Tasa-arvon toteutuminen edellyttää sitä, että naisiltakin vaaditaan vastuunkantoa
Monessa asiassa naiset toki kantavat jopa enemmänkin vastuuta kuin miehet, esim kotitöihin ja lastenhoitoon liittyen. Mutta oman elämän valinnoista, omasta käyttäytymisestä ja toiminnasta todella huonosti. Siitä puhun. Sille ikävä kyllä feministit tekevät vain hallaa, koska uhriaseman vahvistaminen on todellinen ongelma.
Naisten uhriasema alkaa jo sieltä päiväkodin tai koulun pihalta, kun tytön kertomusta siitä mitä on tapahtunut, uskotaan helpommin kuin pojan. Olen sekä tytön että pojan äitinä huomannut vuosien kuluessa vanhempien täysin erilaisen suhtautumisen selvittelyissä lapsen sukupuolen mukaan. Pojista jo lähtökohtaisesti ollaan valmiimpia ajattelemaan että "mitähän se on taas tehnyt..' kuin itkua tuhrustavan, murjottavan tytön ei uskota itse olevan syyllinen mihinkään. Siis oli konfliktit kenen tahansa välisiä (tytöt - pojat tai tyttöjen tai poikien keskinäisiä)
Olen ollut niin paljon selvittämässä konflikteja, että voin jo omalla kokemuksella jonkin verran yleistääkin. Eräässä tapauksessa nainen halusi apua suhteen päättyessä parisuhdeväkivaltaan ja velka-asiaan. Hän sai kaikissa paikoissa missä ikinä liikkui uhrin leiman, jota mielellään vahvisti itsekin. Ei puhettakaan, että olisi itsellään mitään vastuuta mistään. Lopulta selvisi, ettei mies ollut käynyt käsiksi (oli kyllä huutanut ja ollut uhkaavan oloinen), mutta sen sijaan nainen oli itse uhannut veitsi kädessä tappaa miehen (se selvisi ihan riidattomaksi faktaksi). Lisäksi selvisi, että oma velkansa miehelle oli suurempi kuin mitä vaati mieheltä.
Olen ollut paikalla, kun naispoliiisi on voivotellut ja surkutellut kuulustelutilanteessa tämän (nais)uhrin puolesta jo päättäen mitä on tapahtunut, vaikka heidän pitäisi olla objektiivisia ja vasta selvittää mitä on tapahtunut. Sama poliisi kuulusteli perään tämän oletetun tekijän. Tämä on ongelmallista. Jokainen voi halutessaan etsiä psykologista tutkimustietoa siitä, miten tällainen johdattelu ja ennakkoasenteen omaksuminen vaikuttaa koko prosessiin.
Näitä tapauksia, että kun aletaan mennä konfliktissa syvemmälle ja kuullaan se toinen puoli asioista, asetelma kääntyykin päälaelleen, löytyy niin paljon, että uskoni sukupuoleni edustajia kohtaan on välillä todella kovilla. Huoltajuuskiistoista en viitsi edes aloittaa... niissä löytyy niin paljon törkyä, että tämä päivä ei edes riittäisi. Vieraannuttamisen kriminalisointiahan muuten pohdittiin joskus, mutta feministit torppasivat sen. Vaikka se olisi ehdottomasti lapsen edun mukaista. Mitä tahansa tehdään, että saadaan säilyttää uhriasema, ilman velvollisuuksia. Sitä on feminismi.
Toki vastuu on miehillä itsellänkin siitä, että hakeutuisivat itsekin avun piiriin ja avaisivat suunsa ajoissa. Kertoisivat heti oman näkökulmansa.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskelmoitu naiskortti. Nykynaisella on nousut itsenäisyys päähän ja heistä on tullut itsekäitä ja siitä on solidaarisuus kaukana.
Mitä sitten halutaan? Jos naiset olisivat oikeasti kuin miehet sanottaisiin ettei seurustelu nappaa ja ilmeisesti ei nappaa silloinkaan, mikäli ovat naiselliseen tapaan avuttomia.
Kyllä mä olen sanonut aina suoraan jos seurustelu ei nappaa.
Miehet ei halua liian itsenäisiä naisia. Samaiset sankarit valittavat naisten nirsoudesta.
Samoin valitetaan naisten epänaisellisuudesta, kun naiset eivät ole enää naisia. Olisi kiva tietää halutaanko vanhanaikaisia naisia, uudenaikaisia naisia, vai vain unelmien naisia.
Halutaan robotti joka vastaa jokaiseen haluun ja tarpeeseen pyytämättäkin. Paitsi sekin alkaa jossain vaiheessa ärsyttää ja sitten tulee pataan ja se on tietysti uhrin oma vika, mitäs ärsytti tekemällä kaiken oikein.
Nämä s*ksirobotithan saivat oikein kunnolla pataansa siellä yhden palveluntarjoajan luona. Kyllä ihmismieli on omituinen. Varsin vieraalta tuntuu ajatus, että lähtisin johonkin nukkebordelliin harrastamaan s*ksiä jonkun miesrobotin kanssa ja sitten vielä pahoinpitelisin sen nuken siinä prosessissa. Huh huh.
Minulle tuli mieleeni, että saivatko ne nuket sellaista käsittelyä, jota miehet haluaisivat tarjota naisillekin, mutta lainsäädäntö estää?
Olen myös taipuvainen ajattelemaan noin, että siinä toteutettiin po rnostakin tuttuja fantasioita. On todella sairasta, että tuollaisia viettejä pitää päästä toteuttamaan.
Ja naisen näköisen robottinuken kanssa?! Siinä on kyllä naisen esineellistäminen viety jo aika äärilaitaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jankkaamista naisten lapsiinsa kohdistamasta väkivallasta. Naiset ovat miehiä enemmän lastensa kanssa. Naiset jäävät merkittävästi useammin hoitovapaalle lastensa kanssa. Naiset ovat myös merkittävästi todennäköisemmin lähivanhempia/yksinhuoltajia, kuin miehet. On totta, että naiset kohdistavat väkivaltaa lapsiinsa, mutta oikeuttaako tämä sitten miehen tekemän väkivallan?
Itse näkisin tuossa ennemmin sen, että naiset ei ookkaan niin erilaisia kuin miehet, kun molemmat pieksee pääosin heikompiaan?
Enkä usko että väkivaltaa voi oikeuttaa kuin itsesuojelussa, sukupuolesta riippumatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jankkaamista naisten lapsiinsa kohdistamasta väkivallasta. Naiset ovat miehiä enemmän lastensa kanssa. Naiset jäävät merkittävästi useammin hoitovapaalle lastensa kanssa. Naiset ovat myös merkittävästi todennäköisemmin lähivanhempia/yksinhuoltajia, kuin miehet. On totta, että naiset kohdistavat väkivaltaa lapsiinsa, mutta oikeuttaako tämä sitten miehen tekemän väkivallan?
Itse näkisin tuossa ennemmin sen, että naiset ei ookkaan niin erilaisia kuin miehet, kun molemmat pieksee pääosin heikompiaan?
Enkä usko että väkivaltaa voi oikeuttaa kuin itsesuojelussa, sukupuolesta riippumatta
Vain naisen harjoittama väkivalta on ongelma, koska siinä nainen nousee miehen rinnalle ja naisen paikka on ainoastaan olla uhri. Naisella on oikeus vain valittaa kohtelustaan, ei puolustaa itseään tai nousta vastarintaan.
Mitä sä selität? Minä olen mielestäni elänyt aivan tavallisen naisenelämän ja todellakin kantanut vastuun omista tekemisistäni ja valinnoistani. Tosin en ole joutunut tekemisiin poliisin kanssa sen enempää uhrin kuin tekijänkään roolissa - ehkä tämäkin kertoo jotain valinnoistani, vaikka toki satunnaisen väkivallan uhriksi joutuminenkin on täysin mahdollista kenelle tahansa (niin naiselle kuin miehellekin).
Ylipäätään olen ollut äärimmäisen harvoin mukana konflikteissa jotka vaatisivat minkäänlaista ulkopuolista selvittäjää. Luonteenpiirteisiini kuuluu kantaa liikaakin vastuuta ja pyrkiä huolehtimaan muiden hyvinvoinnista oman hyvinvointini kustannuksella. Hyvin tyypillistä käytöstä meille keski-ikäisille naisille, ja täällä joku palstapertti selittää miten vastuuttomia naiset keskimäärin ovat? Eh.
Olen myös aina elättänyt itseni ja tämä onkin onnistunut hyvin, kun olen kantanut lapsesta asti vastuuta opiskeluiden ja myöhemmin työelämän sujumisesta hyvin. Joten tämä aloitus vaikuttaa täysin absurdilta tällaisen tavallisenihmisen elämästä katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität? Minä olen mielestäni elänyt aivan tavallisen naisenelämän ja todellakin kantanut vastuun omista tekemisistäni ja valinnoistani. Tosin en ole joutunut tekemisiin poliisin kanssa sen enempää uhrin kuin tekijänkään roolissa - ehkä tämäkin kertoo jotain valinnoistani, vaikka toki satunnaisen väkivallan uhriksi joutuminenkin on täysin mahdollista kenelle tahansa (niin naiselle kuin miehellekin).
Ylipäätään olen ollut äärimmäisen harvoin mukana konflikteissa jotka vaatisivat minkäänlaista ulkopuolista selvittäjää. Luonteenpiirteisiini kuuluu kantaa liikaakin vastuuta ja pyrkiä huolehtimaan muiden hyvinvoinnista oman hyvinvointini kustannuksella. Hyvin tyypillistä käytöstä meille keski-ikäisille naisille, ja täällä joku palstapertti selittää miten vastuuttomia naiset keskimäärin ovat? Eh.
Olen myös aina elättänyt itseni ja tämä onkin onnistunut hyvin, kun olen kantanut lapsesta asti vastuuta opiskeluiden ja myöhemmin työelämän sujumisesta hyvin. Joten tämä aloitus vaikuttaa täysin absurdilta tällaisen tavallisenihmisen elämästä katsottuna.
Komppaan. Keski-ikäistä, työssäkäyvää aikuisen äitiä ja puolisoaan omaishoitanutta ei paljon hetkauta palstaperttien käsitys naisten vastuunkannosta, tiedän paremmin. Näiden pointtihan on se, ettei meitä lasketa naisiksi, ollaan yli 25.
Kertokaahan, että jos tasa-arvoa tavoitellaan, niin miksi annetaan ymmärtää, että mun pitäis naisia kohdella jotenkin eri tavalla kuin miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Keski-ikäistä, työssäkäyvää aikuisen äitiä ja puolisoaan omaishoitanutta ei paljon hetkauta palstaperttien käsitys naisten vastuunkannosta, tiedän paremmin. Näiden pointtihan on se, ettei meitä lasketa naisiksi, ollaan yli 25.
Se on juuri näin. Naisten halu ja kyky kantaa vastuuta omasta ja muiden ihmisten hyvinvoinnista on yhteiskunnassamme niin selkeää, ettei tällaisille keskusteluille voi kuin hieman väsyneesti naurahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan, että jos tasa-arvoa tavoitellaan, niin miksi annetaan ymmärtää, että mun pitäis naisia kohdella jotenkin eri tavalla kuin miehiä?
Jaa, missäs niin annetaan ymmärtää? Jospa vaan olet huomaavainen ja ystävällinen ihminen kummallekin sukupuolelle? Yksinkertainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olen 34-vuotias eli melkein keski-iässä, mutta tunnistan tuon joka tapauksessa. En tiedä mistä minunkin olisi pitänyt ottaa enemmän vastuuta vielä? Olen opiskellut, tehnyt töitä, huolehtinut kaikki lasten tarpeet, hoitanut kodin ja pitänyt ulkonäöstäni ja kunnostani huolta. Opiskelin lisää, kun vuorotyö ei sopinut perheelle. Vaihdoin työpaikkaa, kun alle kouluikäisiä lapsia ei voinut keskenäänkään jättää. Miehen työ ei muka koskaan joustanut. Aloin jossain vaiheessa ihmettelemään, mihin edes tarvitsin miestä, kun hän aiheutti pelkkää mielipahaa eikä huolehtinut osuuttaan. Mies vain valitti, etten tehnyt ja maksanut tarpeeksi. Jos olisin kaivanut kuitit esiin, uskon maksaneeni vähintään puolet koko talouden kuluista. Ainakin minulla oli jatkuvasti rahat loppu, vaikka nyt eron jälkeen rahaa jää säästöön kivasti. Nyt hoidan aivan kaiken autoista lapsiin ja kotiin eikä elämä ole koskaan ollut näin helppoa! Ns miesten työt olen ulkoistanut ja vuositasolla tuosta aiheutuu kuluja muutaman satasen max tonnin verran.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä miten kohtelet miehiä? Vai pitäisikö ennemmin kysyä, miten kohtelet naisia? Itse kohtelen miehiä ja naisia samalla tavalla enkä näe mitään ongelmaa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, missäs niin annetaan ymmärtää? Jospa vaan olet huomaavainen ja ystävällinen ihminen kummallekin sukupuolelle? Yksinkertainen juttu.
Luonnollisesti, mutta täällä nostetaan väkivalta esille, niin miten sillä on mitään eroa onko nyrkin alla mies vai nainen, pääsääntöisesti se on kuitenkin fyysisesti heikompi joka selkäänsä saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti, mutta täällä nostetaan väkivalta esille, niin miten sillä on mitään eroa onko nyrkin alla mies vai nainen, pääsääntöisesti se on kuitenkin fyysisesti heikompi joka selkäänsä saa?
En ymmärrä kysymystäsi ja sen yhteyttä tähän keskusteltavaan asiaan. Jospa nyt et vaan anna selkään kummallekaan sukupuolelle miettimättä sen kummemmin, onko siinä eroa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli sellaista herrasmiesmäistä ajattelua, jonka mukaan miehen kunniaksi laskettiin lasten, naisten ja vanhusten puolustaminen ja suojelu juuri sen takia, koska he ovat usein fyysisesti heikommassa asemassa. Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystäsi ja sen yhteyttä tähän keskusteltavaan asiaan. Jospa nyt et vaan anna selkään kummallekaan sukupuolelle miettimättä sen kummemmin, onko siinä eroa vai ei.
En mä ketään pieksekään, mutta pointti oli siinä, että miksi asia esitetään kuin naiset olis jotenkin miehiä koskemattomampia.?
Se että mä spekuloin asiaa, ei tarkoita sitä että mä näkisin sen missään muodossa hyväksyttävänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ketään pieksekään, mutta pointti oli siinä, että miksi asia esitetään kuin naiset olis jotenkin miehiä koskemattomampia.?
Se että mä spekuloin asiaa, ei tarkoita sitä että mä näkisin sen missään muodossa hyväksyttävänä
MISSÄ hyväksytään väkivalta? Miksi kenenkään pitäisi saada turpiin, oli miten heikko hyvänsä?
Tämä on nyt sama aloittaja kuin Se "Poikani Piilaaksossa blaa blaa." Tiedoksi teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mä vaikka spekuloin niin, että sillä voi olla jotain tekemistä sen kanssa, että naiset harvemmin alkaa vetää satunnaisesti miehiä lättyyn. Ollaan useammin kuin miehet ihan ulkopuolisia kaikessa väkivallassa ja elellään elämäämme rauhassa tytöstä vanhukseen asti, se väkivalta on enemmän teidän miesten juttu.
Kaikkeahan voi spekuloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka esittää? Kaikilla ihmisillä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, tuo on ihan ihmisoikesjulistuksessa tai kotoisammin perustuslaissakin määritelty jokaisen ihmisen oikeudeksi. Sen sijaan uhreiksi joutuvat usein fyysisesti heikommassa asemassa olevat, koska väkivaltaan taipuvaiset valikoivat helposti kohteeksi henkilön, joka ei pysty puolustautumaan tasavertaisesti. Tämä siksi, että nämä väkivaltaan taipuvaiset eivät itse halua joutua "uhrin" asemaan omaa väkivaltaisuuttaan harjoittaessaan.
Aika simppeliä, tähän asti, eikö? Ja koska keskimäärin naiset ovat fyysisesti miehiä heikompia, naiset ovat tässä altavastaajina ihan ihmisryhmänä. Sama koskee lapsia.
Olen myös taipuvainen ajattelemaan noin, että siinä toteutettiin po rnostakin tuttuja fantasioita. On todella sairasta, että tuollaisia viettejä pitää päästä toteuttamaan.