Suhde tuntuu raskaalta, koska moni asia naisessa tuo mieleen äitini ja tulkitsen kaikkea ikävällä tavalla
Joudun joka päivä tappelemaan demoneja vastaan, jotta kykenen edes olemaan suhteessa. Kun nainen pyytää tekemään jotain tietyllä tavalla, ääntelee jollain tavalla itsekseen (huokailee, hyräilee tms.), valittaa jostain sinänsä aiheellisesta, niin en kykene olemaan miettimättä, että hän on vihainen minulle tai yrittää vihjata jotain. Näin se oli lapsena äitini kohdalla.
Yritän käsitellä näitä asioita mielessäni ja olla reagoimatta liian nopeasti ja liian pienestä. Tämä kuitenkin myös kuluttaa minua. Enkä osaa sanoa milloin nainen oikeasti rikkoo oikeuksiani. Alan miettiä, että minun pitäisi olla ns. täydellinen, ärsyttämättä häntä koskaan millään tavalla. Koska jos ärsytän, olen ansainnut kaiken paskan.
Ja joo käyn jo terapiassa. Osaako joku sanoa milloin tämä helpottaa? Pelkään että kulun loppuun ennen sitä.
Kommentit (384)
No mitä se kertoo? Mun ajatus oli, että jos sulla on jo noin voimakas tulkinta, niin se on asia jolle tuskin voin kauheasti.
AP[/quote]
No, minusta se ei ole tulkinta että et ota tyttöystävääsi huomioon tippaakaan vaan ihan tosiasia. Et puhu täällä yhtään huolestasi, miten hän jaksaa ja miltä hänestä tuntuu. Kun muut ovat maininneet siitä, käännät puheen itseesi ja omiin ongelmiisi. Et puhu hänelle ja kun sinulle sanotaan että suljet hänet ulkopuolelle, aloitat vain itsesi ja uhraustesi ylistämisen.[/quote]
Joo, mulla oli samanlainen exä, hänelläkin narsistivanhempi. Tuo itsekeskeisyys on jotain niin uskomatonta, että tunne-elämältään normaalin ihmisen on vaikea hahmottaa asiaa. Kaikki käännetään omaan itseensä, kaikessa on kyse omien tarpeiden täyttämisestä ja toinen toimii siinä vaan välineenä. Toinen uhriutuu eikä näe koskaan virheitä itsessään. Ap kuulostaa todella ahdistavalta ihmiseltä. Mieluummim yksin kuin vähänkään narsistisen ihmisen kanssa. Näillä ei ole itsereflektioon tai vastuun ottamiseen kykyä kuin ani harvoin ja näin ollen paraneminen ei tule olemaan mahdollista. Nyt aikuisena kun pitää itse ottaa vastuu itsestään tässä hetkessä. Ap on aivan hukassa ja itse en kattois tollasta meininkiä hetkeäkään. Voin sympatiseerata, että on osunu huono äiti kohdalle, mutta menneisyyttä ei saa käyttää myöskään tekosyynä. Nyt Ap heittäytyy avuttomaksi marttyyriksi (joka on myös yksi narsismin muoto).
Oletko koskaan myöntänyt tyttöystävällesi olleesi kohtuuton? Siis sanonut sitä hänelle suoraan ja ääneen? Tai että sinulta on suhteellisuudentaju hukassa joissain asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan myöntänyt tyttöystävällesi olleesi kohtuuton? Siis sanonut sitä hänelle suoraan ja ääneen? Tai että sinulta on suhteellisuudentaju hukassa joissain asioissa?
Mä oon ainakin sanonu hänelle, etten voi luottaa ollenkaan omaan arvostelukykyyni rajojen pitämisen ja toisten käytöksen tulkitsemisen suhteen, joten yritän vain jotenkin tunnustella missä raja menee ja että saatan siksi vetää asioissa pahasti yli.
AP
Kiinnostaisi tietää, onko tyttöystävä kaikissa teidän keskusteluissa se viallinen, SINUA loukkaava osapuoli, vai oletko sinä koskaan mitään pyytänyt AIDOSTI anteeksi? Jos tyttöystävä suuttuu tai möksöttää, oletko ymmärtänyt loukanneesi?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, onko tyttöystävä kaikissa teidän keskusteluissa se viallinen, SINUA loukkaava osapuoli, vai oletko sinä koskaan mitään pyytänyt AIDOSTI anteeksi? Jos tyttöystävä suuttuu tai möksöttää, oletko ymmärtänyt loukanneesi?
Ei hän ole sanonut minun loukanneen häntä. Kerran pyysin anteeksi sitä, kun hän sanoi hieman rumasti ja heitin jonkun kuitin takaisin. Joskus pyysin anteeksi sitä, kun en ymmärtänyt ollenkaan mitä hän tarkoitti erään asian suhteen, enkä tajunnut että hän olisi kaivannut minun kommentoivan asiaan jotain. Pyysin anteeksi sitä, etten kysynyt tarkentavia kysymyksiä ja varmistanut että mistä on kyse.
AP
No kukaan terapeutti ei sano asiakkaalleen että Hei, vähän rajaa tuohon marttyrointiin. Terapeutit on juuri sitä varten että ne kuuntelee ja yrittää auttaa asiakkaitaan kannustamalla heitä.
Ap, onko missään kohtaan edes särähtänyt pikkusen itseesi mitä täällä muut kirjoittaa? Vetoat siihen että netissä ihmiset tekee tulkintoja toisista ihmisistä mutta eikö nousta nouse aika paljonkin myös sellaisia teemoja joita olisi omassa käytöksessä hyvä tarkkailla? Moni on kommentoinut että sinun tulisi ottaa vastuu käytöksestäsi ja elämästäsi. Siihen vastaat uhriutumalla että sulla ei oo muita vaihtoehtoja kun toimia näin. Rajojen vetäminen on sinulle tärkeää, ja kuulostaa silti että nimenomaan siitä syystä ettei kukaan vaan erehtyisi luulemaan että olet kynnysmatto. Et osaa sanoa miltä asiat tuntuu vaan peilaat niitä sinun käsitykseen yleisesti hyväksyttävistä asioista ja tyttöystäväsi joko paljastuu hyväksi ihmiseksi tai sosiopaatiksi, harmaan sävyjä ei ole.
Ihminen joka ei kykene itsereflektioon saa hypätä terapiassa maailman tappiin minkään muuttumatta. Paranemisen avain on vastuunotossa, itswreflektoinnissa ja empatiakyvyssä.
Vierailija kirjoitti:
No kukaan terapeutti ei sano asiakkaalleen että Hei, vähän rajaa tuohon marttyrointiin. Terapeutit on juuri sitä varten että ne kuuntelee ja yrittää auttaa asiakkaitaan kannustamalla heitä.
Ap, onko missään kohtaan edes särähtänyt pikkusen itseesi mitä täällä muut kirjoittaa? Vetoat siihen että netissä ihmiset tekee tulkintoja toisista ihmisistä mutta eikö nousta nouse aika paljonkin myös sellaisia teemoja joita olisi omassa käytöksessä hyvä tarkkailla? Moni on kommentoinut että sinun tulisi ottaa vastuu käytöksestäsi ja elämästäsi. Siihen vastaat uhriutumalla että sulla ei oo muita vaihtoehtoja kun toimia näin. Rajojen vetäminen on sinulle tärkeää, ja kuulostaa silti että nimenomaan siitä syystä ettei kukaan vaan erehtyisi luulemaan että olet kynnysmatto. Et osaa sanoa miltä asiat tuntuu vaan peilaat niitä sinun käsitykseen yleisesti hyväksyttävistä asioista ja tyttöystäväsi joko paljastuu hyväksi ihmiseksi tai sosiopaatiksi, harmaan sävyjä ei ole.
Ihminen joka ei kykene itsereflektioon saa hypätä terapiassa maailman tappiin minkään muuttumatta. Paranemisen avain on vastuunotossa, itswreflektoinnissa ja empatiakyvyssä.
No ei nää narsisti- tai sosiopatiavihjailut ole kyllä särähtäneet. On täällä moni sanonut hyviä pointteja ja olen niitä kompannutkin. Se nyt on vaan ihmisluontoa että porukalla on hyvin valikoiva havainnointi ja sitten muodostetaan subjektiivinen kuva toisesta jonkun fiiliksen perustella, käytetään niitä faktoja jotka siihen sopivat ja tulkitaan henkilön vastaukset tietyllä tavalla, jos niissä vain yhtään on tulkinnanvaraa.
Kerran katsoimme yhden tapailemani naisen kanssa, kun hänestä kanssakeskustelijat maalasivat jotain ihmishirviötä ja mietimme, että kyllä nettikeskustelu on välillä hullua. Sen jälkeen en ole oikein osannut ottaa itseeni tuntemattomien diagnooseja ja tulkintoja. Jatkakaa ihmeessä, mutta ymmärtäkää myös että meidän kykymme analysoida tuntemattomia netissä on varsin rajallinen. Psykologian ammattilaisetkin ovat tällaisissa kovin varovaisia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ettei olisi nyt niin, että AP on uhrin asemassa. Hän vain tekee parhaansa haavoittavan ja mahdollisesti sosiopaatin/narsistin tyttöystävänsä ikeessä ja syyttää omasta käytöksestään toista naista: äitiään.
AP näyttää odottavan "naiseltaan" melko paljon joustamista ja munankuorilla kävelyä. Miksi haluat olla ihmisen kanssa, jota epäilet ja inhoat niin paljon?
4 vuotta terapiassa? Oletko 15, 20 vai 35-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee noihin vaihtoehtoihin jotka mainitsit, niin olen sanonut että se ei ole vaihtoehto että olisin sinkku sen sijaan että suhteessa pyrkisin ratkomaan suhdeongelmiani. En ole sanonut että ihmiset eivät olisi oikeassa siinä, että minun pitäisi avoimemmin ja enemmän puhua tästä kumppanini kanssa. Porukka lukee joko valikoivasti tai vain osan keskustelusta kun väittävät että tuo on tapani reagoida kysymykseen siitä, että pitäisikö minun puhua avoimemmin kumppanini kanssa asiasta.
Mitä tulee siihen että pitäisikö minun olla sinkku kun minulla on tällaisia ongelmia, niin täällä on moni kanssakeskustelija sanonut ettei se ole mikään ratkaisu, vaan että kyllä näitä voi ja pitää suhteessa ollessaan ratkoa. Jos se tekee minusta narsistin etten komppaa näiden ihmisten näkemystä jotka sanovat, että satutan tyttöystävääni ihan vain olemalla hänen kanssaan ja että on itsekästä olla suhteessa, niin sori mutta olen eri mieltä ja niin on moni muukin tässä keskustelussa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei olisi nyt niin, että AP on uhrin asemassa. Hän vain tekee parhaansa haavoittavan ja mahdollisesti sosiopaatin/narsistin tyttöystävänsä ikeessä ja syyttää omasta käytöksestään toista naista: äitiään.
AP näyttää odottavan "naiseltaan" melko paljon joustamista ja munankuorilla kävelyä. Miksi haluat olla ihmisen kanssa, jota epäilet ja inhoat niin paljon?
4 vuotta terapiassa? Oletko 15, 20 vai 35-vuotias?
Ei tässä ole yhtään narsistia tai sosiopaattia. Mun mieli vaan pelkää aina pahinta ihmisten ja elämän suhteen. En mä inhoa häntä ollenkaan. Jos epäileminen olisi hyvä syy, niin mun olisi monessa kohtaa elämääni pitänyt katkaista kaikki ihmissuhteeni. Epäileminen on minun ongelmani, ei kumppanistani sinänsä johtuvaa.
En tarkoittanut sosiopaatti tms vihjailuja vaan esimerkiksi tuota että oletko kertaakaan tämän keskustelun aikana miettinyt että olisiko se edes hieman mahdollista että se on totta että loukkaat tuolla käytökselläsi tyttöystävääsi? Ilmeisesti et, koska vastaat niin tiukasti tuohon että vaihtoehto ei ole olla sinkku. On totta että joitakin asioita voi suhteessa ollessa korjata mutta jos tilanne on esim se ettei luota yhtään siihen että ihmiset on luontaisesti hyviä niin miettisin kyllä itse ainakin että silloin ei ehkä ole vielä aika parisuhteelle. Ihminen muutenkin edistyy yksinollessaan huomattavasti paremmin näissä traumaongelmissa, koska viimeistään silloin joutuu vastakkain sen asian kanssa että se elämä on yhtä vaikeaa/raskasta vaikka se tyttöystävä ei ookaan sitä pilaamassa. Eli suhteessa ollessa on helppo syyttää toista kaikista omista ongelmistaan ja kehitystä omassa itsessä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut sosiopaatti tms vihjailuja vaan esimerkiksi tuota että oletko kertaakaan tämän keskustelun aikana miettinyt että olisiko se edes hieman mahdollista että se on totta että loukkaat tuolla käytökselläsi tyttöystävääsi? Ilmeisesti et, koska vastaat niin tiukasti tuohon että vaihtoehto ei ole olla sinkku. On totta että joitakin asioita voi suhteessa ollessa korjata mutta jos tilanne on esim se ettei luota yhtään siihen että ihmiset on luontaisesti hyviä niin miettisin kyllä itse ainakin että silloin ei ehkä ole vielä aika parisuhteelle. Ihminen muutenkin edistyy yksinollessaan huomattavasti paremmin näissä traumaongelmissa, koska viimeistään silloin joutuu vastakkain sen asian kanssa että se elämä on yhtä vaikeaa/raskasta vaikka se tyttöystävä ei ookaan sitä pilaamassa. Eli suhteessa ollessa on helppo syyttää toista kaikista omista ongelmistaan ja kehitystä omassa itsessä ei tapahdu.
Vaikka se loukkaisikin, niin hän on se joka punnitsee että olenko minä ihminen jonka kanssa hän haluaa olla. Mä olen ollut tätä ennen vuosikausia sinkku. Se ei ole ongelma ettenkö olisi ollut tarpeeksi kauan yksin.
AP
Eli et kyseenalaista sitä pystytkö olemaan ylipäätään minkäänlaisessa parisuhteessa.
Ehkäpä tämä aloitus oli sitten vain ruikutusta siitä miten raskasta sulla on, muista viis.
Vierailija kirjoitti:
Eli et kyseenalaista sitä pystytkö olemaan ylipäätään minkäänlaisessa parisuhteessa.
Ehkäpä tämä aloitus oli sitten vain ruikutusta siitä miten raskasta sulla on, muista viis.
Luotan tässä enemmän läheisten ja terapeutin mielipiteisiin kuin tuntemattomien ihmisten. Nettikeskusteluissa ihan oikeasti tehdään paljon vaikka sun mitä tulkintoja. Ei tartte lukea kun yksi poliittinen keskustelu, niin sen näkee millaista se on kun porukka luulee tietävänsä kaiken toisesta parin sanan perusteella ja mt-diagnoositkin lentelee.
Tämä oli myös hyvin mielenkiintoinen keskustelu. Katsopa miten porukka siellä tulkitsee ja syyttelee toisiaan. Ihan pähkähullua:
Keskustelu - Jos mökötät tai olet hiljainen, kysyykö miehesi mikä sinulla on? | Aihe vapaa | Vauva
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotan tässä enemmän läheisten ja terapeutin mielipiteisiin kuin tuntemattomien ihmisten. Nettikeskusteluissa ihan oikeasti tehdään paljon vaikka sun mitä tulkintoja. Ei tartte lukea kun yksi poliittinen keskustelu, niin sen näkee millaista se on kun porukka luulee tietävänsä kaiken toisesta parin sanan perusteella ja mt-diagnoositkin lentelee.
Tämä oli myös hyvin mielenkiintoinen keskustelu. Katsopa miten porukka siellä tulkitsee ja syyttelee toisiaan. Ihan pähkähullua:
Keskustelu - Jos mökötät tai olet hiljainen, kysyykö miehesi mikä sinulla on? | Aihe vapaa | VauvaAP
Jostain syystä laittoi linkin tuohon muotoon eikä hyperlinkki toimi, mutta eiköhän tuo jollain haulla löydy jos haluaa tutustua.
AP
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvin mielenkiintoista millaiseksi ihmisten kuva täällä toisista muodostuu. Jos olisin sellainen hirviö kuin mitä täällä jotkut maalaavat, niin eiköhän terapeuttinikin sen olisi huomannut eikä vain opettaisi minua pitämään paremmin rajojani. Mutta tätä tämä netti on :D Varmaan sitä itsekin joskus syyllistyy samaan ja onhan se ymmärrettävää että ihmiset tekevät tulkintojaan.
AP
Ei siis ole etäisintäkään mahdollisuutta että kukaan täällä ymmärtäisi yhtään mitään sinusta? Tukeudut joka vaiheessa terapeuttisi sanomisiin, vaikka useat täällä ovat kyseenalaistaneet hänen ammattitaitoaan, mielestäni hyvin perustellen. Mutta jos kukaan täällä ei ymmärrä, miksi aloitit keskustelun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvin mielenkiintoista millaiseksi ihmisten kuva täällä toisista muodostuu. Jos olisin sellainen hirviö kuin mitä täällä jotkut maalaavat, niin eiköhän terapeuttinikin sen olisi huomannut eikä vain opettaisi minua pitämään paremmin rajojani. Mutta tätä tämä netti on :D Varmaan sitä itsekin joskus syyllistyy samaan ja onhan se ymmärrettävää että ihmiset tekevät tulkintojaan.
AP
Ei siis ole etäisintäkään mahdollisuutta että kukaan täällä ymmärtäisi yhtään mitään sinusta? Tukeudut joka vaiheessa terapeuttisi sanomisiin, vaikka useat täällä ovat kyseenalaistaneet hänen ammattitaitoaan, mielestäni hyvin perustellen. Mutta jos kukaan täällä ei ymmärrä, miksi aloitit keskustelun?
Mä olen täällä sanonut monelle ihmiselle, että heillä on hyviä pointteja ja että pitää jatkossa toimia eri tavalla.
Se on kyllä oikeasti jo vähän pimeetä että näiden tietojen varassa porukka kyseenalaistaa terapeuttini ammattitaitoa. Täällä on mm. heitetty sen pohjalta mitä olen jättänyt sanomatta arvauksia siitä mitä terapeuttini ei ymmärrä tehdä. Olen myöhemmin kumonnut näiden keskustelijoiden käsitykset (että terapeuttini ei puhuisi siitä mitä tunteita tilanteet minussa herättävät ja että se on oleellista). Kannattaa käydä lukemassa kommenttini läpi. Täällä porukan spekulaatiot menee aika korkeissa sfääreissä välillä. Ja kannattaa muistaa sekin, että toisilla täällä on hyvin virheellisiä käsityksiä psykologiasta. Täällä on heitetty kaikenlaista lähtien siitä että ihmisen pitäisi kontrolloida omia tunteitaan (ei pidä, ihmisen pitää antaa itselleen lupa tuntea kaikki tunteet vapaasti ja kontrolloida vain ja ainoastaan sitä miten toimii tunteiden pohjalta).
Sekin on vähän, että mikä minä olen arvioimaan näiden kommentoijien kompetenssia kyseenalaistaa terapeuttini ammattitaitoa? Jos tämä palsta tarjoaisi asiantuntevaa psykologista hoitoa, niin turhahan sitä olisi mennä kalliiseen terapiaan. Juttelisi vaan täällä ihmisten kanssa päivät ja pitkät ja katsoisi että mitkä neuvot saavat eniten yläpeukkuja :D
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mä olen täällä sanonut monelle ihmiselle, että heillä on hyviä pointteja ja että pitää jatkossa toimia eri tavalla.
Se on kyllä oikeasti jo vähän pimeetä että näiden tietojen varassa porukka kyseenalaistaa terapeuttini ammattitaitoa. Täällä on mm. heitetty sen pohjalta mitä olen jättänyt sanomatta arvauksia siitä mitä terapeuttini ei ymmärrä tehdä. Olen myöhemmin kumonnut näiden keskustelijoiden käsitykset (että terapeuttini ei puhuisi siitä mitä tunteita tilanteet minussa herättävät ja että se on oleellista). Kannattaa käydä lukemassa kommenttini läpi. Täällä porukan spekulaatiot menee aika korkeissa sfääreissä välillä. Ja kannattaa muistaa sekin, että toisilla täällä on hyvin virheellisiä käsityksiä psykologiasta. Täällä on heitetty kaikenlaista lähtien siitä että ihmisen pitäisi kontrolloida omia tunteitaan (ei pidä, ihmisen pitää antaa itselleen lupa tuntea kaikki tunteet vapaasti ja kontrolloida vain ja ainoastaan sitä miten toimii tunteiden pohjalta).
Sekin on vähän, että mikä minä olen arvioimaan näiden kommentoijien kompetenssia kyseenalaistaa terapeuttini ammattitaitoa? Jos tämä palsta tarjoaisi asiantuntevaa psykologista hoitoa, niin turhahan sitä olisi mennä kalliiseen terapiaan. Juttelisi vaan täällä ihmisten kanssa päivät ja pitkät ja katsoisi että mitkä neuvot saavat eniten yläpeukkuja :D
AP
Odotan edelleen tietoa, minkä tyyppisiä uhrauksia olet tehnyt "naisesi" eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Odotan edelleen tietoa, minkä tyyppisiä uhrauksia olet tehnyt "naisesi" eteen.
Mikset usko minun tehneen mitään vaan tivaat yksityiskohtia? Ja en jätä vastaamatta sulle sen takia etten olisi tehnyt mitään, vaan koska suhtaudut muhun aika ikävästi.
AP
Ja kyllä ihmiset kävelevät minun yli jos minulla ei ole suhteellisuudentajua ja sanoo että "ota nyt järki käteen". Niin se menee. Asioista voi keskustella, mutta lopulta täytyy saada toinen ymmärtämään jos tämä on täysin kohtuuton ja muuttamaan käsityksiään.
AP