Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen humalanhakuinen juominen

Viljamaaa
11.05.2021 |

Olen seurustellut reilut pari vuotta ihanan miehen kanssa, jonka kanssa asun ja suunnittelen tulevaisuutta. Kuitenkin jo seurustelumme alussa huomasin alkoholitottumustemme eroavan voimakkaasti ja tämä ahdistaa todella paljon. Itse juon alkoholia ehkä 1-2 krt kuukaudessa, silloinkin maksimissaan pari lasia viiniä tai saunaoluen tai kaksi. Oma isäni käytti alkoholia koko lapsuuteni ajan humalanhakuisesti ja siitä on jäänyt omat jälkensä.

Miehelläni juominen ei niinkään ole useasti tapahtuvaa (esim. päivittäistä tai viikoittaistakaan) mutta hän juo kerralla paljon. Koronan takia juhlia tai tapahtumia ei ole kauheasti ollut mutta muutamina lauantai-iltoina häneltä on saattanut mennä yksinään kokonainen viinipullo ja pari-kolme oluttakin päälle. Ystäviään kun hän tapaa esim. mökillä niin viinaa kiskotaan kaksin käsin. Juomista hoipertelevaan kävelykuntoon/lähes sammumiseen tapahtuu noin 1-2 kertaa kuukaudessa - kesällä jopa useammin. Joitain kertoja olen tullut iltavuorosta kotiin ja mies on ollut ”nukkumassa” vaatteet päällä eli sammunut. Keittiöstä löytyy tyhjä pullo viiniä ja kaksi tölkkiä olutta.

Olen puhunut miehelle hänen alkoholinkäytöstään, mutta reaktiona on aina raivarit - mitään alkoholiongelmaa ei todellakaan ole eikä hän näe siinä mitään ihmeellistä jos pari kertaa kuukaudessa juo itsensä sammalluskuntoon. Hän sanoo, että jos lapsia tulisi niin ei tietenkään enää joisi niin, mutta ei näe siinä ”mitään ongelmaa jos kavereita tapaa ja ottaa pari kaljaa” (= 6-12 tölkkiä.)
Mies on korkeassa asemassa töissä, tarkka ja pedantti, ja alkoholinkäyttö poislukien on luotettava, huomaavainen ja rakastava kumppani. Tuntuisi järjettömältä erota, mutta tuntuu, että en loppuelämääni halua tuntea painoa rinnan kohdalla aina viikonlopun tullessa, kun mies lähtee ”illaksi ystävän luo katsomaan peliä” ja tulee sieltä hoiperrellen kotiin.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen järkeä on juoda alkoholia ellei humalahakuisesti? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Yhtä hyvin voi juoda alkoholitonta ellei halua humalaa. Järjetöntä rahanhaaskausta juoda alkoholia ilman humalaa.

Tämä tulee varmaan monille suomalaisille suurena yllätyksenä ja järkytyksenä, mutta suurin osa ihmiskunnasta osaa juoda sivistyneesti kulinaristisista syistä eikä humaltuakseen, vaikka sitä ei täällä si-sä-siittoisten metsäläisjunt-tien keskuudessa tiedettäsi.

Ja suuri osa ihmiskunnasta ei osaa juoda sivistyneesti. Sekin kannattaa muistaa.

Vierailija
82/93 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hyväksy mieheltä noin usein humalahakuista juomista. Elämässä täytyy olla muutakin kuin pään vetäminen sekaisin. Juon itse kännit muutaman kerran vuodessa eli jos alkoholin käyttömme eroaisi rajusti, emme sopisi yhteen. Kokisin ettei mies ole tarpeeksi onnellinen kanssani, koska selvin päin ei sitä kestäisi. Pikkujoulut, ystävien juhlat jne. asia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen järkeä on juoda alkoholia ellei humalahakuisesti? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Yhtä hyvin voi juoda alkoholitonta ellei halua humalaa. Järjetöntä rahanhaaskausta juoda alkoholia ilman humalaa.

Tämä tulee varmaan monille suomalaisille suurena yllätyksenä ja järkytyksenä, mutta suurin osa ihmiskunnasta osaa juoda sivistyneesti kulinaristisista syistä eikä humaltuakseen, vaikka sitä ei täällä si-sä-siittoisten metsäläisjunt-tien keskuudessa tiedettäsi.

Ja suuri osa ihmiskunnasta ei osaa juoda sivistyneesti. Sekin kannattaa muistaa.

Noin viidenneksen kokeilijoistaan alkoholihuume lopulta tuhoaa.

Vierailija
84/93 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljamaaa kirjoitti:

Onko todella niin, että on normaalia juoda itsensä sammumisen partaalle kerran tai parikin kuukaudessa? Itse ymmärtäisin jos ne kerrat kun kavereita tavataan, juotaisiin vaikka oikeasti kaksi-kolme kaljaa. Lähes poikkeuksetta mies juo kuitenkin itsensä sellaiseen kuntoon, että hän kompuroi sänkyyn, kaataa yöpöydän lampun ja häneen tuskin saa kontaktia. Omalla kohdallani juon sellaiset kännit ehkä kerran kahdessa vuodessa ja lähinnä vahingossa. Itseäni mietityttää vain se, että alkoholia menee niin suuri määrä JOKA kerta.

Ap

Ei tuo kuulosta kovin paljolta. Meinaatko vahtia miehen juomista. Pullo viiniä ja pari olutta. Normi miehen annos.

Vierailija
85/93 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös huumekokeilut tehdään yleensä humalassa kun alkoholi laskee harkintakynnystä. Ravintolassa on esimerkiksi helppo ottaa amfetamiinia, minkä käyttö on yleistynyt Suomessa todella paljon. Amfetamiinin voimin kykenee myös juomaan alkoholia paljon enemmän.

Vierailija
86/93 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljamaaa kirjoitti:

Onko todella niin, että on normaalia juoda itsensä sammumisen partaalle kerran tai parikin kuukaudessa? Itse ymmärtäisin jos ne kerrat kun kavereita tavataan, juotaisiin vaikka oikeasti kaksi-kolme kaljaa. Lähes poikkeuksetta mies juo kuitenkin itsensä sellaiseen kuntoon, että hän kompuroi sänkyyn, kaataa yöpöydän lampun ja häneen tuskin saa kontaktia. Omalla kohdallani juon sellaiset kännit ehkä kerran kahdessa vuodessa ja lähinnä vahingossa. Itseäni mietityttää vain se, että alkoholia menee niin suuri määrä JOKA kerta.

Ap

Ei tuo kuulosta kovin paljolta. Meinaatko vahtia miehen juomista. Pullo viiniä ja pari olutta. Normi miehen annos.

Kyllä selvästi alkoholismia alkaa olla jo tuollainen käyttö. Alkoholismin merkkejä on käytön puolustelukin.

Vierailija
87/93 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös huumekokeilut tehdään yleensä humalassa kun alkoholi laskee harkintakynnystä. Ravintolassa on esimerkiksi helppo ottaa amfetamiinia, minkä käyttö on yleistynyt Suomessa todella paljon. Amfetamiinin voimin kykenee myös juomaan alkoholia paljon enemmän.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
88/93 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty muuttamaan miehen juomista. Sinulla on vaihtoehtoina hyväksyä tilanne tai lähteä. Itse olin tuon kaltaisessa suhteessa, vaikka emme asuneet yhdessä. Minulla on ollut alkoholisoitunut isoäiti ja en halunnut elää alkoholistin kanssa. Niinpä lopetin suhteen ja nyt elän yhdessä alkoholia käyttämättömän kanssa. Nautin elämästä, jossa alkoholia ei ole lainkaan mukana.

Vierailija
89/93 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljamaaa kirjoitti:

Ap

Ei tuo kuulosta kovin paljolta. Meinaatko vahtia miehen juomista.

En meinaa vahtia, koska jokainen jää toiseksi alkoholille. Ei kannata pilata omaa elämää alkoholisoituvan henkilön kanssa.

Vierailija
90/93 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monen muunkin jutun kanssa. Joudut tekemään omat ratkaisusi tilanteen suhteen. En olettaisi toisen muuttuvan eli joka muutan omaa asennettani tai lähden tilanteesta. Nämä kaksi vaihtoehtoa ovat omissa käsissäni.

Vierailija
91/93 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, onko herännyt ajatuksia?

Toivottavasti osaat ajatella omaa parastasi.

Vierailija
92/93 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin lapsen isän kanssa seurustelemaan nuorena ja silloin yhdessä juhliminen oli tietysti ihan normi.

Sitten kun perheydyttiin vähensin itse juuri kerta-annosmääriä ja mieskin aluksi (juopotteli sitten työmatkoillaan). Lapsen kasvaessa viikonloppukännit kuitenkin lisääntyi taas ja häpeäkseni lähdin siihen itsekin mukaan. Lasta kuitenkin ajattelin sen verran, etten ollut päihtyneenä hänen seurassaan ja aamulla hyppäsin reippaana ylös lyhyistä yöunista huolimatta.

Ajan mittaan ärsytys miehen juomista ja krapuloita kohtaan vaan kasvoi vuosi vuodelta ja oli tärkein syy eroomme 18 yhteisen vuoden jälkeen.

Nykyinen kumppanini käyttää kohtuudella ja minä myös. Nyt vasta näen todella kuinka häiritsevää lapsen isän juominen kauan aikaa oli. Lapsikin naljailee isänsä alkoholinkäytöstä.

Eli ei siihen totu koskaan, sovi pelisäännöt mahd pian ja pidä niistäkiinni tai sitten kannattaa suosiolla erota jos ärsyttää jo nyt.

Vierailija
93/93 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kuulostaa ihan täysin normaalilta.

Itsekin otan sen 1-2 krt kuukaudessa kunnon tumut ja muulloin en ollenkaan. Vaikka jos saunakaljaa tarjottaisiin, niin mielummin olen ottamatta kuin jätän sen siihen yhteen-kahteen.

Onko AP katsonut peiliin että miksi se toisen alkoholinkäyttö on sinulle niin suuri asia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän