Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko miehen hoitaa vauvaa öisin ?

Vierailija
18.08.2006 |

kun hän on menossa aamulla aikaisin töihin? Meillä on ainakin aina minä ollut se joka yöllä herää lasten takia, koska kotona ollessa pystyy paremmin lepäämään.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

unettomaksi enkä pystynyt nukkumaan enää edes syöttövälejä ja sain unta ehkä max 2h/yö. Sitten huomattiin myös että vauva (melkein 6 kk) ei enää itse asiassa tarvitse yösyöttöjä (kiinteitä menee jo) ja kyse oli vain tapasyömisestä öisin. Tehtiin niin että mies piti unikoulua ja minä siirryin nukkumaan toiseen huoneeseen (jotta saisin nukuttua ja että vauva ei heräisi maidontuoksuisen äidin vuoksi). Tätä jatkettiin reilut kaksi viikkoa, mutta meillä olikin helppo tapaus: vauva tajusi kahdessa yössä että maitobaari on kiinni ja alkoi nukkumaan yön läpi. Muutenkaan ei paljon protestoinut, joten kannatti miehenkin nähdä tuo vaiva sillä nyt nukutaan kaikki taas samassa huoneessa kaikki saavat hyvät yöunet.

Vierailija
22/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se äitikin joutuu ajoissa lasten kanssa nousemaan!

Kun yöt hoidetaan vuorotellen, niin kumpikin jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki kotiäidit ole riippuvaisia miehensä tuloista. Meillä on niin päin että vaikka mies käy töissä ja minä olen kodinhoidon tuella minä maksan kaikki isommat menot ja aika paljon pienistäkin..



Ei ole kotiäiti ole yhtä kuin varaton..

Vierailija
24/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi? No, ihan sama mitä te muut olette mieltä, mutta kyllä töissä on PAKKO olla skarppina koko ajan. Tai ainakin mun miehen pitää. Ei hän voi mennä töihin silmät lerpsuen ja istua palavereissa kuorsaten välillä. Mieheni työ on vastuullista ja totta helkkarissa hänellä on oikeus nukkua arkiyöt hyvin, että jaksaa tuoda leivän kotiin.



Ja minä kotona vauvan kanssa. Mitä helkkarin väliä sillä oikeasti on, että lurpsuuko mun silmät? Ja että torkahtelenko välillä? EI MITÄÄN.



Sitä paitsi, MITEN NE TEIDÄN MIEHET IMETTÄÄ?!? Ai niin joo, ei teillä maito noussut, ei sitten niin millään.



Hitto, ei kai tämä ns. tasa-arvo tarkoita sitä, että miehen pitää työnsä ohella hoitaa kaikki kotityöt (kun eihän äiti ehdi mitään muuta kuin imetää vauvaa), ruokahuolto (olishan se kohtuutonta, jos äidin pitäisi itselleen lounasta alkaa laittaa, kyllä se pitää olla jääkaapissa valmiina), kokonaisvastuu vauvasta töitten jälkeen (että äiti pääsee harrastamaan ja hengähtämään) ja viikonloput tietysti mamman pitää saada vain levätä ja kerätä voimia ah niin rankkaa kotiviikkoa varten.



Vierailija
25/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narisevat mammat sitten vaan töihin ja mies lasten kanssa kotiin, jos on noin vaikeaa.

Tottakai töissä käyvä tarvii yöunensa. Viikonloput on eri asia.

Äidillä edes joskus voi olla mahdollisuus levätä päivisin.



t:2

Vierailija
26/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies joskus nousi työaamuina hiukan aikaisemmin, jos vauvakain heräsi ja antoi minun nukkua. Pääsääntöisesti kyllä minä hoidin, koska minä sain jäädä kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


kun hän on menossa aamulla aikaisin töihin? Meillä on ainakin aina minä ollut se joka yöllä herää lasten takia, koska kotona ollessa pystyy paremmin lepäämään.

Vapaa-ajallaan sitten kuuluu. Sitäpaitsi meillä lapset ollu puoli vuotta täysin rintaruokinnalla. Mitä sillä miehellä tekee yöllä vieressä vahtaamassa. Mies on hoitanut vauvaa päivällä, kun olen päiväunet ottanut.

Vierailija
28/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se herää, joka paremmin työnsä ja taipumuksensa huomioon ottaen jaksaa. Meillä minä heräsin tietysti silloin, kun vauva heräsi syömään. Sitten kun heräili muuten vaan, niin heräsimme vuoroöinä (mies viimeisteli opintojaan, samoin minä opiskelin). Kun mies meni töihin, lapsi jo nukkuikin yönsä läpi, mutta kyllä se mun mielestä silloin olisi mun työni ollut herätä, koska mies tarvitsi paukkuja mua enemmän töissä.



Tähänhän vaikuttaa sellaiset asiat kuin miehen työn laatu, lasten määrä, lasten ikä, äidin ja isän erilaiset unen tarpeet (monet tuntemani miehet pärjäävät viiden tunnin yöunilla mainiosti, kun taas naisilla järki heittää, jos saa nukuttua vähemmän kuin 8 h yössä :) ) ja niin edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan olettaisin miehen osallistuvan yöhoitoon jos vauva pulloruokinnalla (minkä mieskin voi hoitaa) tai lapsi sairas.

Vierailija
30/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alusta asti isä hoitaa yöheräilyt, vauva oppii nukkumaan yöt läpi todella nopeasti. Äidit hyvin usein aiheuttavat itse yörumban. Isät ovat normaalin unisia ja laiskoja yöllä eivätkä palvele turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aiheutin yörumban. Vauva olisi ollut jo valmis nukkumaan läpi yön mutta äitinä sitä havahtui pieneenkin kitinään ja heti otti vauvan viereen. Miehen kanssa vauva alkoi tosiaan nuukua läpi yön kahden yön jälkeen T. 27

Vierailija:


Jos alusta asti isä hoitaa yöheräilyt, vauva oppii nukkumaan yöt läpi todella nopeasti. Äidit hyvin usein aiheuttavat itse yörumban. Isät ovat normaalin unisia ja laiskoja yöllä eivätkä palvele turhaan.

Vierailija
32/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kotona äitiyslomalla ja hoitovapaalla, minä vastasin öistä arkisin, viikonloppuna toisen yön mies (kun imetys oli loppunut), toisen minä. Näin viikonloppuisin pääsääntöisesti molemmat saivat nukkua yhtenä yönä hyvin ja yhtenä aamuna pidempään. Nyt, kun minä olen töissä ja mies hoitovapaalla, rytmi on toisin päin. Tyttö on jo 1 v 3 kk, mutta heräilee edelleen öisin useaan kertaan, mikä on taas toinen tarina. Tosin, koska minä pystyn nukahtamaan heti kun lapsikin yöllä nukahtaa ja mies ei, hoidan tarvittaessa arkisinkin muutaman yön, jos mies on aivan poikki. Hyvin on toiminut, enkä ikinä ole ajatellut, että tämä olisi joku tasa-arvokysymys. Kyse on vain siitä, mikä on järkevää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Meillä mies usein hoiti yön ensimmäiset heräilyt, minä taas aamuyön. Molemmat saivat kohtuulliset yöunet. Tietysti minulla oli enemmän hoitovastuuta öisinkin, jo pelkästään imetyksen takia ja totta kai jos miehellä oli tärkeä palaveri tms. seuraavana päivänä, hän sai silloin nukkua koko yön. Ei meillä edes keskusteltu siitä, kenen " kuuluu" herätä, mutta meillä onkin mies osallistunut lapsen hoitoon hyvin oma-aloitteisesti ja paljon.

Vierailija
34/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee niin että mies nukkuu ja minä tyynnyttelen kerran yössä kitinän ja kerran imetän. Kitinä yltyy huudoksi jos ei mene ajoissa silittelemään. Ilman maitoa saattaisi pärjätä mutta yleensä olen siinä vaiheessa niin väsynyt että imetän nopeasti että päästään taas nukkumaan. Ihan itse olen tuon aiheuttanut, jos jaksaisin rauhoitella vauvan muuten saattaisi tuo syöttäminen jo loppua.



Pari kertaa mies on valvonut arkena vauvan kanssa kun sillä on ollut joku hälinäkausi menossa. Olen ollut aivan loppu muutaman yön pätkäunesta joten vauva on ollut isällä esim 4 ja minä olen nukkunut unilääkkeen voimin. Tuossa vaiheessa olen ollut jo aika epätoivoinen.



Tällä hetkellä voin aivan hyvin olla zombiena täällä kotona sillä mies tarvitsee enemmän aivojaan töissä. Jos kotona olisi vanhempia lapsia olisi tilanne vähän toinen sillä ei se kasvatustyökään suju tosi väsyneenä. Silloin pitää mielestäni ajatella niiden lastenkin parasta, ei väsyneen ja vihaisen äidin kanssa ole kivaa kotona :(







Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysytään kuuluuko miehen(kin) tehdä jotain, niin vastaus on yksiselitteinen: kummankin vanhemman kuuluu kantaa lapsen hoidosta vastuu ja tehdä se siten, että kumpikin vanhemmista saa niin paljon lepoa kuin tilanteessa on mahdollista.

Vierailija
36/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyykit pesty :)



Hyvä systeemi oli, samaa noudatetaan ensi keväänä kun kakkonen syntyy.

Vierailija
37/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saattaisin haistattaa pitkät yöheräämisille! Kotona ollessa mä voin välillä rentoutua lapsen hoidon ohessa, ja ottaa vaikka päikkärit lapsen kanssa, eikä mun tarvitse olla edustava, kuten töissäkäyvien yleensä täytyy olla.



Tottakai meillä mies hoitaa myös lasta iltaisin ja viikonloppuisin tasavertaisena mun kanssani, mutta hänen ei todellakaan tarvitse heräillä öisin viikolla!

Vierailija
38/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta ja kummankin kohdalla olen hoitanut yösyötöt yksin aina tuonne vuoden ikään. Johtunee ehkä siitäkin, että mies ei voi imettää ;)



Anyway, mies joutuu kuitenkin herämään aamulla noin 1-2 tuntia ennen minua, joten en olisi vaatinut häneltä yöheräämisiä, vaikka vauvat olisivatkin olleet pullovauvoja.

Vierailija
39/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin ajattelen, että mä voin mielellään hoitaa yöt, kun mies kuitenkin aina mennessään iltavuoroon tai ollessaan vapaalla herää aamulla pojan kanssa ja mä saan nukkua myöhään.

Vierailija
40/53 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntää tissin suuhun?