Tasa-arvon toteutuminen edellyttää sitä, että naisiltakin vaaditaan vastuunkantoa
Monessa asiassa naiset toki kantavat jopa enemmänkin vastuuta kuin miehet, esim kotitöihin ja lastenhoitoon liittyen. Mutta oman elämän valinnoista, omasta käyttäytymisestä ja toiminnasta todella huonosti. Siitä puhun. Sille ikävä kyllä feministit tekevät vain hallaa, koska uhriaseman vahvistaminen on todellinen ongelma.
Naisten uhriasema alkaa jo sieltä päiväkodin tai koulun pihalta, kun tytön kertomusta siitä mitä on tapahtunut, uskotaan helpommin kuin pojan. Olen sekä tytön että pojan äitinä huomannut vuosien kuluessa vanhempien täysin erilaisen suhtautumisen selvittelyissä lapsen sukupuolen mukaan. Pojista jo lähtökohtaisesti ollaan valmiimpia ajattelemaan että "mitähän se on taas tehnyt..' kuin itkua tuhrustavan, murjottavan tytön ei uskota itse olevan syyllinen mihinkään. Siis oli konfliktit kenen tahansa välisiä (tytöt - pojat tai tyttöjen tai poikien keskinäisiä)
Olen ollut niin paljon selvittämässä konflikteja, että voin jo omalla kokemuksella jonkin verran yleistääkin. Eräässä tapauksessa nainen halusi apua suhteen päättyessä parisuhdeväkivaltaan ja velka-asiaan. Hän sai kaikissa paikoissa missä ikinä liikkui uhrin leiman, jota mielellään vahvisti itsekin. Ei puhettakaan, että olisi itsellään mitään vastuuta mistään. Lopulta selvisi, ettei mies ollut käynyt käsiksi (oli kyllä huutanut ja ollut uhkaavan oloinen), mutta sen sijaan nainen oli itse uhannut veitsi kädessä tappaa miehen (se selvisi ihan riidattomaksi faktaksi). Lisäksi selvisi, että oma velkansa miehelle oli suurempi kuin mitä vaati mieheltä.
Olen ollut paikalla, kun naispoliiisi on voivotellut ja surkutellut kuulustelutilanteessa tämän (nais)uhrin puolesta jo päättäen mitä on tapahtunut, vaikka heidän pitäisi olla objektiivisia ja vasta selvittää mitä on tapahtunut. Sama poliisi kuulusteli perään tämän oletetun tekijän. Tämä on ongelmallista. Jokainen voi halutessaan etsiä psykologista tutkimustietoa siitä, miten tällainen johdattelu ja ennakkoasenteen omaksuminen vaikuttaa koko prosessiin.
Näitä tapauksia, että kun aletaan mennä konfliktissa syvemmälle ja kuullaan se toinen puoli asioista, asetelma kääntyykin päälaelleen, löytyy niin paljon, että uskoni sukupuoleni edustajia kohtaan on välillä todella kovilla. Huoltajuuskiistoista en viitsi edes aloittaa... niissä löytyy niin paljon törkyä, että tämä päivä ei edes riittäisi. Vieraannuttamisen kriminalisointiahan muuten pohdittiin joskus, mutta feministit torppasivat sen. Vaikka se olisi ehdottomasti lapsen edun mukaista. Mitä tahansa tehdään, että saadaan säilyttää uhriasema, ilman velvollisuuksia. Sitä on feminismi.
Toki vastuu on miehillä itsellänkin siitä, että hakeutuisivat itsekin avun piiriin ja avaisivat suunsa ajoissa. Kertoisivat heti oman näkökulmansa.
Kommentit (183)
Hirveä ulina heti aamusta. Eikö teillä ole mitään järkevämpää tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan, että jos tasa-arvoa tavoitellaan, niin miksi annetaan ymmärtää, että mun pitäis naisia kohdella jotenkin eri tavalla kuin miehiä?
Jaa, missäs niin annetaan ymmärtää? Jospa vaan olet huomaavainen ja ystävällinen ihminen kummallekin sukupuolelle? Yksinkertainen juttu.
Luonnollisesti, mutta täällä nostetaan väkivalta esille, niin miten sillä on mitään eroa onko nyrkin alla mies vai nainen, pääsääntöisesti se on kuitenkin fyysisesti heikompi joka selkäänsä saa?
En ymmärrä kysymystäsi ja sen yhteyttä tähän keskusteltavaan asiaan. Jospa nyt et vaan anna selkään kummallekaan sukupuolelle miettimättä sen kummemmin, onko siinä eroa vai ei.
En mä ketään pieksekään, mutta pointti oli siinä, että miksi asia esitetään kuin naiset olis jotenkin miehiä koskemattomampia.?
Se että mä spekuloin asiaa, ei tarkoita sitä että mä näkisin sen missään muodossa hyväksyttävänä
No jos mä vaikka spekuloin niin, että sillä voi olla jotain tekemistä sen kanssa, että naiset harvemmin alkaa vetää satunnaisesti miehiä lättyyn. Ollaan useammin kuin miehet ihan ulkopuolisia kaikessa väkivallassa ja elellään elämäämme rauhassa tytöstä vanhukseen asti, se väkivalta on enemmän teidän miesten juttu.
Kaikkeahan voi spekuloida.
On melkoista, vaikka se ei missään tapauksessa oo hyväksyttävää, niin kyllähän se on ihan tuubaa väittää, että kaikki selkäsaunat tulee ihan "syyttä suotta". En tiedä kuinka omissa oloissa sä oot elänyt, mutta ihan samalla tavalla naiset soittaa suutaan kuin miehet, monesti juuri sillä oletuksella ettei niihin voi koskea kun ovat heikompia. Vaikka se ei mikään oikeutus olekaan, niin joskus se käy näpeille, niin miehillä kuin naisillakin.
Eli mielestäsi on hyväksyttävä syy lyödä toista? Kannattaa vaihtaa porukoita, jos suunsoitto on ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan, että jos tasa-arvoa tavoitellaan, niin miksi annetaan ymmärtää, että mun pitäis naisia kohdella jotenkin eri tavalla kuin miehiä?
Jaa, missäs niin annetaan ymmärtää? Jospa vaan olet huomaavainen ja ystävällinen ihminen kummallekin sukupuolelle? Yksinkertainen juttu.
Luonnollisesti, mutta täällä nostetaan väkivalta esille, niin miten sillä on mitään eroa onko nyrkin alla mies vai nainen, pääsääntöisesti se on kuitenkin fyysisesti heikompi joka selkäänsä saa?
En ymmärrä kysymystäsi ja sen yhteyttä tähän keskusteltavaan asiaan. Jospa nyt et vaan anna selkään kummallekaan sukupuolelle miettimättä sen kummemmin, onko siinä eroa vai ei.
En mä ketään pieksekään, mutta pointti oli siinä, että miksi asia esitetään kuin naiset olis jotenkin miehiä koskemattomampia.?
Se että mä spekuloin asiaa, ei tarkoita sitä että mä näkisin sen missään muodossa hyväksyttävänä
No jos mä vaikka spekuloin niin, että sillä voi olla jotain tekemistä sen kanssa, että naiset harvemmin alkaa vetää satunnaisesti miehiä lättyyn. Ollaan useammin kuin miehet ihan ulkopuolisia kaikessa väkivallassa ja elellään elämäämme rauhassa tytöstä vanhukseen asti, se väkivalta on enemmän teidän miesten juttu.
On melkoista, vaikka se ei missään tapauksessa oo hyväksyttävää, niin kyllähän se on ihan tuubaa väittää, että kaikki selkäsaunat tulee ihan "syyttä suotta". En tiedä kuinka omissa oloissa sä oot elänyt, mutta ihan samalla tavalla naiset soittaa suutaan kuin miehet, monesti juuri sillä oletuksella ettei niihin voi koskea kun ovat heikompia. Vaikka se ei mikään oikeutus olekaan, niin joskus se käy näpeille, niin miehillä kuin naisillakin.
Olen elänyt sellaisten miesten - isoisäni, isäni, veljeni, miesystävieni, poikieni - vaikutuspiirissä, jossa sinun esittämäsi ajattelutapa on onneksi ollut täysin vieras. Ei ole ikinä kenenkään tarvinnut minun perheessäni miettiä, voiko ns. soittaa suutaan vai ei. Aivan selvää on, että kehenkään ei käydä käsiksi vaikka kuinka ärsyttäisi. Siksi tapasi puhua tästä on minusta pöyristyttävä eikä tee kunniaa kaikille niille hyville miehille, joita minulla on onneksi elämässäni ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi on hyväksyttävä syy lyödä toista? Kannattaa vaihtaa porukoita, jos suunsoitto on ihan tavallista.
Uskoakseni kahteenkin kertaan sanoin, että ei ole hyväksyttävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, joskus vaan sattuu "käymään näpeille". Hups.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos joku soittaa suuta niin voi tirvaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos joku soittaa suuta niin voi tirvaista?
Pitäisiköhän tulkita sitten niin, että tässä olisi yksi ap:n peräänkuuluttama naisten vastuunkannon paikka. Ei soiteta suuta niin ei saada turpaan. Koska kyllähän tämäkin väkivallanteko on tietysti lopulta naisen vastuulla 🙄
Olen tavallaan samaa mieltä, toisaalta en.
Ajattelen itsekin, että nykyään naisille halutaan sovitella uhrin viittaa vähän turhankin innokkaasti, enkä itse todellakaan aio esim lukea tyttärelleni mitään ”iltasatuja rohkeille tytöille”-kirjoja tai vastaavia. Ja arkielämässä tulee tilanteita, joissa nainen kovin herkästi kokee olevansa olosuhteiden/miehen/yhteiskunnan uhri, ja itse tekisi mieli kysyä vähän omankin vastuun ja itsekritiikin perään. Uhrin rooli on kuitenkin naiselle sosiaalisesti sallittu ja helppo.
Toisaalta esim. väkivallan ja vaarallisuuden suhteen ei tarvitse kuin lukea lehtiä, niin selväksi tulee, kumpaa sukupuolta tulee pelätä enemmän.
Omassa arjessani ja lähipiirissäni tämä asia ei kyllä näytä erityisen kärjistyneeltä. Esim yhteiskuntaluokkaan liittyviin asioihin kiinnitän paljon enemmän huomiota.
Sellaiset 15 vuotta asunut yksin, elättänyt itseni, maksanut veroni, elänyt lakien mukaan, hoitanut kaikki asiani ja siinä sivussa vanhat vanhempani. Ja ihan ilman miehen apua. Millaista vastuunkantoa tässä vielä pitäisi tehdä?😀
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset 15 vuotta asunut yksin, elättänyt itseni, maksanut veroni, elänyt lakien mukaan, hoitanut kaikki asiani ja siinä sivussa vanhat vanhempani. Ja ihan ilman miehen apua. Millaista vastuunkantoa tässä vielä pitäisi tehdä?😀
Itsestäkin alkaa tuntua tässä keski-iässä lasten ja vanhusten ja työn ja talon ylläpidon ja ystäväpiirin ikävien sairaus- ym. tapausten tuoksinassa, että tunnit enemmälle vastuunkannolle ovat aika vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Korjaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korjaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan jälleen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan taas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan tämän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiä vaaditaan luopumaan omasta, juopumiseen ja väkivaltaan taipuvasta, myytistään, mutta samalla naisten ei tarvitse luopua, mukaylivertaisesta muka ainakärsivänäosapuolena olevasta, myytistä.
Naiset on useimmiten se kärsivä osapuoli. Kun kumppani suuttuu, kummasta yleensä lähtee ristiriita tilanteessa henki? Miehestä vai naisesta? Kumpi yleensä tulee pieksetyksi ,mies vai nainen? Kummatko tekee enemmän väkivaltarikoksia miehet vai naiset?
Miehiä kuolee enemmän väkivaltarikoksiin. Jos tarkoituksenasi on tutkia kumpi sukupuoli kärsii enemmän miesten aiheuttamasta väkivallasta, niin silloin pitää tutkia kaikkia miesten aiheuttamia väkivaltatilanteita. Naisten aiheuttamasta väkivallasta kärsinee myöskin miehet naisia enemmän. Sinällään tämä on turha yksityiskohta tässä keskustelussa, eikä edes liity ap aloitukseen, mutta hyvä kuitenkin korjata väärä informaatiosi.
Miehet kokevat väkivaltaa Toisten miesten taholta julkisilla paikoilla. Naiset kokee väkivaltaa kotonaan oman miehensä taholta ja julkisilla paikoilla muiden miesten toimesta.
https://rikoksentorjunta.fi/naisiin-ja-miehiin-kohdistuva-vakivalta
Eli kun puhumme miesten aiheuttamasta väkivallasta , niin sitä koetaan pääasiassa julkisilla paikoilla ja parisuhteessa. Koska tutkinnan kohteena on nyt miesten aiheuttama väkivalta, luonnollisesti kotioloissa seurustelukumppani (ja täten väkivallan kohde) on nainen. Sama ilmiö toistuu kun tutkitaan naisten aiheuttamaa väkivaltaa. Koska seurustelukumppani on mies, on väkivallan kohde myös kotioloissa mies.
Mitä yrität kertoa? Tietenkin kotioloissa nainen on miehen aiheuttamassa väkivallassa kärsivä puoli, koska noin 95% pariskunnista on mies-nainen pareja. Sama pätee tietenkin toistekin päin kun puhutaan naisten aiheuttamasta kotiväkivallasta, jolloin 95% tapauksista mies on uhrina.
Miehet kokevat yleensä väkivaltaa julkisilla paikoilla, ei kotona. Naiset kokee väkivaltaa eniten kotonaan , mutta myös julkisilla paikoilla. Naisten tekemä väkivalta kotona kohdistuu tietysti itseään heikompien eli lapsiin eikä itseään vahvempuin eli miehiin. Jokatapauksessa väkivaltarikoksista yli 80% tekee miehet.
https://www.tilastokeskus.fi/tup/tasaarvo/turvallisuus/index.html
Miehet ovat yliedustettuina väkivaltarikoksissa, näin on. Miehet ja naiset ovat suunnilleen yhtä edustettuina väkivallan uhreina. Mitä yrität kertoa? Jankkaat samoja lauseita, joilla ei ole tekemistä ap:n tekemän aloituksen kanssa.
Toteat, että "naisten kotiväkivalta tietenkin kohdistuu lapsiin eikä miehiin". Tämä on oma mielipiteesi, eikä fakta, joten älä esittele tällaisia asioita faktana.
Eli yhteenvetona, Väkivallan uhreina on tasapuolisesti sekä naiset (53%), että miehet (47%). Miehet ovat useammin uhreina henkeen kohdistuvan väkivallan muodoissa. Naiset ovat useammin uhreina kevyemmissä väkivallan muodoissa. Kotioloissa miehille väkivaltaa aiheuttaa useimmiten naiset, ja naiselle väkivaltaa kotioloissa aiheuttaa useimmiten miehet. Mikä on pointtisi? Sekö, että naiset ovat tässä asiassa vähemmän tasa-arvoisia kuin miehet?
Siihen, että naiset kohdistaa väkivaltaa lapsiin löytyy ihan faktaakin, mutta ethän sinä näistä asioista selvää ota. Se kun ei sovi sinun oman pään pyhää totuuteen, jota julistat kuin jotain evankeliumia.
Kaikesta muusta löysit tilaston, paitsi naisten lapsiin kohdistuvasta väkivallasta? Lapsiin kohdistaa väkivaltaa tietenkin sekä naiset, että miehet. En tiedä mistä sait käsityksen, että tämä olisi minulle joku pyhä totuus.
Edelleen, mitä yrität kertoa, mikä on tämän vauhkoamisesi pointti?
Pointti on että miehet tekee kaikesta väkeä vallasta reilut 80%. Naiset tekee väkivallasta alle 20%.ja kyllä tähän lukuun sisältyy myös lapsiin kohdistuva väkivalta. Miehet ovat vaarallisia, toisilleen, naisille ja lapsille.
Pointtisi on miesten 80% edustus väkivaltatilastoissa? Siitä voimme olla samaa mieltä. Jos pointtisi on myös, että miehet ovat kollektiivisena ryhmänä vaarallisia ympäristölleen tai että miehet ovat naisia vaarallisempia, niin tarvitset huomattavasti paremmat perustelut. Murto-osa väestöstä ylipäänsä ajautuu väkivaltaisuuksiin, ja tämä pätee sekä miehiin, että naisiin. Miehet eivät ole vaarallisia, vaan vaaralliset miehet ovat vaarallisia. Miehet vaarallisempia kuin naiset? Määritelläänkö ainoaksi vaarallisuuden mittariksi fyysinen väkivalta? Aika heikkoja pointteja sulla, mutta hyvä, että saatiin tämä nyt selvitettyä.
Saattavat olla sinusta heikkoja pointteja, mutta tämä on monen naisen todellisuus, jonka jaan itsekin. Olen monesti pelännyt miehen seurassa. Minua ovat aikuiset miehet ahdistelleet jo silloin kun olen ollut alaikäinen lapsi. Lapsi. Minua on uhkailtu s*ksuaalisella väkivallalla kadulla, asematunnelissa ja sähköpostitse. Kaikki väärintekijät ovat olleet miehiä. Naisen seurassa en ole ikinä pelännyt. Onko kovin moni mies joutunut pelkäämään naisen seurassa? Haluaisin kuulla näitä kokemuksia jos niitä on.
Kokemuksesi ovat toki ikäviä, mutta nyt kyllä ajaudutaan keskustelussa pahasti sivuraiteille. Tässä keskustellaan väestötasoisista ilmiöistä ja tuot omat subjektiiviset kokemuksesi mukaan argumentointiin. Toivon kuitenkin, että vältyt jatkossa ahdistelijoilta, ja vähintäänkin pahimmilta kokemuksilta.
Ap kertoi kyllä myös yksittäisistä ja tuttaviensa kokemuksista ja yleisti niiden pohjalta. Ei tässä lähtökohtaisestikaan ole mitään väestötilastoihin perustuvaa keskustelua käyty, eikä kai ole tarkoituskaan
Kun ei ole esittää muuta kuin mutua, joka perustellaan kuulopuheilla ja yksittäisillä anekdooteilla ei tosiaankaan koko keskustelulla ole mitään pohjaa. Silti kokoajan yleistetään naiset sitä ,naiset tätä. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ajattelutapa on näin naisen kasvattamana naisena jolla on aina ollut enemmistö sukulaisista, perhetutuista ja kavereista naisia ihan sekopäinen. Siis mitä? Mitä ihmettä? Ei keneenkään saa käydä käsiksi enkä ole ikinä joutunut pelkäämään hakatuksi tulemista pahankaan riidan aikana! Ei normaalit naiset todellakaan suunnittele pieksävänsä toisiaan vaikka tulisi millainen sanaharkka. Miehet ei tunnu ymmärtävän tätä, ei hakkaaminen ja väkivaltaisuus vaan kuulu elämäämme samalla tavalla kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallaan samaa mieltä, toisaalta en.
Ajattelen itsekin, että nykyään naisille halutaan sovitella uhrin viittaa vähän turhankin innokkaasti, enkä itse todellakaan aio esim lukea tyttärelleni mitään ”iltasatuja rohkeille tytöille”-kirjoja tai vastaavia. Ja arkielämässä tulee tilanteita, joissa nainen kovin herkästi kokee olevansa olosuhteiden/miehen/yhteiskunnan uhri, ja itse tekisi mieli kysyä vähän omankin vastuun ja itsekritiikin perään. Uhrin rooli on kuitenkin naiselle sosiaalisesti sallittu ja helppo.
Toisaalta esim. väkivallan ja vaarallisuuden suhteen ei tarvitse kuin lukea lehtiä, niin selväksi tulee, kumpaa sukupuolta tulee pelätä enemmän.
Omassa arjessani ja lähipiirissäni tämä asia ei kyllä näytä erityisen kärjistyneeltä. Esim yhteiskuntaluokkaan liittyviin asioihin kiinnitän paljon enemmän huomiota.
Olen vähän samaa mieltä. Itse asiassa minusta tuntuu, että nämä uhrihommat on käännetty suorastaan päälaelleen. Naisuhrin viittaa sovitellaan herkästi jo sellaisista asioista joihin varmasti voi itsekin vaikuttaa. Paljon on ollut juttuja esimerkiksi musiikki- tai taidepiireistä, kuinka festareiden esiintyjät ovat enemmän miespainoitteisia. Juu ymmärrän ja uskon, että jotain valtarakenteita sielläkin ihan varmasti on, että miehet keskimääräistä helpommin saattavat menestyä, mutta kuinka räikeä ongelma tämä oikeasti on, johon naiset eivät itse voisi vaikuttaa? Luin jostain hesarista jonkun aikaa sitten jutun naisräppäristä, joka jaksoi valittaa siitä, että kuina JVG:llä on 10 miehen porukka keikoillaan tekemässä töitä ja kun hänellä naisena ei sellaista ole. Anteeksi, mutta en usko että miehisyydestä huolimatta JVG:kään on ilmaiseksi sitä porukkaansa saanut, vaan se on pitänyt ihan kasata itse.
Ongelmana siis näen, että tällaisiin näennäisiin asioihin, joita ei varsinaisesti voi todistaa nimenomaan suoraan sukupuoleen liittyväksi tasa-arvo ongelmaksi nostetaan esille ja sitten jätetään oikeasti ongelmallisia asioita huomioimatta ja väitetään se joksikin naisten "voimaantumiseksi".
Se mitä ap halusi ilmeisesti pohjimmiltaan sanoa oli se, että feministeillä on naisten asemaan haitallinen vaikutus. No ei ole. Feminismi ja kaikenlaibeb tasa-arvoajattelu ylipäänsä ovat epäilemättä kaikilla olemassa olevin tavoin päin vastoin petranneet hyvinvointia. Toki se kehitys voi olla osalle ongelma. Mutta siihen ongelmaan on turha etsiä syytä ulkopuolelta.
Ruotsissa tehtiin tutkimusta, miten hoitajat kohtelevat lapsia päiväkodissa. Hoitajien mielestä he kohtelivat kaikkia lapsia samalla tavalla, joten päiviä videoitiin.
Poikia puhuteltiin vain lyhyillä käskysanoilla, heidän kanssaan ei keskusteltu, joten heidän kommunikaationsa jäi vajaaksi. He puhuivat toisille lapsille pelkästään käskyttämällä.
Tyttöjen kanssa keskusteltiin ja heidän sanavarastonsa monipuolistui.
Kun mentiin ulos, tyttöjen piti siivota omien leikkiensä jäljet ja sen jälkeen poikien leikkien jäljet. Poikien ei tarvinnut siivota.
Poikia autettiin pukemisessa, taas oppiminen viivästyi. Tyttöjen oletettiin osaavan itse ja jopa auttavan poikia.
Ruokailussa tytöt tarjoilivat ruuat pojille, ilmeisesti oman ruuan hakeminen on pojille liian haasteellista.
Maassa jossa nuorten miesten syrjäytyminen yhteiskunnasta on kasvussa ja esim. naisten osuus korkeakouluissa on miehiä suurempi ja naiset toimivat yksinhuoltajina ja omaishoitajina selvästi miehiä useammin, on minusta vähän hassua puhua naisten vähäisestä vastuunotosta muka suurenakin ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin ongelma onkin ettet Kohtele naisia kuten kohteet miehiä.
Esim. TEKin tutkimus
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007414056.html
Jostain kumman syystä miehet eivät tunnista naisiin kohdistuvaa syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä ap halusi ilmeisesti pohjimmiltaan sanoa oli se, että feministeillä on naisten asemaan haitallinen vaikutus. No ei ole. Feminismi ja kaikenlaibeb tasa-arvoajattelu ylipäänsä ovat epäilemättä kaikilla olemassa olevin tavoin päin vastoin petranneet hyvinvointia. Toki se kehitys voi olla osalle ongelma. Mutta siihen ongelmaan on turha etsiä syytä ulkopuolelta.
Hyvät aikomukset eivät tarkoita, että kaikki käytetyt keinot olisivat asiaansa edistäviä. Esimerkiksi intersektionaalisessa ajattelussa on paljonkin piirteitä, jotka eivät isommassa kuvassa ole hyödyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Huoltajuus kiistoissa miesten asema on luultua parempi.
Miksi miehen asemaa pitäisi parantaa? Poikien suosimista ja miehen nimen valintaa kutsutaan vapaudeksi, myös miesten syrjintä on vapautta.