Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita salaisen hyvän tekemiseen

Vierailija
14.05.2021 |

Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?

Kommentit (404)

Vierailija
21/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaisia ja ei niin salaisia ideoita muutama:

- roskien poimiminen

- jos haet kahvia, osta esim. keskikokoinen kahvi "seuraavalle", eli kuittaa toisen maksu.

- osta kesäpokkari ja jätä se jonnekin suojaisaan seuraavalle luettavaksi ja pyydä jatkamaan: https://www.bookcrossing.com/

- kirjoita mukavia viestejä ja jätä niitä esim. bussiin, kahvilaan.. jonkun löydettäväksi

- osta lahjakortti pienellä summalla ja anna se jollekulle vastaantulijalle

- mikäli olet tehnyt konmaritusta ja asut kerrostalossa, jätä laatikossa niitä otettavaksi rappusten viereen turvalliselle kohtaa lapulla: "Saa ottaa! Poistetaan (päivämäärä)" ja vie kierrätyskeskukseen.

- vie naapurin/ystävän/läheisen koira ulos pitkälle lenkille.

- etsi alueesi kodittomien ja pientuloisten apuryhmä ja anna apua sitä kautta

- katso, mitä tarvikeapua paikallinen eläinsuojeluyhdistys tarvitsee ja vie muutamia

- anna pieni rahalahjoitus työkoirille (opaskoirat, avustajakoirat, kuulokoirat, hypokoirat..)

- kuuntele lähipiirissässi, mitä joku harmittelee ja oikein kaipaisi ja toteuta toive!

- jos sinulla on sinulle vanhentunutta, toimivaa yleishyödyllistä elektroniikkaa, soita esim. paikallisiin esim. psykiatrian vuodeosastoille, onko heillä tarvetta. Pidempi äkillinen hoitojakso voi olla hyvin puuduttava, osastoilla huonosti virikettä ja kaikilla ei läheisiä, jotka voivat tuoda tai ei lupaa/mahdollisuutta poistua osastolta käymään kotona.

- jos koronan tilanne on helppo alueellasi, kutsu ystävä valmiiseen pöytään ja illanviettoon

- spr:n ystävätoiminta

Vierailija
22/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS:n äänestäminen - mutta salaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikaan tällainen ei tietystikään onnistu, mutta joku ystävällinen sielu oli joskus puhdistanut meidän auton lumesta tuossa taloyhtiön parkkipaikalla. Oli mukava lähteä aamulla liikkeelle. Jäi siis mysteeriksi, kuka oli tämän takana.

Vierailija
24/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ideoita, joiista saa takuulla hyvän mielen. 😊

Vierailija
25/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vein keväällä ylimääräisiä tomaatin ja chilin taimia laatikossa kerrostaloni alaovelle ja kirjoitin lapun "ota, ole hyvä ja pidä huolta".

Illalla oli monta iloista kiitos-lappua :)

Vierailija
26/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-roskien kerääminen luonnosta

-oikeasti hyvän ja mielenkiintoisen kirjan laittaminen kiertoon

-käsityöt vanhusten/lasten hyväksi (keräyksiä on vaikka mitä)

-tampoonipakkauksen jättäminen julkiseen vessaan missä käy paljon narkomaaneja/kodittomia

-syöttää valmiiksi kolikoita välipala-automaattiin tms.

-taloyhtiön/yhteisen pihan hoitaminen

-kukkakimpun kerääminen naapurin mummolle

-virkattu katutaide

-kirja/leffasuositusten kysyminen ihmisiltä (moni kertoo mielellään ja tulee hyvälle mielelle eteenkin jos joku oikeasti lukee/katsoo ko. jutun - eikä tämä vaikuta "auttamiselta")

-vieraille vanhuksille hymyily ja tervehtiminen

-"saa ottaa"-kori pesutuvan kuivaushuoneessa jossa on puhtaita pyyhkeitä/lakanoita joista on valmis luopumaan. (pyykinpesu voi olla monelle raskasta henkisistä/taloudellusista syistä eteenkin korona-aikaan)

-pyydä saada silittää isoa "pelottavan näköistä" koiraa ja kehu sitä - omistaja ilahtuu varmasti!

Vierailija
27/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella voi harjata naapurien postilaatikon kansista lumet.

Sytyttää uudelleen sammuneet kynttilät esim. hautausmaalla.

Vierailija
28/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjun aloittajalle.💖

Vierailija
29/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pullonpalautusautomaatin kuitti kassajonossa takanasi seisovalle. Näin olen itse tehnyt useamman kerran. Joskus kun löydän kaupan edestä tölkin, palautan sen, enkä mene edes kauppaan ostoksille vaan ainoastaan kassojen luo antamaan kuitin jollekin. 

Vierailija
30/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-

Miten kukaan tietää ennakkoon, että siellä on jo rahaa?

Vierailija
31/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole salainen, mutta joskus olen antanut jonotusnumeroni jollekin myöhemmin tulleelle vanhukselle ja ottanut itse uuden.

Vierailija
32/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna pullonpalautusautomaatin kuitti kassajonossa takanasi seisovalle. Näin olen itse tehnyt useamman kerran. Joskus kun löydän kaupan edestä tölkin, palautan sen, enkä mene edes kauppaan ostoksille vaan ainoastaan kassojen luo antamaan kuitin jollekin. 

Jep. Omat kierrätyspullot voi myös jättää näkyvälle paikalle vaikka taloyhtiön roskisten luo, joku tarvitseva aivan varmasti tarttuu tilaisuuteen.

Vierailija
33/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistu jonkun muun nimellä arvontaan tai anna arpavoittosi jollekkin sitä tarvitsevalle.

Vierailija
34/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Miten kukaan tietää ennakkoon, että siellä on jo rahaa?

Digitaalinäytöllä ainakin näkyy "saldo" koneissa mitä olen itse käyttänyt. Ja eikös vaihtorahat aina palaudu nappia painamalla kuitenkin.

Vierailija
35/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita kuulemaasi juorua kiertoon.

Vierailija
36/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on pullollaan ihmisten sieluntuotoksia, joita ketään ei katso tai ainakaan kommentoi. Tutustu huolella jonkun ihmisen lauluun/novelliin/runoon/taideteokseen ja anna kannustavaa palautetta. Aivan varmasti teet jonkun jossain iloiseksi!

Vierailija
37/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda sopivassa tilanteessa pari ystävällistä sanaa selvästi m-muuttajataustaisen henkilön kanssa, vaikka välissä olisi kielimuuri. He arvostavat tätä.

(Toivottavasti tätä viestiä ei nyt sensuroida, voi luoja sentään).

Vierailija
38/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D

Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔

Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.

Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?

Tässä on vain se ongelma, että itse en söisi tai joisi mitään, minkä joku tuntematon minulle jättäisi. Tai edes kasvotusyen tarjoaisi. Vaikka olisi suklaalevyssä tms. alkuperäiset kuoret, en siltikään, roskiin menisi. Riski on pieni, mutta ei sitä silti kannata ottaa.

Vierailija
39/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D

Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔

Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.

Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?

Tässä on vain se ongelma, että itse en söisi tai joisi mitään, minkä joku tuntematon minulle jättäisi. Tai edes kasvotusyen tarjoaisi. Vaikka olisi suklaalevyssä tms. alkuperäiset kuoret, en siltikään, roskiin menisi. Riski on pieni, mutta ei sitä silti kannata ottaa.

Tämä! Kuka hullu muka söisi? Paitsi koira voisi syödä sen suklaalevyn ja kuolisi sitten siihen. Ei herranjumala mikä älynväläys...

Vierailija
40/404 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama, joita olen tehnyt, ei kyllä niin salaisia aina:

maksoin kassalla erään ikääntyneen pienet ostokset

Olin vierellä ja

tilasin ambulanssin puistossa kaatuneelle alkoholistille, kun kaikki muut meni ohi

Pyyhin aina yleisessä wc:ssä märän käsienpesualtaan ja laitan roskat roskiin

Autan lintuja, siilejä ym. jos ovat jääneet esim. kiinni johonkin

Juttelen ikäihmisille kaupassa, voin olla ainoa juttukaveri pitkään aikaan

Autoin pyörätuolissa istuvaa naista vaatekaupassa etsimään sopivaa mekkoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän