Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Köyhän luukusta ruskee kirjekuori.
😁
Ehkä vielä vähemmän dramaattista: ruskea kirjekuori jollekin asialliselle hyvöntekevöisyysjärjestölle. Se hukkuu isompaan rahavirtaa eikä kukaan kiitä - se on aidosti altruistinen tapa auttaa kun mitään kiitosta ei tule. Jos sitä haluat. Jos haluat itse leikkiä Jumalaa ja päättää avun saajan ja paistatella kiitollisuudessa niin sitten valitset itse ja lähdet tähän kirjekuorileikkiin.
Voit myös luovuttaa verta tai tehdä elinsiirtotestamentin. Ne on hyvin, hyvin konkreettisia asioita toisen hyväksi. En tässä ole aivan puolueeton koska minulle tehtiin 20v sitten elinsiirtoleikkaus ja siinä yhteydessä sain myös ämpärillisen verta. Elinsiirtotestamentti on nykyään oletus Jos ei omaiset väitä sinun kieltäneen mutta jos teet elinsiirtotestamentin niin heidän ei tarvitse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity siihen missä olet hyvä ja jaa sitä osaamista ihmisille siinä määrin kuin se itsestä tuntuu hyvältä.
Jos olet taitava nikkaroija niin korjaa vaikka nitkuvat puistonpenkit lähipuistosta.
Jos tykkäät siivoamisesta niin kerää roskia, siivoa yleisiä vessoja, pese linnunkakasta bussipysäkin penkki.
Lapioi talvella yhteisiä polkuja auki, tai vaikka portaita jostain missä kuljetaan mutta ei ole talvikunnossapitoa. Hiekoita liukkaita kohtia.
Tee pikkupussukoita juhlapyhien aikaan joihin laitat kaupasta ostettuja, paketissaan olevia herkkuja ja tervehdyskortin ja jätä niitä ympäriinsä "Löytäjä saa pitää"-viestin kera.
Myös tarkkailemalla ympäristöään ja ennakoimalla tilanteita voi tehdä sellaisia ennaltaehkäiseviä asioita joita kukaan ei tule koskaan tietämään. Lämmittääkö se sitten kenenkä
Ei niitä roskien heittämisiä ja paikan hinkkauksia muutenkaan ole laskettu mitoitukseen. Ei vaikuta kun joka paikassa on aina niin siistiä että vain minuutti menee.
Tuolla voi lahjoittaa ilmaiseksi ruokaa.
Puhu vaikka työkaverista selän takana hyvää huom aidosti
Commu sovelluksen kautta voit tehdä hyviä tekoja
Laita joulukortti+postimerkki rahasi esim. Gazan siviiliväestölle. Itse luotan Fida järjestöön. 54€ lähtee viattomille,kärsiville 🙏
Ulkoa löydetyt tölkit Lidlin pullo palautukseen, missä voit laittaa pantin menemään lahjoituksena luonnon tai mielenterveyden tulemiseen <3.
Kirjoita mukaan joku pieni lappu, että on tee hyvää kampanja. Ei tule suotta tilanteita, että saajalle jää kummittelemaan olo että kuka ja miksi nyt lahjoo :D
Mene sosiaalitoimistoon tms. paikkaan missä käy köyhiä ihmisiä. Pudota "vahingossa" lattialle rahaa köyhäin löydettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mene sosiaalitoimistoon tms. paikkaan missä käy köyhiä ihmisiä. Pudota "vahingossa" lattialle rahaa köyhäin löydettäväksi.
Sitten sen vie sosiaalijohtaja.
Minusta olisi jotenkin inhottavaa, jos joku vaikka minun taskuuni laittaisi jonkun suklaapötkön tai pudottaisi postiluukusta jotain "avustusta", tms. Tulisi tunne, että joku stalkkaa.
Pistän käden sepaluksesta sisään.
Yksi mitä tykkään tehdä, vaikkei ehkä ihan niin salaa on että kun tilaan verkon kautta ostosten keräilupalvelun, kirjoitan lisätietoihin vilpittömän kiitokseni siitä, miten paljon palvelu helpottaa arkeani. Usein viesti keräilijältä on yhtä lämminsävyinen.
Ja joulun ja muiden pyhien aikaan saatan joskus ostaa jotain herkkuja jotka pyydän laittamaan minun piikkiini ja jakamaan keräilytiimin kesken.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Pidä silmät auki, niin opit kyllä näkemään mahdollisuuksia, ne voi todella olla hyvin pieniä asioita! Jos mitään ei tule vastaan, soita illalla iäkkäälle sukulaiselle tai naapurille.Itse päätin kerran, että mulla ei koskaan ole niin kiire, että jos näen 85 v yksin asuvan naapurin pihallaan tai postilaatikollaan, ja menen ohi, en ehtisi vaihtaa muutamaa lausetta hänen kanssaan. Siis en mitään autoa pysäyttänyt.
Mulle toi kerran kummitätini kilon tuoreita itsetehtyjä lihapullia. Se oli todella lämmittävää, koska siihen aikaan olin minä se joka teki ruokaa noin 363 päivänä vuodessa :-)
Olin vaikuttunut kun oltiin tuttavien kanssa jonkun juhlien jatkoilla ravintoalssa, ja satuttiin erään aina supertyylikkään lentoemännän kanssa yhtä aikaa Kappelin vessaan. Hän pyyhkäisi käsienpesutasolla olleet paperit roskiin ja pyyhki koko suttuisen tason kertakäyttöpyyhkeillä. Viihtyisyys parani 10 s
Tuo lentoemon guerillasiivoaminen oli mahtava idea. Sitä alankin soveltaa julkisilla paikoilla.
Kannattaa muistaa myös negatiivinen hyväntekeminen, eli se, että pidättäytyy esim rutiininomaisesta valittamisesta. Omakin elämänlaatu kohenee ihmeesti, vaikka tunnustan että kun itse aloitin tämän, meillä oli vähän aikaa aika hiljaista. En ollut tajunnutkaan, miten paljon valitin, päivittelin uutisia, juoruilin ja ylipäänsä myrkytin ilmaa huonolla sanankäytöllä.
Ylipäänsä se, että on enemmän hiljaa, on yksi parhaita hyväntekeväisyyden muotoja.
Ei pidä myöskään väheksyä kaunista pukeutumista. Muita voi ilahduttaa silläkin tavoin, toki se ei ole huomaamatonta sinänsä, mutta intentiosi ilahduttaa muita voi olla ääneenlausumaton.
Itse olen huomannut että muiden on nykyään hyvä olla seurassani, kun olen tehnyt näitä muutoksia. Siitä tietysti seuraa, että minullakin on seurassa parempi olla. Sydänkoherenssi, madaltuvat stressihormonitasot jne vaikuttanee.
Summa summarum: tapasi olla olemassa voi olla suurempaa hyväntekeväisyttä kuin koko omaisuuden antaminen pois tai muu konkreettinen teko. Mieti millaista ilmapiiriä levität ympärillesi.
Vierailija kirjoitti:
Laita joulukortti+postimerkki rahasi esim. Gazan siviiliväestölle. Itse luotan Fida järjestöön. 54€ lähtee viattomille,kärsiville 🙏
Idea oli tehdä hyvää salaa, ja täällä sinä kirkastay gloriaasi vauviksella.
Vierailija kirjoitti:
Silitä kissaa.
Kissa tietää
Kehu ihmisiä vaikka anonyymisti, esim. facebookin ryhmissä.
Tilannetaju esim. kaupan kassajonossa. Edelläni oli nuori tyttö, jonka eteen änkesi täysikasvuinen lähi-itäläinen mies. Minua se harmitti niin paljon, kun näin tytön onnettoman ilmeen. Teki mieli huomauttaa sille ukolle missä jonon pää on ja ei saa etuilla. Samaan aikaan availtiin toista kassaa ja neuvoin tyttöä sinne ensimmäiseksi asiakkaaksi. Tämä sama tilanne on sattunut kaksi kertaa ensin Helsingissä ja sitten Oulussa. Vieläkin kaduttaa, kun en opastanut etuilijaa. Seuraavan kerran puutun etuiluun kassajonossa.
Jaa-a olen ollut lasteni kanssa tilanteessa vuosia. Ei mistään saanut mitään apua. Sossusta parikymppiä ja ruokajonosta Kassin. Olisin ollut iloinen jos olisi voinut viedä lapset puistotädille, mutta sekin oli liian kallista meille.