Jos ostaa metsää, niin pitääkö sitä jotenkin hoitaa?
Onko joku määräys vai voiko antaa olla ihan vaan luonnontilassa?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt metsäpalstan ostoa, mutta minulla ei ole mitään kokemusta eikä oikeastaan tietoakaan metsänhoidosta. Mitä kaikkea metsälle siis pitää tehdä ja kuinka usein? Voinko palkata jonkun hoitamaan metsääni tarvittaessa (itselläni ei ole tietoa, taitoa eikä välineitä)? Mitä velvoitteita metsänomistajalla on?
Ei kannata. Sijoita mihin tahansa muuhun. Puusta ei makseta juuri mitään. Ei joka hakkuussa myyntitulo ylitä kuluja.
Metsänomistaja on melkein lainsuojaton. Paineet lisätä metsien suojelua ovat valtavat, eikä omistajille taatusti mitään kunnon korvauksia uusista metsän käytön rajoituksista makseta. Koska tahansa jostain puskista voi tulla mitä tahansa uutta määräystä. Kunta voi kaavoitusmääräyksillä kieltää hakkuut. Tietenkään omistajalle ei makseta mitään korvauksia mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutuksena: myrskytuhopuut on pakko kerätä pois hyönteisvaaran takia. Ei auta sanoa, että tämä on meidän luonnonsuojelualueemme, jos sitä ei ole virallisesti sellaiseksi haettu.
Laitapa tähän linkki tai lainaus siihen säädökseen, jossa tuo määräys. Jos todella on olemassa, sitä ei ainakaan mitenkään valvota, ei pakoteta eikä tule sanktioita. Olen se, jonka metsässä on myrskytuhoja ja siellä ne pysyvät.
Olen ajat sitten huomannut, että halvin tapa päästä puusta eroon on antaa sen mädäntyä sinne missä on. Ei ole kukaan mitään kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen tietämätön metsänomistaja. Minulla on 45ha metsää, jossa on metsaan.fi- palvelun mukaan n 20 ha alalta päätehakkuuta. lisäksi ukin aikaisia "siemenpuita", ne ovat ilmeisesti ns ylispuita, niitäkin pitäisi poistaa. Hakattavaa olisi tukkimäntyä n 1000 kuutiota, kuusitukkia 1200 kuutiota. Lisäksi jotain hakepuuta muutama sata kuutiota. MItä tämmöisellä on hintaa, mitä saa, mitä maksaa metsuri tms, vai hoitaako puun ostaja. Pitääkö istuttaa uutta puuta, mitä maksaa kuusitaimet (naapuri sanoi että männyntaimet syö hirvet, kuuseen eivät koske ja tukkihinta lähes sama). Onko jotain asiantuntijaa paikalla?
MHY hoitaa kaiken, riittää, että teet tilauksen. Tuosta saisit tukeista rahaa noin 150 000 e ja kuitupuusta todennäköisesti 30 000 lisää. Jos alue taimettuu itsekseen, ei tarvitse istuttaa, muutoin hehtaarin istutus töineen ja taimineen maksaa noin 1000
Pelkkiä kuluja on luvassa. Puun kasvattamisesta ja poisviennistä pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
> Ei sitä ole ollut ainakaan 50 vuoteen enkä ole koskaan kuullut, että olisi ollut ennen sitäkään.
> Ja minä olin sentään eräässä työvaiheessa inventoimassa myrskytuhoja.
Kyllä se siellä metsätuholaissa on vieläkin. Ei koske mitään yksittäisiä puita tai ropseja, vaan ihan oikeita puita jos on 10-20 kuutiometriä.
Hyvin voi jättää metsään, mutta sakot voi yllättää ja törkeässä tapauksessa ehdollinenkaan ei ole poissuljettu.
Älä enää ämpytä tyhjää vaan kopioi tänne ne täsmälliset pykälät finlex.fi:sta.
Ei, en etsi, koska sellaisia ei ollut olemassa silloin, kun olen metsäalaa opiskellut. Voin aivan hyvin omistaa metsiäni tulevatkin vuosikymmenet sen tiedon perusteella.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2013/1087, Laki metsätuhojen torjunnasta.
Metsän omistamista ei toistaiseksi veroteta. Jos myyt puuta, maksat normaalin pääomaveron (tuotosta kulujen jälkeen).
Siitä voi tehdä suojelualueen jolloin ei tarvitse tehdä mitään, josko ei sillä silloin tee tuottoa tai saa polttopuita.
Jos ostat metsää niin hiielinielut ovat nykyään maksettu verovaroista EU,lle joten jatkossa kun suomi on euroopan velkaantunein valtio niin se on huono sijoituskohe. Jos ihmisiltä loppuu raha ruokaan ja asumiseen ollaan väärällä tiellä. Ahne voi olla mutta ei tyhmä...,m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Ei sitä ole ollut ainakaan 50 vuoteen enkä ole koskaan kuullut, että olisi ollut ennen sitäkään.
Kyllä se siellä metsätuholaissa on vieläkin. Ei koske mitään yksittäisiä puita tai ropseja, vaan ihan oikeita puita jos on 10-20 kuutiometriä.
Hyvin voi jättää metsään, mutta sakot voi yllättää ja törkeässä tapauksessa ehdollinenkaan ei ole poissuljettu.
Älä enää ämpytä tyhjää vaan kopioi tänne ne täsmälliset pykälät finlex.fi:sta.
Ei, en etsi, koska sellaisia ei ollut olemassa silloin, kun olen metsäalaa opiskellut. Voin aivan hyvin omistaa metsiäni tulevatkin vuosikymmenet sen tiedon perusteella.
Harmillista, että et ole vuosikymmeniin tiennyt laista, josta jokaisen myrskyn jälkeen muistutetaan alan lehdissä.
MInä opiskelin metsäalaa 2010-luvulla ja tämä oli jo silloin tiedossa.
Jos et osaa finlexiä käyttää, niin tässähän tämä on: Laki metsätuhojen torjunnasta 6
Jos taimikkovaiheen ohittaneessa metsikössä on hehtaaria kohden enemmän kuin 10 kiintokuutiometriä vahingoittuneita kuusipuita, joiden tyviläpimitta on yli 10 senttimetriä, puiden omistaja on velvollinen poistamaan metsiköstä ja välivarastosta 10 kiintokuutiometriä ylittävän osan vahingoittuneista puista viimeistään 3 :n 2 momentin 1 ja 3 kohdassa säädettyihin määräaikoihin mennessä.
Jos taimikkovaiheen ohittaneessa metsikössä on hehtaaria kohden enemmän kuin 20 kiintokuutiometriä vahingoittuneita kaarnoittuneita mäntypuita, joiden tyviläpimitta on yli 10 senttimetriä, puiden omistaja on velvollinen poistamaan metsiköstä ja välivarastosta 20 kiintokuutiometriä ylittävän osan vahingoittuneista puista viimeistään 3 :n 2 momentin 2 kohdassa säädettyyn määräaikaan mennessä.
Alle hehtaarin kokoisissa metsiköissä sovelletaan 1 ja 2 momentissa säädettyjä kiintokuutiometrirajoja riippumatta metsikön pinta-alasta.
6Vahingoittuneiden puiden poistaminen metsiköstä ja välivarastosta
Jos taimikkovaiheen ohittaneessa metsikössä on hehtaaria kohden enemmän kuin 10 kiintokuutiometriä vahingoittuneita kuusipuita, joiden tyviläpimitta on yli 10 senttimetriä, puiden omistaja on velvollinen poistamaan metsiköstä ja välivarastosta 10 kiintokuutiometriä ylittävän osan vahingoittuneista puista viimeistään 3 :n 2 momentin 1 ja 3 kohdassa säädettyihin määräaikoihin mennessä.
Jos taimikkovaiheen ohittaneessa metsikössä on hehtaaria kohden enemmän kuin 20 kiintokuutiometriä vahingoittuneita kaarnoittuneita mäntypuita, joiden tyviläpimitta on yli 10 senttimetriä, puiden omistaja on velvollinen poistamaan metsiköstä ja välivarastosta 20 kiintokuutiometriä ylittävän osan vahingoittuneista puista viimeistään 3 :n 2 momentin 2 kohdassa säädettyyn määräaikaan mennessä.
> Harmillista, että et ole vuosikymmeniin tiennyt laista, josta jokaisen myrskyn jälkeen muistutetaan alan lehdissä.
Osoittaa vain sen että miten huonotasoista opetusta joissain metsäalan toimipaikoissa toteutetaan kun tällaiset perusasiat jäävät opettamatta.
Etkö löydä tietoa netistä? Täällä on sellaisia neuvojia, joita ei kannata kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt metsäpalstan ostoa, mutta minulla ei ole mitään kokemusta eikä oikeastaan tietoakaan metsänhoidosta. Mitä kaikkea metsälle siis pitää tehdä ja kuinka usein? Voinko palkata jonkun hoitamaan metsääni tarvittaessa (itselläni ei ole tietoa, taitoa eikä välineitä)? Mitä velvoitteita metsänomistajalla on?
Ei kannata. Sijoita mihin tahansa muuhun. Puusta ei makseta juuri mitään. Ei joka hakkuussa myyntitulo ylitä kuluja.
Metsänomistaja on melkein lainsuojaton. Paineet lisätä metsien suojelua ovat valtavat, eikä omistajille taatusti mitään kunnon korvauksia uusista metsän käytön rajoituksista makseta. Koska tahansa jostain puskista voi tulla mitä tahansa uutta määräystä. Kunta voi kaavoitusmääräyksillä kieltää hakkuut. Tietenkään omistajalle ei makseta mitään korvauksia mistään.
Onhan näitä suoria urakoitsijoita, jotka kyllä hakkaa kunhan vain rahat tulevat. Polttopuiksi voi hakata vaikka koko metsän ja myydä sitten puita.
Vahingoittuneiden puiden poistamisesta metsästä ja muustakin:
Huomasin tuossa toissa kesänä, että metsässäni, aukon laidassa oli kymmenkunta pystyyn kuollutta kuusta. Naapuri kertoi kysyessäni, että hän oli hakkauttanut useiden hehtaarien aukon juuri hyönteistuhojen vuoksi, kirjanpainaja oli iskenyt tasaikäiseen kuusikkoon.
Kysyin metsänhoitoyhdistyksen mielipidettä, että mitä jos se sama tuholainen on iskenyt minunkin metsääni. Vastaus oli, että niille jo kuolleille kuusille ei kannata tehdä mitään. Niistä on tuholaiset jo lähteneet, jos ne edes ovat kirjanpainajia olleet, ja nyt niissä enää asuu korkeintaan muita kuoriaisia, jotka eivät aiheuta laajamittaisia metsätuhoja. Kehottivat seuraamaan tilannetta. Viime kesän jäljiltä ei näyttänyt uusia kuolleita kuusia löytyneen, joten päätin olla tekemättä mitään. Itselläni kun ei ole sellaisia välineitä joilla puut saisi kaadettua jostain neljän metrin korkeudesta korkeiksi pökkelöiksi, kaatukoot aikanaan itsestään, ja olkoot siihen asti tikkojen ja muiden kolopesijöiden ilona. Kaatuvan puun alle jäämistä en pidä isona riskinä, kun nyt ei mene myrskysäällä vanhojen lahopuiden läheisyyteen.
Jotkut näyttävät vierastavan MHY:n palvelujen käyttämistä. Itse olen käyttänyt niitä, kun ovat aika vaivattomia. Niiltä saa silattua metsänhoitosuunnitelman, jonka mukaan voi hakkauttaa jos haluaa. Taimet istutuksiin olen tilannut heiltä, samoin laikutukset. Istutukset on tullut tehtyä omalla porukalla. Jonain kauníina kesäviikonloppuna se on jopa aika hauskaa puuhaa. Samoin vesakonraivaus raivaussahalla on toimistotyöläiselle ihan hyvää kuntoilua alkukesästä tai loppusyksystä, siihen aikaan kun ei metsässä ole liian kuuma eikä paljoa hyönteisiä.
Ei metsässä oikein mitään ole pakko tehdä, jos ei halua. Itse olen aina katsonut, että hyviä marja- ja sienipaikkoja säästelen hakkuilta, kunnes jossain muualla on yhtä hyviä tilalle. Metsä kyllä muuttuu kasvaessaan koko ajan, samoin siellä viihtyvät linnut ja muut eläimet. Mukava nähdä esim, että kanalinnut ovat löytäneet uuden rypypaikan, tai että hakomismännyt ovat vieläkin käytössä. Metsä on paljon muutakin kuin puuntuotantoa varten.
Kyllä sitä kannattaa hoitaa keräämällä kaatuneet puut ja oksat ja istuttaa lisää puita. Minun vanhemmat omisti metsää ja minä omistan sen nyt koska perin sen. Myrsky kaatoi viimeksi 70 puuta ja joku 4 vuotta sitten 200 puuta kaatui. Piti ne kerätä pois ja tein niistä klapeja itselle. Joskus 1990 istutin metsääni 20000 puuta. Viimeksi 2015 8000 puuta istutin.
Jopa alko Lyyti kirjoittamaan, kun sai oikean osoitteen!
Siinä laissa sanotaan 10:ssä näin:
Poiketen siitä, mitä 13 momentissa säädetään, maanomistaja voi metsälain 10 :ssä tarkoitetulla erityisen tärkeällä elinympäristöllä ja metsälain soveltamisalaan kuuluvalla Natura 2000 -verkostoon kuuluvalla alueella, jolla lahopuun lisääminen voi olla tarkoituksenmukaista, jättää alueelle vahingoittuneita puita enemmän kuin mainittujen lainkohtien mukaan on sallittu. Maanomistajan tulee ilmoittaa vahingoittuneiden puiden poistamatta jättämisestä Suomen metsäkeskukselle. Suomen metsäkeskuksen on seurattava elinympäristöjä ja alueita, joille vahingoittuneita puita jätetään, niiden lahopuumääriä sekä alueelta mahdollisesti leviäviä metsätuhoja.
Ei niistä ole mihinkään ilmoitettu, mutta ei niistä ole haettu korvaustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jopa alko Lyyti kirjoittamaan, kun sai oikean osoitteen!
Siinä laissa sanotaan 10:ssä näin:
Poiketen siitä, mitä 13 momentissa säädetään, maanomistaja voi metsälain 10 :ssä tarkoitetulla erityisen tärkeällä elinympäristöllä ja metsälain soveltamisalaan kuuluvalla Natura 2000 -verkostoon kuuluvalla alueella, jolla lahopuun lisääminen voi olla tarkoituksenmukaista, jättää alueelle vahingoittuneita puita enemmän kuin mainittujen lainkohtien mukaan on sallittu. Maanomistajan tulee ilmoittaa vahingoittuneiden puiden poistamatta jättämisestä Suomen metsäkeskukselle. Suomen metsäkeskuksen on seurattava elinympäristöjä ja alueita, joille vahingoittuneita puita jätetään, niiden lahopuumääriä sekä alueelta mahdollisesti leviäviä metsätuhoja.
Ei niistä ole mihinkään ilmoitettu, mutta ei niistä ole haettu korvaustakaan.
Anteeksi puutteellinen lainaus, se on tämän palstan aikaansaannosta. Joka tapauksessa asia tuli selväksi eli ei ole mitään pakkoa poistaa.
Myrskytuhopuiden poistopakosta voidaan tinkiä ns. 10-pykäläkohteella, eli erikseen rajatulla erityisen arvokkaalla elinympäristöllä. Tälläisiltä kohteilta ei puuta käytännössä saa edes hakata. Näitä 10-pykäläkohteita ei kuitenkaan tavallisella metsämaalla ole kovin paljon. Muualta siis isommat myrskytuhot (eli käytännössä yli 20 tukkikokoista puuta) pitää korjata.
Riippuu varmaan siitä haluatko pitää sen metsän...