Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonaalinen/stressin tuoma lihavuus - miten laihtua?

Vierailija
13.05.2021 |

Olen jo pari vuotta yrittänyt vaikka mitä saadakseni kilpirauhasen vajaatoiminnan tuomat kilot lähtemään. Eivät lähde mihinkään. Olen muuten melko urheilullinen, enkä ole ollut lihava aikaisemmin. Edelleen käyn juoksulenkeillä, kuntosalilla, ryhmäliikunnassakin toisinaan. Syön normaalisti, kasvispainotteisesti ja milloin herkuttelen, niin lähinnä jäätelöllä, suklaalla ja kotipullalla, en pikaruoalla, limuilla tai alkoholilla.
Painoni nousi lyhyellä ajalla noin 15kg, ja kun arvot saatiin korjatuksi, se jäi siihen. En ole lihonut sen jälkeen lisää, mutta en myöskään saa painoa putoamaan. Olen korjannut nukkumistani ja koettanut muutenkin rentoutua enemmän sen jälkeen, kun lääkäri totesi, että syynä kilpirauhasen temppuiluun ja painoon on todennäköisesti pitkään jatkunut stressi, jonka läheisen ihmisen kuolema laukaisi.
Tuntuu, että olen pian epätoivoinen tämän asian kanssa. En koe itseäni kunnolla minuksi tässä painossa. Paino on asettunut epätasaisesti vyötärölle ja leuan alle, näytän raskaana olevalta hoikalta ihmiseltä ja maha hankaloittaa liikkumista. Kehonkoostumusmittauksen mukaan läski on nimenomaan pinnassa, ei onneksi sisäelinten ympärillä, mutta pelkään, että jos tämä jatkuu, on riski ylipainon tuomiin sairauksiin.
Toivoisin mahdollisilta kohtalotovereilta vinkkejä, kuinka päästä eteenpäin.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei auttanut kalorien laskeminen laihduttamisessa, mutta paasto auttoi. 

Olen kokeillut vähän erilaisia versioita, itselleni helpointa oli paastota joka toinen päivä ja syödä joka toinen.

Vaikkei olisi sitä päivää täysin ilman kaloreita, eli vaikka joisi esimerkiksi kahvia maidolla, niin silti kalorit ovat huomattavasti vähäisemmät kuin muuten. 

Yksi pointti on kehon mekanismeissa, jotka kalorien laskemisessa tottuvat kulloiseenkin kalorimäärään ja laskevat lepokulutusta, jolloin saisi jatkuvasti olla alentamassa rajaa. Lyhyellä ihmisellä se käy pian mahdottomaksi kun ei saa enää tarpeeksi ravintoa jos laihtuakseen täytyy ruveta laskemaan kalorit jonnekin tuhanteen.

Paasto taas on shokki keholle eikä samanlaista lepokulutuksen alentumista tapahdu. Kannattaa kuitenkin varmistua että tekee asiat oikein eikä aiheuta lisäongelmia kilpirauhaselle tai muuta.

Vierailija
62/63 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva lihominen ainakin onnistuu helposti.

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei auttanut kalorien laskeminen laihduttamisessa, mutta paasto auttoi. 

Olen kokeillut vähän erilaisia versioita, itselleni helpointa oli paastota joka toinen päivä ja syödä joka toinen.

Vaikkei olisi sitä päivää täysin ilman kaloreita, eli vaikka joisi esimerkiksi kahvia maidolla, niin silti kalorit ovat huomattavasti vähäisemmät kuin muuten. 

Yksi pointti on kehon mekanismeissa, jotka kalorien laskemisessa tottuvat kulloiseenkin kalorimäärään ja laskevat lepokulutusta, jolloin saisi jatkuvasti olla alentamassa rajaa. Lyhyellä ihmisellä se käy pian mahdottomaksi kun ei saa enää tarpeeksi ravintoa jos laihtuakseen täytyy ruveta laskemaan kalorit jonnekin tuhanteen.

Paasto taas on shokki keholle eikä samanlaista lepokulutuksen alentumista tapahdu. Kannattaa kuitenkin varmistua että tekee asiat oikein eikä aiheuta lisäongelmia kilpirauhaselle tai muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun syksyn tullen moni ottaa taas laihtumistavoitteita, onko ideoita tähän aiheeseen liittyen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan