Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Miksi haluatte antaa ilmaista rahaa joillekin, jotka pärjäävät yhteiskunnan tai maailman tuella paremmin, kuin te itse? Pärjäisivät muutenkin paremmin, kun ei ilmaista rahaa tuputeta. Oppisivat tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole ap:lle mutta noin yleisesti olen pohtinut paljon hyvän tekemistä. On helppoa olla hyvä hyville, se on oikeastaan oletusarvoista, sillä hyvään vastaaminen pahalla on terveen ihmisluonnon vastaista ja puhtaan itsekästä. Sen sijaan on vaikea olla hyvä pahoille tai jollekin itsekkäälle tyypille joka suhtautuu siihen asenteella ”hahaa toi ääliö oli taas yksi sinisilmäinen nuija jolta onnistuin saamaan x / y / z.
Mutta tällä teolla hyvyys lisääntyy tuplasti maailmassa, kun ei vastaakaan pahaan pahalla. En siis missään tapauksessa tarkoita kynnysmattona olemista vaan vaikka sitä, että jonotat työpaikan kahviautomaatille ja toisia hyväksikäyttävä ääliö tulee jonoon ja annatkin paikkasi hänelle. Tällainen yksittäinen pieni ele voi olla ääliölle se käänteentekevä juttu, jolla hän tajuaa oman huonommuutensa. Tiedän sen siirä, että olin itse sellainen.
Lisäksi ajattelen, että hyvyys vetää puoleensa hyvyyttä ja kun on kiva jollekin vähemmän kivalle, voi itse saada osakseen hyvyyttä jossain toisessa kohdassa jossa sitä ei ansaitsisi.
Sinulla on liian hyvä käsitys ihmisistä. Et ole pahuuteen törmännyt ilmeisestikään.
Lainaa Kiva.org kautta rahaa pienyrittäjille vaikka $25. Se on laina, ei lahjoitus eli saat ne takaisin halutessasi ja voit kierrättää samaa rahaa usealla yrittäjällä. Voit myös valita kenelle sen lainaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole ap:lle mutta noin yleisesti olen pohtinut paljon hyvän tekemistä. On helppoa olla hyvä hyville, se on oikeastaan oletusarvoista, sillä hyvään vastaaminen pahalla on terveen ihmisluonnon vastaista ja puhtaan itsekästä. Sen sijaan on vaikea olla hyvä pahoille tai jollekin itsekkäälle tyypille joka suhtautuu siihen asenteella ”hahaa toi ääliö oli taas yksi sinisilmäinen nuija jolta onnistuin saamaan x / y / z.
Mutta tällä teolla hyvyys lisääntyy tuplasti maailmassa, kun ei vastaakaan pahaan pahalla. En siis missään tapauksessa tarkoita kynnysmattona olemista vaan vaikka sitä, että jonotat työpaikan kahviautomaatille ja toisia hyväksikäyttävä ääliö tulee jonoon ja annatkin paikkasi hänelle. Tällainen yksittäinen pieni ele voi olla ääliölle se käänteentekevä juttu, jolla hän tajuaa oman huonommuutensa. Tiedän sen siirä, että olin itse sellainen.
Lisäksi ajattelen, että hyvyys vetää puoleensa hyvyyttä ja kun on kiva jollekin vähemmän kivalle, voi itse saada osakseen hyvyyttä jossain toisessa kohdassa jossa sitä ei ansaitsisi.
Sinulla on liian hyvä käsitys ihmisistä. Et ole pahuuteen törmännyt ilmeisestikään.
Tää samainen kommentoinut henkilö vastaa. Olen nähnyt aika monenlaista pahuutta. Isäni käytti minua seksuaalisesti hyväkseen, äiti tiesi asiasta mutta ei tehnyt mitään. Molemmat vanhemmat kohdistivat minuun ruumiillista ja henkistä väkivaltaa. Minua kiusattiin koko ala- ja yläaste ja osittain myös lukiossa. Vain viittä päivää aikaisemmin kun olin muuttamassa opiskelupaikkakunnalleni, isäni yritti itsemurhaa vanhassa leikkimökissäni. Myöhemmin aikuisena olen mm. tullut huumatuksi ja raiskatuksi. Vanhempani vainosivat vuosikausia minua, miestäni ja perustamaamme perhettä, koska olin katkaissut heihin kaikki välini tultuani itse äidiksi. Lopulta jouduimme hankkimaan heille lähestymiskiellon.
Vuosikymmeniä kelasin kohtaamaani pahuutta ja ihmisten julmuutta. Ympärilläni oli koko ajan uusia pahoja ihmisiä omaa perhettäni lukuunottamatta. Maailma oli paha paikka.
Kunnes sitten kaikki muuttui.
Nykyään hämmästelen joka päivä, miten hienoja ihmisiä saan kohdata. Näen hyvyyttä! Maailma onkin hyvä paikka. Enää en mieti minulle tehtyjä pahoja tekoja vaan mietin enemmänkin, mitä kaikkea pahaa olen itse tehnyt ja yritän ”tasata tilit” tekemällä hyvää. On helppo vastata hyvään hyvällä mutta oikeasti hyvä vastaa pahaankin hyvällä. Tätä kohti pyrin.
Haen kirppareilta yms. paikoista ilmaiseksi annettavaa tavaraa/vaatetta, korjailen ja kunnostan, ja vien ne sitten kierrätyskeskukseen, joka ottaa tavaraa vastaan ilmaiseksi, ja kertyneet varat menevät hyväntekeväisyyteen. Ei maksa käytännössä juuri mitään, mutta saan itselle mukavaa tekemistä, pelastan kaatopaikalle menossa olevia kamoja vielä käyttöön, ja uusi omistajakin saa vielä hyvän mielen, kun löytää hyväkuntoisen tuotteen pikkurahalla.
Jos huomaan kaupungilla puutteellisen niin tipautan eteensä rahaa ihan niin ettei näe mistä se putkahti. :D Tulee kivoja reaktioita. Hirveän rehellisiä ovat ihmiset ja kyselevät kenen raha, myös, hyvin harva vaan livauttaa taskuunsa. Mutta minä olen jo kaukana nurkan takana.
Itse olen ollut aina kova auttamaan heikompiosaisia, sen tavan opetti edesmennyt isäni minulle. Mutta takkiin on tullut tavallaan eli aivan viime vuosina on ruvennut harmittamaan. Tarkoitan sitä, että ei kai ole tarkoitus, että ystävät ruokkivat häntä joka haaskaa rahansa järjettömiin nettiostoksiin tai rakkaussuhteisiinsa. Eikä ole tarkoitus että viinaan menevää reppanaa ruokin, mikä mahdollistaa sen, että saa yhä enemmän ostettua viinaa. Peliongelmaisen pitäisi kiireesti mennä hakemaan apua itselleen. Eli: pitäisi auttaa ennen kaikkea heitä, joilla on halu muuttua, esim. päästä kuiville tai oppia järkevää taloudenhoitoa. Puolustuskyvyttömät lapset ovat hyvä auttamiskohde. Toivon vaan, että perheissä eivät lapsilisät ja muut liikenevät rahat mene huonoihin asioihin, esim. viinaan.
P.S. Neulon värikkäitä villasukkia Nalle-langasta (joka sopivan ohutta jotta tulee tyylikäs sukka). Niitä on kiva antaa ihan kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaan kaupungilla puutteellisen niin tipautan eteensä rahaa ihan niin ettei näe mistä se putkahti. :D Tulee kivoja reaktioita. Hirveän rehellisiä ovat ihmiset ja kyselevät kenen raha, myös, hyvin harva vaan livauttaa taskuunsa. Mutta minä olen jo kaukana nurkan takana.
Joskus näkee leveän hymyn nuoren naamalla ja tosi moni vilkaisee taivasta ainakin vanhemmista ihmisistä, kiittää Jumalaa.
Katkaise pahan kierre, eli älä jatka törkyjuttua eteenpäin, vaan pyri puolustamaan uhria.
Mietin vaan, että tarviiko joka päivä tehdä jotakin? Varsinkin, jos se ei tule luonnostaan, tuleeko siitä vähän niin kuin suorittamista..?
Vierailija kirjoitti:
Katkaise pahan kierre, eli älä jatka törkyjuttua eteenpäin, vaan pyri puolustamaan uhria.
Tämä on ehkä kaikkein paras neuvo tähän saakka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä kaikkein paras neuvo tähän saakka!
Mistä sinä aina sen uhrin tunnistat? Se voi tekosi mennä täysin metsään ja oikea uhri taas kerran pettyä.
Eläinten ystävänä pyrin keräämään kadulta ja luonnosta lasin sirut pois. Kassissani on lähes aina mukana vanha hedelmäpussi tms. johon sirut voi kerätä ja laittaa lähimpään roskikseen.
Pudottelen kerrostalon rappukäytävässä postiluukuista kauniita kortteja jouluna, pääsiäisenä jne. Välillä myös kivoja pikku lahjoja. Siis ihan tuntemattomille random tyypeille.
Voi olla ahdistavaa saada näinä aikoina nimettömiä kortteja postiluukusta. Se voi tuntua pelottavalta ja uhkaavalta. Älä tee niin!
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ahdistavaa saada näinä aikoina nimettömiä kortteja postiluukusta. Se voi tuntua pelottavalta ja uhkaavalta. Älä tee niin!
Iik! Kaunis kortti, jossa lukee Hyvää pääsiäistä! Apua, joku haluaa mulle pahaa!
Kirjastossa random-kirjojen väliin seteli odottamaan löytäjäänsä :-)
Mä teen usein salaa hyviä juttuja, esim tänään istutin puun, enkä kertonut siitä kaikille maailman ihmisille.