Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia
Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?
Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"
Kommentit (1050)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa politikko tai korkeassa asema oleva virkamies ei eroa vaikka olisi tehnyt suurenkin mokan.Muualla maailmassa se on selviö, eropyyntö jätetään ja otetaan vastuu teoista.
Niinku Perlusconi tai Israelin johtajat, jotka aina putkahtavat uudelleen pinnalle korkeisiin asemiin. Suuressa osassa maailmaa tiedotusvälineet ovat niin päättäjien valvonnassa, ettei kaikista mokista edes tiedoteta tavalliselle kansalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannin kielen oikein ääntämistä katsotaan kieroon.
Jos sanot ostaneesi Fairy-astianpesuainetta ja graham-sämpylöitä sekä ajavasi Dodge-merkkisellä autolla ääntäen vierassanat oikein, et tule ymmärretyksi.No tosiaan. Kyllä se vähän kulmia kohotuttaa, jos joku esimerkiksi sanoo ajavansa "bii-em-dapöljuulla".
Du musst Deutsch sprechen!
BeeÄmWu, bitte!
Kyllä se on ihan BeeÄmVee. Kaksois-vee lausutaan veeksi kun taas yksinkertainen vee on ikäänkuin f-kirjain. Kaksoisvee lausutaan italiassa wu.
Mitäs italia tähän kuuluu? BeEmVee (Bayerische Motoren Werke).
No kun ed. kirjoitti, että Bee-Äm-Wu. Saksassa ei sanota kaksoisveetä WU mutta Italiassa kylläkin.
No ei tietenkään sanota kun w lausutaan Saksaksi V. Monikohan edes tietää mistä se kirjainyhdistelmä tulee? Bayerische Motor Werkstatt. Terveiset Baijerista
Asut Baijerissa ja kirjoitat noin. BMW=Bayerische Motoren Werke AG.
Kahvin juominen. Jos et juo kahvia ja kieltäydyt olet automaattisesti outolintu. "Miksi et juo kahvia?"
Suomessa ei mennä lääkäriin ns. "pikku asioiden, vikojen" takia. Jos olet ollut flunsassa kauemmin kuin neljä päivää ulkomailla mennään lääkäriin, mutta ehei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat yleensä ajoissa paikalla, kun sovitaan. Olimme pari vuotta sitten Barcelonassa kaupunkikiertoajelulla ja opas sanoi aina pysähdyspaikoilla, että jatketaan matkaa tasan 15 min kuluttua. No, me ja toinen suomalaispariskunta olimme aina ajoissa bussin luona, mutta muita sai odottaa vielä 10-15 minuuttia. Kyllä otti pattiin.
Varmaan otti. Suomalainen SUORITTAA lomaakin otsa rypyssä kaameassa stressissä.
Hyviä "vain Suomessa"-asioita:
- kenkien riisuminen sisällä
- moninkertaiset ikkunat
- luonnon arvostaminen ja luonnossa viihtyminen,marjastaminen ja sienestäminen ja jokamiehenoikeudet
- turvallisuus ainkin vielä hetken eli koululaiset voivat leikkiä pihoilla keskenään ja kulkea koulumatkat ilman aikuista
- toisten yksityisyyden arvostaminen ja samalla se tilan antaminen niin fyysisesti kuin henkisesti
- neljä vuodenaikaa
- ihmisten rehellisyys ylipäätään ja se että tehdään se mitä luvataan
- aikataulut pitävät
Huonoja asioita:
- heikko itsetunto ja jatkuva aliarviointi ja haukkuminen jos joku uskaltaa olla tyytyväinen elämäänsä ja Suomeen ylipäätään
- metsäläisiksi haukkuminen ja muiden tapojen jatkuva ihannointi. Aina muualla on paremmin, ja ruotsalaisia täytyy kopioida
- negatiivisuus johon liittyy ne ilmeet ja eleet julkisilla paikoilla eli naamat nyrpällään ja selityksenä se, että tämä on vakioilmeeni
- huonojen käytöstapojen ihannointi. Lapsille voi opettaa tervehtimistä ja kiittämistä, suu auki toljottaminen on ikävää käytöstä niin lapsilta kuin aikuisiltakin.
- avoin lapsivihamielisyys ja vanhusvihamielisyys. Nuori mies ilmoitti että hän on maksanut lipun ja istuu bussissa vanhuksille merkityllä paikalla ja antoi surutta rollaattorimummon seistä.
Mitä tarkoittaa jokamiehenoikeus?
Pelikoneet marketeissa ja kioskeissa.
Kengät kyllä riisutaan sisällä kaikissa oikeissa sivistysmaissa (USA ei kuulu näihin).
Vierailija kirjoitti:
Kengät kyllä riisutaan sisällä kaikissa oikeissa sivistysmaissa (USA ei kuulu näihin).
Riisutaan Yhdysvalloissakin niissä osavaltioissa, missä on märempää/lumisempaa.
Suomalainen outo uskomus, mitä jankataan koko ajan, on muuten, että missään muualla ei muka riisuttaisi kenkiä sisällä. Useimmissa maissa riisutaan.
Vaiika en ole mikään Suomi-fani, kaukana siitä, niin kaikkea ketjussa mainittua käyttäytymistä on myös muualla maailmassa. On tosi naivia ajatella, ettei olisi. Minulla esimerkiksi on huonoja kokemuksia amerikkalaisista, juuri niistä joita kaikki pitää jonain maailman mukavampana kansana. Olivat ylimielisiä,suorastaan töykeitä ja suorasukaisia.Kuuluisasta "small talkista" ei ollut tietoakaan. Italialaiset (nais)ihmiset ovat muuten ehkä maailman epäkohteliaampaa väkeä. Siinä jää helposti suomalaiset kakkoseksi.
Tuo vaatimattomuus ja vaatejuttu löytyy kyllä muualtakin. "-Oh. This old thing. I just threw it on."
Sanoisin, että yksi suomalainen juttu on, että pidämme itseämme monessa asiassa uniikkina...mutta sekään ei ole uniikisti suomalainen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruuat kerralla pöytään itse otettaviksi. Eli salaatti ja pääruoka katettu. Jälkiruoka kai tuodaan erikseen.
Kahvikesteillä myös voileipätarvikkeet ja/tai kahvileipää montaa sorttia pöydässä itse otettaviksi.
Ei vakiintuneita ruoka-aikoja, lounas syödään aikaisin, jopa klo 10. Päivän pääateria suositellaan syötävän aamupäivällä.
Paljon välipaloja tai välipalaa ”kahvin kanssa”. Aikuiset syövät karkkia.
Aikuiset syövät karkkia monissa maissa. Ja ainakin USA:ssa on hyvin yleistä ottaa kahvitaukoja ja syödä jotain donitsia kahvin kanssa.
Ehkä jotain suklaata maksimissaan. Mutta sellaista mättämistä ei kyllä näe missään muualla kuin täällä. Esimerkiksi irtokarkkeja et useimmissa maissa löydä. Lisäksi karkkivalikoima on Suomessa omaa luokkaansa.
Ksylitolipurukumi. Suomessa on vaikea edes löytää muuta kuin ksylitolipurukumia ja asiakas voi tuntea tulleensa huijatuksi, kun purukumissa onkin vain sokeria, niin nämä kaksi asiaa on totuttu Suomessa yhdistämään.
Vierailija kirjoitti:
Saunassa piereminen
En nyt sitten lämmitäkään lauantaisaunaa. Sen verran kuvottava on jo pelkkä ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pitkään ollut vallalla ”rumat ne vaatteilla koreilee”-tyyppinen mentaliteetti, joka ulottuu myös meikkiin ja hiuksiin. Tässä on ehkä vähän tapahtumassa muutosta nuorempien sukupolvien kohdalla. Mutta itse olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa minua on pidetty kevytkenkäisenä ja vähemmän vakavastiotettavana koska käytän meikkiä lähes joka päivä. Enkä edes meikannut silloin enkä nytkään mitenkään erityisen näyttävästi.
Pidän omasta ulkonäöstäni enemmän kun olen vahvistanut ohuet ja värittömät kulmani, laittanut värittömiin, piikkisuoriin ripsiini maskaraa ja peittänyt kasvoista pahimmat punoitukset.
Jos sinua oikeasti pidetään kevytkenkäisenä (etkä vain itse niin luule ihmisten ajattelevan), on ulkoisessa olemuksessasi ja kenties käytöksessäsi, kuten puheissasi, muutakin vikaa kuin kevyt, siisti meikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pitkään ollut vallalla ”rumat ne vaatteilla koreilee”-tyyppinen mentaliteetti, joka ulottuu myös meikkiin ja hiuksiin. Tässä on ehkä vähän tapahtumassa muutosta nuorempien sukupolvien kohdalla. Mutta itse olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa minua on pidetty kevytkenkäisenä ja vähemmän vakavastiotettavana koska käytän meikkiä lähes joka päivä. Enkä edes meikannut silloin enkä nytkään mitenkään erityisen näyttävästi.
Pidän omasta ulkonäöstäni enemmän kun olen vahvistanut ohuet ja värittömät kulmani, laittanut värittömiin, piikkisuoriin ripsiini maskaraa ja peittänyt kasvoista pahimmat punoitukset.Jos sinua oikeasti pidetään kevytkenkäisenä (etkä vain itse niin luule ihmisten ajattelevan), on ulkoisessa olemuksessasi ja kenties käytöksessäsi, kuten puheissasi, muutakin vikaa kuin kevyt, siisti meikki.
Tarkoitan siis, että kevyt, siisti meikki ei tee Suomessa kenenkään mielestä naisesta kevytkenkäistä. Vika on kyllä muualla.
Suomalaiset antavat lapsilleen outoja nimiä.
Aikoinaan kuulin uuden työkaverini nimen pikkuisen väärin, luulin että Outi olisikin Outo. Nimitin naisparkaa Oudoksi vuosia, pelkäänpä että myös kohtelin sellaisena. Systemaattisesti dumasin kaikki Oudon hyvätkin ideat ja käskin hankkimaan ammattiapua. Lopulta ymmärsi irtisanoutua, kuulemma juoksee tätä nykyä kallonkutistajalla ja popsii ryynejä.
Tietyt puolueet ajavat maailman ihmisten hyvää elämää kehitysmaaohjelmien kautta, mutta mihin unohtui oman maan kansalaisten etu ja tärkeys?
Suomessa tuo fanaattisuus kenkien pois ottamisesta. Kurakelillä eri juttu, mutta jos vaikka käyt kesällä pikaisesti jossain sisällä, niin heti pitäisi kenkiä ottaa pois. Menneinä vuosina vielä ollut usein sellaisia kenkiä, joiden jalkaan laitto ja pois ottaminen on hankalaa ja kestää. Siinä sitten pienessä eteisessä taiteilet yhdellä jalalla kymmenen minuutin vuoksi.
Ja Briteissä myös sivistyneemmissä perheissä rajoitetaan karkin syöntiä karkkipäiviin. Toki siellä varmaan edelleen on paljon perheitä, joissa lapset syö ja tikkareita joka päivä, mutta jo 2000-luvun alussa oli menossa valistus, ettei lasten pitäisi antaa syödä karkkia koko ajan, eikä koululle eväisiin tarvita karkkia. Pitkä tiehän se on, kun on totuttu syömään vähintään tikkari joka päivä. Briteissä lasten hampaat on huonommassa kunnossa kuin Suomessa, mutta ainakin silloin kun itse asuin siellä 3 vuoden ajan, oli valistus menossa.