Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyyttä työajoista työnantajan kanssa. Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle?

Vierailija
10.05.2021 |

Teen toimistotyötä. Työaikani on 7h15min, tähän lisätään 30min ruokatauko, eli yhteensä 7h45min. Olen kuitenkin suostunut siihen, että toimisto on auki 8-16 ja että kerään joka päivältä 15 minuuttia työaikapankkiin. Tämä oli jousto, johon työhaastattelussa suostuin.

Noin neljä ensimmäistä vuotta toimistolla meillä oli käytössä lankapuhelimet. Ne korvattiin nyt alkuvuodesta henkilökohtaisilla kännyköillä. Lankapuhelinaikana käytin kuitenkin omaa kännykkänumeroani työasioihin työpäivän aikana, koska lankapuhelimella ei voinut esim. lähettää tekstiviestjä tai käyttää WhatsAppia - siis nimenomaan työasioihin. Tämä tosin johti siihen, että sain henkilökohtaiseen numerooni tekstiviestejä ja WhatsApp-ryhmäviestejä pitkin iltoja ja viikonloppuja, myös lomilla. Monella muulla työkaverilla kun on kokonaistyöaika, eikä samanlaista toimistotyöaikaa kuin minulle.

No, käytän nyt siis ainoastaan työpuhelinta työasioihin ja olen vaihtanut kaikkiin työpaikan sisäisiin WhatsApp- ryhmiin työpuhelimeni, poistanut niistä oman, henkilökohtaisen numeroni.

Tänään töihin tullessa työpuhelimeeni (jonka olin tietenkin tarkoituksellisesti jättänyt työpaikalle) oli tullut perjantain klo 16 ja maanantain klo 8 välisenä aikana 14 puhelua, 76 WhatsApp-viestiä ja 8 sähköpostia. Esimies tuli klo 8.04 kysymään, mitä mieltä olen siitä jostain asiasta, josta oli viikonloppuna puhe. Kun sanoin, etten ole edes vielä ehtinyt perata viestejä viikonlopun jäljiltä, työnantaja tiuskaisi, että pitäisi sen verran seurata työasioita, että tietää töihin tullessa toimia oikein.

Nyt oli siis kyseessä kollegan sairastuminen ja siihen liittyvät sijaisjärjestelyt. En siis tiennyt, että kollega oli ylipäätään sairaana, enkä tiennyt, miten sijaisjärjestelyt oli hoidettu ja että minun olisi pitänyt olla tasan klo 8 antamassa erilaisia papereita ja avaimia tuuraajalle.

Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani? Teen suorittavaa työtä, en ole missään esimiesasemassa. Työsopimuksessa lukee, että työtä tehdään 8-16 välillä.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun työsopparia pitää muuttaa. Ehdota asiaa hymyssä suin esimiehellesi. Että tietysti hoidat mielelläsi työasioita viikonloppuna. Teette vain muutokset ihan paperille, niin ei tule enää väärinkäsityksiä. Luonnollisesti palkkakin nousee, eikös?

Tuossa kohtaa esimiesten nikottelu yleensä alkaa, varaudu siihen. Sitten vaan hymyilet että no voi harmi, mutta ymmärrät, että rahasta on yrityksellä tiukkaa. Että jatketaan entiseen malliin! Ja jätät puhelimen töihin.

Mä kyllä kävisin tämmöistä neuvottelua siitä näkökulmasta, että toisin esille, että ymmärrän, että työt pitää saada tehtyä. Muuten tommoinen vaatiminen antaisi minusta vaan hankalan ja joustamattoman kuvan. Mutta tosiaan toisin esille sen, että omissa töissä ei ole mitään sellaista, minkä vuoksi pitäisi päivystää vapaa-ajallakin. Samoin kun ei ole itse vastuuhenkilö, ei pitäisi olla mitään miksi pitää miettiä jotain uudelleenjärjestelyä työajan ulkopuolella. Että jos työaika alkaa kahdeksalta ja pomo on sopinut, että sijainen tulee silloin perehdytykseen, niin se voidaan silti hoitaa kahdeksasta alkaen, on osaamatonta että sellaisen, joka ei ole edes vastuussa, pitäisi sitä alkaa kotonaan jo miettimään.

Lähtisin siis siitä, että ei työpaikan puhelimessa voi olla mitään sellaista, mikä pitäisi vapaalla tietää. Jos joku pitää sitten soittaa töihin eri aikaan sen takia, että joku on sairastunut, se on poikkeustilanne ja hoidetaan eri tavalla.

Kyllä mä työnantajana pikkasen ihmettelisin, jos kahdeksalta mun alainen olisi puulla päähän lyöty eikä tietäisi, että se perehdytys pitäisi nyt alkaa. Asia kun on viestitty etukäteen. Tunti sit selataan viestejä ja perehdytettävä odottelee, että pääseeköhän tää nyt kärryille ennen lounasta. Tietenkään kukaan ei ole velvoitettu vastaamaan tai olemaan varalla ilman palkkaa, mutta se on ihan eri asia kuin se, että sä tiedät sun töiden alkaessa missä mennään.

Olisit huono esimies jos kuvittelisit, että asia on sovittu jonkun viestiketjun perusteella. Jos olisit itse ketjun aloittanut niin toki tietäisit, ettei avainhenkilö eli tässä tapauksessa ap ei ole osallistunut keskusteluun millään tavalla. Jos halutaan henkilön X tekevän jotain niin se sovitaan kyseisen henkilön kanssa suoraan ja varmistetaan että se onnistuu ja henkilö on ylipäänsä paikalla. Joku epämääräinen viestittelyketju ei ole riittävä tähän. Tehtäviensä tasalla oleva esimies olisi soittanut ap:lle ja varmistanut että tämä on nähnyt ketjun ja homma on järjestyksessä. Näin se vaan on.

Sun mielestä ap olisi siis velvollinen vapaa-aikana vastaamaan puhelimeen?

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos kyse on poikkeustilanteesta niin kyllä. Mutta sovituin pelisäännöin. Että kyse ei ole jostain pikkuasiasta vaan isommasta, kuten vaikka siitä, että työ on järjestelty uusiksi.

Onhan asialla sekin puoli, että jos työpaikallasi olisi joku poikkeustilanne, niin työntekijälle voisi olla ihan järkevää ja huomioivaa saada siitä tietoa, ennen kuin aloittaa työt (siis vaikka samana aamuna, ei siis mitenkään tunteja ennen). Työntekijälle voi olla stressaavampaa että tulee työpaikalle ja asiat on mullin mallin ja ei tiedä asioista mitään. Kuin että saa vähän varoitusta asiasta.

Mutta huomautan vielä, että ihmiset voi olla erilaisia tässä, jotkut voivat sopeutua saman tien siihen, että työpaikalla onkin joku poikkeustilanne, toisille voi olla parempi saada vähän infoa, että "nyt Sari on sairastunut, katsotaas nämä asiat sitten kun tuut".

Mulle sopisi nimenomaan se äkkitiedotus paikan päällä - ei ennakointi. Pahimmillaan stressaisin hereillä koko edellisen yön = vapaa-ja lepoaikani siis. Mutta olen nopea ja joustava reagoimaan nopeisiinkin muutoksiin, improvisoimaan tarvittaessa.

Vierailija
122/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen puhelimen nyt voi ottaa mukaan ja laittaa äänettömälle. Vilkaisee viestit joskus yhdeksän aikaan illalla. Jollei ole mitään kiireellistä niin vastaa sitten vasta työajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse pitää puhelinta mukana. Itse ehkä joustaisin sen verran että menisin ma vähän aiemmin jatkossa ja katsoisin vkl viestit läpi, mutta sitten taas voisin hyvällä omallatunnolla hoidella vaikka omia asioita työajalla (niinkuin sinäkin näyt tekevän..)

Mutta miettikääpä ravintola-alaa. Esim johonkin aamukokkivuoroon tulee se 1 kokki, niin jonkun on aina oltava varuillaan vastaamassa puhelimeen jos hän sairastuu illalla.

Itse olen ollut vuoropäällikkönä ravintolassa ja pahimmillaan ravintolapäällikkö oli viikkokausia sairaslomalla tai ihan lomalla, ja milloin mihinkin aikaan vapaalla jouduin järjestelemään sairausloman sijaisia n. 13e tuntiliksalla. Etenkin silloin jos oli esim.

Vastaan tultiin siten, että sain tähän sijaissäätämiseen käytetyn työajan merkitä seuraavaan työvuoroon työajaksi (esim 30min).. ymmärrän vasta nyt vanhempana miten epäreilua se oli. Silloin ajattelin että ihan perushomma. Ja vielä omalla puhelimella! Perusravintolan olisi voinut pitää kiinnikin pahan paikan sattuessa, mutta ei ehkä silloin jos 300 ihmistä on tulossa hotellista aamiaiselle..

Vierailija
124/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun työsopparia pitää muuttaa. Ehdota asiaa hymyssä suin esimiehellesi. Että tietysti hoidat mielelläsi työasioita viikonloppuna. Teette vain muutokset ihan paperille, niin ei tule enää väärinkäsityksiä. Luonnollisesti palkkakin nousee, eikös?

Tuossa kohtaa esimiesten nikottelu yleensä alkaa, varaudu siihen. Sitten vaan hymyilet että no voi harmi, mutta ymmärrät, että rahasta on yrityksellä tiukkaa. Että jatketaan entiseen malliin! Ja jätät puhelimen töihin.

Mä kyllä kävisin tämmöistä neuvottelua siitä näkökulmasta, että toisin esille, että ymmärrän, että työt pitää saada tehtyä. Muuten tommoinen vaatiminen antaisi minusta vaan hankalan ja joustamattoman kuvan. Mutta tosiaan toisin esille sen, että omissa töissä ei ole mitään sellaista, minkä vuoksi pitäisi päivystää vapaa-ajallakin. Samoin kun ei ole itse vastuuhenkilö, ei pitäisi olla mitään miksi pitää miettiä jotain uudelleenjärjestelyä työajan ulkopuolella. Että jos työaika alkaa kahdeksalta ja pomo on sopinut, että sijainen tulee silloin perehdytykseen, niin se voidaan silti hoitaa kahdeksasta alkaen, on osaamatonta että sellaisen, joka ei ole edes vastuussa, pitäisi sitä alkaa kotonaan jo miettimään.

Lähtisin siis siitä, että ei työpaikan puhelimessa voi olla mitään sellaista, mikä pitäisi vapaalla tietää. Jos joku pitää sitten soittaa töihin eri aikaan sen takia, että joku on sairastunut, se on poikkeustilanne ja hoidetaan eri tavalla.

Kyllä mä työnantajana pikkasen ihmettelisin, jos kahdeksalta mun alainen olisi puulla päähän lyöty eikä tietäisi, että se perehdytys pitäisi nyt alkaa. Asia kun on viestitty etukäteen. Tunti sit selataan viestejä ja perehdytettävä odottelee, että pääseeköhän tää nyt kärryille ennen lounasta. Tietenkään kukaan ei ole velvoitettu vastaamaan tai olemaan varalla ilman palkkaa, mutta se on ihan eri asia kuin se, että sä tiedät sun töiden alkaessa missä mennään.

Olisit huono esimies jos kuvittelisit, että asia on sovittu jonkun viestiketjun perusteella. Jos olisit itse ketjun aloittanut niin toki tietäisit, ettei avainhenkilö eli tässä tapauksessa ap ei ole osallistunut keskusteluun millään tavalla. Jos halutaan henkilön X tekevän jotain niin se sovitaan kyseisen henkilön kanssa suoraan ja varmistetaan että se onnistuu ja henkilö on ylipäänsä paikalla. Joku epämääräinen viestittelyketju ei ole riittävä tähän. Tehtäviensä tasalla oleva esimies olisi soittanut ap:lle ja varmistanut että tämä on nähnyt ketjun ja homma on järjestyksessä. Näin se vaan on.

Oletetaan, että kyseessä on poikkeuksellinen tilanne. Mistään ei käy ilmi onko ap:n työpaikala jatkuvaa sekoilua sijaisten ja perehdytysten kanssa. Joten koska kyseessä on oletettavasti poikkeuksellinen tilanne en  näe mitään ongelmaa siinä, että ap:n esimies soittaa su iltana ja varmistaa seuraavan päivän perehdytyksen. Puheluun menee noin kaksi minuuttia. 

En ymmärrä miten joku saa tästä aikaseksi jonkin sortin jatkuvan puhelinsirkuksen. Kyseessä on selvästi poikeukselinen tilanne. Vielä rautalangasta vääntäen, en ole sitä mieltä että ap:n tulisi olla jatkuvasti vapaa-ajallaan puhelimen äärellä ja vastailla. Ei hänen tarvitse edes seurata mitään viestiketjuja, ap:n työaika on rajattu virastoaikaan. 

Ei tässä ole kyse siitä, että puheluun menee kaksi minuuttia. Vaan siitä, että työntekijän pitää alkaa miettimään perehdytystä ja huonoimmillaan nukkuu huonosti ja stressaa siitä.

Tai jos esitetään näin: jos kerran perehdytyksestä ei koidu työntekijälle mitään ylimääräistä miettimistä, ehkä jopa stressiä, miksi se ei ole ok, että ilmoitetaan perehdytyksestä, kun tämä saapuu töihin maanantaina?

Ja jos ollaan sitä mieltä, että kyllä siitä koituu vaivaa ja ylimääräistä työtä ja stressiä kun pitää perehdyttää, miksi työntekijän pitää saada se tiedoksi jo edellisenä iltana, kun on vapaalla?

No jos työstään stressaantuu ja yöunensa menettää, niin kannattaa miettiä onko oikeassa paikassa

Et taida ymmärtää, että ihmiset uupuvat, kun eivät saa pitää vapaapäiviään vaan niitäkin pitää kuormittaa työasioita miettimällä.

Ilmeisesti tuo on se asenne, minkä seurauksena syntyy työkulttuuri, joka ruokkii uupumusta.

Jos se yksi viesti saa sut sekaisin, niin voi voi.

Toivottavasti et ole esimies.

Vierailija
125/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ratkaisisin ongelman niin että alkaisin pitkäaikaistyöttömäksi.

Vierailija
126/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä on pirun keksintö epäpätevän pikkupomon hyppysissä.

Vierailija
127/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä ei uutta työntekijää välitetä edes sen vertaa ottaa osaksi työyhteisöä, että hänen kanssaan käytäisiin ekana päivänä rauhassa aamukahvilla ja kerrottaisiin olennaiset asiat? Ja sillä aikaa se kahdeksaksi tullut perehdyttäjä ehtisi lukea ne viestinsä ja olla sitten valmiina perehdyttämään? Kerrotko vielä, missä olet esimiehenä, niin osaan varoa, etten vahingossakaan koskaan eksy teille töihin.

Vierailija
128/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kun meille tuli joskus klo 2 yöllä viesti muuttuneista työkuvioista seuraavana aamuna. Osa pöllähti paikalle lukematta viestiä. Loput olisin laittanut hullujenhuoneelle.

Vierailija
129/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös työaika 8-16 ja laitan työpuhelimen äänettömälle työajan ulkopuolella. Just katsoin, että perjantaina vielä illalla kymmenen aikaan oli tullut puheluja ja wa täynnä viestejä. Ei kiinnosta pätkääkään mitä puhelimessa tapahtuu vapaa-ajalla, paneudun työasioihin vain työaikana.

Hirveetä shaissea, ei oikeesti missään tuu tämmösiä 😅 toi 8-16 varsinkin paljasti

Mikä tässä on shaissea?

Vierailija
130/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos kyse on poikkeustilanteesta niin kyllä. Mutta sovituin pelisäännöin. Että kyse ei ole jostain pikkuasiasta vaan isommasta, kuten vaikka siitä, että työ on järjestelty uusiksi.

Onhan asialla sekin puoli, että jos työpaikallasi olisi joku poikkeustilanne, niin työntekijälle voisi olla ihan järkevää ja huomioivaa saada siitä tietoa, ennen kuin aloittaa työt (siis vaikka samana aamuna, ei siis mitenkään tunteja ennen). Työntekijälle voi olla stressaavampaa että tulee työpaikalle ja asiat on mullin mallin ja ei tiedä asioista mitään. Kuin että saa vähän varoitusta asiasta.

Mutta huomautan vielä, että ihmiset voi olla erilaisia tässä, jotkut voivat sopeutua saman tien siihen, että työpaikalla onkin joku poikkeustilanne, toisille voi olla parempi saada vähän infoa, että "nyt Sari on sairastunut, katsotaas nämä asiat sitten kun tuut".

Mulle sopisi nimenomaan se äkkitiedotus paikan päällä - ei ennakointi. Pahimmillaan stressaisin hereillä koko edellisen yön = vapaa-ja lepoaikani siis. Mutta olen nopea ja joustava reagoimaan nopeisiinkin muutoksiin, improvisoimaan tarvittaessa.

Joo. Mullekin nykyisellään se sopii paljon paremmin. Kirjoittelin tähän ketjuun aiemmin, että ei aina tiedä, olenko Mirkun vai Pekan kanssa töissä. Kyse on siitä, että Pekka saattaa osata jotain, mitä Mirkku ei. Sitten voi tulla muitakin poikkeusjuttuja. Turha stressata niistä etukäteen.

Vierailija
131/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani?"

Sinulla on tähän tietysti oikeus.

Tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä hankala, että työtovereillasi on kokonaistyöaika ja he saattavat tarvita apuasi tai neuvojasi myös muulloin kuin sinun virallisena työaikanasi. Oman etusi kannalta joustaminen voisi olla järkevää, mutta jouston rajaaminen voi sitten olla vaikeaa.

Ei s aa tana,tässä on koko työelämän syöpä kiteytettynä!

Työaika on työntekemistä varten! yhdenkään työntekijän ei tarvitse joustaa tekemään yhtää mitään sen ajan ulkopuolella ja kun kello lyö työajan päättymisen verran ei ole mitään velvollisuuksia enää ta:n suuntaan.

Näiden joustojen vuoksi esim.hoitoala on jo kusessa.

Vierailija
132/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on kyse sijaisen saamisesta ja talon ulkopuolelta ei voi hankkia, niin kyllä tuon tasoiseen sopiiko/eikö sovi-tyyliseen viestiin voisi vastata yhdellä sanalla. Pakkohan esimiehen on saada tuuraaja ja sen järjestämistä ei voi pantata maanantai-aamuun.

Mitään koneen avaamista vaativaa en tekisi, mutta jos kysymykseen voi vastata joo tai ei niin en pidä sitä hirveän isona.

Tärkeissä kiireellisissä asioissa voi soittaa. Ketään ei voi velvoittaa seuraamaan loputonta viestitulvaa vapaa-ajallaan. Esim. hoitoalalla soitetaan jos joku puuttuu vahvuudesta, eikä viesteillä.

Vierailija
133/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän siellä sun sopparissa lukee av-palstalle postailemisesta maanantaina klo 8.25?

T: yrittäjä

Samaa ihmettelin. Miten aikaa roikkua aihe vapaalla, kun pitäisi olla perehdyttämässä sitä uutta työntekijää.

Mutta siis aiheesta toiseen. Me ihmiset olemme erilaisia ja reagoimme eri tavoin. Minä kyllä pystyn inprovisoimaan ja muuttamaan suunnitelmani hetkessäkin. Mutta toisaalta tykkään rauhassa orientoitua tulevaan ja en menetä todellakaan yöunia, jos työnantajalta tulee viesti, että aamulla tulee uusi harjoittelija, annatko avaimet ja näytät paikat. Tämän vuoksi voin jo sunnuntai-iltana vilkaista työpaikkamme ryhmäkeskustelun, onko tullut tärkeää. Meillä tämä ryhmä on onneksi pysynyt asiallisena ja siellä ei ole näitä "heips työkamut, kattokaa, kun lasken mäkeä" ja sitten 20 hymiötä perään. Sinne laitetaan vain oikeasti akuutit asiat, jotka jokainen voi katsoa joko työajalla tai ennen töitä. Ihan sen oman luonteensa mukaan.

Se, joka ahdistuu ja menettää yöunensa siitä, että sunnuntaina jo tietää, että taloon tulee uusi työntekijä, ei tietenkään vilkaise ryhmää vasta kuin työajan alettua.

Vierailija
134/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras oli kun meille tuli joskus klo 2 yöllä viesti muuttuneista työkuvioista seuraavana aamuna. Osa pöllähti paikalle lukematta viestiä. Loput olisin laittanut hullujenhuoneelle.

Joo, tai seuraavaksi päiväksi muutellaan palavereita illalla klo 21 aikoihin.

Huonot uutiset ja viestit taas lähetetään aina perjantaisin, vasta lounaan jälkeen. Niin voi sitten vaikeroida viikonlopun. Erityisen kivoja aikoja ovat just ennen kesälomaa, kesäloman aikana (heinäkuu best) ja ennen joulua. Perään vaan sitten iloiset sesonkiterkut kaikille ja kovasti tsemppiä :D

Vierailija
135/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joustamattomat saavat yleensä lähteä ensimäisenä, kun lomautukset alkaa tai toimintaa supistetaan. Sinänsä sääli, mutta tätä on nähty ja siksi nykyään meilläkin suurin osa vilkaisee työpaikan sähköpostit maanantaiaamuna aamukahvilla ennen töihin lähtöä. 

Jos joustaminen työsopimuksen ulkopuolella on tärkempää kuin aito asiantuntemus, niin silloin olisi se ja sama lähteäkin. Oma kokemukseni vaan on, että lopulta tällainen ylenpalttinen joustamattomuus ei ole työntekijän etu, eikä siitä ole palkittu missään. Ei myöskään YT:ssä. Hyvin johdetussa, vastuullisessa organisaatiossa kyllä riittää, että teet sopimuksen mukaisesti työsi hyvin.

Vierailija
136/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joustamattomat saavat yleensä lähteä ensimäisenä, kun lomautukset alkaa tai toimintaa supistetaan. Sinänsä sääli, mutta tätä on nähty ja siksi nykyään meilläkin suurin osa vilkaisee työpaikan sähköpostit maanantaiaamuna aamukahvilla ennen töihin lähtöä. 

Jos joustaminen työsopimuksen ulkopuolella on tärkempää kuin aito asiantuntemus, niin silloin olisi se ja sama lähteäkin. Oma kokemukseni vaan on, että lopulta tällainen ylenpalttinen joustamattomuus ei ole työntekijän etu, eikä siitä ole palkittu missään. Ei myöskään YT:ssä. Hyvin johdetussa, vastuullisessa organisaatiossa kyllä riittää, että teet sopimuksen mukaisesti työsi hyvin.

Korjaus: ylenpalttinen joustaminen ei ole työntekijän etu, enkä ole nähnyt, että siitä kovin usein ketään erikseen palkittaisiin. Päin vastoin.

Vierailija
137/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tai seuraavaksi päiväksi muutellaan palavereita illalla klo 21 aikoihin.

Huonot uutiset ja viestit taas lähetetään aina perjantaisin, vasta lounaan jälkeen. Niin voi sitten vaikeroida viikonlopun. Erityisen kivoja aikoja ovat just ennen kesälomaa, kesäloman aikana (heinäkuu best) ja ennen joulua. Perään vaan sitten iloiset sesonkiterkut kaikille ja kovasti tsemppiä :D

YT:t kannattaa myös järjestää aina niin, että irtisanomiset tehdään aatonaattona. Tulee sitten hyvä joulumieli kaikille, jotka saivat pitää työpaikkansa. Irtisanottujakaan ei sitten tarvitse enää joululomien jälkeen muistella.

Vierailija
138/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä turhia viestejä pitää selata, jos on töitä tehtävänä. Esimiehenä voit sujuvasti viestiä, että tässä olisi sijainen, opastatko nämä asiat. Miksi et pysty kommunikoimaan tilanteen vaatimalla tavalla, jos pystyt viestittelemään. Jos sijainen odottelee, se johtuu siitä ettet täytä esimiehen työnjohtotehtäviä mielekkäällä ja tehokkaalla tavalla. On sun tehtävä pohtia, miten saan viestin perille kun se yksi tulee töihin klo 8 ja asia täytyy hoitaa. Kanna vastuusi, äläkä ihmettele turhia. Ei muiden tarvitse paikata kyvyttömyyttäsi johtotehtäviin, niissä on tietyt vastuut joita ei voi muille vierittää, jotta hommassa pysyy roti. Se on vähän se esimiehien pidon tarkoitus.

Kuka turhista viesteistä puhui? Jos perehdytettävä viedään perehdyttäjän luo ja sanotaan, että tässä tää nyt on ja jos sijainen odottelee, johtuu se vain ja ainoastaan sen perehdyttäjän kyvyttömyydestä. Et taida ihan tajuta tätä asiaa.

Ei, vaan tuossa pomo ottaa kierroksia siitä, että työntekijä ei ennustanut sijaisen tulemista, kristallipallosta, koska pomo tietää että työtehtäviinsä ei kuulu viestien seuraaminen työajan ulkopuolella. Ja sen sijaan, että sitten ihan vain sanoisi, että tällainen tilanne, perehdytä, alkaa ihmettelemään miksi työntekijä ei tiedä asiaa jota hänen ei pidäkään tietää. Tekee ongelman asiasta jossa ongelmaa ei ole. Suoltaa oman kyvyttömyyden suunnitella, ennakoida ja toimia johdonmukaisesti (säätämistä) jotenkin työntekijän niskaan. Esimiehillä on työnjohdollisen velvollisuus. Samoin kun työntekijä ei voi kieltäytyä perehdytyksestä jos se työajan puitteissa tehtäviin kuuluu, ei esimies voi olettaa asioita ja vetäytyä vastuusta ohjata toimintaa. Siinä rautalankaa.

Vierailija
139/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeasti ehdit asiat hoitaa ja pitkän aloituksen tehdä.

Rento työ!

Kiireellisiä asioita ei juurikaan koskaan ole, joten kyllä, ehdin hyvin. Tehdastyössä tuskin ehtisin.

Työni on muutenkin ns. päivystysluonteista työtä, välillä voi olla parikin tuntia sellaista kevyttä luppoaikaa.

ap

Eli työ, jossa ei ole työtä. Kätevää

Jos puhelimesta maksetaan luontaisetuvero, se pitää olla myös vapaa-ajalla mukana. Laita vastaaja, jossa pyydät viikonlopun jälkeen ottamaan yhteyttä.

Vierailija
140/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy nyt tiukkana. Jos kerran joustaa, niin sitä odotetaan jatkossakin, ja yleensä ajan myötä odotetaan joustamaan aina vaan enemmän. Itse tein aiemmin osa-aikatöitä, ja suostuin ajoittain lukemaan työsähköposteja oman työaikani ulkopuolella. Sitten tulikin lomaviikko, ja ilmoitin jo etukäteen, etten tule loman aikana lukemaan sähköposteja ollenkaan. Esimieheni suuttui! Hän ei ymmärtänyt, miksen voinut nyt lukea sähköposteja, kun olin tehnyt sen ongelmitta aikaisemminkin. Huoh.

Toisessa työpaikassani narsistipomoni taas käytti tätä vallan välineenä. Kansainvälisessä firmassa viestejä tuli aikaerojen takia mitä ihmeellisimpiin aikoihin, ja esimieheni usein luki viestit jo aamulla ennen töihin tuloa. Usein pomoni olikin aamulla jo työpisteelläni odottamassa minua, kun itse saavuin töihin, ja odotti kommentteja johonkin yön aikana tulleeseen viestiin. Hänelle ei kelvannut vastaukseksi se, että lukisin viestin ja kommentoisin asiaan sitten, vaan hän vaati vastauksen saman tien. Jouduin sitten puutteelisilla tiedoilla kommentoimaan asiaa, joka ei ollut edes kiireellinen. Aloin tämän seurauksena tulla töihin yhä aikaisemmin ja aikaisemmin, jotta ehtisin lukea sähköpostit ennen pomoani. Huh, onneksi en ole tuolla enää töissä, pelkästä asian muistelusta tulee kylmä hiki otsalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi