Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia
Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?
Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"
Kommentit (1050)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittamisen autuus.
Kun Suomessa on helteisen aurinkoinen vapaapäivä kokoontuvat ihmiset nettiin valittamaan, miten huonosti kaikki muut suomalaiset käyttäytyväl ja miten kaikki on onnetonta ja pielessä. Ruokakin pahaa. Arvelen että valtaosa on niitä jotka eivät ole muita maita ja tapoja koskaan nähneetkään, eikä heitä saisi kirveelläkään etsimään niitä paratiisimaisia oloja ja unelma-asuinmaata muualta.
Itse asun ulkomailla, eikä se ole muuttanut käsitystäni suomalaisten käytöksestä, päinvastoin. Rehellisyyttä ja maan toimivuutta toki arvostan, mutta kyllä sitä ihmisten tuppisuisuutta, ilmeikkyyden puutetta sekä kyvyttömyyttä ja haluttomuutta tutustua uusiin ihmisiin voi vain ihmetellä. Toki asuinmaassanikin on omat puutteensa, mutta kyllä se on paljon lähempänä paratiisia ainakin itselleni kuin nyky-Suomi.
mä oon melkoisen ilmeikäs ja näytän tunteeni avoimesti, oon huomannut että se ärsyttää aina joitain esim töissä.
Ruuan kypsentäminen ylikypsäksi. Vähän paremmissakin ravintoloissa on lähes mahdotonta saada oikein kypsennettyä kalaa (etenkin tonnikalaa) tai maksaa. Pihvit on yleensä aina yli sen mitä on pyytänyt. Michelin tason ravintolat ja Savoy yms. kalliimmat paikat on erikseen mutta aika paljon joutuu maksamaan, että saa oikein kypsennettyä ruokaa.
Naisilta saa kontuullisen helposti pinppiä vaikka vaikeaa se täälläkin on. Jossain Norjassa ehkä vielä helpompaa mutta kansainvälisesti Suomessa siellä helpoimmassa päässä jos jätetään rahan vaikutus huomioimatta. Hyvä niin, suomalaiset naiset on upeita, jos ei ole läski.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan kypsentäminen ylikypsäksi. Vähän paremmissakin ravintoloissa on lähes mahdotonta saada oikein kypsennettyä kalaa (etenkin tonnikalaa) tai maksaa. Pihvit on yleensä aina yli sen mitä on pyytänyt. Michelin tason ravintolat ja Savoy yms. kalliimmat paikat on erikseen mutta aika paljon joutuu maksamaan, että saa oikein kypsennettyä ruokaa.
Tämä. Suurin osa junttikansasta edes tietää mitä tämä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittamisen autuus.
Kun Suomessa on helteisen aurinkoinen vapaapäivä kokoontuvat ihmiset nettiin valittamaan, miten huonosti kaikki muut suomalaiset käyttäytyväl ja miten kaikki on onnetonta ja pielessä. Ruokakin pahaa. Arvelen että valtaosa on niitä jotka eivät ole muita maita ja tapoja koskaan nähneetkään, eikä heitä saisi kirveelläkään etsimään niitä paratiisimaisia oloja ja unelma-asuinmaata muualta.
Itse asun ulkomailla, eikä se ole muuttanut käsitystäni suomalaisten käytöksestä, päinvastoin. Rehellisyyttä ja maan toimivuutta toki arvostan, mutta kyllä sitä ihmisten tuppisuisuutta, ilmeikkyyden puutetta sekä kyvyttömyyttä ja haluttomuutta tutustua uusiin ihmisiin voi vain ihmetellä. Toki asuinmaassanikin on omat puutteensa, mutta kyllä se on paljon lähempänä paratiisia ainakin itselleni kuin nyky-Suomi.
mä oon melkoisen ilmeikäs ja näytän tunteeni avoimesti, oon huomannut että se ärsyttää aina joitain esim töissä.
Ja miksei ärsyttäisi.
Etäisyyden pitäminen muihin ihmisiin. On muuten tehnyt hyvää näin korona-aikana. Ei ole tilanne lähtenyt Suomessa kunnolla lapasesta kertaakaan kun täällä ei luontaisesti tungeta lähietäisyydelle jostain poskisuudelmista puhumattakaan. Olemme harjoitelleet tätä tilannetta varten koko elämämme.
Vierailija kirjoitti:
Lasitetut parvekkeet.
Missä muualla näitä ei muka ole? Näitä on joka paikassa. Ainakin Venäjällä, Kaakkois-Aasiassa, Poohjois- ja Etelä-Amerikassa ja Australiassa hyvin yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasitetut parvekkeet.
Missä muualla näitä ei muka ole? Näitä on joka paikassa. Ainakin Venäjällä, Kaakkois-Aasiassa, Poohjois- ja Etelä-Amerikassa ja Australiassa hyvin yleisesti.
Kanadassa ei ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sitoudutaan leikkaamaan liikenteen päästöjä etuajassa vaikka liikenne tuottaa vain osan päästöistä. Autoilu kallistuu ja kansaa kuristetaan. Vastaavasti samaan aikaan esim. Intiassa päästöt kasvavat vuosittain enemmän kun suomi päästää vuodessa. Mitä ihmettä tässä ollaan optimoimassa. Laittaisin nuokin rahat elämiseen ja ruokaan.
How dare you
Oman kansan ja omien perinteiden dissaaminen on kyllä tietyn ryhmän sisällä todella "Only in Finland". Onneksi on nousemassa sukupolvi, joka tajuaa traditioiden ja oman historian merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasitetut parvekkeet.
Voitko linkittää kuvan lasitetusta parvekkeesta Australiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasitetut parvekkeet.
Kanadassa ei ainakaan ole.
Retractable glass balcony system gaining momentum in Vancouver - constructconnect.com
Kyllä se on valitettavasti aika lailla vain Suomessa, missä ABC-asemaa pidetään jonain ruokaravintolana.
Ylipäätään tympeät ketjut ovat kovin suomalainen ilmiö, ja se, että pitäjän ainoa ravintola on tyyliin kebabkuppila.
Kyllä ABC oli taivaan lahja tienpäällä liikkujille. Ennen sitä oli vain paskasia huoltoasemia joissa sai syödä lehtipihviä öljy ja varaosa hyllyjen välisssä. Pöydässä oli tuhkakuppi ja sokeri, suola ja hp kastike purkit tuomassa ravintolafiilistä.
Kaupunkien keskustojen ravintolat on vuorostaan taantuneet lounaspaikoiksi joissa saa lihapullia ruskeaa kastiketta ja perunamuusia, tai pitzaa ja kebabia.
Ei ainakaan heti tule kunnon ravintolaa mieleen jossa olisi saanut raikkaan tuoreista aineista tehdyn aterian kohtuu hintaan. Eli ABC on lähes parasta mitä löytyy.
Täällä taidetaan valittaa ihmisten tavoista, ei mistään suomalaisista erityisyyksistä. Onko kaikkialla aivan kaikki todella paljon paremmin ja ihmiset upeita? Ovatko monet valittajat koskaan käyneet ulkomailla?
Kuvitellaan, ulkomailla ei juoda humalaan asti ja ollaa aina aurinkoisia ja välittömiä, siellähän aina paistaa aurinko eikä kukaan valita. Isät eivät muka Suomessa osallistu lastenhoitoon, koska ehkä jossain perheissä voisi osallistua enemmänkin, mutta että tämäkin asia muka muualla paremmin? Kaupassa on parempaa ruokaa, bussit siistejä, kännejäkään ei kukaan juo koska ulkomailla viinaa saa keittiön kraanasta? Suomalaisnaiset ovat aivan erityisrumia tautointeineen ja leveine lanteineen, muualla ihan toisin? Ei tarvitse edes matkustaa, näkisi telkkarin avaamalla, että osataan sitä muuallakin.
Suomalaisuuden parhaita erityisyyksiä on rehellisyys ja oma tila.
Vierailija kirjoitti:
Oman kansan ja omien perinteiden dissaaminen on kyllä tietyn ryhmän sisällä todella "Only in Finland". Onneksi on nousemassa sukupolvi, joka tajuaa traditioiden ja oman historian merkityksen.
Suomalaisuuteen kuuluu sekin, että syntyperäisillä ainoastaan on oikeus arvostella, mutta auta armias, jos saman tekee joku muunmaalainen. Myös se, että jos sanoo ulkkikselle, että täällä nyt on vaan tällästa, niin siihen odotetaan vastaukseksi kohtuullista kehumistulvaa, muu on epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasitetut parvekkeet.
Kun googlaa balcony glazing, tulee ainoastaan suomalaisia firmoja :)
konsta pylkkänen kirjoitti:
1. Virkamiehen olematon vastuu. Muualla maailmassa joutuu oikeasti eroamaan.
2. Köyhäily ja dissaaminen jos joku yrittää tehdä jotain, "ei tuosta mitään tule", "ei kannata", "kohta se on konkassa".
3. Poliittinen myötäily jotta näytetään hyvältä muiden maiden silmissä
4. Tasapäistäminen
5. Toisten rahojen innokas jakaminen
6. sosialismi jolla maa pidetään köyhänä.
7. yhteiskunnan odotetaan vastaavan kaikesta (ainakin vallalla pk seudulla)
8. Valtio maksaa vuokrat niin että itselle jää 46€/kk maksettavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisuuteen kuuluu sekin, että syntyperäisillä ainoastaan on oikeus arvostella, mutta auta armias, jos saman tekee joku muunmaalainen. Myös se, että jos sanoo ulkkikselle, että täällä nyt on vaan tällästa, niin siihen odotetaan vastaukseksi kohtuullista kehumistulvaa, muu on epäkohteliasta.
Mä olen asunut ulkomailla yli kymmenen vuotta, en kyllä kehtaisi lähteä arvostelemaan asuinmaani ihmisiä ja tapoja ja totta kai aina kehun asuinmaatani alkuasukkaille, se nyt kuuluu ihan hyviin tapoihin. Mikä minä olen arvostelemaan asuinmaani tapoja tai ihmisiä? Ne ovat ihan yhtä hyviä kuin muuallakin, se on se historian tulos täällä.
Asun Aasiassa ja täällä sama homma. Kukaan ei halua bussissa ja ratikassa ikkunan viereen vaan ensin täyttyvät uloimmat penkit. Jos ikkunan viereen haluaa mennä niin täytyy kömpiä sen istuvan tyypin yli, kukaan ei koskaan nouse ylös.
Metrossa taas kun on pitkiä penkkirivejä niin laitimmaiset täyttyvät ensin ja harva haluaa istua keskipenkeissä.