Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Esim roskien kerääminen kadulta tai metsästä.
Salilla muiden lojumaan jättäminen painojen kerääminen paikoilleen.
Mun kummit, nyt edesmenneet, asuivat maalla. Talo myytiin ja heillä oli tosi hyvä ulkoroskia varten harja ja roskia varten sellainen klippuluukku.
Pyysin sen ja käyn usein la ja su aamuisin putsaamassa läheisen kävelykadun. Lähes joka kerta on lasinsiruja jne. On ehkä n 15 m leveä ja n 500 m pitkä. Siinä menee nax tunti.
Viime jouluna eräs ravintolan työntekijä odotti selkeesti mua ja antoi lahjakortin heille syömään.
Joka kerta tulee roskia muovikassillinen. Sitten lopetan
Vanha keskustelu ja veikkaan että ap ei ikinä keksinyt mitään. Kysymys oli liian vaikea hänelle ja vauva alusta liian tyhmä vastaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaan kaupungilla puutteellisen niin tipautan eteensä rahaa ihan niin ettei näe mistä se putkahti. :D Tulee kivoja reaktioita. Hirveän rehellisiä ovat ihmiset ja kyselevät kenen raha, myös, hyvin harva vaan livauttaa taskuunsa. Mutta minä olen jo kaukana nurkan takana.
Joskus näkee leveän hymyn nuoren naamalla ja tosi moni vilkaisee taivasta ainakin vanhemmista ihmisistä, kiittää Jumalaa.
Miten näet tuon kaiken, sinähän olet siellä nurkan takana?
Rahan tiputtelu jollekin tuntemattomalle on mielestäni nöyryyttävää ja vastenmielistä.Löytöraha viedään poliisiasemalle, ei sitä pidetä itse.
Löysin kadulta viisisenttisen. Kukahan omistaa?
Laki:
Vähäarvoiseksi löytötavaraksi katsotaan löytötavara, jonka raha-arvo on enintään 20 euroa ja jolla ei ilmeisesti ole omistajalle erityistä käyttö-, tunne- tai muuta henkilökohtaista arvoa. Löytäjä saa pitää vähäarvoisen löytötavaran, mikäli tavaran omistaja ei ole tiedossa eikä omistaja ole vaikeudetta selvitettävissä. Siis korkeintaan 20 euroa rahaa saa myös laittaa löydettäessä taskuunsa.
Keskity siihen missä olet hyvä ja jaa sitä osaamista ihmisille siinä määrin kuin se itsestä tuntuu hyvältä.
Jos olet taitava nikkaroija niin korjaa vaikka nitkuvat puistonpenkit lähipuistosta.
Jos tykkäät siivoamisesta niin kerää roskia, siivoa yleisiä vessoja, pese linnunkakasta bussipysäkin penkki.
Lapioi talvella yhteisiä polkuja auki, tai vaikka portaita jostain missä kuljetaan mutta ei ole talvikunnossapitoa. Hiekoita liukkaita kohtia.
Tee pikkupussukoita juhlapyhien aikaan joihin laitat kaupasta ostettuja, paketissaan olevia herkkuja ja tervehdyskortin ja jätä niitä ympäriinsä "Löytäjä saa pitää"-viestin kera.
Myös tarkkailemalla ympäristöään ja ennakoimalla tilanteita voi tehdä sellaisia ennaltaehkäiseviä asioita joita kukaan ei tule koskaan tietämään. Lämmittääkö se sitten kenenkään mieltä se on eri asia. Jos esimerkiksi huomaa että joku meinaa nojautua tuoliin joka ei olekaan siinä kohdalla voi siirtää sen tuolin eleettömästi sen ihmisen käden alle ilman että hän tulee koskaan tietämään että meinasi horjahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskity siihen missä olet hyvä ja jaa sitä osaamista ihmisille siinä määrin kuin se itsestä tuntuu hyvältä.
Jos olet taitava nikkaroija niin korjaa vaikka nitkuvat puistonpenkit lähipuistosta.
Jos tykkäät siivoamisesta niin kerää roskia, siivoa yleisiä vessoja, pese linnunkakasta bussipysäkin penkki.
Lapioi talvella yhteisiä polkuja auki, tai vaikka portaita jostain missä kuljetaan mutta ei ole talvikunnossapitoa. Hiekoita liukkaita kohtia.
Tee pikkupussukoita juhlapyhien aikaan joihin laitat kaupasta ostettuja, paketissaan olevia herkkuja ja tervehdyskortin ja jätä niitä ympäriinsä "Löytäjä saa pitää"-viestin kera.
Myös tarkkailemalla ympäristöään ja ennakoimalla tilanteita voi tehdä sellaisia ennaltaehkäiseviä asioita joita kukaan ei tule koskaan tietämään. Lämmittääkö se sitten kenenkään mieltä se on eri asia. Jos esimerkiksi huomaa että joku meinaa nojautua tuoliin joka ei olekaan siinä kohdalla voi siirtää sen tuolin eleettömästi sen ihmisen käden alle ilman että hän tulee koskaan tietämään että meinasi horjahtaa.
Tarvitaan tosiaan vahvaa karmauskoa jotta tuollaisia viimisenlaisia tekoja kenenkään kannattaa alkaa tekemään. Ei se horjahtaja sitä koskaan tule arvostamaan eikä sen päivä siitä piristy. Pienet hyvät teot lienee juuri niitä joista vastaanottaja voi ilahtua, eli pitää tietää että jokin teko on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaan kaupungilla puutteellisen niin tipautan eteensä rahaa ihan niin ettei näe mistä se putkahti. :D Tulee kivoja reaktioita. Hirveän rehellisiä ovat ihmiset ja kyselevät kenen raha, myös, hyvin harva vaan livauttaa taskuunsa. Mutta minä olen jo kaukana nurkan takana.
Joskus näkee leveän hymyn nuoren naamalla ja tosi moni vilkaisee taivasta ainakin vanhemmista ihmisistä, kiittää Jumalaa.
Miten näet tuon kaiken, sinähän olet siellä nurkan takana?
Rahan tiputtelu jollekin tuntemattomalle on mielestäni nöyryyttävää ja vastenmielistä.Löytöraha viedään poliisiasemalle, ei sitä pidetä itse.
Löysin kadulta viisisenttisen. Kukahan omistaa?
Laki:
Vähäarvoiseksi löytötavaraksi katsotaan löytötavara, jonka raha-arvo on enintään 20 euroa ja jolla ei ilmeisesti ole omistajalle erityistä käyttö-, tunne- tai muuta henkilökohtaista arvoa. Löytäjä saa pitää vähäarvoisen löytötavaran, mikäli tavaran omistaja ei ole tiedossa eikä omistaja ole vaikeudetta selvitettävissä. Siis korkeintaan 20 euroa rahaa saa myös laittaa löydettäessä taskuunsa.
Ennen se oli 5 €. Typerää että on nostettu 20:een.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan tosiaan vahvaa karmauskoa jotta tuollaisia viimisenlaisia tekoja kenenkään kannattaa alkaa tekemään. Ei se horjahtaja sitä koskaan tule arvostamaan eikä sen päivä siitä piristy. Pienet hyvät teot lienee juuri niitä joista vastaanottaja voi ilahtua, eli pitää tietää että jokin teko on tehty.
Aloitus koski salaisia tekoja.
Se, joka odottaa jotain positiivista palautetta saavansa hyvän tekonsa takia siltä tekonsa kohteelta, on oikeasti vain oman kunnian tavoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Nuo pikkupussukat on vähän kyseenalaisia. Monella on allergioita ym. Erityisesti jos tietämätön lapsi saa käsiinsä semmoisen. Tai lemmikki.
Osta lehti a-lehtien puhelinmyyjältä. Mieti miten kamalaa on olla maailman aliarvostetuimmassa työssä paskapalkalla.
Maailman kaikkein viimeisin työ, kun mitään muuta ei ole enää tarjolla.
Pelastakaa lehtien puhelinmyyjät!
Suomalaista työtä, todella raskasta! Vaatii sisua
Laita vaimon pikkuhousuihin kauko-ohjattava vibraattori. Kun ne pikkarit on vaimon yllä.
Vierailija kirjoitti:
Laita vaimon pikkuhousuihin kauko-ohjattava vibraattori. Kun ne pikkarit on vaimon yllä.
No on se muille salainen ainakin periaatteessa, kun menette julkiselle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin kenkien kiillottaminen. Siis jos työpaikalla on naulakko, jonne laitetaan päällystakit ja ulkokengät, niin toisten kenkiä voi huoltaa salaa. Tein itse kerran niin, kun omia kenkiä rasvatessa huomasin jonkun likaiset nahkakengät. Mahtoi ihmetellä kun veti jalkaansa.
Apua! Kaunis ajatus, mutta minä saisin hepulin. Huollan vain tietyillä, kalliimman puoleisilla värittömillä rasvoilla yksiä omia nahkakenkiäni, joiden on tarkoitus näyttää huolitellun epätasaisilta. Sain tarkat ohjeet suutarilta. Olisi kamalaa, jos joku vetäisi jollain ruskealla rasvalla kauniit kenkäni salaa pilalle :D
En minäkään haluaisi että kukaan koskisi mun kenkiin . Vähän järkeä nyt näihin.
Aika harvalla työpaikalla on myöskään aikaa istua työajalla naulakon alla kenkiä huoltamassa. Edes omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä ketjusta mieleen että ois kiva ilahduttaa ja auttaa mutta kohdentaminen on vaikeaa. Esim jos jätän "ota tästä"-lootaan kirpparille hyvää tavaraa, en tahdo että ne ottaa hyvätuloinen kirppishaukka joka myy edelleen. Tai joku ehdotti siteiden jättämistä vessaan narkkareita ja asunnottomia varten. Kiva idea, mutta seuraava tulija voi olla keskituloinen mamma joka nakkaa Tampaxit kassiin tai ärsyyntyy ja nakkaa roskiin.
Olen "kuplassa" jossa en tunnista yhtään vähävaraista. Olen yksinhuoltaja, mutta sellaisessa asemassa että voin auttaa rahallisesti myös muita. Mutta ketä ?? Järjestöt toki, mutta mieluummin kohdentaisin ihan henkilölle suoraan ilman välikäsiä. Vähän huonoja kokemuksia esim Hope Ry:sta vaikka toki arvokasta työtä tekevätkin.
Kiva ketju ja kivoja ideoita täällä, kiitosYmmärrän, että tuollainen ajatuksena ärsyttää mutta minusta silti jollakin tavalla vähän "itsekästä" auttamishalua. Sanoin noin, koska en keksi oikein parempaa sanaa tähän kuvaamaan. Mielestäni, jos haluat sen tamponipaketin verran tehdä seuraavalle hyvää, on sekin hyvän eteen päin laittamista vaikka joku ottaisikin koko paketin mukaansa, käyttöönhän ne kuitenkin oli alunperinkin tarkoitettu. Se on kuitenkin vain se paketillinen. Aina voi valita suoraan kohteen, jos pitää erittäin tärkeänä, että juuri oikea henkilö päätyy sen tarkoitetun hyvän kohteeksi. Itse olen esim. ottanut lähtökohdaksi sen, että jos haluan antaa rahaa jollekin kadun tallaajalle, kerjäläiselle, kodittomalle tms. minua ei sen rahan antamisen jälkeen kiinnosta, vaikka hän käyttäisi sen johonkin "paheelliseen" kohteeseen. Päätin luopua itse siitä rahasta ja antaa sen eteen päin ja siitä lähtien se on hänen asiansa mihin sen käyttää, oli se sitten mitä tahansa.
Ymmärsin, että ajatuksena oli että apu menee sitten sellaiselle, joka ei sitä ollenkaan tarvitsisi.
Itse ymmärsin kyllä pointin ja olen samaa pohtinut.
Myös noissa, että kahvilassa ja pikaruokapaikoissa maksaa valmiiksi jotakin seuraavalle asiakkaalle. Se seuraava voi suurella todennäköisyydellä olla varakkaampi kuin minä itse.
Aikakin jokin aika sitten Hgin Vaasankadun pikaruokapaikassa, olikohan King Kebab tms. sai jättää kassalla olevaan lippaaseen rahaa, jolla sitten tarjosivat ruoka-annoksia asunnottomille.
Siihen vein ohikulkiessa rahaa, kun siellä päin pyörin ennen korona-aikaa.
Kirjoita joka päivä asiallinen ja ystävällinen vastaus johonkin vauva.fi palstan aloitukseen. Se yllättää monet positiivisesti koska nämä ketjut ovat usein. No, aika karseaa luottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita joka päivä asiallinen ja ystävällinen vastaus johonkin vauva.fi palstan aloitukseen. Se yllättää monet positiivisesti koska nämä ketjut ovat usein. No, aika karseaa luottavaa.
Kyllä. Itse lähetän tarkoituksella joskus maakuntalehden tekstaripalstalle jonkun myönteisen/kannustavan kommentin, koska mielestäni kommentit ovat enimmäkseen negatiivisia.
Minä pudotan rahaa tarvitsevan eteen salaa. kivoja ilmeitä ollut, eräät katsovat taivaalle ja kiittävät Jumalaa, jopa. Jos joku tulee kysymään rehdisti onko raha sinun sanon että se on varmaan sinun :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pikkupussukat on vähän kyseenalaisia. Monella on allergioita ym. Erityisesti jos tietämätön lapsi saa käsiinsä semmoisen. Tai lemmikki.
Henk.koht. en söisi mitää kaupungilta löydettyä ja kiellän lapsiakin. Niissä voi olla mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä pudotan rahaa tarvitsevan eteen salaa. kivoja ilmeitä ollut, eräät katsovat taivaalle ja kiittävät Jumalaa, jopa. Jos joku tulee kysymään rehdisti onko raha sinun sanon että se on varmaan sinun :)
Minä kun kaupungilla kuljen niin tiputtelen köyhille timantteja ja satasia käsilaukustani.
Voi että ne on kiitollisia ja onnellisia.
Ehkä tuo salaa auttaminen olisikin hyvä idea. Lakaisin kerran viikonloppuna rankan lumisateen jälkeen kerrostalorappumme edestä lumia, niin että ovi pääsisi aukeamaan, tuli viereisestä rapusta asukas uhmakkaasti vaatimaan, että heidän rapun edestä ei ole lakaistu ja vaati, että sinne sitten seuraavaksi. Jos olisi tullut juttelemaan ystävällisesti, olisin voinut mennäkin, mutta sanoin vain, että en ole mikään huoltofirman edustaja, vaan ihan asukas vaan, lakaisen vain oman rapun edestä.
Vaikka en asioita kiitoksen toivossa teekään, on sekin tylsää, kun jäät avaamaan ovea lastenvaunujen kanssa kulkevalle, eikä pienintäkään kiitosta näiltä äitikuningattarilta heltiä.
Poikkesin paikkakunnan kaljakapakassa kysymässä, jossa istui aina syrjäytynyttä porukkaa aamusta iltaan, saanko jättää sinne hengellistä luettavaa. Tarjous otettiin ilolla vastaan. Nykyään kapakka on laittanut ovensa kiinni. Jatkajasta ei ole tietoa.
Kerran vein hengellistä materiaalia erään talon ulkoportaille. Talon maine oli tosi pelottava siellä majailevien ihmisten takia, joten laitoin vauhtia kinttuihin, koska pelkäsin jonkun heistä tulevan ulos ja yllättävän minut. Myöhemmin tätä väkeä alkoi näkyä seurakunnissa. Ja talokin remontoitiin edustavaksi.
Kiitos Herralle!