Erimielisyyttä työajoista työnantajan kanssa. Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle?
Teen toimistotyötä. Työaikani on 7h15min, tähän lisätään 30min ruokatauko, eli yhteensä 7h45min. Olen kuitenkin suostunut siihen, että toimisto on auki 8-16 ja että kerään joka päivältä 15 minuuttia työaikapankkiin. Tämä oli jousto, johon työhaastattelussa suostuin.
Noin neljä ensimmäistä vuotta toimistolla meillä oli käytössä lankapuhelimet. Ne korvattiin nyt alkuvuodesta henkilökohtaisilla kännyköillä. Lankapuhelinaikana käytin kuitenkin omaa kännykkänumeroani työasioihin työpäivän aikana, koska lankapuhelimella ei voinut esim. lähettää tekstiviestjä tai käyttää WhatsAppia - siis nimenomaan työasioihin. Tämä tosin johti siihen, että sain henkilökohtaiseen numerooni tekstiviestejä ja WhatsApp-ryhmäviestejä pitkin iltoja ja viikonloppuja, myös lomilla. Monella muulla työkaverilla kun on kokonaistyöaika, eikä samanlaista toimistotyöaikaa kuin minulle.
No, käytän nyt siis ainoastaan työpuhelinta työasioihin ja olen vaihtanut kaikkiin työpaikan sisäisiin WhatsApp- ryhmiin työpuhelimeni, poistanut niistä oman, henkilökohtaisen numeroni.
Tänään töihin tullessa työpuhelimeeni (jonka olin tietenkin tarkoituksellisesti jättänyt työpaikalle) oli tullut perjantain klo 16 ja maanantain klo 8 välisenä aikana 14 puhelua, 76 WhatsApp-viestiä ja 8 sähköpostia. Esimies tuli klo 8.04 kysymään, mitä mieltä olen siitä jostain asiasta, josta oli viikonloppuna puhe. Kun sanoin, etten ole edes vielä ehtinyt perata viestejä viikonlopun jäljiltä, työnantaja tiuskaisi, että pitäisi sen verran seurata työasioita, että tietää töihin tullessa toimia oikein.
Nyt oli siis kyseessä kollegan sairastuminen ja siihen liittyvät sijaisjärjestelyt. En siis tiennyt, että kollega oli ylipäätään sairaana, enkä tiennyt, miten sijaisjärjestelyt oli hoidettu ja että minun olisi pitänyt olla tasan klo 8 antamassa erilaisia papereita ja avaimia tuuraajalle.
Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani? Teen suorittavaa työtä, en ole missään esimiesasemassa. Työsopimuksessa lukee, että työtä tehdään 8-16 välillä.
Kommentit (154)
Mitenköhän työpaikka olisi selvinnyt, jos ap olisi ilmoittanut aamusta akuutista oksennustaudista? Olisi jääneet perehdytykset vissiin kokonaan tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun työsopparia pitää muuttaa. Ehdota asiaa hymyssä suin esimiehellesi. Että tietysti hoidat mielelläsi työasioita viikonloppuna. Teette vain muutokset ihan paperille, niin ei tule enää väärinkäsityksiä. Luonnollisesti palkkakin nousee, eikös?
Tuossa kohtaa esimiesten nikottelu yleensä alkaa, varaudu siihen. Sitten vaan hymyilet että no voi harmi, mutta ymmärrät, että rahasta on yrityksellä tiukkaa. Että jatketaan entiseen malliin! Ja jätät puhelimen töihin.Mä kyllä kävisin tämmöistä neuvottelua siitä näkökulmasta, että toisin esille, että ymmärrän, että työt pitää saada tehtyä. Muuten tommoinen vaatiminen antaisi minusta vaan hankalan ja joustamattoman kuvan. Mutta tosiaan toisin esille sen, että omissa töissä ei ole mitään sellaista, minkä vuoksi pitäisi päivystää vapaa-ajallakin. Samoin kun ei ole itse vastuuhenkilö, ei pitäisi olla mitään miksi pitää miettiä jotain uudelleenjärjestelyä työajan ulkopuolella. Että jos työaika alkaa kahdeksalta ja pomo on sopinut, että sijainen tulee silloin perehdytykseen, niin se voidaan silti hoitaa kahdeksasta alkaen, on osaamatonta että sellaisen, joka ei ole edes vastuussa, pitäisi sitä alkaa kotonaan jo miettimään.
Lähtisin siis siitä, että ei työpaikan puhelimessa voi olla mitään sellaista, mikä pitäisi vapaalla tietää. Jos joku pitää sitten soittaa töihin eri aikaan sen takia, että joku on sairastunut, se on poikkeustilanne ja hoidetaan eri tavalla.
Kyllä mä työnantajana pikkasen ihmettelisin, jos kahdeksalta mun alainen olisi puulla päähän lyöty eikä tietäisi, että se perehdytys pitäisi nyt alkaa. Asia kun on viestitty etukäteen. Tunti sit selataan viestejä ja perehdytettävä odottelee, että pääseeköhän tää nyt kärryille ennen lounasta. Tietenkään kukaan ei ole velvoitettu vastaamaan tai olemaan varalla ilman palkkaa, mutta se on ihan eri asia kuin se, että sä tiedät sun töiden alkaessa missä mennään.
Se briiffaus kuuluu tapahtua edellisenä päivänä työajalla, jos ilman sitä pitää plärätä ohjeistusta tunti.
Joustamattomat saavat yleensä lähteä ensimäisenä, kun lomautukset alkaa tai toimintaa supistetaan. Sinänsä sääli, mutta tätä on nähty ja siksi nykyään meilläkin suurin osa vilkaisee työpaikan sähköpostit maanantaiaamuna aamukahvilla ennen töihin lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun työsopparia pitää muuttaa. Ehdota asiaa hymyssä suin esimiehellesi. Että tietysti hoidat mielelläsi työasioita viikonloppuna. Teette vain muutokset ihan paperille, niin ei tule enää väärinkäsityksiä. Luonnollisesti palkkakin nousee, eikös?
Tuossa kohtaa esimiesten nikottelu yleensä alkaa, varaudu siihen. Sitten vaan hymyilet että no voi harmi, mutta ymmärrät, että rahasta on yrityksellä tiukkaa. Että jatketaan entiseen malliin! Ja jätät puhelimen töihin.Mä kyllä kävisin tämmöistä neuvottelua siitä näkökulmasta, että toisin esille, että ymmärrän, että työt pitää saada tehtyä. Muuten tommoinen vaatiminen antaisi minusta vaan hankalan ja joustamattoman kuvan. Mutta tosiaan toisin esille sen, että omissa töissä ei ole mitään sellaista, minkä vuoksi pitäisi päivystää vapaa-ajallakin. Samoin kun ei ole itse vastuuhenkilö, ei pitäisi olla mitään miksi pitää miettiä jotain uudelleenjärjestelyä työajan ulkopuolella. Että jos työaika alkaa kahdeksalta ja pomo on sopinut, että sijainen tulee silloin perehdytykseen, niin se voidaan silti hoitaa kahdeksasta alkaen, on osaamatonta että sellaisen, joka ei ole edes vastuussa, pitäisi sitä alkaa kotonaan jo miettimään.
Lähtisin siis siitä, että ei työpaikan puhelimessa voi olla mitään sellaista, mikä pitäisi vapaalla tietää. Jos joku pitää sitten soittaa töihin eri aikaan sen takia, että joku on sairastunut, se on poikkeustilanne ja hoidetaan eri tavalla.
Kyllä mä työnantajana pikkasen ihmettelisin, jos kahdeksalta mun alainen olisi puulla päähän lyöty eikä tietäisi, että se perehdytys pitäisi nyt alkaa. Asia kun on viestitty etukäteen. Tunti sit selataan viestejä ja perehdytettävä odottelee, että pääseeköhän tää nyt kärryille ennen lounasta. Tietenkään kukaan ei ole velvoitettu vastaamaan tai olemaan varalla ilman palkkaa, mutta se on ihan eri asia kuin se, että sä tiedät sun töiden alkaessa missä mennään.
Olisit huono esimies jos kuvittelisit, että asia on sovittu jonkun viestiketjun perusteella. Jos olisit itse ketjun aloittanut niin toki tietäisit, ettei avainhenkilö eli tässä tapauksessa ap ei ole osallistunut keskusteluun millään tavalla. Jos halutaan henkilön X tekevän jotain niin se sovitaan kyseisen henkilön kanssa suoraan ja varmistetaan että se onnistuu ja henkilö on ylipäänsä paikalla. Joku epämääräinen viestittelyketju ei ole riittävä tähän. Tehtäviensä tasalla oleva esimies olisi soittanut ap:lle ja varmistanut että tämä on nähnyt ketjun ja homma on järjestyksessä. Näin se vaan on.
Sun mielestä ap olisi siis velvollinen vapaa-aikana vastaamaan puhelimeen?
Oletetaan, että kyseessä on poikkeuksellinen tilanne. Mistään ei käy ilmi onko ap:n työpaikala jatkuvaa sekoilua sijaisten ja perehdytysten kanssa. Joten koska kyseessä on oletettavasti poikkeuksellinen tilanne en näe mitään ongelmaa siinä, että ap:n esimies soittaa su iltana ja varmistaa seuraavan päivän perehdytyksen. Puheluun menee noin kaksi minuuttia.
En ymmärrä miten joku saa tästä aikaseksi jonkin sortin jatkuvan puhelinsirkuksen. Kyseessä on selvästi poikeukselinen tilanne. Vielä rautalangasta vääntäen, en ole sitä mieltä että ap:n tulisi olla jatkuvasti vapaa-ajallaan puhelimen äärellä ja vastailla. Ei hänen tarvitse edes seurata mitään viestiketjuja, ap:n työaika on rajattu virastoaikaan.
Ei kun esimies kutsuu ap:n työaamulla ensimmäiseksi luokseen, ja kertoo poikkeustilanteesta ja esittelee perehdytettävän. Turha se on duunarin murehtia edellistä yötä, miten poikkeustilanne hoidetaan.
Ap lienee sihteerinä jossain sairaanhoitopiirissä? Kuulostaa niin tutulta.
-entinen sihteeri
Tällaiset kännyllä viikonloppuna johdetut firmat joutaakin kaatua. Kyllä, olen ollut 2 sellaisessa itse aiemmin töissä, ja molemmat kaatuivat sittemmin (en jäänyt katsomaan loppua). Nykyään pitäisin hälytysmerkkinä, jos näin toimittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on myös tullut valituksia, kun en ole päivystänyt työpuhelinta vapaa-ajalla. Olen opettaja, ja kun eräänä päivänä oppituntini alkoivat vasta kymmeneltä, sain rehtorilta valituksia kun en ollut vastannut kahdeksalta puhelimeen. Olisi pitänyt tulla sijaistamaan sairaana olevaa opettajaa, juuri tätä varten kuulemma on työpuhelimet.
Ennen työpuhelimia minua yritettiin vaatia luovuttamaan henkilökohtainen puhelinnumeroni oppilaiden ja vanhempien käyttöön. Moni muu opettaja teki näin, ja no, vuosien valitusten seurauksena saimme vihdoin ne työpuhelimet, jotka ilmeisesti oikeuttavat ilmaiseen päivystämiseen.
Minulle myös työnantaja vaati, että annan oman numeroni työpaikalle. Olen siis hoitaja. En suostunut, koska en päivystä. Aina puuttuu aamusta joku tai illasta ja viestejä tulisi puhelimeen, että vaihdatko vuoroa tai jatkatko päivää tai tuletko aiemmin. Leimaan itseni sisään ja ulos työpaikalta työvuorotaulukon mukaan, enkä päivystä kotona, joten numeroani en ole antanut
Kuulostaa siltä, että työyhteisössä muut ihmiset joustavat sinun takiasi.
En syytä sinua, mutta jokuhan tässä aina kärsii, potilas tai työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit huono esimies jos kuvittelisit, että asia on sovittu jonkun viestiketjun perusteella. Jos olisit itse ketjun aloittanut niin toki tietäisit, ettei avainhenkilö eli tässä tapauksessa ap ei ole osallistunut keskusteluun millään tavalla. Jos halutaan henkilön X tekevän jotain niin se sovitaan kyseisen henkilön kanssa suoraan ja varmistetaan että se onnistuu ja henkilö on ylipäänsä paikalla. Joku epämääräinen viestittelyketju ei ole riittävä tähän. Tehtäviensä tasalla oleva esimies olisi soittanut ap:lle ja varmistanut että tämä on nähnyt ketjun ja homma on järjestyksessä. Näin se vaan on.
Sun mielestä ap olisi siis velvollinen vapaa-aikana vastaamaan puhelimeen?
Oletetaan, että kyseessä on poikkeuksellinen tilanne. Mistään ei käy ilmi onko ap:n työpaikala jatkuvaa sekoilua sijaisten ja perehdytysten kanssa. Joten koska kyseessä on oletettavasti poikkeuksellinen tilanne en näe mitään ongelmaa siinä, että ap:n esimies soittaa su iltana ja varmistaa seuraavan päivän perehdytyksen. Puheluun menee noin kaksi minuuttia.
En ymmärrä miten joku saa tästä aikaseksi jonkin sortin jatkuvan puhelinsirkuksen. Kyseessä on selvästi poikeukselinen tilanne. Vielä rautalangasta vääntäen, en ole sitä mieltä että ap:n tulisi olla jatkuvasti vapaa-ajallaan puhelimen äärellä ja vastailla. Ei hänen tarvitse edes seurata mitään viestiketjuja, ap:n työaika on rajattu virastoaikaan.
Ei tässä ole kyse siitä, että puheluun menee kaksi minuuttia. Vaan siitä, että työntekijän pitää alkaa miettimään perehdytystä ja huonoimmillaan nukkuu huonosti ja stressaa siitä.
Tai jos esitetään näin: jos kerran perehdytyksestä ei koidu työntekijälle mitään ylimääräistä miettimistä, ehkä jopa stressiä, miksi se ei ole ok, että ilmoitetaan perehdytyksestä, kun tämä saapuu töihin maanantaina?
Ja jos ollaan sitä mieltä, että kyllä siitä koituu vaivaa ja ylimääräistä työtä ja stressiä kun pitää perehdyttää, miksi työntekijän pitää saada se tiedoksi jo edellisenä iltana, kun on vapaalla?
No jos työstään stressaantuu ja yöunensa menettää, niin kannattaa miettiä onko oikeassa paikassa
Et taida ymmärtää, että ihmiset uupuvat, kun eivät saa pitää vapaapäiviään vaan niitäkin pitää kuormittaa työasioita miettimällä.
Ilmeisesti tuo on se asenne, minkä seurauksena syntyy työkulttuuri, joka ruokkii uupumusta.
Jos se yksi viesti saa sut sekaisin, niin voi voi.
Liittyy löyhästi asiaan, ei puhelimeen kuitenkaan.
Työn tekeminen on muuttunut aikojen myötä paljonkin. On erilaisia tapoja, riippuu tietty itse työstä ja työpaikasta.
Minulle osui tästä aloituksesta yksi asia silmään erityisesti. Työntekijä ei halua olla työpuhelimen päässä vapaa-ajallaan, koska sovittu rajallinen työaika. Hän tekee töitä silloin. Ok, mielipide selvä.
Työ on kuitenkin sellaista, että siihen sisältyy aikoja, jolloin työntekijä voi tehdä mitä huvittaa omia asioitaan, kuten hengata aaveella. Eikö todellakaan ole mitään työtehtäviä tuolle rajalliselle työajalle?
En osaa ratkaista aloittajan ongelmaa, mutta hyvin paljon nykyään ihmiset olettavat, että on ok tehdä työaikana omiaan, surffata missä sattuu, viestitellä ja soitella tai muuten vain plärätä puhelinta. Nämä omat joustot otetaan tilanteen salliessa (kun kukaan ei ole asiasta huomauttamassa), mutta toisen puolen pyytäessä joustoa nousee haloo. Etätöiden yleistyttyä jotkut käyttävät häikäilemättä hyväkseen omaa lupaa ja pyytävät lenkille keskellä päivää, kun on hyvä sää tai hoitavat muuten omia asioitaan pitkin päivää. Illaksi ja viikonlopuksi kone ja puhelin sukeutuuu kyllä tiiviisti.
Erikoista on, että sovitaan rajallinen työaika, jonka aikana töitä ei ole, mutta töitä voisi olla muuna aikana.
Yhtä lailla se lankapuhelinkin pysyi siellä työpaikalla eikä kukaan olettanut että siihen vapaa-ajalla vastailet.
Sama koskee kännykkää.
Jos päivystämisestä vapaalla ei ole työsuhteesta sovittaessa sovittu ja siitä ei makseta korvausta, sinulla ei ole velvollisuutta raahata työpuhelinta ja työasioita kotiisi.
Sinuna menisin nyt juttelemaan esimiehesi kanssa. Ole asiallinen ja rauhallinen, mutta sano hänelle, että vaikka ymmärrätkin jossakin määrin sen, että häntä ärsytti, etteivät asiat olleet menneet hänen olettamallaan tavalla, kai hän ymmärtää, että sinun ei tarvitse päivystää korvauksetta vapaa-ajallasi.
Tuo asia on syytä käydä lävitse. Tarvittaessa olet yhteydessä luottamusmieheenne ja ammattiliittoosi. Jos toimenkuvaasi olennaisesti muutetaan ja siihen sisällytetään päivystystä, siitä on kanssasi neuvoteltava eikä "oleteta" mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työn tekeminen on muuttunut aikojen myötä paljonkin. On erilaisia tapoja, riippuu tietty itse työstä ja työpaikasta.
Minulle osui tästä aloituksesta yksi asia silmään erityisesti. Työntekijä ei halua olla työpuhelimen päässä vapaa-ajallaan, koska sovittu rajallinen työaika. Hän tekee töitä silloin. Ok, mielipide selvä.
Työ on kuitenkin sellaista, että siihen sisältyy aikoja, jolloin työntekijä voi tehdä mitä huvittaa omia asioitaan, kuten hengata aaveella. Eikö todellakaan ole mitään työtehtäviä tuolle rajalliselle työajalle?
En osaa ratkaista aloittajan ongelmaa, mutta hyvin paljon nykyään ihmiset olettavat, että on ok tehdä työaikana omiaan, surffata missä sattuu, viestitellä ja soitella tai muuten vain plärätä puhelinta. Nämä omat joustot otetaan tilanteen salliessa (kun kukaan ei ole asiasta huomauttamassa), mutta toisen puolen pyytäessä joustoa nousee haloo. Etätöiden yleistyttyä jotkut käyttävät häikäilemättä hyväkseen omaa lupaa ja pyytävät lenkille keskellä päivää, kun on hyvä sää tai hoitavat muuten omia asioitaan pitkin päivää. Illaksi ja viikonlopuksi kone ja puhelin sukeutuuu kyllä tiiviisti.
Erikoista on, että sovitaan rajallinen työaika, jonka aikana töitä ei ole, mutta töitä voisi olla muuna aikana.
Minä käyn etätöissä lenkillä keskellä päivää hyvällä omatunnolla. Puoli tuntia keskellä päivää on omaa ja palkatonta aikaa eli pakollinen ruokatunti.
Vierailija kirjoitti:
Joustamattomat saavat yleensä lähteä ensimäisenä, kun lomautukset alkaa tai toimintaa supistetaan. Sinänsä sääli, mutta tätä on nähty ja siksi nykyään meilläkin suurin osa vilkaisee työpaikan sähköpostit maanantaiaamuna aamukahvilla ennen töihin lähtöä.
Useat YT-neuvottelut läpikäyneenä voin kertoa, että tämä ei pidä paikkaansa. Moni uhraa sielunsa työnantajalle, joustaa ja jaksaa ja sitten onkin järkytys kun joutuu lähtevien listalle. Usein juuri näitä tapauksia joutuu ulos, koska kun ihminen tekee yli jaksamisensa niin laatukin alkaa kärsiä. Ei toki kaikilla, mutta joillain. Muilla kärsii sitten vapaa-aika ja muu elämä; siinä saattaa vuosien aikana kadota parisuhde, normaalipaino, terveys ja moni muu. Pahimmissa tapauksissa molemmat kärsivät. Kamalin kuulemani tapaus oli se, missä henkilön äiti kuoli ja hän harmitteli sitä, kun ei "ehtinyt" viettää tarpeeksi aikaa tämän kanssa :(
Joten ei kannata uhrata kaikkea. Kalenteriinsa voi merkitä esim. pe viimeisen tunnin omille asioille, jolloin valmistelee seuraavan viikon ja hoitaa kiireiset valmiiksi pois alta. Ja ma sitten vaikka 8-9 samanlainen aika. Kotona juodaan kahvia ja katsellaan puolison ja lasten tuikkivia silmiä aamiaisella ja työasioita mietitään vasta työmatkalla tai siellä toimistolla. Mieluimmin menee sinne paikalle vaikka puoli tuntia aiemmin kuin ettei ole KOTONA LÄSNÄ.
Vierailija kirjoitti:
Meillä monella muulla kirjoittajalla ei ole tätä luksusta. Töitä painetaan koko työaika, tauotkin usein, ja sen päälle ilmaiseksi kotona illalla ja viikonloppuisin.
Pomoilla saattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla se lankapuhelinkin pysyi siellä työpaikalla eikä kukaan olettanut että siihen vapaa-ajalla vastailet.
Sama koskee kännykkää.
Väärin. Firman lankapuhelimeen tehtiin soiton siirto kotinumeroon. Lankapuhelimen aikaan oli erilaisia automaattisia palveluita, joka mahdollista vapaa-ajalla puh. vastaamisen. Tai sitten soitettiin takaisin, kun lankapuhelimesta nähtiin soittajan numero.
Näin omalla 36v työuralla yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on myös tullut valituksia, kun en ole päivystänyt työpuhelinta vapaa-ajalla. Olen opettaja, ja kun eräänä päivänä oppituntini alkoivat vasta kymmeneltä, sain rehtorilta valituksia kun en ollut vastannut kahdeksalta puhelimeen. Olisi pitänyt tulla sijaistamaan sairaana olevaa opettajaa, juuri tätä varten kuulemma on työpuhelimet.
Ennen työpuhelimia minua yritettiin vaatia luovuttamaan henkilökohtainen puhelinnumeroni oppilaiden ja vanhempien käyttöön. Moni muu opettaja teki näin, ja no, vuosien valitusten seurauksena saimme vihdoin ne työpuhelimet, jotka ilmeisesti oikeuttavat ilmaiseen päivystämiseen.
Minulle myös työnantaja vaati, että annan oman numeroni työpaikalle. Olen siis hoitaja. En suostunut, koska en päivystä. Aina puuttuu aamusta joku tai illasta ja viestejä tulisi puhelimeen, että vaihdatko vuoroa tai jatkatko päivää tai tuletko aiemmin. Leimaan itseni sisään ja ulos työpaikalta työvuorotaulukon mukaan, enkä päivystä kotona, joten numeroani en ole antanut
Kuulostaa siltä, että työyhteisössä muut ihmiset joustavat sinun takiasi.
En syytä sinua, mutta jokuhan tässä aina kärsii, potilas tai työkaveri.
Eli mielestäsi minun pitää vapailla päivystää ilmaiseksi puhelimen ääressä, jos satutaan kutsumaan töihin.
Ei kiitos. Jos haluan keikkailla, menen keikkafirman palvelukseen, missä aamusta alan odotella työkutsuja. Mutta en vakituisessa paikassani odottele vapailla, että pitäisikö ottaa päiväunet, jos vaikka yöhoitaja ehkä sairastuu ja minulle ehkä soitetaan ja kysytään, voisinko tulla yövuoroon.
Ihanaa vedota potilaiden kärsimiseen, jos hoitaja haluaa viettää vapaapäivänsä itselleen ja perheelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee kännykkää.Väärin. Firman lankapuhelimeen tehtiin soiton siirto kotinumeroon. Lankapuhelimen aikaan oli erilaisia automaattisia palveluita, joka mahdollista vapaa-ajalla puh. vastaamisen. Tai sitten soitettiin takaisin, kun lankapuhelimesta nähtiin soittajan numero.
Näin omalla 36v työuralla yksityisellä.
Ei todellakaan tehty siirtoja, eikä ollut näyttöä. Puhelimeen vastattiin silloin kun lankapuhelin soi työajalla työpöydällä.
Mitähän siellä sun sopparissa lukee av-palstalle postailemisesta maanantaina klo 8.25?
T: yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös työaika 8-16 ja laitan työpuhelimen äänettömälle työajan ulkopuolella. Just katsoin, että perjantaina vielä illalla kymmenen aikaan oli tullut puheluja ja wa täynnä viestejä. Ei kiinnosta pätkääkään mitä puhelimessa tapahtuu vapaa-ajalla, paneudun työasioihin vain työaikana.
Hirveetä shaissea, ei oikeesti missään tuu tämmösiä 😅 toi 8-16 varsinkin paljasti
Et taida ymmärtää, että ihmiset uupuvat, kun eivät saa pitää vapaapäiviään vaan niitäkin pitää kuormittaa työasioita miettimällä.
Ilmeisesti tuo on se asenne, minkä seurauksena syntyy työkulttuuri, joka ruokkii uupumusta.