Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita salaisen hyvän tekemiseen

Vierailija
14.05.2021 |

Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?

Kommentit (404)

Vierailija
141/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoittakaa järjestöjen kautta. On niin paljon hyväksikäyttöä, itsekkäät vie kaiken. Jos annat ilmaiseksi, joku myy ne eteenpäin. Joillekin on aina olemassa vain rahallinen arvo.

Empaattisia ihmisiä käytetään hyväksi. Pahimmat kiusaajat osaa itsekin esittää tunteellista. Pahuutta on kaikkialla.

Mutta joo, jossain tilanteessa reipas käytös on hienoa. Ostarilla ihmiset laahustaa yksin ja masentuneen näköisenä. Siinä jossain ohimennen, juttelua kaupassa, jotain ettei näytä kireältä tai kiireiseltä mutta kuitenkin on ryhdikäs, luotettava. Se että on vakaa. Rauhoittaa monia toki voi kerätä myös kiusaajia.

Se että vastaa täällä asiallisesti ja ystävällisesti.

Vierailija
142/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sellaista oman egon nostatusta ja boostausta, olen niin hyvä ihminen jne + vähän paremmin menee kuin ympärillä olevilla ihmisillä, samalla nostaa itseänsä toisten yläpuolelle. Ja ihan pakko oli jo tänne palstalle tulla asioita salaisesti pohtimaan. Jos ihan tosissasi haluat auttaa niin liity hyväntekeväisyysjärjestöihin ja käytä elämäsi toisten hyväksi.

Alkuperäinen viesti oli kerätä nimenomaan salaisen hyvän teon ideoita. En ymmärrä, miten se voi olla oman egon nostatusta, jos tekee hyvän työn jollekin toiselle siten, ettei kukaan siitä tiedä. Ja julkisista teoista tietää vain tekijä itse, mikä on lopullinen motiivi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ketjun aloittajalle.💖

Samoin kiitoksia! Kuten huomataan, iso osa vinkeistä melkein tai täysin ilmaisia. Tavallaan pieniäkin, mutta saajalle iloisia ja isoja.

Oven avaaminen on yksi mukavammista, mitä itse teen usein: vaunut, rollaattorit, kävelykepit monesti hankalia esim.kaksoisovissa.

Olen myös saatellut vanhusta kotiin (ulko-ovelle), oli kovin väsynyt ja vailla juttukaveria.

Olen kysynyt vanhahkolta rouvalta onko ok, kun istui rollaattorissa keskellä jalkakäytävää. Ilahtui todella, vaikka vain väsynyt, eikä hätää ollut.

Yksi päivä sattui 3 tajutonta tielleni. Yksi makasi tiellä, soitin ambulanssin. Yksi makasi puistonpenkillä. Putosi siitä ja jäi maahan. Kyselin onko ok. Ei vastausta. Soitin poliisit. Kotiin mennessäni ulkorapulla makasi mies. Kysyin onko ok-ei vastausta. Varovasti menin lähemmäs, reaktio: mitä v, önks mää täs saa mata... tms humalaista mongerrusta. Jätin siihen, hetken päästä oli häipynyt.

Et silleen.

Vierailija
144/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo hylätyn näköisten hautojen siistiminen on turhaa työtä, koska hyvin suurella todennäköisyydellä siellä ei käy kukaan, joten kukaan ei ilahdu.

Vierailija
145/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Yks juttu vielä: "tuttu" pummi, ujo, arka, keräili natsoja ym pyysi rahaa makkaraan kaupan ulkopuolella. Sanoin, etten viitsi tupakkaan antaa rahaa, mutta voin tuoda sulle makkaraa, millaista haluaisit?

Odotti mua, sai makkaran ja minä kiitoksen...

Ups eihän tää ollutkaan ketjun "salainen apu"

Vierailija
146/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyt kahvilassa, maksa seuraavan kahvi ja pulla 🙂

Vierailija
147/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä ketjusta mieleen että ois kiva ilahduttaa ja auttaa mutta kohdentaminen on vaikeaa. Esim jos jätän "ota tästä"-lootaan kirpparille hyvää tavaraa, en tahdo että ne ottaa hyvätuloinen kirppishaukka joka myy edelleen. Tai joku ehdotti siteiden jättämistä vessaan narkkareita ja asunnottomia varten. Kiva idea, mutta seuraava tulija voi olla keskituloinen mamma joka nakkaa Tampaxit kassiin tai ärsyyntyy ja nakkaa roskiin.

Olen "kuplassa" jossa en tunnista yhtään vähävaraista. Olen yksinhuoltaja, mutta sellaisessa asemassa että voin auttaa rahallisesti myös muita. Mutta ketä ?? Järjestöt toki, mutta mieluummin kohdentaisin ihan henkilölle suoraan ilman välikäsiä. Vähän huonoja kokemuksia esim Hope Ry:sta vaikka toki arvokasta työtä tekevätkin.

Kiva ketju ja kivoja ideoita täällä, kiitos

Tututu Pienperheyhdistykseen, toimivat erityisesti pääkaupunkiseudulla ja tekevät paljon konkreettista työtä yh-perheiden hyväksi. Heidän kauttaan saattaisit saada täsmälahjoitettua tavaraa, rahaa, apua ja osaamista. Ensi- ja turvakotien liitolla on yksinhuoltajien opintorahasto ja sinnekin voinee suunnata lahjoitusta hyvään tarkoitukseen.

Vierailija
148/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaverin kenkien kiillottaminen. Siis jos työpaikalla on naulakko, jonne laitetaan päällystakit ja ulkokengät, niin toisten kenkiä voi huoltaa salaa. Tein itse kerran niin, kun omia kenkiä rasvatessa huomasin jonkun likaiset nahkakengät. Mahtoi ihmetellä kun veti jalkaansa.

Apua! Kaunis ajatus, mutta minä saisin hepulin. Huollan vain tietyillä, kalliimman puoleisilla värittömillä rasvoilla yksiä omia nahkakenkiäni, joiden on tarkoitus näyttää huolitellun epätasaisilta. Sain tarkat ohjeet suutarilta. Olisi kamalaa, jos joku vetäisi jollain ruskealla rasvalla kauniit kenkäni salaa pilalle :D

En minäkään haluaisi että kukaan koskisi mun kenkiin . Vähän järkeä nyt näihin.

Vierailija
149/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä ketjusta mieleen että ois kiva ilahduttaa ja auttaa mutta kohdentaminen on vaikeaa. Esim jos jätän "ota tästä"-lootaan kirpparille hyvää tavaraa, en tahdo että ne ottaa hyvätuloinen kirppishaukka joka myy edelleen. Tai joku ehdotti siteiden jättämistä vessaan narkkareita ja asunnottomia varten. Kiva idea, mutta seuraava tulija voi olla keskituloinen mamma joka nakkaa Tampaxit kassiin tai ärsyyntyy ja nakkaa roskiin.

Olen "kuplassa" jossa en tunnista yhtään vähävaraista. Olen yksinhuoltaja, mutta sellaisessa asemassa että voin auttaa rahallisesti myös muita. Mutta ketä ?? Järjestöt toki, mutta mieluummin kohdentaisin ihan henkilölle suoraan ilman välikäsiä. Vähän huonoja kokemuksia esim Hope Ry:sta vaikka toki arvokasta työtä tekevätkin.

Oot oikeassa, jos vain jättää jotain jonnekin niin sitä ei tiedä mitä tapahtuu. Itse jätin meidän pesulaan pöydälle (itselle tarpeettomia, hyväkuntoisia) dvd-leffoja, kirjoja ja CD-levyjä jos joku ne haluaisi, seuraavana päivänä ne oli siellä pesulan roskiksessa 🙄 kaivoin ne sieltä ja vein lahjoituskirpparille.

Tuo on tietysti hankalaa jos et tiedä ketään vähävaraista, itse silloin ennenkuin olin näin köyhä kuin nyt, lahjoitin rescue koira- ja kissayhdistyksille. Niihin luotan että apu menee perille, toisin kuin nää tietyt, lehteenkin nousseet, isot yhdistykset.

Ja sen verran vielä että vaikka itse oon köyhä ja keräilen tölkkejä (ja muutakin jos löytyy 😄 esim aurinkolasit ja aivan ihanan leopardipompulan löysin tölkkienkeräysreissulla) en vain uskaltaisi ottaa esimerkiksi tamppooneja julkisesta vessasta tai syödä suklaalevyä jonka joku on tiputtanut postiluukusta. Nykyään on kaikkia sekopäitä jotka laittaa sekaan jotain.

Vierailija
150/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ovien avaaminen huonosti liikkuvalle on kyllä ihan normaalia toimintaa kaikille, tai ainakin pitäisi olla?

Suunnilleen joka kauppareissulla pidän ovea auki vanhukselle, pyörätuolilla liikkuvalle, vaunuja työntävälle jne.

En koe olevani mikään suuri hyväntekijä tässä, mulla on vaan normaalit käytöstavat.

Vierailija
151/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi se on hyvän tekemistä kun ei varasta kenenkään omaisuutta ja se kun palauttaa mitä on varastanut.

Vierailija
152/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuki nainen yhdis tykselle voi antaa rahaa sillä tukee raiskattuja tyttöjä ja miesten kuuluu maksaa elatusmaksut mitä määrätty kun kerran nai ilman ehkäisyä . Voisivat käyttää sterilointia kondomeja.

Vierailija
153/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi soittaa vaikka läheiseen naisten ja lasten turvakotiin ja ehdottaa että tarjoasi kampaamolahjakortin tai hierontakäynnin tai muuta piristävää henkilökunnan valitsemalle asiakkaalle (joka siis kaipaisi sitä eniten.)  Näin raha sitten kiertäisi vielä yrittäjälle ja palveluihin. 

Vierailija
154/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita rahaa tai eläintentarvikkeita eläisuojeluyhdistykselle

Vierailija
155/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D

Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔

Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.

Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?

Tässä on vain se ongelma, että itse en söisi tai joisi mitään, minkä joku tuntematon minulle jättäisi. Tai edes kasvotusyen tarjoaisi. Vaikka olisi suklaalevyssä tms. alkuperäiset kuoret, en siltikään, roskiin menisi. Riski on pieni, mutta ei sitä silti kannata ottaa.

Tämä! Kuka hullu muka söisi? Paitsi koira voisi syödä sen suklaalevyn ja kuolisi sitten siihen. Ei herranjumala mikä älynväläys...

No minä tohtisin kyllä avaamattoman syödä, tekeekö se sitten minusta tyhmän jaa-a. Vaikea nähdä mikä voisi olla motiivina tuollaisessa tilanteessa, että siinä jotain outoa olisi.

Vierailija
156/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui kerran kaupan kassajonossa, edelläoleva oli joku lapsi jolta puuttui joku 50snt tms. pikkusumma ostoksista, niin annoin sille sen puuttuvan kolikon. Sekin puolsi tätä toimenpidettä, että näin ehkä pääsi nopeammin pois kassajonosta...

Vierailija
157/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä kortti.

Vierailija
158/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että tuollainen ajatuksena ärsyttää mutta minusta silti jollakin tavalla vähän "itsekästä" auttamishalua. Sanoin noin, koska en keksi oikein parempaa sanaa tähän kuvaamaan. Mielestäni, jos haluat sen tamponipaketin verran tehdä seuraavalle hyvää, on sekin hyvän eteen päin laittamista vaikka joku ottaisikin koko paketin mukaansa, käyttöönhän ne kuitenkin oli alunperinkin tarkoitettu. Se on kuitenkin vain se paketillinen. Aina voi valita suoraan kohteen, jos pitää erittäin tärkeänä, että juuri oikea henkilö päätyy sen tarkoitetun hyvän kohteeksi. Itse olen esim. ottanut lähtökohdaksi sen, että jos haluan antaa rahaa jollekin kadun tallaajalle, kerjäläiselle, kodittomalle tms. minua ei sen rahan antamisen jälkeen kiinnosta, vaikka hän käyttäisi sen johonkin "paheelliseen" kohteeseen. Päätin luopua itse siitä rahasta ja antaa sen eteen päin ja siitä lähtien se on hänen asiansa mihin sen käyttää, oli se sitten mitä tahansa. 

Vierailija
159/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D

Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔

Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.

Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?

Tässä on vain se ongelma, että itse en söisi tai joisi mitään, minkä joku tuntematon minulle jättäisi. Tai edes kasvotusyen tarjoaisi. Vaikka olisi suklaalevyssä tms. alkuperäiset kuoret, en siltikään, roskiin menisi. Riski on pieni, mutta ei sitä silti kannata ottaa.

Tämä! Kuka hullu muka söisi? Paitsi koira voisi syödä sen suklaalevyn ja kuolisi sitten siihen. Ei herranjumala mikä älynväläys...

No minä tohtisin kyllä avaamattoman syödä, tekeekö se sitten minusta tyhmän jaa-a. Vaikea nähdä mikä voisi olla motiivina tuollaisessa tilanteessa, että siinä jotain outoa olisi.

Et ole tyhmä, itse en vain uskaltaisi. Nykyään on kaikkia hulluja, monesti saa lukea niistäkin jotka laittaa myrkkyä/ nuppineuloja lihapulliin, tms ja heittelee niitä ulos.

Vierailija
160/404 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin NIIN vauvapalstamaista, että hyvän mielen auttamisideoista joku vetää herneen nenään :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän