Lihava, oletko sinäkin ihmisille näkymätön?
Tai sinä laihtunut, tulitko näkyväksi jälleen?
Olen viimeisen kolmen vuoden aikana lihonut. Ja paljon. Olen melko pitkä, ja reippaasti ylipainoinen.
Itseä se tietysti häiritsee monellakin tapaa, mutta palattuani vuosi sitten töihin useamman vuoden äitiysvapaalta, olen huomannut kummallisen muutoksen.
Ihmiset eivät näe minua.
Kerron esimerkin. Minua ja kolmea työtoveriani lähestyi tuntematon henkilö, jolla oli kysyttävää. Hän esitti kysymyksen ja otti katsekontaktin kaikkiin muihin paitsi minuun. Minä olin kuitenkin ainoa, joka pystyi vastaamaan hänen kysymykseensä. Ennen sen selviämistä hänen katseensa pyyhkäisi meidän neljän välillä useamman kerran, pysähtymättä minuun kertaakaan edes hetkeksi.
Työkaverini ovat kaikki hoikkia.
Ja tämä esimerkin tapainen tilanne on toistunut monta kertaa! Minulta ei edes kysytä, minut ohitetaan kuin olisin ilmaa. Keskustelussa vastapuoli katsoo minuun hyvin vähän, jos lainkaan, mikäli paikalla on toinen henkilö, jolle kohdistaa puheensa.
Hiton outoa. Olen sama työni osaava ihminen, kuin ennenkin. Pukeudun siististi, käyttäydyn ystävällisesti ja avoimesti.
Luin tästä ilmiöstä muualta ja olen valmis allekirjoittamaan väitteen, lihavuus muuttaa sitä, miten ympärillä olevat kohtelevat henkilöä.
Kokemuksia kuulisin mielelläni.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Samaan ongelmaan törmää näin 165cm luuseripaskamiehenä
No älä nyt!
Tuolla perusteellahan "luusereina" pitäisi sitten pitää melkein koko Japanin kansaa.
(...heidän näyttönsä maailmanmarkkinoilla ja kaikessa muutenkin vaan taitavat puhua heistä aivan jotain muuta.)
No mä en ole lihava, mutta vähän pyöreä, ja mut kyllä nähdään aina. Tosin mä olenkin tosi kaunis.
No onko se laihduttaminen sitten mahdotonta jos asia vaivaa?
En, mutta mulla onki kauniit kasvot.
Sinä kerto lisää!
Vierailija kirjoitti:
En, mutta mulla onki kauniit kasvot.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sekä hoikka että lihava ja tunnistan ilmiön. Lihavana on vähemmän olemassa ihmisille. Omassa tapauksessa lihominen vielä johtui vaikeasta immunisairaudesta eikä elintavoissani ollut tapahtunut mitään muutosta. Lihavia myös pidetään vähemmän älykkäinä, mikä on omassa tapauksessani huvittavaa, sillä olen professoritasoinen huippututkija. Tämä kertoo tietysti eniten sekä näistä ihmisistä itsestään että yhteiskunnallisesta laaja-alaisesta indoktrinaatiosta, mutta kun sen on kokenut on ihmisiin vaikea suhtautua.
Minulla on myös samanlaisia kokemuksia. Samalla työpaikalla samoille ihmisille älykkyyteni vaihtelee sen mukaan, mitä vaaka näyttää. Laihtuminen on iso kriisi. Joku amerikkalainen julkkis sanoi reilusti laihduttuaan päässeensä ”toiselle puolelle”. Se oli hyvin sanottu. Kyse ei ole vain vastakkaisen sukupuolen huomiosta tai asiakaspalvelun saamisesta. Paino vaikuttaa lähes jokaiseen vuorovaikutustilanteeseen muiden kanssa.
Olen miettinyt, johtuvatko omat kokemukseni siitä, että minulle kukaan ei ole koskaan sanonut, että olisin kaunis jos laihduttaisin. Kilot kertyivät kasvoillekin hyvin epäedullisesti ja laihtuessa kaunistuin. Ihmisiin on tosiaan vaikeaa suhtautua. Ensin käyttäytyminen aiheuttaa vihaa ja katkeruutta, mutta toisaalta huomaa, että lähes jokainen kohtelee eri tavalla.
Tuttavani kiersi tuon sanomalla että vastakkaisen sukupuolen edustajat ovat yleensä kauniita laihtuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sekä hoikka että lihava ja tunnistan ilmiön. Lihavana on vähemmän olemassa ihmisille. Omassa tapauksessa lihominen vielä johtui vaikeasta immunisairaudesta eikä elintavoissani ollut tapahtunut mitään muutosta. Lihavia myös pidetään vähemmän älykkäinä, mikä on omassa tapauksessani huvittavaa, sillä olen professoritasoinen huippututkija. Tämä kertoo tietysti eniten sekä näistä ihmisistä itsestään että yhteiskunnallisesta laaja-alaisesta indoktrinaatiosta, mutta kun sen on kokenut on ihmisiin vaikea suhtautua.
Minulla on myös samanlaisia kokemuksia. Samalla työpaikalla samoille ihmisille älykkyyteni vaihtelee sen mukaan, mitä vaaka näyttää. Laihtuminen on iso kriisi. Joku amerikkalainen julkkis sanoi reilusti laihduttuaan päässeensä ”toiselle puolelle”. Se oli hyvin sanottu. Kyse ei ole vain vastakkaisen sukupuolen huomiosta tai asiakaspalvelun saamisesta. Paino vaikuttaa lähes jokaiseen vuorovaikutustilanteeseen muiden kanssa.
Olen miettinyt, johtuvatko omat kokemukseni siitä, että minulle kukaan ei ole koskaan sanonut, että olisin kaunis jos laihduttaisin. Kilot kertyivät kasvoillekin hyvin epäedullisesti ja laihtuessa kaunistuin. Ihmisiin on tosiaan vaikeaa suhtautua. Ensin käyttäytyminen aiheuttaa vihaa ja katkeruutta, mutta toisaalta huomaa, että lähes jokainen kohtelee eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä, siis IKINÄ tee sitä lapsellista oletusta että ylipainoinen ei muka liiku. Nehän just liikkuu.
Kyllä. Ylipainoiset ovat kaikista aktiivisimpia. 😂
Kaikkea sitä täälläkin saa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sitä ajatellaan että jos ei pysty kontrolloimaan syömistä niin ei pysty mihinkään muuhunkaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sitä ajatellaan että jos ei pysty kontrolloimaan syömistä niin ei pysty mihinkään muuhunkaan....
Liikkuminen on vaikeeta...
Minulla on joskus ollut saman tyyppisiä kokemuksia, olen kyllä kuitenkin aina ollut laiha. En vain ole mikään superkaunis. Olen myös hiljainen, joten jotkut luulee varmaan tyhmäksi. En vain tykkää olla esillä, eli ehkä vaistoavat energiani eikä liity naamaan. Vaikea sanoa.
Olen, mutta olen ollut alipainoinenkin, ja laiha ja siitä ylöspäin, aina näkymätön.
Ei lihava voi olla näkymätön.Kyllä se näkyy että on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että pitkää ihmistä pidettäisiin näkymättömänä 🙈🙈 mulla ainakin töissä monesti niin, että jos oon ollu pitkän ja isokokosen työkaverin kanssa, ja itse hento ja pieni (molemmilla rasvaa kehossa) niin moni menee kysymään siltä isolta joka näkyy jo pidemmältä. Ei mtn tekemistä painon kanssa.
Pitkää naista syrjitään, miestä ei. Lyhyet naiset ja miehet syrjii, varsinkin Lyhyet lihavat naiset ja lyhyet hintelät miehet. Olen pitkä ja hoikka, niin olen kuulemma iso. Eli siis kun olen 15 pidempi ja 30 kg laihempi,kuin joku nainen, olen iso. Monta kertaa kokemus töissä, ja tuttavapiirissä.
Lihavia naisia syrjitään enemmän,kuin miehiä. Tutkittu juttu. Miehille on " sallitumpaa" olla lihava.
Päinvastoin, se on ihan luontaista ihmisessä. Korkeintaan voidaan sanoa, että kulttuuriset syyt pahentavat sitä entisestään, koska salikulttuuri ja kropan palvonta on voimissaan.