Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia
Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?
Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"
Kommentit (1050)
Vierailija kirjoitti:
Karkkipaiva, ei ole muualla kuin Suomessa.
Taitaa vaan nykyään olla joka päivä.
Ulkomailla, kun näkee toisen suomalaisen, möllötetään vihaisesti, kun joku on uskaltautunut tulla samaan paikkaan eikä toinen olekaan tämän Kanarian saarten ”valloittaja” ja suuri kaukomatkailun uranuurtaja.
Perheiden yhteisten aterioiden puute. Muualla perheet syövät yhdessä aamiaisen ja päivällisen. Pöydässä keskustellaan. Täällä jokainen syö, kun on nälkä.
Osa lapsemme kavereista aikoinaan ihmetteli, kuinka me joka päivä ainakin toisen aterian söimme yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
"Mikä toikin/sekin luulee olevansa" - tämä lause kiteyttää suomalaisuuden likimain täydellisesti.
Jos et asu ahtaasti, tai aja hopeanharmaalla Corollalla, tai pidä päivittäin päälläsi Tokmannin tuulipukua, tai et juo Juhla Mokkaa, jne jne jne , niin selän takana pauhataan välittömästi "mikäköhän tuokin luulee olevansa?".
No kyllä vähän hienostella saa. Teema-astiat ja Savonia-aterimet on sallitun hienouden huippu. On saavutus, jos sellaiset on kotiinsa hankkinut (vaikka ne on kaikilla muillakin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo teini-ikäisenä kiinnostunut höyryvetureista. Siitä tuli harrastus jonka vuoksi sain sekunnissa kylähullun maineen ja koko ajan kysyttiin että "mikä sä luulet olevasi". Muut ikäryhmästäni harrastivat lähinnä viinakaupan hinnastojen ulkoa opettelemista ja taas: "mikä sä luulet olevasi"? Tätä kerta kerran jälkeen, myös omilta sisaruksiltani. Omasta ammattikoululuokastani olin ainoa joka jatkoi opiskelua teknilliseen saakka. Taas: "mikä sä luulet olevasi"?
Suomessa on kuolemansynti erottua porukasta! Tästä johtuu koulukiusaamiset, naapuriviha ja -kateus. Jos joku nousee ylemmälle tasolle yhteiskunnassa niin taatusti häntä yritetään repiä takaisin sen paljon puhutun "kansan" tasolle! Vihaan tuulipukuja!
Jep, ja toinen valitusvirsi on "Miks pitää aina yrittää olla jotenkin erikoinen, miksei voi olla ihan tavallinen?". Eli jos erotut joukosta ihan luonnostaan, niin yrität olla erikoinen :D
Tämä voi ehkä selittää sitä, miksi täällä on tapana kiusata jollain tapaa erottuvia ihmisiä. Oletus on, että erilainen ihminen diivailee erilaisuudellaan ja yrittää olla parempi kuin muut. Tuntuu jotenkin järjettömältä, että aikuisetkaan eivät pysähdy kyseenalaistamaan olettamuksiaan toisista. On erilainen kuin muut = on olevinaan parempi kuin muut. Ei muuten ole, nyt näytetään sille k-päälle närhen värkit!
Mistä nuo tuommoiset ihmiset oikein tulevat? Isälläni ja langollani on hiukan tuollaista taipumusta, vain pikkuisen, ja he ovat kumpainenkin syntyään pienestä pienestä kylästä, mutta sitä en osaa sanoa onko sillä osuutta asiaan. Muuten tuntuu siltä että olen kasvanut ympäristössä, jossa ihmiseltä odotettiin tiettyä särmää ja omaa persoonallisuutta, ei välttämättä mitään erityisen outoa tai räväkkää, mutta tapetista oli syytä erottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuajassa saapuminen on Suomessa hyvin yleistä. Muistan, kuinka lapsena vanhempani halusivat aina lähteä joka paikkaan niin aikaisin, että perillä oltiin aina vähintään varttia ennen tilaisuuden alkua. Tämä oli joskus tosi noloakin. Jos mentiin vaikka jonkun kodissa järjestettäviin juhliin, joiden oli ilmoitettu alkavan klo 17, me olimme paikalla klo 16.30-16.45, ja juhlien isäntä tulee avaamaan oven kylpytakissa ja emäntä on vessassa laittamassa hiuksia.
Nykyisessä asuinmaassani juhlien alkamisaika tarkoittaa paremminkin sitä, että sen jälkeen sopii tulla. Tasan ilmoitetulta kellonlyömältä saapuminen (ja varsinkin sitä ennen) on moukkamaista. Jos kutsussa lukee esim. klo 18, on täysin OK saapua seuraavan tunnin sisällä. Sellaiset tilaisuudet joissa on jokin ohjelma, ovat tietenkin eri asia.Tämä on ärsyttävää. Juhliin, tapaamisiin yms. kuuluu mennä _ajallaan_ eikä puolta tuntia etuajassa. Pahimmillaan vielä valitetaan niille ajallaan tuleville kuinka täällä on jo odoteltu vaikka kuinka ja kauan..
No tämä. Minä olen meidän suvun musta lammas joka ei osaa edes tulla juhliin ajoissa! Koska tulin kerran yksiin sukujuhliin vasta viittä minuuttia vaille alkamisaikaa, härregud. Ja siihenkin viime tipassa tulemiseen oli ihan oikea syy, mutta eihän se ketään kiinnostanut. Nyt olen totaaliluuseri jonka elämänhallinta on täysin hukassa, KUN EI EDES JUHLIIN OSAA TULLA AJALLAAN!!! Helevetti.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla, kun näkee toisen suomalaisen, möllötetään vihaisesti, kun joku on uskaltautunut tulla samaan paikkaan eikä toinen olekaan tämän Kanarian saarten ”valloittaja” ja suuri kaukomatkailun uranuurtaja.
:D huomasin kerran Kreikassa kaupassa toisen suomalaisen pariskunnan kun puhuivat keskenään suomea. Mies lähti siitä kauemmas niin sanoin naiselle jotain että onpa kyllä kiva kauppa tms diipadaapaa. Nainen katsoa möllötti minua ihan silmät pyöreinä ja lähti pois mitään sanomatta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä toikin/sekin luulee olevansa" - tämä lause kiteyttää suomalaisuuden likimain täydellisesti.
Jos et asu ahtaasti, tai aja hopeanharmaalla Corollalla, tai pidä päivittäin päälläsi Tokmannin tuulipukua, tai et juo Juhla Mokkaa, jne jne jne , niin selän takana pauhataan välittömästi "mikäköhän tuokin luulee olevansa?".
No kyllä vähän hienostella saa. Teema-astiat ja Savonia-aterimet on sallitun hienouden huippu. On saavutus, jos sellaiset on kotiinsa hankkinut (vaikka ne on kaikilla muillakin).
Noissa se raja meneekin. Ja jos sen rajan ylität niin olet ihme pröystäilijä. Mistä sitä nyt rahaakin johonkin hienompiin on saatu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuajassa saapuminen on Suomessa hyvin yleistä. Muistan, kuinka lapsena vanhempani halusivat aina lähteä joka paikkaan niin aikaisin, että perillä oltiin aina vähintään varttia ennen tilaisuuden alkua. Tämä oli joskus tosi noloakin. Jos mentiin vaikka jonkun kodissa järjestettäviin juhliin, joiden oli ilmoitettu alkavan klo 17, me olimme paikalla klo 16.30-16.45, ja juhlien isäntä tulee avaamaan oven kylpytakissa ja emäntä on vessassa laittamassa hiuksia.
Nykyisessä asuinmaassani juhlien alkamisaika tarkoittaa paremminkin sitä, että sen jälkeen sopii tulla. Tasan ilmoitetulta kellonlyömältä saapuminen (ja varsinkin sitä ennen) on moukkamaista. Jos kutsussa lukee esim. klo 18, on täysin OK saapua seuraavan tunnin sisällä. Sellaiset tilaisuudet joissa on jokin ohjelma, ovat tietenkin eri asia.Tämä on ärsyttävää. Juhliin, tapaamisiin yms. kuuluu mennä _ajallaan_ eikä puolta tuntia etuajassa. Pahimmillaan vielä valitetaan niille ajallaan tuleville kuinka täällä on jo odoteltu vaikka kuinka ja kauan..
No tämä. Minä olen meidän suvun musta lammas joka ei osaa edes tulla juhliin ajoissa! Koska tulin kerran yksiin sukujuhliin vasta viittä minuuttia vaille alkamisaikaa, härregud. Ja siihenkin viime tipassa tulemiseen oli ihan oikea syy, mutta eihän se ketään kiinnostanut. Nyt olen totaaliluuseri jonka elämänhallinta on täysin hukassa, KUN EI EDES JUHLIIN OSAA TULLA AJALLAAN!!! Helevetti.
Mietittiin, että oletkohan ollenkaan tulossa, kun kello oli jo niin paljon.
Meillä kävi vähän samoin kun olin lapsen kanssa Kreikassa. Kadulla oli paljon kuppiloita, kauppoja ja ihmisiä. Pysähdyimme hetkeksi katselemaan mihin menisimme seuraavaksi. Sattumalta vieressä oli suomalaisperhe joka meni vaikeaksi kun olimme siinä vieressä. Eivät siis puhuneet keskenään mitään vaan olivat jotenkin vaivautuneen oloisina. En siis puhunut heille mitään vaan omalle lapselleni mutta nuo ilmeisesti yrittivät peittää olevansa suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan kanssa nirsoilu ja ravintola-annosten kustomointi. "Ottaisin ton metsästäjänpihvin, mutta ilman sipulia ja vaihtaisin sienikastikkeen bearnaiseen. Ranskalaisten tilalle keitetyt vihannekset ja chiliä ei missään muodossa. Ja onhan tää gluteeniton?"
Eri asia, jos on tarkoitus koota annos useista vaihtoehdoista, mutta valmiiden annosten kanssa puljaaminen on moukkamaista.
No ei todellakaan ole. Moukkamaista on ravintolalta olla reagoimatta asiakkaan toivomuksiin. Ihmisillä voi olla hyviä syitä vaihtaa ainesosia, eivätkä nuo metsästäjän pihvit ole niin taiteellisia ruoka-annoksia, etteikö niitä voisi muuttaa asiakkaan maun mukaisiksi.
Taas ajatellaan, että asiakas on joku ravintolan orja. Ei. Ravintolan on tarkoitus palvella asiakasta.
Suomalaisilla vaan riittää ihmeen paljon niitä hyviä syitä. Ollaan sitten varmaan erityisen herkkävatsaista ja allergista kansaa.
Parempi se silti on jo tilatessa olla jämpti ja selkeäsanainen, kuin jättää kallis ruoka lautaselle inhokki ainesosan takia, tai palautella ruokaa keittiöön vaan koska ei itse tajunnut mainita jotain allergeeniä.
Samapa tuo, mutta ainakaan "ruokamaissa" tällaista ei harrasteta ja pidetään jopa loukkaavana. Suomessa enemmän sääntö kuin poikkeus, ettei annokset kelpaa sellaisinaan vaan jotain viilausta on pakko saada tehdä. Keskustelun otsikko kuitenkin on "only in finland" eikä "saako ravintoloiden annoksia muuttaa?"
Ruokamaissa luultavasti oletetaan etteivät aikuiset enää yökkäile sipulinpaloille niin kuin viisivuotiaat - allergiat ja intoleranssit sitten erikseen. Itse en erityisesti pidä sienistä, muttei minulle tuota mitään eksistentaalista ongelmaa valita ruokalajia, jossa niitä ei ole (joskus otan kyllä kalaa kantarellikastikkeen kanssa, se ei maistu niin pahasti sieneltä)
Kaikki ruuat kerralla pöytään itse otettaviksi. Eli salaatti ja pääruoka katettu. Jälkiruoka kai tuodaan erikseen.
Kahvikesteillä myös voileipätarvikkeet ja/tai kahvileipää montaa sorttia pöydässä itse otettaviksi.
Ei vakiintuneita ruoka-aikoja, lounas syödään aikaisin, jopa klo 10. Päivän pääateria suositellaan syötävän aamupäivällä.
Paljon välipaloja tai välipalaa ”kahvin kanssa”. Aikuiset syövät karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan kanssa nirsoilu ja ravintola-annosten kustomointi. "Ottaisin ton metsästäjänpihvin, mutta ilman sipulia ja vaihtaisin sienikastikkeen bearnaiseen. Ranskalaisten tilalle keitetyt vihannekset ja chiliä ei missään muodossa. Ja onhan tää gluteeniton?"
Eri asia, jos on tarkoitus koota annos useista vaihtoehdoista, mutta valmiiden annosten kanssa puljaaminen on moukkamaista.
No ei todellakaan ole. Moukkamaista on ravintolalta olla reagoimatta asiakkaan toivomuksiin. Ihmisillä voi olla hyviä syitä vaihtaa ainesosia, eivätkä nuo metsästäjän pihvit ole niin taiteellisia ruoka-annoksia, etteikö niitä voisi muuttaa asiakkaan maun mukaisiksi.
Taas ajatellaan, että asiakas on joku ravintolan orja. Ei. Ravintolan on tarkoitus palvella asiakasta.
Suomalaisilla vaan riittää ihmeen paljon niitä hyviä syitä. Ollaan sitten varmaan erityisen herkkävatsaista ja allergista kansaa.
Parempi se silti on jo tilatessa olla jämpti ja selkeäsanainen, kuin jättää kallis ruoka lautaselle inhokki ainesosan takia, tai palautella ruokaa keittiöön vaan koska ei itse tajunnut mainita jotain allergeeniä.
Samapa tuo, mutta ainakaan "ruokamaissa" tällaista ei harrasteta ja pidetään jopa loukkaavana. Suomessa enemmän sääntö kuin poikkeus, ettei annokset kelpaa sellaisinaan vaan jotain viilausta on pakko saada tehdä. Keskustelun otsikko kuitenkin on "only in finland" eikä "saako ravintoloiden annoksia muuttaa?"
Ruokamaissa luultavasti oletetaan etteivät aikuiset enää yökkäile sipulinpaloille niin kuin viisivuotiaat - allergiat ja intoleranssit sitten erikseen. Itse en erityisesti pidä sienistä, muttei minulle tuota mitään eksistentaalista ongelmaa valita ruokalajia, jossa niitä ei ole (joskus otan kyllä kalaa kantarellikastikkeen kanssa, se ei maistu niin pahasti sieneltä)
Jos ei vaan tykkää sipulista niin minkä sille voi?
Vierailija kirjoitti:
Aina uskotellaan pahoista asioista, että "Ei koske Suomea!!!!"
Tuo on kyllä etenkin viime aikoina alkanut todella ärsyttää.
Totta. Ei esim. haluta uskoa, että Suomessa ei olla 100 % tasa-arvoisia.
Ja jos yrittää puhua vaikka rasismista tai seksismistä, niin heti tulee joltain että entäs Arabimaat, entäs USA:n rasismi. Aina pitäisi verrata joihinkin maihin joissa asiat on huonommin, ja olla tyytyväinen siihen mitä Suomessa on, vaikka täällä oliskin monella asiat huonosti.
Jatkuva kitinä suomalaisten "kateudesta".
Jos arvostelet rikasta tai kaunista ihmistä, olet kateellinen. Köyhiä ja rumia sen sijaan saa arvostella.
Eli saa lyödä alaspäin mutta ei ylöspäin. Tämä ei ole mikään universaali juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruuat kerralla pöytään itse otettaviksi. Eli salaatti ja pääruoka katettu. Jälkiruoka kai tuodaan erikseen.
Kahvikesteillä myös voileipätarvikkeet ja/tai kahvileipää montaa sorttia pöydässä itse otettaviksi.
Ei vakiintuneita ruoka-aikoja, lounas syödään aikaisin, jopa klo 10. Päivän pääateria suositellaan syötävän aamupäivällä.
Paljon välipaloja tai välipalaa ”kahvin kanssa”. Aikuiset syövät karkkia.
Aikuiset syövät karkkia monissa maissa. Ja ainakin USA:ssa on hyvin yleistä ottaa kahvitaukoja ja syödä jotain donitsia kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vaan tykkää sipulista niin minkä sille voi?
Sitten ottaa ruokaa, johon ei sipulia tule, sellaisiakin on, vaikkei esimerkiksi oman ruoanlaittoni perusteella uskoisi.
Olisiko oudossa häpeässä ja syyllisyydessä rypöminen suomalaista, näin ettei edes osaa sanoa mitä hävetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajellaan keskikesälläkin keskellä päivää valot päällä autoissa myös taajamissa! Haluamme maksimoida turvallisuuden.
Se on kuitenkin pakko
Suomeen tuotaviin autoihin asennetaan se asetus, että valot menee aina päälle moottoria käynnistäessä. Muualla (en tiedä onko koko EU:ssa sama laki) valot pitää itse laittaa päälle.
USAssa valot paalle kun aurinko on laskenut tai kayttaa tuulilasinpyyhkimia.
On Ruotsissakin lördagsgodis-perinne, jolloin lapset saavat mennä lauantaisin ostamaan irtokarkkeja viikkorahalla tms.