Onko joku lainannut ystävälle rahaa eikä ole saanut niitä takaisin?
Ajattelin kysyä, kun luin siitä artikkelin
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007973080.html
Uskomatonta, miten jotkut kehtaavat?
Kommentit (24)
Olen. Onneksi vain kymppejä. Kännissä lainasi eikä ikinä muka muistanut maksaa.
Olen. Aikaa lähes 30 vuotta. Kyse muistaakseni 500 markasta. Aika hyvät korot olisi jo kertynyt...
Olin itse kaverille velkaa 250 euroa. Lopetti yhtäkkiä kaiken yhteydenpidon enkä ole saanut kiinni mitenkään. Ilmeisesti ei kaipaa rahojakaan.
Joo perkele broidi 8n velkaa 90e. Kohta tulee vuosi jo erääntymisestä. Aina on joku meriselitys miksei just ny pysty maksaa. Rahaa riittää sossuloisella kuitenki kaljaan ja jopa uusiin lemmikeihin. Kehtaa uutta lainaa kysellä. No en anna enää ikinä senttiäkään vaikka nälkään kuolis.
Älä koskaan lainaa ystäville ja sukulaisille
- rahaa
- autoa
- hevosta
- puolisoa
Jos lainaa EI KOSKAAN seuraa mitään hyvää, vaan jumalaton sotku ja iso riita ja poru.
Lainasin kesätyöpaikassa, isossa tavaratalossa elintarvikeosastolla ollessani,
muutaman vuoden vanhempi työkaveri valitti ettei ole mitään eväitä eikä rahaa tarpeeksi, annoin 50 markan setelin, jolla maksoi eväänsä ja palautti loput, ei koskaan maksanut, en ole unohtanut vaikka tekemisissä ei ollakaan mutta yhteisiä facebook-kavereita on, pidän täysin epäluotettavana ihmisenä
Tavallaan, ystävä on ompelija, jolta tilasin housut. Etukäteen piti maksaa, että saa "kankaat" tilattua. Ei ole housuja näkynyt. Sen sijaan tekosyitä on aina löytynyt. Toisaalta, ei kai se mikään ystävä lopulta ollut, vaan enemmänkin huijari ja hyväksikäyttäjä. Rahallinen menetys oli päälle satasen, mutta pääsinpä eroon tyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kaverille velkaa 250 euroa. Lopetti yhtäkkiä kaiken yhteydenpidon enkä ole saanut kiinni mitenkään. Ilmeisesti ei kaipaa rahojakaan.
Hyvältä tekosyyltä kuulostaa, tälläkö puolustelet itsellesi sen, ette maksanut takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Joo perkele broidi 8n velkaa 90e. Kohta tulee vuosi jo erääntymisestä. Aina on joku meriselitys miksei just ny pysty maksaa. Rahaa riittää sossuloisella kuitenki kaljaan ja jopa uusiin lemmikeihin. Kehtaa uutta lainaa kysellä. No en anna enää ikinä senttiäkään vaikka nälkään kuolis.
Olet noin raivona vaivaisesta 90:stä eurosta? Ilmeisesti keksit koko tarinasi.
Vierailija kirjoitti:
Lainasin kesätyöpaikassa, isossa tavaratalossa elintarvikeosastolla ollessani,
muutaman vuoden vanhempi työkaveri valitti ettei ole mitään eväitä eikä rahaa tarpeeksi, annoin 50 markan setelin, jolla maksoi eväänsä ja palautti loput, ei koskaan maksanut, en ole unohtanut vaikka tekemisissä ei ollakaan mutta yhteisiä facebook-kavereita on, pidän täysin epäluotettavana ihmisenä
Hienosti keksitty tarina.
Parikymppinen poikani lainasi exälleen pikkuhiljaa lähes pari tuhatta, auttoi vuokranmaksussa ja lainasi ruokarahaa. He ehtivät olla yhdessä monta vuotta ja tutustuin tyttöön hyvin, kun he viettivät meillä paljon aikaa. Lainaaminen tapahtui kuitenkin vasta eron jälkeen, kun tyttö muutti omilleen, eikä vanhemmat voineet auttaa. Nyt kun tyttö on töissä, olen sanonut pojalleni, että pyytää maksamaan velan vaikka viidenkympin erissä takaisin. Velkaantuminen onkin nyt poikani syytä ja aikoo maksaa velan, kun se itselle sopii. Vaikka minua äryttääkin, että velka on maksamatta, minua huolestuttaa myös tyttö - ystävätkin tietävät velasta ja pelkään, että hän menettää ystäviä ja jo nyt harva turvaverkko harvenee entisestään.
Jos haluat ystävästä eroon, niin lainaa sille rahaa. Vanhan kansan viisaus.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen poikani lainasi exälleen pikkuhiljaa lähes pari tuhatta, auttoi vuokranmaksussa ja lainasi ruokarahaa. He ehtivät olla yhdessä monta vuotta ja tutustuin tyttöön hyvin, kun he viettivät meillä paljon aikaa. Lainaaminen tapahtui kuitenkin vasta eron jälkeen, kun tyttö muutti omilleen, eikä vanhemmat voineet auttaa. Nyt kun tyttö on töissä, olen sanonut pojalleni, että pyytää maksamaan velan vaikka viidenkympin erissä takaisin. Velkaantuminen onkin nyt poikani syytä ja aikoo maksaa velan, kun se itselle sopii. Vaikka minua äryttääkin, että velka on maksamatta, minua huolestuttaa myös tyttö - ystävätkin tietävät velasta ja pelkään, että hän menettää ystäviä ja jo nyt harva turvaverkko harvenee entisestään.
Eli tuo nainen teki pojastasi hänen simpin eron jälkeen?
Sitä ihmettelen ihan tosissaan että miksi se velallinen ärsyyntyy siitä kun pyydetään takaisinmaksua. Millainen moraali on ihmisellä joka menee lainaamaan rahaa ilman aikomustakaan maksaa takaisin? Miten tämä on kasvatettu ja millaiset vanhemmat tällä on?
Eikä tuo pummailu ole kiinni yhteiskuntaluokasta tai varallisuudesta, olen kuullut eräästä ylilääkäristäkin joka oli auki sinne ja tänne, uuteen ihmiseen tutustuessaan yritti heti "lainata" rahaa tältä. Yleensä noita lainoja ei saanut takaisin ja kaikki muuttui ihan kamalan vaikeaksi jos tältä yritti periä lainaa takaisin. Luulisi ettei noilla tuloilla olisi tarvetta pummailla. Kyseinen pummailija oli muutenkin erikoinen persoona, jos kotona tuli riitaa niin yllättäen vaimo törmäsi kaapinoveen tai putosi johonkin kuoppaan jossa sattui olemaan juuri nyrkinkokoisia kiviä. Kuinkas sattuikaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä koskaan lainaa ystäville ja sukulaisille
- rahaa
- autoa
- hevosta
- puolisoa
Jos lainaa EI KOSKAAN seuraa mitään hyvää, vaan jumalaton sotku ja iso riita ja poru.
Vaarivainaa sanoi aina, ettei se tavara lainaamalla paranee. Pätee myös tuohon rahan lainaamiseen sillä, että takaisin sitä harvemmin saa.. nimim. Rahaa vielä takaisin maksamatta..
Yksi isäni harvoista neuvoista oli, että rahaa lainataan tasan sen verran millä on valmis takapuolensa pyykimään.
Joo lainasin 60 markkaa. Ja ei maksanut. Harvakseltaan nähtiin. No, sitten soitti ja pyysi satasta. Ilmoitin että ei oo. Eikä oo soitellut enää. En lainaa kenellekään ja eipä oo pummikamujakaan sitten nuoruuden
Kannattaa laita vaan summia jotka on valmis menettämään
Juu omaa tyhmyyttäni. Välithän siinä meni. En lainaa enää ikinä olkoon mikä hätätapaus kyseessä. Mua ei enää kuseteta