Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonaalinen/stressin tuoma lihavuus - miten laihtua?

Vierailija
13.05.2021 |

Olen jo pari vuotta yrittänyt vaikka mitä saadakseni kilpirauhasen vajaatoiminnan tuomat kilot lähtemään. Eivät lähde mihinkään. Olen muuten melko urheilullinen, enkä ole ollut lihava aikaisemmin. Edelleen käyn juoksulenkeillä, kuntosalilla, ryhmäliikunnassakin toisinaan. Syön normaalisti, kasvispainotteisesti ja milloin herkuttelen, niin lähinnä jäätelöllä, suklaalla ja kotipullalla, en pikaruoalla, limuilla tai alkoholilla.
Painoni nousi lyhyellä ajalla noin 15kg, ja kun arvot saatiin korjatuksi, se jäi siihen. En ole lihonut sen jälkeen lisää, mutta en myöskään saa painoa putoamaan. Olen korjannut nukkumistani ja koettanut muutenkin rentoutua enemmän sen jälkeen, kun lääkäri totesi, että syynä kilpirauhasen temppuiluun ja painoon on todennäköisesti pitkään jatkunut stressi, jonka läheisen ihmisen kuolema laukaisi.
Tuntuu, että olen pian epätoivoinen tämän asian kanssa. En koe itseäni kunnolla minuksi tässä painossa. Paino on asettunut epätasaisesti vyötärölle ja leuan alle, näytän raskaana olevalta hoikalta ihmiseltä ja maha hankaloittaa liikkumista. Kehonkoostumusmittauksen mukaan läski on nimenomaan pinnassa, ei onneksi sisäelinten ympärillä, mutta pelkään, että jos tämä jatkuu, on riski ylipainon tuomiin sairauksiin.
Toivoisin mahdollisilta kohtalotovereilta vinkkejä, kuinka päästä eteenpäin.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pätkäpaastoa 16/8. Minulla ihan saman tyylinen tilanne kuin sinulla kilpirauhasta myöten. Nyt pätkäpaastoa takana jo jonkin aikaa, kiloja on alkanut tippumaan. Jotenkin tuo rauhaa ja rytmejä olemiseen kun ei stressaa ruuasta(kin), vaan syö tiettynä aikana ja muuten keho saa levätä/palautua. Täällä Vauva.fi:ssä on muuten tosi hyvä informatiivinen keskustelu pätkäpaastosta, kannattaa lukea!

Vierailija
2/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile pätkäpaastoa 16/8. Minulla ihan saman tyylinen tilanne kuin sinulla kilpirauhasta myöten. Nyt pätkäpaastoa takana jo jonkin aikaa, kiloja on alkanut tippumaan. Jotenkin tuo rauhaa ja rytmejä olemiseen kun ei stressaa ruuasta(kin), vaan syö tiettynä aikana ja muuten keho saa levätä/palautua. Täällä Vauva.fi:ssä on muuten tosi hyvä informatiivinen keskustelu pätkäpaastosta, kannattaa lukea!

https://www.vauva.fi/keskustelu/3022563/patkapaasto-168-kokemuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan raa'asti kalorien laskeminen 1500kcal/pv, 5x viikossa liikuntaa, 1.5g proteiinia/painokilo. Sitkeyttä tarvitset, mutta kun varaat vaikka vuoden niin varmaankin pääset tavoitteeseesi. Tsemppiä, 10 kg sain itse tällä 10 kuukaudessa. Jos jostain lintsasi, mitään ei tapahtunut.

Vierailija
4/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvot voi olla viitteissä, mutta olet silti edelleen vajaalla. Mites muu olotila? Väsyttääkö, huimaako, lähteekö hiuksia, harmaannutko, ryppyjä?

Vierailija
5/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan raa'asti kalorien laskeminen 1500kcal/pv, 5x viikossa liikuntaa, 1.5g proteiinia/painokilo. Sitkeyttä tarvitset, mutta kun varaat vaikka vuoden niin varmaankin pääset tavoitteeseesi. Tsemppiä, 10 kg sain itse tällä 10 kuukaudessa. Jos jostain lintsasi, mitään ei tapahtunut.

Unohtui vielä itselleni elintärkeä osuus onnistumisen kannalta eli pienet ateriat 5-6x/pv.

Vierailija
6/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloreita laskemaan vaan.

Vierailija
7/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tauti ja treenaan paljon

Mulle auttaa toi 16: 8 syöminen Eli mietit mitä syöt ja alkoholin Jätin kokonaan pois.

Rupes tapahtuu👍

Vierailija
8/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko THS arvosi nyt 1-2 vai korkeammalla? Jos lääkkeen annos on riittävä, sinulla ei pitäisi olla oireita ollenkaan. Annostusta voidaan siis vielä nostaa, jos se on yli 2 ja sinulla on oireita. Oireita pitäisi tuijottaa tarkemmin kuin pelkkiä arvoja. Pyysin annoksen nostamista lääkäriltä, kun selitin oireeni ja annostusta nostettiin varovaisesti usemmankin kerran.  Voin selkeästi paremmin nyt. Vajista olen sairastanut monta vuotta.

Vierailija
9/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko Hemoglobiini tai ferritiini mitattu? Anemia aiheuttaa vajiksen kaltaisia oireita. Kannattaa tarkistuttaa sekin.

Vierailija
10/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh

joo,jos stressiä niin lihoo vaikkei söis mitään.

tuohan on palstalla todettu fakta.

stressiä ei ole koskaan ennen ollu ihmiskunnan historiassa...

Vierailija
11/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samat kokemukset. Vahvaa stressiä ollut melkein koko elämä. Joo, stressiä on kaikilla, cptsd-stressiä ei ole kaikilla eikä yhtä vaikea elämä kuin omani. 

Kilpirauhanen hajosi, omaiset kuolivat. Ei ole lähiomaisia jne. Paino noussut 20 kg. Ennen liikuin monella eri tavalla, nykyään vain kävelen ja tanssin, koska keho sen verran sekaisin, että maitohappo kertyy eikä poistu normaalisti, joten liikunnasta tulee todella huono olo.

Paino tällä hetkellä 20 kg yli lähtötilanteen. Se pysyy hyvät tovit tasaisena, tulee sellaisia hetkiä, että paino nousee viikon - kahden aikana 4 - 8 kg ja ne ovat todella tiukassa saada pois. Ja sitten jos siinä joskus onnistuu, tulee taas vuoden tai parin päästä uudestaan tuo nousuviikko. En jaksa enää edes välittää siitä, miltä näytän, kunhan vaan löytäisin vaatteita, jotka mahtuvat päälle. Pitäisi olla varmaan vuosi tai pari pois töistä ja mennä jonnekin paratiisiin hoidattamaan itseään - sekin täyttä utopiaa nyt korona-aikana. Ilmeisesti sokeria ei saisi syödä enää ikinä niin sitten saattaisi paino pysyä jotenkin kurissa. 

DR Bergillä on hyviä vanhoja videoita youtubessa neljästä lihavuustyypistä. Sinulla varmasti dominoi näistä kaksi: kilpirauhanen ja lisämunuainen (stressi). 

Vierailija
12/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:/  tsemppiä teille, jotka kärsitte moisesta vaivasta !

Vierailija
13/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kortisolin tasaajaa, esim. Cortisol Manager (Amazonista).

Vierailija
14/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eric Bergin ja Sten Ekbergin videoita katsomaan. Montako kertaa viikossa oikeasti liikut? Juoksun jättäisin pois, tilalle kävelyä tai HIIT-treeniä. Mitä on ryhmäliikunta tässä tapauksessa? Liiallinen ja vääräntyylinen liikkuminen pitää stressiä yllä.

Suosittelen myös pätkäpaastoa ja hiilareiden hilaamista alas, jos ei ketoon asti niin n. 100 g/päivä. Voi tuntua työläältä ja stressaavalta, jos tulee vaikutelma, ettei mitään saa enää syödä, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Kun tutustuu vhh-ruokavalioon kunnolla, niin huomaa, että kyllä sielläkin on niitä herkkuvaihtoehtoja tarjolla. Se nyt vain on niin, että hiilareiden karsiminen on tehokkain keino hormoniperäisen lihavuuden hoitoon.

Rupea myös meditoimaan. Aloita vaikka ohjatuista meditaatioista, jos se tuntuu helpommalta. Kannattaa myös hyväksyä, että paino ei putoa nopeasti, vaan siihen voi mennä vuosi tai parikin, mutta jokainen pudotettu kilo on askel eteenpäin.

Vierailija
15/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit ja muut synteettiset hormonit pois. Sen jälkeen ruokahalu on normaalihko. Sitten sokeria vähemmälle ja rasvaa, vaikkei kokonaan ole pakko sokeria poistaa. Valkoista viljaa vähemmän. Proteiinia päivittäin lautaselle, ellei ole pari välipäivää.

Vierailija
16/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kävelyä silloin tällöin.

Vierailija
17/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit ja muut synteettiset hormonit pois. Sen jälkeen ruokahalu on normaalihko. Sitten sokeria vähemmälle ja rasvaa, vaikkei kokonaan ole pakko sokeria poistaa. Valkoista viljaa vähemmän. Proteiinia päivittäin lautaselle, ellei ole pari välipäivää.

Tarkoitatko, että sokeria JA rasvaa vähemmälle? Ei näin.

Vierailija
18/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne. Takana pitkittynyt stressi, mm. äidin saattohoito ja kuolema minullakin. Kilppariarvoista toinen oli juuri normaalin alarajalle, jos olisi ollut yhden desimaalin alempi, olisi virallisesti vajaatoiminta. Lääkekokeiluun en ole päässyt. Lisäksi kärsin raudanpuutteesta.

Kolme kuukautta olen laihduttanut. Laskenut jokaisen kalorin. Tällä energiavajeella pitäisi lähteä vähintään puoli kiloa viikossa. Eli kaiken järjen mukaan olisi pitänyt lähteä vähintään viisi kiloa. On lähtenyt ehkä kilo, korkeintaan kaksi. Harmittaa, että on kolme kuukautta kieltäytynyt herkuista ja välillä nähnyt nälkääkin. Melko turhaan. Juuri tänään katsoin itseäni peilistä, enkä näe mitään eroa.

Vierailija
19/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi Ouraa. Uni on tärkeää stressinhallinnassa, Ourasta saat tietoa unen laadusta ja itse opin lepäämään hyvällä omallatunnolla silloin kun näkee että kroppa sitä tarvii. Leposyke ja sykevälivaihtelu on myös helppo nähdä Ouralla kuten muidenkin valintojen seuraukset. Metsäkävely, sauna, kylmäaltistus ja riittävä uni on hyviä stressinpoistajia. Mindfullnes ja hengitysharjoitukset käyttöön, lisäravinteista adaptogeenit ja B-vitskut.

Vierailija
20/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_ka…

Jos liikunta tuntuu raskaalta ja kaikki stressaa ja väsyttää, voit olla jo tässä pisteessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi