Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia

Vierailija
12.05.2021 |

Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?

Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"

Kommentit (1050)

Vierailija
481/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten jättäminen yksin. Vain Suomessa pidetään normaalina, että pienet koululaiset on pitkiä aikoja yksin ja puolustellaan jopa yöksi yksin jättämistä, jos vanhempi on yövuorossa.

Muualla toi olisi vakava heitteillejättö. Suomessa ihanteena on, että lapset jätetään mahdollisimman aikaisin selviytymään itsekseen.

Turhaan alapeukutatte, tämä on aivan totta. Suomessa on todella vahva itse ja yksin pärjäämisen kulttuuri ja täällä lapsen varhaista yksin pärjäämistä pidetään tavoiteltavana ja hyvänä ja aivan itsestään selvänä asiana.

Ei tulisi muualla kuuloonkaan, että alakoululainen olisi yksin koko iltapäivän oman onnensa nojassa pelkkä puhelin turvana ja seurana.

Alapeukkuja satelee asianosaisilta, jotka perätysten ovat kommentoineet ettei yksinolo tai varhainen itsenäisyys olleet negatiivinen asia ollenkaan. Tämä juontaa juurensa varmasti perinteiseen suomalaisten yleiseen introverttiyteen. Vanhemmat saa näillä käytännöillä taukoa lapsista, ja lapset vanhemmistaan, win win situation :D t: yksi entinen avainkaulalapsi. Ps: seurana oli kyllä tarvittaessa muutakin kuin puhelin, esim. lemmikki, naapuri, isovanhempi tai kaverit

Eihän tässä kukaan ole väittänyt että yksin ja itse pärjääminen olisi negatiivinen asia. On vaan todettu että se on suomalainen erikoisuus.

Itselläni ei ollut seurana kuin lankapuhelin 80- luvulla kun olin pitkät iltapäivät yksin kotona. Ei ollut lemmikkejä, sellaisia naapureita joita olisimme edes tunteneet (myös suomalainen erikoisuus), isovanhemmat sarojen kilometrien päässä ja kavereita ei juuri ollut.

Vierailija
482/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valittamisen autuus.

Kun Suomessa on helteisen aurinkoinen vapaapäivä kokoontuvat ihmiset nettiin valittamaan, miten huonosti kaikki muut suomalaiset käyttäytyväl ja miten kaikki on onnetonta ja pielessä. Ruokakin pahaa. Arvelen että valtaosa on niitä jotka eivät ole muita maita ja tapoja koskaan nähneetkään, eikä heitä saisi kirveelläkään etsimään niitä paratiisimaisia oloja ja unelma-asuinmaata muualta.

Itse asun ulkomailla, eikä se ole muuttanut käsitystäni suomalaisten käytöksestä, päinvastoin. Rehellisyyttä ja maan toimivuutta toki arvostan, mutta kyllä sitä ihmisten tuppisuisuutta, ilmeikkyyden puutetta sekä kyvyttömyyttä ja haluttomuutta tutustua uusiin ihmisiin voi vain ihmetellä. Toki asuinmaassanikin on omat puutteensa, mutta kyllä se on paljon lähempänä paratiisia ainakin itselleni kuin nyky-Suomi.

Itselläni ei tosiaankaan ole halua tutustua useampaan ihmiseen kuin on välttämätöntä, enkä ylipäätään tajua, mitä ihmiset oikein näkevät toisissaan. Tämä ei ole mikään puolustus suomalaiselle kulttuurille, sillä kyllähän täälläkin pidetään jostain syystä outona, jos joku kokee pärjäävänsä vallan hyvin ilman ns. ystäviä. Toki Suomessa saa sentään olla rauhassa tuntemattomilta seuraansa tyrkyttäviltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kansan ja omien perinteiden dissaaminen on kyllä tietyn ryhmän sisällä todella "Only in Finland". Onneksi on nousemassa sukupolvi, joka tajuaa traditioiden ja oman historian merkityksen. 

Suomalaisuuteen kuuluu sekin, että syntyperäisillä ainoastaan on oikeus arvostella,  mutta auta armias, jos saman tekee joku muunmaalainen. Myös se, että jos sanoo ulkkikselle, että täällä nyt on vaan tällästa, niin siihen odotetaan vastaukseksi kohtuullista kehumistulvaa, muu on epäkohteliasta.

Mä olen asunut ulkomailla yli kymmenen vuotta, en kyllä kehtaisi lähteä arvostelemaan asuinmaani ihmisiä ja tapoja ja totta kai aina kehun asuinmaatani alkuasukkaille, se nyt kuuluu ihan hyviin tapoihin. Mikä minä olen arvostelemaan asuinmaani tapoja tai ihmisiä? Ne ovat ihan yhtä hyviä kuin muuallakin, se on se historian tulos täällä.

Minäkin olen asunut kohta 15 vuotta ulkomailla ja todellakin sanon, jos jotkut tavat ovat mielestäni vähintään kummallisia. Sanon myös, mitkä ovat erinomaisia. Ja kerron myös, mikä suomalaisissa tavoissa ja ihmisissä on hyvää tai käsittämätöntä. Ja sitten ruodimme puolet maapallon kansoista.

Vierailija
484/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalassa hoipparoiminen julkisella paikalla keskella paivaa.

Vierailija
485/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten jättäminen yksin. Vain Suomessa pidetään normaalina, että pienet koululaiset on pitkiä aikoja yksin ja puolustellaan jopa yöksi yksin jättämistä, jos vanhempi on yövuorossa.

Muualla toi olisi vakava heitteillejättö. Suomessa ihanteena on, että lapset jätetään mahdollisimman aikaisin selviytymään itsekseen.

Turhaan alapeukutatte, tämä on aivan totta. Suomessa on todella vahva itse ja yksin pärjäämisen kulttuuri ja täällä lapsen varhaista yksin pärjäämistä pidetään tavoiteltavana ja hyvänä ja aivan itsestään selvänä asiana.

Ei tulisi muualla kuuloonkaan, että alakoululainen olisi yksin koko iltapäivän oman onnensa nojassa pelkkä puhelin turvana ja seurana.

Alapeukkuja satelee asianosaisilta, jotka perätysten ovat kommentoineet ettei yksinolo tai varhainen itsenäisyys olleet negatiivinen asia ollenkaan. Tämä juontaa juurensa varmasti perinteiseen suomalaisten yleiseen introverttiyteen. Vanhemmat saa näillä käytännöillä taukoa lapsista, ja lapset vanhemmistaan, win win situation :D t: yksi entinen avainkaulalapsi. Ps: seurana oli kyllä tarvittaessa muutakin kuin puhelin, esim. lemmikki, naapuri, isovanhempi tai kaverit

Eihän tässä kukaan ole väittänyt että yksin ja itse pärjääminen olisi negatiivinen asia. On vaan todettu että se on suomalainen erikoisuus.

Itselläni ei ollut seurana kuin lankapuhelin 80- luvulla kun olin pitkät iltapäivät yksin kotona. Ei ollut lemmikkejä, sellaisia naapureita joita olisimme edes tunteneet (myös suomalainen erikoisuus), isovanhemmat sarojen kilometrien päässä ja kavereita ei juuri ollut.

Kyllä rinnastettiin ihan suoraan ”vakavaan heitteillejättöön”, joten aika negatiivinen on keskustelun sävy tästä seikasta ollut. Kaikilla on asioista tietenkin yksilölliset kokemukset, ei mikään asia ole aukoton joten ikävää että juuri sinun tilanteesi on näyttäytynyt tuollaisena, kaikilla muilla ei kuitenkaan myöskään niin ollut.

Vierailija
486/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisiin tapoihin ei kuulu kiitellä viinasta tai vitusta.

tänks foor tö pusi. it vos kait vell.

Vierailija
487/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tänään Helsingissä näin melkein kaikilla hameita ja mekkoa ja kivoja hellehattujakin näkyi. Ei täällä katsota ollenkaan pahasti. Ehkä pikkupaikkakunnilla pitää olla naisenkin miehekkään reteä ja pyöriä jossain työmiehen takissa?

Vierailija
488/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeata leivonnaista kehutaan AINA näin:

"Tää on tosi hyvä, tää ei oo sellainen niinku, liian makea."

Vierailija
489/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti suomalainen kirjoitti:

Suomessa ei saa olla liian iloinen ja positiivinen. Se on epäilyttävää ja varmasti feikkiä.

Ei saa kehua, se on mielistelyä. Ei saa tervehtiä hymyillen ja silmiin katsoen. Jos on sinut itsensä kanssa, on pakko olla ylimielinen, leuhka tai ainakin luulla itsestään liikoja.

Mulle on ihan suoraan sanottu, että mä hymyilen liikaa.

Muistan aikoinaan, kun työssäni muutin tiloista toiseen, kun työntekijät keskitettiin samaan rakennukseen. Näin monia kollegoja ensimmäistä kertaa ja tervehdin hymyillen erästä nuorta miestä. Hän katsoi mua kuin hullua ja vältteli sen jälkeen eikä ollut näkevinäänkään. Ilmeisesti luuli, että yritin iskeä tai tehdä jotain tuttavuutta :D

Nykyisellä työpaikallani on espanjalainen nainen ja on kiva kun hänen kanssa voi olla iloinen ja puhelias. Voi kehua nättiä vaatetta olematta mielistelijä ja voi olla ystävällinen ilman, että se on jotenkin epäilyttävää.

Tämä on minunkin mielestäni omituista, kuinka iloinen ja hyväitsetuntoinen ihminen saa täällä helposti ylimielisen teeskentelijän leiman. Joku tilannetajuton töksäyttelijä on sitä vastoin "mainio persoona" ja "niin ihanan aito". Täällä muutenkin pidetään normaaleina monia sellaisia asioita, jotka kielivät ihmisen itsensä pahoinvoinnista, kuten alituista ärsyyntymistä milloin mistäkin asiasta tai ihmisestä.

Tää oli niin hyvin sanottu. Olen luonnostaan positiivinen ja innostuva ihminen, vaikkakin viihdyn myös omissa oloissani eli en ole ekstrovertti, mutta välillä saan käytökseeni vain tuollaisia todella omituisia reaktioita. Osa kavereistakin on ollut tuollaisia ja he ovatkin ajan kanssa jääneet. Siis tympeitä ihmisiä, kaikkeen suhtautuminen on tympeä ja negatiivinen.

Itse olen jopa joskus kokenut, että olen jäänyt ulkopuoliseksi tietyissä yhteisöissä juuri sen vuoksi, että olen iloinen ja otan kontaktia helposti uusiin ihmisiin. Tämä on täysin intuition vastaista, ja varmasti tapahtuu erityisen usein juuri Suomessa. Yrmyt ovat ryhmäytyneet helpommin.

Onneksi nykyisessä työpaikassani on päinvastoin, eivätkä tympimykset heiluta tahtipuikkoa.

Onko mahdollista, että muut eivät kestäneet jokapaikan hölöttäjää?

Miksi ajattelet, että olisin sellainen? Jos olisin vain omiani paasaava höpöttäjä, en varmasti tulisi toimeen missään työpaikassa. Monissa paikoissa tulen erittäin hyvin toimeen ihmisten kanssa, myös ns. ystävällisten introverttien kanssa. Tympeät yrmyt ovat eri asia kuin ystävälliset ujot.

Vierailija
490/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikkaa oudoksutaan. Kirsikkapiiras tai kirsikka juustokakku ei ole missään nimessä perussettiä vaan yllättävä ja kummallinen.

Kaikki muut punaiset marjat kyllä käy: herukat, karpalot, mansikat, vadelmat ja puolukat.

Vierailija
491/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän päälle laitetaan tyyliin kurkunpala ja voita/margariinia Suomessa ja ajatellaan sen olevan terveellistä = ulkomailla laitetaan enemmän vihanneksia ja esim. terveellistä oliiviöljyä leivän päälle. Lapsille syötetään tyyliin puuroa Suomessa, ulkomailla lapsille tehdään tehosekoittimessa samoja ruokia joita aikuiset syövät ja ne tehdään tehosekoittimella mössömuotoon, mutta varmasti terveellisempää kun esim. pikkulasten makeat purkkisoseet.

Vierailija
492/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta bussin täyttymisestä ei ole kyllä muiden maiden osalta itselläni oikein vertailukohdetta, mutta mielestäni se menee suomessa todella hyvin ja ennalta-arvattavasti! Aloitetaan tyypillisesti täyttäminen takaosasta ikkunapaikoin, ja vasta kun /jos pakko mennään käytäväpaikalle jonkun viereen istumaan. Ihan toimivaa ja koronaystävällistä siis tämäkin! Only in finlandina se, että vauvoista pidetään täällä erinomaista huolta, ja siihen kuuluu myös että heitä nukutetaan ulkona, myös pakkasella.

Vierailija
493/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa monet viettävät vapaa-aikaa ja juhlia ilman sukulaisiaan, mieluiten keskenään/ystävien kanssa jounnin joutavia jutellen ja juoden +grillaten. Jos saa kuitenkin kutsun johonkin juhlaan, oletetaan Suomessa että pitäisi tuoda huippukallis lahja/antaa rahaa juhlien kustannuksiin. Jotkut valittavat tälläkin palstalla siitä jos esim. puoliso näkee omia sukulaisiaan vaikka kerran viikossa, sekin koetaan olevan pois jotenkin. Ulkomailla koko suku kerääntyy yhteen pitkän pöydän ääreen syömään, Suomessa ei useinkaan tulisi kuuloonkaan, eikä kysellä maksua juhliin pääsystä tai oleteta että vieras tuo suuren lahjan. Vanhuksia myös unohdetaan palvelukoteihin Suomessa. Palvelukodit usein myös sijoitetaan hankaliin paikkoihin. Suomessa kaikilla tulisi olla auto, jolla ajella niin palvelukoteihin kuin juhliinkin. Monista Suomen paikoista puuttuu juna-asemat. 

Vierailija
494/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskon ja S-ryhmän duopoli on ainutlaatuinen maailmassa. Suorastaan käsittämätön ilmiö. Kaupat, ravintolat, huoltoasemat jne on jaettu kahden ison ketjun välillä, jotka sasvat myös Alkot. Monopolia monopolin perään.

Tällä väestöpohjalla ei laajempi kauppavalikoima menestyisi....yksikään ei kunnolla pärjäisi jos niitö useampia olisi.

Vierailija
495/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan kanssa nirsoilu ja ravintola-annosten kustomointi. "Ottaisin ton metsästäjänpihvin, mutta ilman sipulia ja vaihtaisin sienikastikkeen bearnaiseen. Ranskalaisten tilalle keitetyt vihannekset ja chiliä ei missään muodossa. Ja onhan tää gluteeniton?"

Eri asia, jos on tarkoitus koota annos useista vaihtoehdoista, mutta valmiiden annosten kanssa puljaaminen on moukkamaista.

Vierailija
496/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa monet viettävät vapaa-aikaa ja juhlia ilman sukulaisiaan, mieluiten keskenään/ystävien kanssa jounnin joutavia jutellen ja juoden +grillaten. Jos saa kuitenkin kutsun johonkin juhlaan, oletetaan Suomessa että pitäisi tuoda huippukallis lahja/antaa rahaa juhlien kustannuksiin. Jotkut valittavat tälläkin palstalla siitä jos esim. puoliso näkee omia sukulaisiaan vaikka kerran viikossa, sekin koetaan olevan pois jotenkin. Ulkomailla koko suku kerääntyy yhteen pitkän pöydän ääreen syömään, Suomessa ei useinkaan tulisi kuuloonkaan, eikä kysellä maksua juhliin pääsystä tai oleteta että vieras tuo suuren lahjan. Vanhuksia myös unohdetaan palvelukoteihin Suomessa. Palvelukodit usein myös sijoitetaan hankaliin paikkoihin. Suomessa kaikilla tulisi olla auto, jolla ajella niin palvelukoteihin kuin juhliinkin. Monista Suomen paikoista puuttuu juna-asemat. 

Sillon kun vielä oli ns. kunnalliskoteja, niin ne oli aina hautausmaan vieressä, kaupungin ulkopuolella.

Vierailija
497/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirsikkaa oudoksutaan. Kirsikkapiiras tai kirsikka juustokakku ei ole missään nimessä perussettiä vaan yllättävä ja kummallinen.

Kaikki muut punaiset marjat kyllä käy: herukat, karpalot, mansikat, vadelmat ja puolukat.

Kisikka olisi hyvä marja muutoin, mutta kun ne on täynnä matoja, ainakin ulkolaiset. Ostaisin niitä ja tekisin mehua, mutta ne madot inhottaa todellakin.

Vierailija
498/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykkyvatkaaminen ja käsikakka.

Vierailija
499/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen: myötähäpeää aiheuttava, pakonomainen tarve kirjoittaa aina otsikkoon osittain englantia. Huoh. Mikä pointti??!

Vierailija
500/1050 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän harmittaa yleistäminen suomalaisista tyhjennä tuppisuuna, jotka eivät tervehdi eivätkä sano sanaakaan. Olen introvertti ja ujo mutta osaan small talkin perusteet ja hymyilen paljon, kun se on helpompaa kuin keskustelun aloittaminen tuntemattomien kanssa. On hyvin tavallista, että vaihdan sanan tai pari hississä, odotushuoneessa ja kaupan kassalla. Erityisesti vanhukset aloittavat helposti juttelun hymyilevän ihmisen kanssa ja sitten vain vastaan tai nyökyttelen ymmärtäväisesti. Vaatii vähemmän kuin yrmeä ilme ja selän kääntäminen.