Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Laita parikymppiä jonkun postiluukusta :)
Vierailija kirjoitti:
Laita parikymppiä jonkun postiluukusta :)
Mietin samaa kun näin tän otsikon äsken.
Salaisia hyviä tekoja on monenlaisia, eikä niiden tarvitse olla suuria, vaan pienetkin vievät elämää eteenpäin.
- porraskäytävässä olevan aulan maton suoritaminen ettei kukaan kompastu
- kellarin käytävään edelliseltä kävijältä jääneen valon sammuttaminen
- tippi kahvilassa, ravintolassa jne
- talon siivoojalle tipin antaminen kiitokseksi (oli tyytyväinen työhönsä tai ei, kyse on enemmänkin pyyteettömyydestä ja toisen asemaan asettumisesta)
- sanoa kiitos, sanoa viesteissä kiitos, kiittää kun joku näkee vaivaa puolestasi, vaikka se kuuluisi hänen työhönsä
- kävellä lapsen, vanhemman ihmisen tai muun kanssa katu yhtäjalkaa yli yhdessä vaikkei olisi kysynyt tarvitaanko apau (harva Suomessa kehtaa myöntää)
Nämä ei nyt ole ihan salaiia mutta kumminkin hyvyyttä
Tippauskulttuuri ei kuulu tänne. Kiitos ei ole salainen hyvä, se on normaalia hyvää käytöstä.
En ikinä kerro näitä nimellä, mutta nimettömänä voin kertoa. Lahjoitan joka joulu joulupuukeräykseen. Mieluiten otan lahjatoiveita nuorilta, jotka ovat samanikäisiä kuin oma jälkikasvu. Ostan mielellään kallistakin. Viime jouluna en ehtinyt saada henkilökohtaista lahjatoivetta, vaan herkkukassin lapsiperheelle. Ostin lähes 100 eurolla herkkuja. Lahjoitan myös joka kuukausi rahaa suoraan Ukrainan valtion tilille.
Lukekaa nyt hyvat ihmiset mita olette kirjoittaneet!
Suomalainen jarkyttyy kohteliaisuudesta, on hammentynyt ja jaa sanattomaksi, Ei voi olla geeneissa silla asuinmaassani jutellaan kassajonossa, kehutaan hiuksia ja vaatteita eika kukaan punastu ja paheksu, minusta ihan luontevaa.
Vierailija kirjoitti:
Tippauskulttuuri ei kuulu tänne. Kiitos ei ole salainen hyvä, se on normaalia hyvää käytöstä.
Etko ilahtuisi jos joulukortin valissa olisi kuukauden palkka? Tippausta se on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Chattiin tukihenkilöksi?
Tarkoitan esim sekasin-chat, valoa-chat jne jotka on tarkoitettu auttamaan mielenterveysasioissa.
Tämä voi olla myös huono idea, jos on sellainen ihminen jonka kanssa juttelemisesta tulee vain pahempi olo.
Voit ryömiä ravintolan pöydän alle ja ottaa sieltä suihin seuraavalta asiakkaalta.
Älkää missään tapauksessa lähettäkö joulukortteja tms , joissa ei ole lähettäjän nimeä. Ne voi olla saajan elämäntilanteessa todella pelottavia ja traumatisoivia. Et voi tietää toisen hlön taakkaa.
No minä auttaisin salaa tuttuja, joista tiedän että vaikeaa ja jos itsellä ylimääräistä antaa.
Ja jos tietää että ei peliriippuvaisia tai mitään alkoholi ym ongelmaa mihin rahat menisi.
Jotkut tekevät montaa työtäkin selvitäkseen ja tämä tulee lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpaa sun rahat .T.Pitkäaikaistyötön
sulle on meidän veronmaksajien rahat kelvannut jo pitkään
Minulla on hyvä idea, mutta se on salainen.
Valokuvaa tapahtumia. Anna aikaasi yksinäisille. Luonnonperintösäätiölle voi lahjoittaa.
Ajoin polkupyörällä, kun epämääräisen sorttinen porukka puistossa huusi minua pysähtymään. Muut ajoivat naureskellen ohi heidän pyytämisestään huolimatta, joten pysähdyin, jolloin he pyysivät minua soittamaan hätäkeskukseen, koska yhdellä heistä oli joku hätä. Soitin.
Toisen kerran ventovieras mies pysäytti minut ja pyysi euroa. Kun kaivoin rahaa kukkarosta, hän näki, että minulla oli kolikoita enempikin ja hän pyysi vielä toistakin euroa, joten annoin sitten kaksi euroa.
Kerran pullonpalautuksessa oli hieman köyhän sorttinen henkilö monen pullokassin kanssa, joten päätin kysyä, huoliiko hän minunkin pullokassini. Otti oikein mielellään nekin vastaan.
Kaupassa joku mummu ei löytänyt etsimäänsä ja pyysi minua etsimään kanssaan. Haettiin sitten yhdessä hyllyistä.
Tässä jokunen esimerkki. Kyllä tilaisuuksia tulee, kun vaan haluaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit ryömiä ravintolan pöydän alle ja ottaa sieltä suihin seuraavalta asiakkaalta.
Öööö. tv. nainen
Olen maksanut muiden ihmisten laskuja, kun heillä ei ole ollut varaa.
Olen jakanut postilaatikoihin pikkupokkareita, jotka kertovat siitä, kuinka ihmiset ovat saaneet rukousvastauksia.
Tänään sujautin nimettömän postikortin erään köyhäksi tietämäni henkilön postilaatikkoon, johon kirjoitin kutsun seurakunnan ilmaislounaalle.
- jeesustelija -
Vierailija kirjoitti:
Niin, no joo. Että tämmönen sitten. Pitäähän näitä päiväunia sulloa joka paikkaan. Kai se jollekkin jonkinlaisen tyydytyksen tuo ?
Minä laitan välillä kirjaston kirjan väkisin viitosen. Etenkin lasten- ja nuortenkirjojen väliin.