoojina.
Jokainen hoitakoot omat kakaransa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sama toisinpäin. Älä oleta että kakarasi hoitavat sua kun olet vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku juttu noissa nykyboomereissa on. Käsittämättömän itsekkäitä ja julmia osa. Minun vanhempani eivät auta ollenkaan. Sen osasin odottaakin, joten olen pyytänyt heiltä apua tasan tarkkaan viimeisenä ja aivan hätätilanteessa. Tilanteet siis sellaisia, että minulle iskee kotona sairaskohtaus, sairaalaan pitäisi päästä ja lähellä asuvat vanhempani pääsisivät ensimmäisenä paikalle. Sittenkin kieltäydytään vedoten PYYKKÄÄMISEEN ja NURMIKON LEIKKAAMISEEN. Ja joku ihme sairas mielihyvä heillä vielä silloin, kun pääsevät kieltäytymään. Sekin yksi syy, miksi en koskaan muuten kuin pakon edestä kysyisikään.
Heille pitäisi kuitenkin olla täyttämässä kaikki lomakkeet ja korjaamassa tietokonetta ymsyms. Uskomattoman uusavuttomia alle 55v.
Äitini oma äiti oli lapsuudessa meille enemmän äiti kuin oma äitini koskaan. Joka ikinen viikonloppu oltiin hoidossa. Maailman tekopyhin lause, että minä olen omani jo hoitanut! Niin, synnyttänyt ehkä joo.
Mutta ihmekös tuo. Tuo sama ikäluokka on kaikesta avusta huolimatta sysännyt myös omat vanhempansa kylmästi vanhainkotiin vanhusten omilla rahoilla eivätkä koskaan käy katsomassa. Isäni ei käynyt edes oman äitinsä kuolinvuoteella sanomassa hyvästejä.
Suoraan sanottuna boomeri on ikäluokka, jossa muhii itsekkyys, kylmyys ja julmuus. Boomerien haudat ovat tulevaisuudessa ne, joiden haudalla on vähiten kukkia.
Sen sijaan mieheni vanhemmat auttavat aina kun pystyvät. Heitäkin toki ”rasitamme” vain pakon edestä ja koskaan ei vaadita sovittuja menoja meidän takia perumaan. Maailman kultaisimpia ihmisiä. Anopillakin lapsia tuplasti sitä mitä äidilläni ja lapsenlapsia myös tuplasti enemmän, ja silti jaksaa töiden jälkeen auttaa tarvittaessa. Mutta he eivät saaneetkaan apua omilta isovanhemmiltaan (molemmilla kuolivat nuorina), joten se tietty itsekkyys puuttuu. Selvästi mitä enemmän on itse saatu apua niin sitä vähemmän sitä annetaan.
Eikö siis pitäisi olla hyvä jälkikasvuasi ajattellen että sinä et saa apua, koska näin autat itse omia lapsiasi sittten heidän lastensa hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä se välinpitämätön paha isovanhempi onkin aina mummo, hyvin harvoin vaari, vaikka juuri ne vaarit eivät useimmiten välitä sitäkään vähää?
Tämä muakin sylettää näissä keskusteluissa. Vaarit pääsevät kuin isät veräjästä aikanaan - kukaan ei odota mitään, kukaan ei vaadi mitään, naiset velvoittavat edelleen vain ja ainoastaan toisiaan.
Hölmö, tuo on ikäpolvijuttu. Mun ikäluokan isät hoitaa paljon lapsiaan ja ovat sit aikanaan hoitavia vaareja. Nuo boomerit eli sitä aikaa kun lastenhoito ei ollut miesten työ.
Omat lapseni varmaan tulevaisuudessa soittavat isälleen avunpyynnöt sillä mun mieheni on erittäin osallistuva ja hoitava isä.Yleistystä, yleistystä.
Minun 1924 syntynyt isäni hoiti paljon minua, pesi vaippojakin.
Myös hoiti paljon lapsenlapsiaan.
Mieheni on syntynyt 1951 ja on myös erittäin osallistuva ja huolehtiva isä.
Voisiko ajatella, että haukutte vaan ne omat vanhempanne ettekä siinä sivussa koko ikäluokkaa?
Se ON ikäluokkakysymys. Tilastollisestikin. Sun isä on ollut nanopromillen poikkeus.
Hohoo, mun isä s. 1920, ei ikinä hoitanut lapsia, en ikinä ole ollut edes isän sylissä. Ei todellakaan hoitanut eikä auttanut äitiäkään missään, äiti joutui tekemään kaiken ja asuttiin alkeellisissa oloissa.
Minun mies s. 1949, ihan sama juttu, ei hoitanut, ei vahingossakaan noussut yöllä lasta rauhoittelemaan, vaan se oli aina että "mukulas huutaa." Eli silloin se oli aina mun lapsi pelkästään. Ikinä ei vaihtanut yhtään vaippaa eikä mihinkään osallistunut, eli jatkoi sitä samaa ikivanhaa miesperinnettä.
Ja kun sitten aikanaan seurasin tyttäreni perhettä, niin mies oli kovasti "hoitavinaan." Oikeasti ei kuitenkaan hoitanut vaan kaikki jäi naisen harteille. Aina oli olevinaan hurjasti niitä miesten töitä, jotka kuitenkin pystyi jättämään tekemättäkin ja vaikka mennä naapurin miehen kanssa juttelemaan ja istuskelemaan sinne autotalliin tuntikausiksi.
Minä luulen, että tämä se on se ikiaikainen sukupuolikysymys, ei niinkään ikäluokka-. Nykyisissä nuorissa isissä voi olla pientä muutosta näkyvissä, mutta toisaalta kyllä jotkut niin kehittymättömiä on vielä isinäkin että ihmetellä pitää. Kaikenmaailman pelikoneet on tärkeämpiä kuin oma lapsi.
Appiukko syntynyt 1915 - hoiti lapsia ja laittoi ruokaa - pyykinpesusta ei huolehtinut - maanviljelijä -tukkisavotoilla. Isäni syntynyt 1922 - hoiti lapsia ja laittoi ruokaa - ei pyykinpesua - maanviljelijä - rakennustyömaat. Mieheni syntynyt 1957- hoiti lapsia, öisin jopa enemmän kuin minä - kaikki kotityöt - teknisellä alalla töissä. Poikani 1982 ja 1997 - kumpikin osallistuu kaikkiin töihin - insinöörejä.
Kyllä se on tottumuksesta ja kasvatuksesta kiinni.
Kaikissa näissä perheissä isä läheinen lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan älä oleta kakarasi kakaroiden hoitavan sinua kun olet vanha. Vanhemmat hoitaa OMAT lapsensa, ja lapset hoitaa OMAT vanhempansa. Näin.
Miksi vanhusten pitäisi hoitaa OMAT lapsensa, ja sitten vielä näiden omien lastensa LAPSET? Näinhän käy niin että ne lapset eivät hoidakaan omia lapsiaan, ksoka isovanhemmat hoitavat he, ja siten heitä ei omat lapset vanhana hoidakaan, kun vanhemmatkaan eivät hoitaneet heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko joku odottavansa kakaroittensa hoitavan, kun itse on vanha?
muistat sitten kun joutuu vanhainkotiin, käyt 5 ensimmäisenä päivänä visiitillä ja sanot että olet velvollisuutesi hoitanut ja olet aktiivinen omaishoitaja
Minun tutulle ihmiselle siis yks kylän mummo kävi niin että oli 8lle lapselleen apuna heidän lapsia hoitamassa. Mummoa kuskattiin edestakaisin
Sitten mummoon iski dementia mutta hoito ei kuulunu kenellekään
Kyläläiset järjesti sosiaalityön kautta hoitolaitokseen
Että semmoinen kiitos..
Ei ole ihmiset luotu sellaisiksi, että vain äidin ja isän pitäisi keskenään pystyä hoitamaan vauvaa / pientä lastaan. Vaikka ydinperheessä on puolensa, tuon suhteen on vääristymä. Ei muutkaan nisäkkäät, joilla jälkikasvun kasvussa menee vuosia, hoida hommaa niin, että vain emo hoitaa poikasta. EI ihme, että pikkulapsiperheissä tapahtuu paljon avioeroja ja äidit sairastuvat synnytyksen jälkeiseen masennukseen, kun eivät saa hoitoapua. Lapsi tarvitsee hoivaa 24/7 mutta kukaan ei ole 24/7 ihminen. Hulluksihan siinä tulee, jos ei saa nukuttua. Joissain kulttuureissa on niin, että parin ensimmäisen viikon tai kuukauden aikana lähipiiri auttaa uutta äitiä niin, että hänen ei tarvitse pärjätä yksin vauvan kanssa lainkaan, ruuat yms. hoidetaan hänelle. Nämäkin boomerit, jotka kieltäytyvät auttamasta jälkikasvuaan, ovat pääsääntöisesti kasvaneet ympäristössä, jossa ainakin isoäiti osallistui lastenvahtimiseen, koska silloin yleensä pihapiirissä tai samassa talossa asuivat isovanhemmat, vanhemmat ja lapset. P.S. Boomerit ovat vihatuin ikäluokka, heistä eivät pidä heidän jälkeensä tulleet eivätkä heitä ennen tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Minun tutulle ihmiselle siis yks kylän mummo kävi niin että oli 8lle lapselleen apuna heidän lapsia hoitamassa. Mummoa kuskattiin edestakaisin
Sitten mummoon iski dementia mutta hoito ei kuulunu kenellekään
Kyläläiset järjesti sosiaalityön kautta hoitolaitokseen
Että semmoinen kiitos..
Onhan näitä. Mietin, voiko sekin vaikuttaa, että nämä toisilla lapsensa hoidattajat eivät ole oppineet ottamaan vastuuta mistään - kun ei omista lapsista osata vastata itse, lienee loogista, ettei hoivaa osata antaa omille vanhemmillekaan.
Enkä tällä nyt tarkoita sitä, että lasten satunnainen yökyläily mummolassa olisi vastuunpakoilua, vaan sitä, että isovanhemmat hoitavat suurin piirtein kaiken.
Siihen malliin niitä lapsia tehdään että ise hoidetaan tai palkataanhoitaja. Pitäisi ennen kun lapsia puuhaa oko vapaaehtoisia hoitajia suvussa, kavereissa tai kummeissa. Ei tarvitsisi sitten jäljestäpäin ulista. Amen
Suomen suuret ikäluokat (Boomerit) ovat 45 - 50 syntyneet eli 71 - 76 vuotiaat.
Sinä siis puhut boomereina alle 55 vuotiaista eli heidän lapsiensa ikäluokasta.
Ja sama meno jatkuu. Hoh, hoijaa.