Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia
Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?
Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"
Kommentit (1050)
Pääministeri joutuu eroamaan luottamuspulan takia. Seuraavaksi hänestä tulee perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Tämä perinteinen, jos bussin ikkunapaikat ovat täynnä, yleensä ihmiset ennemmin seisovat (näin keskimäärin ennenkin korona-aikaa)
Vierailija kirjoitti:
Tämä perinteinen, jos bussin ikkunapaikat ovat täynnä, yleensä ihmiset ennemmin seisovat (näin keskimäärin ennenkin korona-aikaa)
Ja vaikka sataisi kuin saavista, ihmiset eivät mene katoksen alle, jos siellä on jo X määrä ihmisiä.
Yksi suomalaisuutta hyvin kuvaava lause on: "Ei minua varten tarvitse keittää". Ollaan niin kovin vaatimattomia eikä haluta olla vaivaksi.
”Rumat ne vaatteilla koreilee”
En ole muualla törmännyt ilmiöön, jossa hyvin pukeutuvia nälvittäisiin samalla tavalla.
Yleinen vaatimattomuus. Tuon aloitusviestin lisäksi koskee mm. tuliaisten viemistä.
"Ai olet leiponut oikein pullaa, voi kiitos!"
"No nuo nyt ei ole kummoisia, hätäisesti väsäsin"
Harrastaako muut maat tätä outoa kursailua, missä emäntä saa aina viidesti kutsua viersat kahville, ennen kuin joku "kehtaa"?
Huono itsetunto, koko ajan vertaillaan itseä muihin ja etsitään muualta maailmasta ne paremmat asiat sokeina asioille, joita täällä ei voi edes kuvitella olevan.
Alko.
Muualla voit ostaa viinaa kaupasta keskellä yötä.
Siltikin Suomessa eniten juoppoja, pitäisikö löysätä pipoa.
Onko muka oikeasti tuo aloittajan kuvailema asia tavallista? Mä kyllä muistan, että joskus ala-asteella piti toimia noin, mutta kyllä mun mielestä ihmiset sanovat nykyään useimmiten "kiitos", jos vaatetta kehuu.
Jo lapsena ihmettelin joissain kyläpaikoissa kun perheen emäntä/äiti ei istunut kahville/tarjottavien ääreen muiden kanssa vaan seisaallaan jossain tiskipöydän päässä hörppi "istukaa te vaan, kyllä minä tässä hyvin saan" vaikka itse oli ne kahvit keittänyt ja leiponut tarjottavat"
Vierailija kirjoitti:
Alko.
En nyt kyllä sanoisi, että Suomessa on eniten juoppoja. Ja toisaalta monessa muussakin maassa on ihan samalla tavalla alkoholin myyntikielto yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Alko.
Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa myös tiukkaa alkoholin myynnin kanssa. Systembolaget esim menee lauantaisin kiinni klo 15.
Vierailija kirjoitti:
”Rumat ne vaatteilla koreilee”
En ole muualla törmännyt ilmiöön, jossa hyvin pukeutuvia nälvittäisiin samalla tavalla.
Tämä! Täällä av:lla oli muutama vuosi sitten ketju, jossa päiviteltiin sitä, kun ala-asteen opettajalla oli merkkivaatteita ja -laukkuja, joissa näkyi vieläpä LOGO. Kauheaa!!! 🙄
Vähättely, itsen ja muiden. Jos joku kuvittelee itsestään liikaa, se kyllä pian palautetaan ruotuun.
Olin aikoinani Amerikassa vaihtarina, jos kakusta jäi yksi pala, sitä oltiin suunnilleen rohmuamassa kyynärpäätaktiikalla omalle lautaselle. Suomessa kukaan ei kehtaa ottaa sitä. Siitä korkeintaan nyrsitään pieniä palasia ja edelleen se viimeinen pikku palanen jää kakkutarjottimelle :D (ja lentää yleensä lopulta roskiin)
Keskon ja S-ryhmän duopoli on ainutlaatuinen maailmassa. Suorastaan käsittämätön ilmiö. Kaupat, ravintolat, huoltoasemat jne on jaettu kahden ison ketjun välillä, jotka sasvat myös Alkot. Monopolia monopolin perään.
Suomalaisten ihailu ja kaikesta mallin ottaminen Ruotsista. Varsinkin poliitikot tekevät "koska ruotsissa tämä käytäntö jo on". Hyi.
Se ajoissa oleminen joka paikassa. Jos tasalta alkaa työt, töihin mennään varttia vaille tai viimeistään kymmentä vaille. Jos saapuu tasalta on jo myöhässä. lol
Politiikassa kuvitellaan vieläkin, että henkilöä äänestämällä voisi vaikuttaa oman kunnan asioihin. Äänet menee ensisijaisesti puolueille - sitten ne jyvitetään. Yleinen harhaluulo.