Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonaalinen/stressin tuoma lihavuus - miten laihtua?

Vierailija
13.05.2021 |

Olen jo pari vuotta yrittänyt vaikka mitä saadakseni kilpirauhasen vajaatoiminnan tuomat kilot lähtemään. Eivät lähde mihinkään. Olen muuten melko urheilullinen, enkä ole ollut lihava aikaisemmin. Edelleen käyn juoksulenkeillä, kuntosalilla, ryhmäliikunnassakin toisinaan. Syön normaalisti, kasvispainotteisesti ja milloin herkuttelen, niin lähinnä jäätelöllä, suklaalla ja kotipullalla, en pikaruoalla, limuilla tai alkoholilla.
Painoni nousi lyhyellä ajalla noin 15kg, ja kun arvot saatiin korjatuksi, se jäi siihen. En ole lihonut sen jälkeen lisää, mutta en myöskään saa painoa putoamaan. Olen korjannut nukkumistani ja koettanut muutenkin rentoutua enemmän sen jälkeen, kun lääkäri totesi, että syynä kilpirauhasen temppuiluun ja painoon on todennäköisesti pitkään jatkunut stressi, jonka läheisen ihmisen kuolema laukaisi.
Tuntuu, että olen pian epätoivoinen tämän asian kanssa. En koe itseäni kunnolla minuksi tässä painossa. Paino on asettunut epätasaisesti vyötärölle ja leuan alle, näytän raskaana olevalta hoikalta ihmiseltä ja maha hankaloittaa liikkumista. Kehonkoostumusmittauksen mukaan läski on nimenomaan pinnassa, ei onneksi sisäelinten ympärillä, mutta pelkään, että jos tämä jatkuu, on riski ylipainon tuomiin sairauksiin.
Toivoisin mahdollisilta kohtalotovereilta vinkkejä, kuinka päästä eteenpäin.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_ka…

Jos liikunta tuntuu raskaalta ja kaikki stressaa ja väsyttää, voit olla jo tässä pisteessä. 

Jos on jo tyroksiini lääkitys, miten kukaan uskaltaa syödä ominpäin luontaistuote kortisolia ?

Oliko tuossa linkissä jotain sellaista? Laitoin sen enkä sen takia, että kenenkään pitäisi syödä yhtään mitään vaan ihan yleisluontoisesti tuosta asiasta. 

Vierailija
42/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi itsessään ei lihota. Stressi saa ihmisen todennäköisesti vain syömään epäterveellisillä tavoilla. Esimerkiksi mielitekoja on enemmän, heikko impulssikontrolli, suurempi ruokahalu...näin esimerkkinä.

Ihminenhän laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Ja ruuan laatu on määrää tärkeämpää.

Kokeile vhh-ruokavaliota. Syö useamman kerran päivässä kunnon annos ruokaa. Ei mitään pikku salaatteja, vaan kunnolla proteiinia ja vähän rasvoja sekaan. Kasviksia ihan reilusti. Syö joka kerta niin että nälkä lähtee.

Varmasti paino putoaa kun vaan tarpeeksi kauan jaksaa noudattaa ruokavaliota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
44/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamiseen on olemassa tehokkaita reseptilääkkeitä, jos muuten ei tehoa. Niiden lisäksi sitten normaali terveellinen, kevyt ruokavalio ja liikuntaa. Keski-iässä painon pudottaminen alkaa käydä aika vaikeaksi ja vielä kun on vajaatoimintaa kilpirauhasessa niin ei ehkä muuten enää onnistu. 

Vierailija
45/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Suosittelen kalorien laskentaa. Tuo oma arvio syömisistä ei kerro mitään kaloreista. Saatat syödä yli tai alle kulutuksen ja kaikkea siltä väliltä.

Itse laihduin normaalipainon sisällä 1800 kalorilla, liikuntaa 4-5 kertaa viikossa. Pidin välillä dieettitaukoa ja söin kulutuksen mukaan.

Suosittelen lihaskuntotreeniä, kunnon painoilla, säännöllisesti ja systemaattisesti. Liikunta ja lihasmassan hankkiminen parantaa aineenvaihduntaa. Palautuminen on myös supertärkeää.

Vierailija
46/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kokonaan herkut pois.

Vierailija
47/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaan liika syöminen lihottaa eikä mikään muu:)

Vierailija
48/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen perusaineebaihdunta ja sen vaatima energia vaihtelee. Esim. normaaliaineenvaihdunnalla naisen kulutus voi olla 2000 kcal. Sitten on aineenvaihduntaa hidastavia sairauksia, joissa se kulutus onkin esim

1400 kcal. Eli syöt vähemmän mutta et laihdu. Joku toinen hoikistuisi tuolla monta kiloa kuussa. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Vierailija
49/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttamiseen on olemassa tehokkaita reseptilääkkeitä, jos muuten ei tehoa. Niiden lisäksi sitten normaali terveellinen, kevyt ruokavalio ja liikuntaa. Keski-iässä painon pudottaminen alkaa käydä aika vaikeaksi ja vielä kun on vajaatoimintaa kilpirauhasessa niin ei ehkä muuten enää onnistu. 

Voit olla varma, että laihdutuslääkkeitä ei määrätä, jos BMI on alle 30. Itse olen juuri ja juuri normaalin BMI:n rajoissa, mutta painoa on minulle selkeästi liikaa.

Vierailija
50/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen perusaineebaihdunta ja sen vaatima energia vaihtelee. Esim. normaaliaineenvaihdunnalla naisen kulutus voi olla 2000 kcal. Sitten on aineenvaihduntaa hidastavia sairauksia, joissa se kulutus onkin esim

1400 kcal. Eli syöt vähemmän mutta et laihdu. Joku toinen hoikistuisi tuolla monta kiloa kuussa. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Kyllä, mutta ap ei ole laskenut kaloreita. Joten mutu-pohjalla mennään.

Vierailija
51/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi itsessään ei lihota. Stressi saa ihmisen todennäköisesti vain syömään epäterveellisillä tavoilla. Esimerkiksi mielitekoja on enemmän, heikko impulssikontrolli, suurempi ruokahalu...näin esimerkkinä.

Ihminenhän laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Ja ruuan laatu on määrää tärkeämpää.

Kokeile vhh-ruokavaliota. Syö useamman kerran päivässä kunnon annos ruokaa. Ei mitään pikku salaatteja, vaan kunnolla proteiinia ja vähän rasvoja sekaan. Kasviksia ihan reilusti. Syö joka kerta niin että nälkä lähtee.

Varmasti paino putoaa kun vaan tarpeeksi kauan jaksaa noudattaa ruokavaliota.

Minulle työterveyslääkäri nimenomaan sanoi, että en laihdu, koska elimistö on mennyt stressistä sekaisin. Kyse ei ole huonosta syömisestä. Halusin vielä viimeisenä oljenkortena kokeilla dieettiä. Olen nyt 3 kk syönyt ideaalisesti 1500 kcal, mutta laihtunut en juuri ole. Olen saanut pidettyä itsekurin, koska todella pelkään lihovani lisää. En ole lihonut, mutta masentaahan tämä, että vaivannäöstä ja jatkuvasta dieetistä huolimatta paino ei tipu.

Vierailija
52/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta ap ei ole laskenut kaloreita. Joten mutu-pohjalla mennään.

Minä olen, todella tarkkaan. Silti en juuri laihdu.

Vierailija
53/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain kilpirauhassairauksissa kaloreiden vähentäminen ei edes auta, koska keho alkaa sulkemaan sisäelimiä ennen kuin luopuu varastorasvasta. Energiansaannin vähentäminen vähentää kulutusta, ei kuluta varantoja. Eli ihminen voi syödä vähemmän ja vähemmän ja yrittää liikkua enemmän ja enemmän, mutta sen sijaan, että keho käyttäisi polttoaineena kehon rasvavarantoja se pienentää kulutusta (vähentää aivotoimintoja, ruuansulatustoimintoja, laskee kehon lämpötilaa, pitää kehoa unessa pidempään, sydämen syke harvenee jne.).

Ihmisillä on hyvää tarkoittavia neuvoja, mutta selkeästi ongelmaa ei hahmoteta.

Vierailija
54/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha tosiaan tulla tänne neuvomaan, jos ei edes ymmärrä mitä kilpirauhassairaus tarkoittaa aineenvaihdunnalle. Nämä jotkut kuvittelevat, että kehon teho on aina sama, eivätkä ota huomioon sitä, että kone saattaa mielummin pysäyttää itsensä kokonaan kuin päästää sieltä ulos energiaa millään teholla. 

Vierailija
55/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen kanssa kyllä normaali syöminen voi sekä lihottaa että laihduttaa. Laihduin viisi kiloa tekemättä yhtään mitään, kun kilpirauhasen liikatoiminta alkoi. Ongelma ei ratkennut syömällä lisää. Siis se ratkesi toisaalta, lakkasin laihtumasta, kun aloin syödä suurin piirtein 500-1000 ylimääräistä kaloria päivässä, mutta se ei ratkaissut energiaongelmia. Jouduin nukkumaan kahden, kolmen tunnin päikkärit töiden jälkeen enkä jaksanut tehdä juuri mitään energiaa vaativaa toimintaa ja liikunta oli pakko pitää tauolla. Siitä piti sydänkin huolen, syke käyttäytyy sekä liikatoiminnassa että vajaatoiminnassa niin, että se estää ihmistä tekemästä asioita, joita keho ei halua ihmisen tekevän. Liikatoiminnalla syke nousi pienestäkin tasolle 170- yli 200 eli liikunta oli mahdotonta. Toisaalta vajaatoiminnalla syke ja verenpaine sekä hengitystiheys on todella alhainen. Jouduin välillä yöllä heräämään hengittelemään tietoisesti sekä pumppaamaan verta raajoihin. 

Vierailija
56/63 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se vain tosiaan pitää ottaa kokeiluun, että laskee kaloreita, jos ei muuten niin tietääkseen, mitä lukemia normaalisti syö, ja arvioimaan sen mukaan. Olen aina ajatellut niin, ettei kaloreiden laskeminen ole tarpeen, jos kunto, paino ja mitat pysyvät suurin piirtein samoissa lukemissa. (Kuten minulla ennen tätä kilpirauhasjuttua, ja samoin on edelleen nykytilassa, eli tosiaan nyt kulutus on tasainen, en ole lihonut pitkään aikaan lisää.)

Kilpirauhasen toiminta oli minulle täysin tuntematon juttu aikaisemmin, ja nytkin oppii vielä jatkuvasti uutta. Mutta tosiaan, kuten moni edellä on jo ystävällisesti sanonutkin, tämä on selvästi eri asia kuin normaali "syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut". Etsin nimenomaan tähän hormonaaliseen lihomiseen ja aineenvaihduntaan liittyviä vinkkejä, ja olen kiitollinen kaikkien viesteistä.

T. Ap

Vierailija
57/63 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain kilpirauhassairauksissa kaloreiden vähentäminen ei edes auta, koska keho alkaa sulkemaan sisäelimiä ennen kuin luopuu varastorasvasta. Energiansaannin vähentäminen vähentää kulutusta, ei kuluta varantoja. Eli ihminen voi syödä vähemmän ja vähemmän ja yrittää liikkua enemmän ja enemmän, mutta sen sijaan, että keho käyttäisi polttoaineena kehon rasvavarantoja se pienentää kulutusta (vähentää aivotoimintoja, ruuansulatustoimintoja, laskee kehon lämpötilaa, pitää kehoa unessa pidempään, sydämen syke harvenee jne.).

Ihmisillä on hyvää tarkoittavia neuvoja, mutta selkeästi ongelmaa ei hahmoteta.

Nyt  etsimällä etsitty ja mietitty miten vois keksiä jonkun syyn ettei voi laihtua,  kyllä ihan lääkäri minullekkin on sanonut että  aina alkaa laihtuun  jossain vaiheessa kun syö riittävän vähän.

Vierailija
58/63 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkudu eroon stressistä!

Vierailija
59/63 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkudu eroon stressistä!

Onko sika jo mainittu?

Vierailija
60/63 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuo sisäelimien sulkeminen tapahtuu ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme