Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihava, oletko sinäkin ihmisille näkymätön?

Vierailija
13.05.2021 |

Tai sinä laihtunut, tulitko näkyväksi jälleen?

Olen viimeisen kolmen vuoden aikana lihonut. Ja paljon. Olen melko pitkä, ja reippaasti ylipainoinen.

Itseä se tietysti häiritsee monellakin tapaa, mutta palattuani vuosi sitten töihin useamman vuoden äitiysvapaalta, olen huomannut kummallisen muutoksen.

Ihmiset eivät näe minua.

Kerron esimerkin. Minua ja kolmea työtoveriani lähestyi tuntematon henkilö, jolla oli kysyttävää. Hän esitti kysymyksen ja otti katsekontaktin kaikkiin muihin paitsi minuun. Minä olin kuitenkin ainoa, joka pystyi vastaamaan hänen kysymykseensä. Ennen sen selviämistä hänen katseensa pyyhkäisi meidän neljän välillä useamman kerran, pysähtymättä minuun kertaakaan edes hetkeksi.

Työkaverini ovat kaikki hoikkia.

Ja tämä esimerkin tapainen tilanne on toistunut monta kertaa! Minulta ei edes kysytä, minut ohitetaan kuin olisin ilmaa. Keskustelussa vastapuoli katsoo minuun hyvin vähän, jos lainkaan, mikäli paikalla on toinen henkilö, jolle kohdistaa puheensa.

Hiton outoa. Olen sama työni osaava ihminen, kuin ennenkin. Pukeudun siististi, käyttäydyn ystävällisesti ja avoimesti.

Luin tästä ilmiöstä muualta ja olen valmis allekirjoittamaan väitteen, lihavuus muuttaa sitä, miten ympärillä olevat kohtelevat henkilöä.

Kokemuksia kuulisin mielelläni.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sekä hoikka että lihava ja tunnistan ilmiön. Lihavana on vähemmän olemassa ihmisille. Omassa tapauksessa lihominen vielä johtui vaikeasta immunisairaudesta eikä elintavoissani ollut tapahtunut mitään muutosta. Lihavia myös pidetään vähemmän älykkäinä, mikä on omassa tapauksessani huvittavaa, sillä olen professoritasoinen huippututkija. Tämä kertoo tietysti eniten sekä näistä ihmisistä itsestään että yhteiskunnallisesta laaja-alaisesta indoktrinaatiosta, mutta kun sen on kokenut on ihmisiin vaikea suhtautua.

Mikä immuunisairaus?

Itse olen myös ollut normaali-ja ylipainoinen enkä tunnista ilmiötä. Ylipainoisena olin itse asiassa liiankin näkyvä.

Vierailija
62/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole näkymätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan kaikkien kohdalla. Olen itse tosi hoikka ja jos mun pitää asioida tilanteessa, joissa yksi esimerkiksi aspoista on pulska, sanon asiani hänelle. Ja syy on ihan se, että ylipainoiset ihmiset ovat yleensä avuliaita ja mukavia.

Vierailija
64/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan liiankin näkyvä. Sylkykuppi rumilus jota voi kohdella miten vain

Vierailija
65/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Olen ollut elämässäni noin 35 v asti hoikka, sitten aloin lihoa ja nyt 49 v olen sairaalloisen lihava. Toki minua ei flirttimielessä miehet katsele, mutta kyllä saan esim. työkuvioissa huomiota silloin kun sitä haluan enkä ole ollenkaan näkymätön. Minua on moni sanonut hyvin karismaattiseksi, ehkä johtuu siitä, että se jotenkin kumoaa lihavuuden aiheuttamaa näkymättömyyttä.

Vierailija
66/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellän itse sekä pitkät että tukevat ihmiset näkyviksi, vahvoiksi, rohkeiksi ja joskus jopa pelottaviksikin ihmisiksi. Monesti heillä voi olla kantava ja karismaattinen puheääni. Itse olen hoikka ja siro, puheääneni on hyvin hiljainen ja olen aina kokenut itseni näkymättömäksi. Kuljen pitkin seinänvieriä ja pujahdan hiljaa ja vaivihkaa ihmisiä täynnä olevaan huoneeseen.

Vierailija
67/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat on lepposii -ne ei tee kepposii =)

Eli otetaan tääkin vaan ilon kautta =)

Tokihan jokaisen ylipainoisen kannattaisi laihduttaa -terveyssyiden takia.

(eli palattiinkin asialinjalle)

Vierailija
68/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut isokokoiset, itsevarmat ja kovaääniset ihmiset arvostelevat ja naureskelevat ääneen hoikan ihmisen hintelyyttä, heiveröisyyttä ja pulkannarumaisuutta. Ei tunnu mukavalta ja asialliselta tuollainenkaan.

Vierailija
69/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnistan ainakin itsessäni sen, että jos huomaan jonkun ihmisen, jolla on joku piirre, mikä EHKÄ häntä itseä häiritsee, tai mihin hän kokee kiinnitettävän negatiivista huomiota, olen korostetun nonchalant, eli tosiaan annan katseeni liukua värähtämättäkään sen megaläskin/pyörätuolissa istuvan/ihottumaisen/anorektikon/pultsarin/säkki päällä kulkevan ohitse, korostetusti kiinnittämättä huomiota häneen, etten vain satuta katseellani.

Vierailija
70/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut näkymätön, painosta riippumatta. Harmaavarpunen siis, en mitenkään nätti mutten myöskään niin ruma, että kiinnittäisin sen takia huomiota.

Vierailija
71/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä se biologia lyö realismia vasten kasvoja. Ihmisaivot assosioivat alitajuntaisesti lihavuuden ns. "epäpätevyyden", laiskuuden ym kanssa vaikka tämä ei tietenkään pidä paikkaansa jokaisen kohdalla. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että lihavia pidettäisiin ihmisarvoltaan vähäisempinä, tai että tämä tapahtuisi tietoisesti.

Korkeakoulutetut ovat muuten keskimäärin myös paremmassa fyysisessä kunnossa kuin vähemmän koulutetut. Terv. Vähemmän kouluettu.

Saa loukkaantua, sehän on nykyään joku ihmisoikeus.

Olen korkeakoulutettu entinen ammattiurheilija ja olen hyvässä kunnossa. Olen silti lihava. Aivan kuin... niillä ei olisi mitään tekemistä toistensa kanssa.

Jos olet entinen urheilija ja mukamas hyvässä kunnossa, niin miksi olet antanut itsesi lihota? Normaalilla hyötyliikunnallakin on vaikutusta painoon ilman että treenaisi veren maku suussa maratonia varten.

Se johtui sairaudesta. Tuon viestin kirjoitettuani olen saanut siihen lääkityksen ja olen jälleen normaalipainoinen.

-edellinen

Vierailija
72/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se välttelevä katse on voitu tosiaan nimenomaan tarkoittaa kohteliaisuudeksi ja huomaavaiseksi eleeksi, mutta se koetaankin loukkaavana.

Vierailija
73/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, että olen muuttunut näkyvämmäksi, kun en enää ole ylipainoinen. Mutta en tiedä ihan varmasti, koska olen itse oppinut katsomaan ihmisten läpi: olen sillä keinolla suojellut itseäni, jotten huomaisi inhoavia katseita enkä sitä, miten näkymätön olen.

Laihduttuani normaalipainoiseksi olen yhden kerran huomannut miehen katsoneen perääni, siis kääntyneen katsomaan. Katsoin itse äkkiä toisaalle ja kiihdytin askelia päästäkseni piiloon, ettei mies minua näkisi, minuun katsoisi.

Sen jälkeen olen sumentanut katseeni entistä varmemmin. En halua tietää, jos joku katsoo minua, se on pelottavaa. Parempi, jos minua ei kukaan huomaa.

Vierailija
74/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tilanne oli selvä kuin pläkki. Lihavana olin naisille täysin ilmaa. Vuodessa laihdutin 25 kg läskiä ja hankin 10 kg lihasta. Ja sen jälkeen sain huomiota naisilta yhden vuoden aikana enemmän kuin aikaisemmin 10 vuoden aikana yhteensä.

Maailma on pinnallinen. Ja sitä joko pelaa näiden sääntöjen mukaan tai ei pelaa ollenkaan.

Vierailija
75/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet vaan liian ylivoimaisen näkönen. Lihavia ei parane suututtaa

Vierailija
76/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, tullaan kyselemään miten olet noin lihonut/lihava

Vierailija
77/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se johtuu samasta kuin se, että joidenkin on vaikeaa katsoa silmiin ihmisiä, joilla on paha akne, kierot silmät tai jokin muu huomattava poikkeavuus. Pelkäävät, etteivät osaa katsoa neutraalisti ja että katsottava huomaa sen.

Vierailija
78/137 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnistan ainakin itsessäni sen, että jos huomaan jonkun ihmisen, jolla on joku piirre, mikä EHKÄ häntä itseä häiritsee, tai mihin hän kokee kiinnitettävän negatiivista huomiota, olen korostetun nonchalant, eli tosiaan annan katseeni liukua värähtämättäkään sen megaläskin/pyörätuolissa istuvan/ihottumaisen/anorektikon/pultsarin/säkki päällä kulkevan ohitse, korostetusti kiinnittämättä huomiota häneen, etten vain satuta katseellani.

Itselläni on sama. Vaikka olenkin utelias asioita ja elämää kohtaan, en jostain syystä koe mielenkiintoa ihmisten ja käytöstensä kyyläämiseen. Tätä näkee valitettavan usein, ihan vauvasta vaariin, että kiinnitetään liian paljon huomiota ja otetaan ns. silmätikuksi.

Voi tuntua loukkaavalta vastaanottajasta, mutta uskoisin sen tuijottavan mulkoilun ja sormella osoittamisen tuntuvan vieläkin kurjemmalta. Toisten tunteista ei silti voi olla vastuussa vaan jokainen käsittelee omansa.

Vierailija
79/137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan kaikkien kohdalla. Olen itse tosi hoikka ja jos mun pitää asioida tilanteessa, joissa yksi esimerkiksi aspoista on pulska, sanon asiani hänelle. Ja syy on ihan se, että ylipainoiset ihmiset ovat yleensä avuliaita ja mukavia.

Minulla ihan sama: valitsen sen pulskan. Häneltä saan yleensä asiallista palvelua, kun viereinen hoikka ja hyvännäköinen todennäköisemmin katsoo minua nenänvartta pitkin hiukan ylimielisenä. Näin siis toimin edelleen, vaikken enää olekaan itse ylipainoinen. Tämä tapa on jäänyt. On jotenkin helpompi asioida tavallisen näköisen ihmisen kanssa.

(73)

Vierailija
80/137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä se biologia lyö realismia vasten kasvoja. Ihmisaivot assosioivat alitajuntaisesti lihavuuden ns. "epäpätevyyden", laiskuuden ym kanssa vaikka tämä ei tietenkään pidä paikkaansa jokaisen kohdalla. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että lihavia pidettäisiin ihmisarvoltaan vähäisempinä, tai että tämä tapahtuisi tietoisesti.

Korkeakoulutetut ovat muuten keskimäärin myös paremmassa fyysisessä kunnossa kuin vähemmän koulutetut. Terv. Vähemmän kouluettu.

Saa loukkaantua, sehän on nykyään joku ihmisoikeus.

Tämä on osittain totta, MUTTA kannattaa kuitenkin ymmärtää ja sisäistää, että kysymys ei ole oikeasti mistään biologiasta, vaan kulttuurisidonnaisesta oppimisesta. 

Ihan sama kun väittäisi, että on luonnonvalintaa, että joissain kulttuureissa naisten puhetta ei kuunnella, heihin ei kiinnitetä huomiota jne Ei se mitään biologiaa ole, se on kulttuurin opettamaa syrjintää.