Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheen kesästä selviää halvallakin

Vierailija
14.05.2021 |

Lapsiperheen kesäsätä selviää halvallakin. Jos siis vähän viitsii tehdä asioiden eteen. Kerään tähän ketjuun edullisia vinnkejä kivn kesän viettoon pienellä budjetilla.
Eilen ostettiin Frisbeegolfkiekot tarjouksesta (3kpl kiekkoja) 8€.
Sattumalta löytynyt Frisbeegol kiekkojen kujetus kassi (kirpputorilta) 2€
Limsaa 0,75l 2,05€
Kävellen frisbee golf radalle 0€
Rahaa meni 12,05€. Toistamiseen ei tule haninta kuluja.

Kommentit (266)

Vierailija
141/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä jos ei vanhemmilla ole sen verran pitkäjänteisyyttä että voisi vuoden mittaan säästää johonkin kivaan kesälomareissuun. Oli se sitten huvipuisto, kylpylä tms. Aina jos joku ihmettelee miksi lapsia on hankittu kun perustarpeisiinkaan ei ole varaa, tulee kommenttia että työttömyys tai sairaus voi tulla kenen kohdalle vaan. Toki näitäkin on, mutta totuus nyt kuitenkin on se että meillä on perheitä jotka sukupolvesta toiseen elää tuilla eikä kiinnostusta opiskeluun tai töiden tekoon ole. Ja sitten vingutaan yhteiskunnalta rahoja lapsiin vedoten. Voisi tosiaan vähän etukäteen miettiä riittääkö omat resurssit lasten hankintaan vai olisiko parempi vastata vain itsestään.

Tämä. Halvempiakin kohteita on ja säästöä saa, kun menee sellaiseen missä voi syödä omia eväitä, vaikka lipun hinta olisikin "kallis". Miten te, jotka ette pysty yhtä muumimaailman reissua tekemään _ikinä_ pärjäätte, kun lapsi kasvaa murrosikään? 

Kritiikki ei koske itseäni, mutta kommentoin silti. Aikoinaan kun kävin lasten kanssa Muumimaailmassa (olivat kovia muumifaneja, joten mentiin joka kesä), niin kyllähän ne liput jo maksoivat niin paljon, että on ymmärrettävää, ettei kaikilla vaan riitä niihin raha. Lisäksi tuli juna- tai bussiliput, ja ainakin meidän oli pakko olla yötä jossain - varsinkin päiväkoti-ikäiset väsyvät ihan oikeasti muuten. Mutta vaikkei olisi yötäkään, niin kyllä siitä helposti aika kallis reissu tulee. Vaikka ei edes ostaisi sieltä ruokaa. Liput näyttää maksavan tänä vuonna 31 eur, joten yhden aikuisen ja kahden lapsen liput maksavat reilu 90 eur. Junaliput siihen päälle.

En tiedä, mitä tarkoita tuolla, että miten ikinä voi pärjätä teinien kanssa? Kannattaa muistaa, että esim. lasten ja nuorten harrastuksiin voi saada tukea, eli harrastuksia ainakin pystyy tarjoamaan. Itselläni on 13-vuotias nuori, ja en ole toistaiseksi huomannut massiivista kulujen nousua. Kaikki nuoret eivät ole kiinnostuneita 1000 euron merkkikengistä tai merkkilaukuista, ja kaikki nuoret eivät harrasta shoppailua ja Mäkkäreissä pyörimistä. (Ja toisaalta Mäkkäriruoka on aika halpaa, joten luulisi pienituloisenkin perheen nuoren viikkorahojen riittävän johonkin euron hamppariin tai limuun, ainakin silloin tällöin.)

Vierailija
142/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä jos ei vanhemmilla ole sen verran pitkäjänteisyyttä että voisi vuoden mittaan säästää johonkin kivaan kesälomareissuun. Oli se sitten huvipuisto, kylpylä tms. Aina jos joku ihmettelee miksi lapsia on hankittu kun perustarpeisiinkaan ei ole varaa, tulee kommenttia että työttömyys tai sairaus voi tulla kenen kohdalle vaan. Toki näitäkin on, mutta totuus nyt kuitenkin on se että meillä on perheitä jotka sukupolvesta toiseen elää tuilla eikä kiinnostusta opiskeluun tai töiden tekoon ole. Ja sitten vingutaan yhteiskunnalta rahoja lapsiin vedoten. Voisi tosiaan vähän etukäteen miettiä riittääkö omat resurssit lasten hankintaan vai olisiko parempi vastata vain itsestään.

TÄMÄ!!! Just niin ytimessä on tämä kirjoittaja! En voi käsittää, että miksi niitä lapsia hankitaan, jollei sitten niitä pystytä elättämään. Ehkäisy on keksitty jo aikoja sitten. Sitäkään en ymmärrä, että joulu ja koulujen lomat tulee aina yllätyksenä näille vanhemmille. :(

Päätellen siitä, että köyhät lapset ovat elossa, heidät on kyllä pystytty elättämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se köyhä joka vie lapset tuonne Powerparkkiin. Meillä kuuluu arkeen tuo takapiha, kirjasto ja niitä välineitä saa tosiaan ilman lainaan , ja kierrellään eri puistoja, pe on ilmaismuseot ja laavulla retkeillään viikottain ja minusta kesään kuuluu juurikin et on edes yksi joku vähän ”kivempi” juttu. Se ei tarkoita ettei noi yllämainitut oo lasten mieleen.

Vierailija
144/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!!! Just niin ytimessä on tämä kirjoittaja! En voi käsittää, että miksi niitä lapsia hankitaan, jollei sitten niitä pystytä elättämään. Ehkäisy on keksitty jo aikoja sitten. Sitäkään en ymmärrä, että joulu ja koulujen lomat tulee aina yllätyksenä näille vanhemmille. :(

Päätellen siitä, että köyhät lapset ovat elossa, heidät on kyllä pystytty elättämään.

Elättäminen voisi olla muutakin, kuin kirpputorivaatteet ja kaurapuuro. Tommoset ihmiset kun sikiää, niin lapsi tulee varmasti kiusatuksi ja syrjäytyy, kun mihinkään ei koskaan ole rahaa, mihin kaikilla muilla lapsilla on. 

Vierailija
145/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain samaa mieltä kanssasi. Säästää voi vaikka olisi työtön/sairastunut.

Kun miettii mitä ostaa, ja miten käyttää rahansa. En mä luksus hotelleja voi lapsille tarjota, mutta en myöskään ruinaa muilta rahaa. Olen työtön, käyn kuntouttavassa työtoiminnassa saan minimi työmarkkinatuen +9€ päivä jolloin olen töissä, eli ei niin suuret tulot tällä hetkellä, mutta säästän aina, ja mielestäni lapseni ei ole jääneet kummemmin mistään paitsi, no ulkomailla ei ole käyty (muuta kuin Norjassa, Ruotsissa ja Virossa) mutta onko lapsia pakko ulkomaille raahata. Itse jouduin 17v vanhempien mukana menemään Kanarialle jolloin päätin että en ikinä enää mene lentokoneeseen.

Mutta reissuja on tehty ennen koronaa pääasiassa asuntovaunulla. Ja rahat säästetään vuoden mittaan. Ja ihan tyytyväisiä ovat olleet vaikkei ihmeellisiä rahamääriä ole reissuun laittaa.

No en tietysti ole lapsena "nähnyt" työttömyyttä, mutta ei kuitenkaan perheellämme paljoa ollut rahaa käytössä.. Ja itsellä on kaksi ammattia, ehkä joskus vielä kolmaskin.

Mutta tarkoitin sitä että vaikka olisi pienet tulot voihan sitä silti säästää ja keksiä lapsille kivoja kokemuksia kesälle tai yleensäkin pitkin vuotta, onhan se itsellekin kivaa välillä käydä vaikka puuhamaassa tms kun lapset on pieni.

Vierailija
146/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään sitä mihin raha riittää.

Rahaa ei ole paljoa meilläkään. 6 henkinen perhe. Minä olen kotiäiti/työtön. Tai teen pintä keikkaa eli tienaan työkkärin päälle 400-600 euroa kuussa ja kaksi lapsista saa korotettua vammaistukea perussairauksien hoidollisuuden vuoksi.

Mies töissä muttei hänkään mitään isoa palkkaa saa.

Rahaa on kuitenkin sen verran että pärjätään.

Joskus istutaan melkeinpä kotona kesät. Joskus on tehty vaikka mitä.

Meillä on käynyt vähän tuurikin välillä eli on ollut kylpylälomia ilman että on mennyt yhtään rahaa. Saatiin esim käyttää vanhempien kylpyläosaketta viikko ilmaiseksi ja oltiin aiemmin saatu 1000 euron lahjakortti kyseiselle ketjulle. Omaa rahaa ei mennyt yhtään ja syötiin hyvin ja saatiin kaikki tekeminen maksettua lahjakortilla.

Myös lasten sopeutumisvalmennuskurssit on yritetty ajoittaa kesään ja valittu kurssipaikaksi joku kylpylä. Kursseilla täys ylläpito.

Vuokrataan myös joka kesä edullinen mökki meren rannalta. Sama paikka ja liiton kautta. 60 euroa vuorokausi. Siellä ollaan oltu yleensä kaksi tai kolme yötä.

Särkänniemessä ollaan käyty joka vuosi. Nyt monena vuotena ollaan päästy ilmaiseksi kun mennään silloin kun on liiton päivät. Sen ilmaisen kolmen tunnin jälkeen halutessa voi ostaa rannekkeen edullisesti mutta usein se 3 tuntia on ollut ihan riittävä aika.

Viime kesänä seurakunta järjesti kymppisynttärit särkässä kaikille 10-vuotiaille ja heidän perheille niin oltiin myös siellä. Koronasta huolimatta.

Pihaan on ostettu käytettynä puhallettava poreallas ja siitä on ollut iloa jo pari kesää. Jos ensi kesän vielä kestäisi.

Rannalla ollaan myös käyty. Viime kesänä ei kyllä montaa kertaa oltu kun sinilevää. Onneksi oli se poreallas.

Täällä missä asun on ilmainen automuseo ja useita näkötorneja. Niissä tulee käytyä joka kesä.

Myös ilmainen kotieläinpuisto (pieni) on tässä lähellä. Jätskit on siellä kyllä aina syöty.

Puistoissa ollaan käyty ja lähikaupungilla katsomassa paikallisia nähtävyyksiä ja hyödynnetty ilmaistapahtumiakin joskus jos ollut joku kiinnostava.

Meidän perhe kyllä onneksi viihtyy hyvin kotonakin eli ei olla ikinä stressattu sitä että olisi pakko jotain tehdä. Kotona on se poreallas pihalla ja grilli. Siinä on jo ohjelmaa. Tikkataulu on myös halpa ja kiva ajanviete.

Silloin kun lapset oli pieniä niin asuttiin kerrostalossa. Kesäisin ei taidettu tehdä oikeasti ikinä yhtään mitään spesiaalia. Ei siitä kukaan mitään traumoja saanut.

Nyt tietty koronakin rajoittaa mikä on toisaalta ihan rentouttavaa.

Nämä nyt vähän kalliimpia juttuja mutta ollaan varattu vuotta aiemmin reissu ulkomaille. Kohteella ei väliä eikä niin ajankohdallakaan kun hyvissä ajoin varaa. Sitten on selattu sopiva viikko jossa hinta alhaisin ja varattu se. Pakettimatka. Hinnoissa on oikeasti tonnin parinkin eroja jos varaa sesongin ulkopuolelta. Esim koulujen alkuun ollaan saatu ihan törkeän halvalla reissuja ja vuosi melkein aikaa maksaa osissa. Näitä nyt ei joka vuosi todellakaan tehdä kun kyllähän se kituuttamista on sen vuoden kun matkaa lyhentelee.

Laivareissut tehdään myös silloin kun on edullisinta. Ei ole pakko reissata sesonkina. Kesälläkin pääsee halvalla.

Vierailija
147/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elättäminen voisi olla muutakin, kuin kirpputorivaatteet ja kaurapuuro. Tommoset ihmiset kun sikiää, niin lapsi tulee varmasti kiusatuksi ja syrjäytyy, kun mihinkään ei koskaan ole rahaa, mihin kaikilla muilla lapsilla on. 

Mikä vika on kirpputorivaatteissa? Olen itse ihan ok toimeentuleva, mutta olen aina tykännyt kierrellä kirpputoreja. Ja esim. viime vuosina minua ei oikein ole miellyttänyt vaatekauppojen perustarjonta ja nykymuoti, joten kirpputorit on ollut takuuvarmempi paikka löytää omantyylisiä vaatteita. Ja lapsille olen välillä ostanut vaatteita meidän kaupunginosan facebook-kirpputorilta ihan laiskuuttani, kun en jaksa lähteä ostoskeskuksiin pyörimään - tosi kivoja vaatteita on löytynyt. Eivät ne kirpputorit sen ankeampia paikkoja ole kuin joku H&M.

Miksi palstalla aina esitetään, että kaikki kirppikseltä ostettu on aina jotain ankeaa, rumaa ja tylsää? Vai tekeekö se halvempi hinta heti vaatteesta huonomman?

Vierailija
148/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa ei ollut rahasta puutetta, mutta aikuisena muistelen lämmöllä kesälomia juuri siksi ettei tarvinut koko ajan tehdä mitään tai mennä minnekään vaan sai kuunnella kotipihalla linnun laulua ja leikkiä naapuruston lasten kanssa koko päivän aamusta iltaan. Serkkujen luona sai olla yötä teltassa ja metsästää sisiliskoja. Kun vanhemmilla oli kesälomat niin heilläkin oli kerrankin aikaa olla lasten kanssa ilman jatkuvaa kiirettä jonnekin. Muumimaailmassa käytiin, mutta mieleen jäi päällimmäiseksi että piti istua autossa ikuisuus. Lintsillä käynnistä muistan jonot ja sen että äiti oli unohtanut aurinkorasvan kotiin niin sitä sitten hössötettiin että mistä saadaan uusi.

Vierailija
149/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka asuvat pk-seudulla tai lähellä, oli ainakin ennen korona-aikaa halpana vaihtoehtona Viking Linen tarjousristeilyt. Olen itse halvimmillaan matkustanut Tallinnaan 2 eurolla ja päivä Tukholmassa -risteilylle 8 eurolla (joskaan ihan näin halvet eivät olleet kovin todennäköisiä tarjouksia, mutta kympillä pääsee kyllä usein Tallinnaan ja 50 eurolla voi saada neljän hengen hytin Tukholmaan. Nämä tosin eivät ole koskaan viikonloppuisin tai kesällä, mutta jos pystyy muina aikoina hyödyntämään, niin tuo on ainakin kiva tapa saada vähän spessumpia juttuja. Laivalla ei välttämättä kulu paljon rahaa. Itse tosin otin aina buffetin, mutta sehän oli pienille lapsille ilmainen ja isommillekin halvempi kuin normaali ravintola-annos.

En tiedä, palaako tilanne tällaiseksi vielä koronan jälkeen, mutta jos palaa, niin siinä ainakin kiva lomavinkki. Jos ei ole aivan rahaton, eli jos rahaa riittää johonkin extraan, muttei etelänlomaan, niin Baltian maissa on kivoja matkakohteita, joihin pääsee halvalla.

Vierailija
150/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa touhua raahata niitä mukuloita ympäriinsä, kun ovat pieniä. Mekin kuljettiin kaikenmaailman kylpylät ja huvipuistot, mutta eihän nuo nyt täysi-ikäisiä muista puoliakaan.

Vierailija
151/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa touhua raahata niitä mukuloita ympäriinsä, kun ovat pieniä. Mekin kuljettiin kaikenmaailman kylpylät ja huvipuistot, mutta eihän nuo nyt täysi-ikäisiä muista puoliakaan.

Riippuu, minkä ikäisistä puhut. Oma teini-ikäinen lapseni muistaa kyllä asioita ajalta, kun oli leikki-ikäinen.

Vierailija
152/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysin yksin poikani kanssa ja säästän kesää varten että poika pääsee särkänniemeen tai lintsille.

Tähän kuuluu hotelliyö tai kaksi.

Kyllä lapsen on kiva päästä pitkän työn jälkeen huvittelemaan.

Kaikilla olisi varmasti kerran vuodessa rahaa tuo tehdä, mutta kun itsekkäät vanhemmat eivätvoi omista menoistaan tinkiä 😔

Minulla ei ole autoa, vaikka olisi tarpeen ollut monesti, mutta toisaalta kunto kasvaa pyöräillessä ja tietysti rahat säästyy.

En käy turhaan kampaajilla tai muissa "hoidoissa", tai harrasta ravintola-iltoja.

Vierailija
153/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen täysin yksin poikani kanssa ja säästän kesää varten että poika pääsee särkänniemeen tai lintsille.

Tähän kuuluu hotelliyö tai kaksi.

Kyllä lapsen on kiva päästä pitkän työn jälkeen huvittelemaan.

Kaikilla olisi varmasti kerran vuodessa rahaa tuo tehdä, mutta kun itsekkäät vanhemmat eivätvoi omista menoistaan tinkiä 😔

Minulla ei ole autoa, vaikka olisi tarpeen ollut monesti, mutta toisaalta kunto kasvaa pyöräillessä ja tietysti rahat säästyy.

En käy turhaan kampaajilla tai muissa "hoidoissa", tai harrasta ravintola-iltoja.

Mitä tarkoitat hoidoilla? Ja käytkö kuitenkin kampaajalla tarpeen mukaan, vai etkö käy ollenkaan? Nimittäin oli sitten pitkät tai lyhyet hiukset, kyllä niille välillä täytyy jotain tehdä. Aika harva haluaa itse saksia saati ajaa hiukset kokonaan pois vessan peilin edessä, ja jos ei halua näyttää ihan räjähtäneeltä, on syytä välillä käydä kampaajalla. En itse miellä kampaajaa "hoidossa" käymiseksi, jos nyt vertaat sitä tässä johonkin manikyyriin tms. Toisaalta esim. hierojan voisi lakea hoidossa käymiseksi, mutta vähän paha on sanoa sitä turhaksi, jos jotain oikeaa kremppaa tai jumia ihmisellä on. 

Vierailija
154/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista. Me vuokrattiin talo Kreikasta omalla uima-altaalla, hinta lentoineen alle 3000e/5 hlö, ei paha.

Vierailija
155/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiölapset selviää kesästä halvalla.

Miksi juuri lähiölapset?

Vierailija
156/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on myös vähän siitä, mitä ne lapset ja teinit opetetaan odottamaan. Onko niin, että koko loma pitää juosta tukka putkella paikasta toiseen, syödä ravintoloissa ja vanhemmat kittaa virvokkeita vai riittääkö, että käydään uimarannalla ja grillataan pihassa makkarat.

Mun miehen työkaverit on aina huuli pyöreenä kun mies sanoo, että vietetään loma kotosalla. Se tarkoittaa, että käydään uimassa, saunotaan, käydään kalassa, luontopoluilla, grillataan, soudellaan, poiketaan mummolassa ja serkuilla. Mut ei se käy monelle. Aina pitäisi olla aikataulutettua ja vähintään joku reissu, ennen koronaa ulkomaille ja nyt vähintään Lappiin. Miks pitäis?

Musta kuulostaisi ihanalta viedä lapset mummolaan, serkuille ja soutelemaan. Mutta ei ole mummolaa eikä lapsilla edes serkkuja (yksi eno on, joka asuu pienessä yksiössä). Eikä paikkaa jonne voisi mennä tuosta vaan soutelemaan. Kerrostalosauna sentään löytyy.

Ja sitten vähätellään, että joku haluaisi edes huvipuistoon viedä lapsensa. Tuntuu, että nämä joilla on suku, omakotitalot, mökit/mummolat ja niiden tuomat mahdollisuudet, eivät tajua kuinka rikkaita ovat ja ettei kaikilla ole noita mahdollisuuksia.

Tulevaisuudessa entistä harvemmalla ylipäätään on enoja, setiä, tätejä, serkkuja tsi pikkuserkkuja, kun on entistä enemmän perheitä missä on vain yksi lapsi. Kun kaksi tällaista perustaa perheen, ei lapsilla ole noista sukulaisista välttämättä yhtäkään.

Vierailija
157/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on myös vähän siitä, mitä ne lapset ja teinit opetetaan odottamaan. Onko niin, että koko loma pitää juosta tukka putkella paikasta toiseen, syödä ravintoloissa ja vanhemmat kittaa virvokkeita vai riittääkö, että käydään uimarannalla ja grillataan pihassa makkarat.

Mun miehen työkaverit on aina huuli pyöreenä kun mies sanoo, että vietetään loma kotosalla. Se tarkoittaa, että käydään uimassa, saunotaan, käydään kalassa, luontopoluilla, grillataan, soudellaan, poiketaan mummolassa ja serkuilla. Mut ei se käy monelle. Aina pitäisi olla aikataulutettua ja vähintään joku reissu, ennen koronaa ulkomaille ja nyt vähintään Lappiin. Miks pitäis?

Musta kuulostaisi ihanalta viedä lapset mummolaan, serkuille ja soutelemaan. Mutta ei ole mummolaa eikä lapsilla edes serkkuja (yksi eno on, joka asuu pienessä yksiössä). Eikä paikkaa jonne voisi mennä tuosta vaan soutelemaan. Kerrostalosauna sentään löytyy.

Ja sitten vähätellään, että joku haluaisi edes huvipuistoon viedä lapsensa. Tuntuu, että nämä joilla on suku, omakotitalot, mökit/mummolat ja niiden tuomat mahdollisuudet, eivät tajua kuinka rikkaita ovat ja ettei kaikilla ole noita mahdollisuuksia.[/quote

Osta maalta se omakotitalo, niin mekin tehtiin. Ja tuohon rahaan, ei oltu kumpikaan töissä, kun ostaa vanhan vielä jokseenkin asumiskuntoisen röttelön tarpeeksi kaukaa, ei maksa paljoa. Niin pieni lainaerä kk että vuokra oli kaupungissa enemmän nyt reilu kymmenen vuotta asuttu ja talo on oma.

On lapsilla tilaa viettää kesää/talvia.

Pääsee pyörällä, järvelle. Suurin huono puoli tällä on että on pitkä matka kouluun 74km

suuntaansaa ja takaisin tietys sama 74km, kavereitahan täällä ei ole, mutta tekemistä kyllä. Ja kauppaan on tietysti pitkä matka, mutta tulee halvemmaksi kun ei tule pahemmin heräteostoksia, kun käy harvemmin kaupassa, ei sitä tarvi joka viikko kaupassa rampista, jää aikaa tehdä muuta kotona.

Ja jos naapureissa on vanhoja mummoja niin niitähän lapset käy moikkaamassa, niin meillä on käynyt, eilen juuri naapurin mummo kyseli että mitäs pojalle kuuluu ei ole kuulemma käynyt pitkään aikaan että pyydäppä poika poikkeemaan hänen luona.

Molemmin puolinen hyöty, lapset saa tietoa entisajasta ja mummo saa seuraa, itselle jää aikaa tehdä jotain yksikseen. Ja ainahan maalla joltain saa venettä lainata tai mennä jokin mukaan vaikka kalaan.

Jos ei tee elämästä vaikeaa, ei se välttämättä ole. Käyttöä mielikuvitusta ja tekee rohkeita päätöksiä, avautuu uusia mahdollisuuksia.

Tässäpä oiva säästövinkki kaikille köyhille: Osta omakotitalo ja auto! 

Välillä joidenkin kirjoittajien aivokapasiteetti tuntuu kyllä todella olemattomalta.

Mietippä hetki, kummassa menee rahat turhempaan. Vuokralla asuessa, vai omaa maksaessa. Vuokranantajan, kun on saatava vielä voittoa kulujen jälkeen. Ja oma talo/osake on jossain vaiheessa maksettu kokonaan, jonka jälkeen jää taas enemmän rahaa. Meidän omakotitalomme maksoi täällä syrjäkylällä n. 30000e. Maksoimme sitä noin kymmenen vuotta noin 250e/kk. Sähkölasku on keskimäärin 200e/kk, kiinteistöverot jotain 20e/kk. Vesimaksua ei mene. Siis kokonaisuudessaan 470e/kk. Ja nyt kun laina on maksettu kulut on 220e/kk. Missä asut halvemmalla? Ehkä jossain yksiössä, mutta meillä on yli 100m2, ja hehtaarin kokoinen tontti.

Eri

Vierailija
158/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vähätellään, että joku haluaisi edes huvipuistoon viedä lapsensa. Tuntuu, että nämä joilla on suku, omakotitalot, mökit/mummolat ja niiden tuomat mahdollisuudet, eivät tajua kuinka rikkaita ovat ja ettei kaikilla ole noita mahdollisuuksia.[/quote

Osta maalta se omakotitalo, niin mekin tehtiin. Ja tuohon rahaan, ei oltu kumpikaan töissä, kun ostaa vanhan vielä jokseenkin asumiskuntoisen röttelön tarpeeksi kaukaa, ei maksa paljoa. Niin pieni lainaerä kk että vuokra oli kaupungissa enemmän nyt reilu kymmenen vuotta asuttu ja talo on oma.

Pääsee pyörällä, järvelle. Suurin huono puoli tällä on että on pitkä matka kouluun 74km

suuntaansaa ja takaisin tietys sama 74km, kavereitahan täällä ei ole, mutta tekemistä kyllä. Ja kauppaan on tietysti pitkä matka, mutta tulee halvemmaksi kun ei tule pahemmin heräteostoksia, kun käy harvemmin kaupassa, ei sitä tarvi joka viikko kaupassa rampista, jää aikaa tehdä muuta kotona.

Ja jos naapureissa on vanhoja mummoja niin niitähän lapset käy moikkaamassa, niin meillä on käynyt, eilen juuri naapurin mummo kyseli että mitäs pojalle kuuluu ei ole kuulemma käynyt pitkään aikaan että pyydäppä poika poikkeemaan hänen luona.

Molemmin puolinen hyöty, lapset saa tietoa entisajasta ja mummo saa seuraa, itselle jää aikaa tehdä jotain yksikseen. Ja ainahan maalla joltain saa venettä lainata tai mennä jokin mukaan vaikka kalaan.

Jos ei tee elämästä vaikeaa, ei se välttämättä ole. Käyttöä mielikuvitusta ja tekee rohkeita päätöksiä, avautuu uusia mahdollisuuksia.

Välillä joidenkin kirjoittajien aivokapasiteetti tuntuu kyllä todella olemattomalta.

Mielestäni minun aivokapasiteetillä pärjää ihan ok.

Säästöähän siinä periaatteessa tulee, ettei maksa jollekin vuokraa, vaan maksaa omaa taloa pikkuhiljaa itselle, onhan sitten edes jotain omaisuutta.

No joo joutuu ottamaan lainaa mutta mutta harva muutenkaan ostaa omakotitaloa ilman lainaa.

Ja miksi maalta, talot halvempia niin tälläinen lähes tulotonkin pystyy maksamaan lainaa pienissä erissä takaisin, ja niillä lapsilla on kehittävää tekemistä, eikä tarvi ostarilla pyöriä.

Eikä maallakaan välttämättä tarvitse autoa jos ei halua. Voihan sen talon etsiä kuitenkin sellaiselta etäisyydeltä että pääsee vaikka kävellen kulkemaan. Ja kyllä ainakin meidän kunnassa kulkee asiointikyyti, koulukyyti ja osa kulkee töissä toisten naapurien kyydissä samaa matkaa.

Vierailija
159/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme Mikkelissä. Viime kesänä kävimme Kenkäverossa ruokkimassa  lampaita sekä pyöräretkillä mikkelinpuistossa  ja  uimassa  eri rannoilla, tämä riitti 6 ja 8 vuotiaille mutta 12v raivosi koko kesän "Kiva kun Minttu menee särkänniemeen ja Veera lintsille niin mitä mie teen, ruokin  v"u lampaita, jee, hurjaa!"

Tänä kesänä esikoinen ei kuulemma liiku huoneestaan mihinkään, harjoittelee jo. Koulun jälkeen verhot kiinni, valot pois ja puhelimen kanssa säkkituoliin lojumaan. Hänellä on siis oma huone, pikkusisaruksialla yhteinen ja me miehen kanssa nukumme olkkarissa.

Olisihan se ihana lähteä johonkin, nukkua hotellissa ja syödä buffet-aamiainen. Ja sittten käydä jossain, huvipuistossa tai eläinpuistossa. Risteilykin kuulostaisi ihanalta, kaksi nuorimmaista eivät edes ole käyneet laivalla. Mutta kun ei ole varaa !:(

Mitä jos lähdet kahdestaan sen esikoisen kanssa Särkänniemeen tai Linnanmäelle? Juna- ja bussilippuja saa edullisesti kun ostaa ne ajoissa eikä rannekekaan paljoa maksa. Voi ottaa omat eväät tai hakea kaupasta niin pääsee halvemmalla. Tehkää päiväreissu niin ei tarvitse maksaa yöpymisestä.

Nuoremmille lapsille voi sanoa että hekin pääsevät sitten vanhempina huvipuistoon. Esikoinen kyllä mielestäni ansaitsisi jo edes jotain extraa mitä kaveritkin saa. Aika huolestuttavalta kuulostaa tuo huoneeseen vetäytyminen. Tiedossa oleva reissu voisi piristää. Jotkut järjestötkin tarjoavat ilmaisia huvipuistolippuja lapsiperheille.

Tämä on hyvä ehdotus. Hotelliin ei ole pakko mennä, voi yöpyä myös retkeilymajassa yms. Myös kahdenkeskinen matka olisi hyvä asia tuolle esiteinille: Pikkusisarukset ovat paljon pienempiä ja lähempänä toisiansa ikiensä suhteen, että heillä on luultavasti muutenkin omat kahdenkeskiset jutut. 12-vuotias on ihan eri tasolla kuin 6- tai 8-vuotias.

Onnibussista liput Helsinkiin. Helsingissä pari yötä hostellissa. Omat eväät voi pakata osittain jo kotona. tulisihan kotonakin syödyksi. Linnanmäelle, Korkeasaareen ja ilmaisiin paikkoihin. Taatusti olisi 12-vuotias onnellinen. Yksi aikuinen ja lapsi ei tulisi niin kalliiksikaan.

Vierailija
160/266 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni minun aivokapasiteetillä pärjää ihan ok.

Säästöähän siinä periaatteessa tulee, ettei maksa jollekin vuokraa, vaan maksaa omaa taloa pikkuhiljaa itselle, onhan sitten edes jotain omaisuutta.

No joo joutuu ottamaan lainaa mutta mutta harva muutenkaan ostaa omakotitaloa ilman lainaa.

Ja miksi maalta, talot halvempia niin tälläinen lähes tulotonkin pystyy maksamaan lainaa pienissä erissä takaisin, ja niillä lapsilla on kehittävää tekemistä, eikä tarvi ostarilla pyöriä.

Eikä maallakaan välttämättä tarvitse autoa jos ei halua. Voihan sen talon etsiä kuitenkin sellaiselta etäisyydeltä että pääsee vaikka kävellen kulkemaan. Ja kyllä ainakin meidän kunnassa kulkee asiointikyyti, koulukyyti ja osa kulkee töissä toisten naapurien kyydissä samaa matkaa.

Ihmettelen kyllä, miten tuollaisella aivokapasiteetilla voi pärjätä edes yksinkertaisimmassa arjessa. Tässäpä lisävinkki köyhille: Ota pankista asuntolaina, tulee paljon halvemmaksi kuin vuokralla asuminen!

Voi jeesus. Miten tyhmä ihminen oikein voi olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän