Miehen humalanhakuinen juominen
Olen seurustellut reilut pari vuotta ihanan miehen kanssa, jonka kanssa asun ja suunnittelen tulevaisuutta. Kuitenkin jo seurustelumme alussa huomasin alkoholitottumustemme eroavan voimakkaasti ja tämä ahdistaa todella paljon. Itse juon alkoholia ehkä 1-2 krt kuukaudessa, silloinkin maksimissaan pari lasia viiniä tai saunaoluen tai kaksi. Oma isäni käytti alkoholia koko lapsuuteni ajan humalanhakuisesti ja siitä on jäänyt omat jälkensä.
Miehelläni juominen ei niinkään ole useasti tapahtuvaa (esim. päivittäistä tai viikoittaistakaan) mutta hän juo kerralla paljon. Koronan takia juhlia tai tapahtumia ei ole kauheasti ollut mutta muutamina lauantai-iltoina häneltä on saattanut mennä yksinään kokonainen viinipullo ja pari-kolme oluttakin päälle. Ystäviään kun hän tapaa esim. mökillä niin viinaa kiskotaan kaksin käsin. Juomista hoipertelevaan kävelykuntoon/lähes sammumiseen tapahtuu noin 1-2 kertaa kuukaudessa - kesällä jopa useammin. Joitain kertoja olen tullut iltavuorosta kotiin ja mies on ollut ”nukkumassa” vaatteet päällä eli sammunut. Keittiöstä löytyy tyhjä pullo viiniä ja kaksi tölkkiä olutta.
Olen puhunut miehelle hänen alkoholinkäytöstään, mutta reaktiona on aina raivarit - mitään alkoholiongelmaa ei todellakaan ole eikä hän näe siinä mitään ihmeellistä jos pari kertaa kuukaudessa juo itsensä sammalluskuntoon. Hän sanoo, että jos lapsia tulisi niin ei tietenkään enää joisi niin, mutta ei näe siinä ”mitään ongelmaa jos kavereita tapaa ja ottaa pari kaljaa” (= 6-12 tölkkiä.)
Mies on korkeassa asemassa töissä, tarkka ja pedantti, ja alkoholinkäyttö poislukien on luotettava, huomaavainen ja rakastava kumppani. Tuntuisi järjettömältä erota, mutta tuntuu, että en loppuelämääni halua tuntea painoa rinnan kohdalla aina viikonlopun tullessa, kun mies lähtee ”illaksi ystävän luo katsomaan peliä” ja tulee sieltä hoiperrellen kotiin.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen ottaa alkoa jus niin paljon että pohja tulee vastaan. Sitä kautta löytyy kohtuukäyttö tai lopettaminen jos on löytääkseen..
Tai sitten kuolee alkoholiin, kuten niin moni muukin.
Juu varmasti. Kummasti isälläni henki pihisee vaikka on vetänyt viinaa ikänsä viikonloppuisin. On yli kasikymppinen.
Tosi hienoa, mutta alkoholi on kuitenkin yleisimpiä kuolinsyitä Suomessa.
Varmasti, syöpien ja sydän- ja verisuonitautien jälkeen.
Joista alkoholi solumyrkkynä aiheuttaa aivan kaikkia.
Viljamaaa kirjoitti:
Onko todella niin, että on normaalia juoda itsensä sammumisen partaalle kerran tai parikin kuukaudessa? Itse ymmärtäisin jos ne kerrat kun kavereita tavataan, juotaisiin vaikka oikeasti kaksi-kolme kaljaa. Lähes poikkeuksetta mies juo kuitenkin itsensä sellaiseen kuntoon, että hän kompuroi sänkyyn, kaataa yöpöydän lampun ja häneen tuskin saa kontaktia. Omalla kohdallani juon sellaiset kännit ehkä kerran kahdessa vuodessa ja lähinnä vahingossa. Itseäni mietityttää vain se, että alkoholia menee niin suuri määrä JOKA kerta.
Ap
Onko 6-12 olutta paljon miehelle? Tai viinipullo ja 2-3 olutta? Niin paljon, että on sammumiskunnossa? Kuulostaa erikoiselta. Itse normaalipainoisena naisena voin illanvietossa/saunaillassa tms. helposti juoda tuon määrän, enkä todellakaan ole sammumiskunnossa. Eikä kohdallani todellakaan ole tottumuksen kautta saavutettu toleranssi, normaalisti otan sen yhden saunaoluen pari kertaa viikossa. Ja hyvin monet tuntemani ihmiset (kaverit, sukulaiset, työkaverit) usein illan mittaan juovat esim sen 6-12 olutta/siideriä/lonkeroa.
Ainakin tämä kertoo mielestäni sen, ettei miehellesi ole kummoistakaan kestävyyttä alkoholin sietoon kehittynyt, että ei hän niin kovin säännöllisesti runsaita määriä voi juoda. Mutta mikä sinua tässä miehesi juomisessa häiritsee? Mainitsit että pelkäät hänen olevan sammuneena sängyssä kun tulet kotiin tai juovan itsensä sammumiskuntoon kavereiden kanssa iltaa viettäessään. Miksi sinä sitä pelkäät? Et kertonut, mikä ja miksi se pelottaa? Et kertonut, että hän olisi väkivaltainen fyysisesti tai henkisesti sinua tai muita kohtaan, eksyisi kännissä vieraisiin sänkyihin, olisi agressiivinen tai mitään muutakaan. Ainoa mitä kerroit pelkääväsi, on että hän sammuu. Mitä sinä siinä pelkäät?
No on sulla ongelmat. Pitäiskö sun etsiä mies joka ei dokaa ollenkaan? Tai nainen?
Vierailija kirjoitti:
Viljamaaa kirjoitti:
Onko todella niin, että on normaalia juoda itsensä sammumisen partaalle kerran tai parikin kuukaudessa? Itse ymmärtäisin jos ne kerrat kun kavereita tavataan, juotaisiin vaikka oikeasti kaksi-kolme kaljaa. Lähes poikkeuksetta mies juo kuitenkin itsensä sellaiseen kuntoon, että hän kompuroi sänkyyn, kaataa yöpöydän lampun ja häneen tuskin saa kontaktia. Omalla kohdallani juon sellaiset kännit ehkä kerran kahdessa vuodessa ja lähinnä vahingossa. Itseäni mietityttää vain se, että alkoholia menee niin suuri määrä JOKA kerta.
Ap
Onko 6-12 olutta paljon miehelle? Tai viinipullo ja 2-3 olutta? Niin paljon, että on sammumiskunnossa? Kuulostaa erikoiselta. Itse normaalipainoisena naisena voin illanvietossa/saunaillassa tms. helposti juoda tuon määrän, enkä todellakaan ole sammumiskunnossa. Eikä kohdallani todellakaan ole tottumuksen kautta saavutettu toleranssi, normaalisti otan sen yhden saunaoluen pari kertaa viikossa. Ja hyvin monet tuntemani ihmiset (kaverit, sukulaiset, työkaverit) usein illan mittaan juovat esim sen 6-12 olutta/siideriä/lonkeroa.
Ainakin tämä kertoo mielestäni sen, ettei miehellesi ole kummoistakaan kestävyyttä alkoholin sietoon kehittynyt, että ei hän niin kovin säännöllisesti runsaita määriä voi juoda. Mutta mikä sinua tässä miehesi juomisessa häiritsee? Mainitsit että pelkäät hänen olevan sammuneena sängyssä kun tulet kotiin tai juovan itsensä sammumiskuntoon kavereiden kanssa iltaa viettäessään. Miksi sinä sitä pelkäät? Et kertonut, mikä ja miksi se pelottaa? Et kertonut, että hän olisi väkivaltainen fyysisesti tai henkisesti sinua tai muita kohtaan, eksyisi kännissä vieraisiin sänkyihin, olisi agressiivinen tai mitään muutakaan. Ainoa mitä kerroit pelkääväsi, on että hän sammuu. Mitä sinä siinä pelkäät?
Hitaasti alkoholisoituvaa miestä on vain epämukavaa katsella. Jossain vaiheessa huomaa olevansa juopon kanssa naimisissa, jonka elämän alkoholi tuhoaa kuten monen muunkin.
Ei tuommoinen alkoholin käyttö ole tervettä. Vaikka kuinka yritätte sen vitsiksi vääntää.
Mikähän ongelma tässä nyt oli. Äijä vähän sillon tällöin kiskoo viinaa.
Nuo määrät ei päätä huomaavia, omani juo kerralla viinipullon sijaan viinapullon. Mutta kun noita juomisia ei viikoittain niin ei haittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen järkeä on juoda alkoholia ellei humalahakuisesti? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Yhtä hyvin voi juoda alkoholitonta ellei halua humalaa. Järjetöntä rahanhaaskausta juoda alkoholia ilman humalaa.
Only in Finland.
Niin miksi? Alkoholi on Suomessa kallista, jos haluan olla raitis, juon vettä. Jos haluan kännit, juon Suomessa kallista alkoholia. Lasista tai kahdesta viiniä ei tule kuin päänsärkyä, miksi siitä pitäisi vielä maksaa.
Juopon passiivisagressiivista mölinää.
Vierailija kirjoitti:
Viljamaaa kirjoitti:
Ap
Sammuminen vastaa aivotuhoiltaan aivovammaa.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/b31ca251-28b0-45e7-b84f-58d6b4b5e2…
"Sammumisesta yhtä paljon haittaa kuin aivovammasta - kasvattaa riskiä dementiaan."
Joko hyväksyt miehen juomisen tai eroat. Ei ole muita vaihtoehtoja, sillä mies ei pidä juomistaan ongelmana eikä aio tehdä muutosta. Älä missään nimessä ole niin sinisilmäinen, että kuvittelet, että lapsen saaminen vaikuttaisi miehen ryyppäämiseen.
Palstalaisilta sinun on turha kysellä, mikä on normaalia juomista ja mikä ei, sillä Suomi on juoppojen valtakunta. Sitä paitsi ei muiden mielipiteillä pitäisi olla väliä; jos asia vaivaa sinua, se vaivaa sinua.
Seuraavaa miestä etsiessä kannattaa karsia heti pois suurkuluttajat ja alkoholistit eikä antaa sellaisille edes minkäänlaista mahdollisuutta.
No ei ole edes paha paitsi tuo sammuminen on kyllä syvältä. Miehesi on hyvä mies: asiat tehdään kunnolla tai sitten ei ollenkaan :D
Suomessa tämä on niin yleistä, että ollaan totuttu siihen ikään kuin se olisi normaalia.
Ei ole. Ongelma todennäköisesti pahenee ja syvenee. Et pysty kontrolloimaan tai paheksumaan liikaa juovaa raittiimmaksi. Saapahan vain syyn juoda enemmän kun vaimokin nalkuttaa.
En suosittelisi katsomaan pidempään, varsinkin jos lapsiakin haluat. Vai haluatko katsoa vastaavaa käytöstä pienten lasten isältä?
Mun mielestä jonkun yhden saunakaljan juominen on ihan turhaa. Mieluummin sitten vaikka sitä vichyä. Mutta sitten kun juodaan niin juodaan kunnolla.
Mulla on ainakin niin kivaa kun yksin niitä kalsarikännejä vedän etten malta lopettaa. Muistihan siinä kyllä menee.
Määrät ovat yksilöllisiä, mutta pari kertaa kuussa kaatokänni ei kuulosta kovin kivalta. Itse juon aika usein ja ihan humalahakuisesti, samoin mieheni, mutta ei meistä kumpikaan kaatokänniä kisko kuin ehkä kerran vuodessa.
Miksi suunnittelet tulevaisuutta henkilön kanssa, jonka juomatavoista olet jo nyt huolissasi? Mikään ei tule muuttumaan lasten myötä, vaan lapset joutuvat katsomaan sammaltavaa ja sammuvaa isiä jatkossakin. Ole nyt viisas ja säästä yksi sukupolvi siltä kohtalolta ja traumaattisilta muistoilta.
Jo opiskeluaikoina ihmettelin luokkakavereiden selittämistä. Minkälainen viikonloppu sulla oli (siis kysymyksellä tarkoitettiin paljonko joit). Minä olin paikassa x ja join pullon viinaa ja oli mahtavaa enkä muista mitään.
Siis mitä järkeä on jos ei edes muista mitä tekee. Miten niin mukavaa ja seuraava päivä sitten krapulassa. Jo teininä ihmettelin näiden tyyppien järjen juoksua (tai järjen juoksun puutetta).
Onneksi löysin miehen jolla ei ole tapana juoda örveltämiseen saakka. Juo kyllä saunaoluensa ja useammankin. Mutta ei huomaa paljoa muusta kuin rentoutuu ja puhe hieman eri kuuloista. Ei tarvi pelätä hukkuuko sammuneena oksennukseensa, hakataanko kylillä humalaisena, joutuuko onnettomuuksiin, meneekö rattijuopon kyytiin, hukkaako puhelimensa, sammuuko hankeen jne. Itselle tuollainen sammumispisteeseen juopottelu kuukausittain olisi kyllä todella iso turn off.
Tuo tulee pahenemaan ja määrät vaan lisääntyvät. Mees lukemaan www.paihdelinkki.fi/kotikanava.
Vierailija kirjoitti:
Viljamaaa kirjoitti:
Ap
Ei varmaan 6-12 olisi paljon, jos se ei tapahtuisi joka ikinen kerta. En muista yhtäkään kertaa, että mies olisi lähtenyt käymään saunaillassa ja todella juonut vain pari olutta. Joka kerta kun hän juo, juo hän (itselleni ainakin) melko runsaan määrän - arkinen saunailta voi olla se 10 tölkkiä olutta. Eli jos juodaan niin aina juodaan enemmän kuin normaali "saunaolut".
Kunnon sammumiset ovat tapahtuneet kovemmassa kännissä kuin yhden viinipullon jälkeen, mutta näitä vaatteet päällä nukahtamisia sen sijaan on ollut useampi. Ehkä sitä ei voi sanoa suoraan sammumiseksi, mutta harvemmin kuitenkaan selväpäinen käy farkut päällä nukkumaan.
En pelkää hänen käyttäytyvän aggressiivisesti (en usko että ikinä käyttäytyisikään) tai eksyvän muihin sänkyihin - ehkä pelkään enemmän että jotain sattuisi tai huomaan, että on todella vaikea viettää iltaa silloin kun mies on kaverillaan, kun ei oikein tiedä, että missä kunnossa se sieltä tulee. Pari kertaa on myös puhelin sammunut pakkasessa ja itse olen aamuviideltä valvoskellut odottamassa, kun yhteyttä ei saa ja miestä ei kuulu. Varmasti lapsuudesta kumpuaa ikäviä muistoja myös omasta isästä, joka oli aina jotenkin lapselle pelottava humalassa, vaikka ei hänkään koskaan riehunut tai aggressiivisesti käyttäytynyt.
Ap
Viljamaaa kirjoitti:
Ap
On todellakin normaalia. itse olen juonut tuollaiset kännit käytännössä joka viikonloppu 15-vuotiaasta asti, ja elämä on ihanaa. M48
Ei mene pitkään, kun tajuat, että ei lauantaiaamuisin kannata mihinkään lähteä ja sitä paitsi siitäkin tulee vain riitaa.