Uskaltaako ihonalaiseen finniin tehdä itse ihan veitsellä viillon?
On ollut jo kohta kuukauden kipeä iso ihonalainen finni. Aluksi annoin vain olla pari viikkoa, ei kadonnut mihinkään. Sen jälkeen se on itsekseen puhjennut jo monta kertaa, mutta ei tyhjene silti kokonaan. Jotain jää sisälle vaikka kuinka puristaa. Sellainen iso möykky tuntuu puristuksen jälkeen. Sitten paisuu taas vaan suuremmaksi ja tihkuu itsekseen ja taas koitan puristaa, mutta ei tyhjene. Mietin että jos tekisi desinfioidulla veitsellä viillon, niin saisiko sitten puristettua kerralla tyhjäksi. Uskaltaako niin tehdä? Arpi ei haitta, ei ole kasvoissa tuo finni. Lähinnä mietityttää että voiko tulla joku pahempi tulehdus siitä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärille.
No en nyt yhden finnin takia kehtaa lääkärille lähteä. Muutenkin vi ttuilevat jos kehtaa mennä esim. vaikka migreeniputken takia.
-ap
Ai jaa
Mullla oli tällinen "finni" jalassa (en todellakaan puristellut sitä vaan konsultoin lääkäriä) ja lääkäri poisti sen laikkaamalla. Tutkimuksessa selvisi, ettei ole mitään vaarallista.
Ap saattaa olla paise, eikä niitä poistella itse, mene lääkäriin!
eri
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän, missä... Googlaa kuoleman kolmio, ja jätä sen sisäpuolella olevat finnit rauhaan.
Vai että kuoleman kolmio 😂 Olen puristanut finnin nenän alta noin sata kertaa elämäni aikana ja edelleen olen hengissä. Jostain syystä mun finnien suosikkipaikka on toisen sieraimen alla.
Voi olla aterooma. Käy näyttää lääkärillä, joka tekee viillon ja antaa antibioottivoiteen tai tabletit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärille.
No en nyt yhden finnin takia kehtaa lääkärille lähteä. Muutenkin vi ttuilevat jos kehtaa mennä esim. vaikka migreeniputken takia.
-ap
Ai jaa
Mullla oli tällinen "finni" jalassa (en todellakaan puristellut sitä vaan konsultoin lääkäriä) ja lääkäri poisti sen laikkaamalla. Tutkimuksessa selvisi, ettei ole mitään vaarallista.
eri
Ei täälläpäin oikeasti kehtaa julkiselle mennä finnin takia. Kerran lääkäri on jopa huutamalla ajanut ulos, kun menin sen mielestä typerän syyn takia terveyskeskuksen päivystykseen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa! Kotona onnistui yhtä hyvin kuin arvauskeskuksessa. Desinfioi kohta, desinfioi neula tai terävä veitsi, tökkää viilto tai reikä, purista steriilillä hanskalla möhnä ulos, laita antiseptista bacibact pulveria ja steriili harsotaitos päälle teipillä kiinnittäen.
Arvauskeskus tekee ihan tän saman.
Olen isoja paiseitakin hoitanut itse.
Hyvä. Uskallan kokeilla tuota sitten. Mitään bacibact pulveria mulla ei ole, mutta normaali käsidesi ajaa varmaan saman asian.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärille.
-ap
Ai jaa
eri
Ei täälläpäin oikeasti kehtaa julkiselle mennä finnin takia. Kerran lääkäri on jopa huutamalla ajanut ulos, kun menin sen mielestä typerän syyn takia terveyskeskuksen päivystykseen.
-ap
Jos se kerta kasvaa eikä poistu niin pakkohan se on menä.
On vähintäänkin tulehtunut ja tarvitsee lääkityksen tai pahimmassa tapauksessa jotain vaaraillista ja vaatii leikkauksen.
Sitten valitetaan kun et tullut aiemmin ja hoito pitkittyy / vaikeutuu tai estyy jopa kokonaan, koska on jo hyödytönta ja myöhäistä.
Aikaa varatessa hoitotäti ei varmastia anna aikaa, kun kerrot tilanteen, jos vaiva ei sitä aikaa vaadi.
Syytähän lääkärin ajanvaraukseen ei tarvitse lain mukaan kertoa vaan aika on annettava, mutta tällaisissa tapauksissa on hyvä kertoa vaivasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite oon joskus polttanu neulan päätä ja desinfioinu sen vielä Septidinillä ja sit tökkässy ihonalasen rikki. Ai että se mönjän määrä!
Tässä tapauksessa neulan pää taitaa olla liian pieni, kun ei tuosta puhjettuakaan saa kaikkea ulos. Epäilen että siellä on joku sellainen kovettunut talisydän tai jotai vastaavaa mikä ei mahdu pienestä reiästä ulos.
ap
Vääränlaiset ihonhoitotuotteet kovettaa, ainoastaan puhdas luonnonöljy auttaa jos on taipumusta, mutta ihon puhdistuminen voi viedä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa! Kotona onnistui yhtä hyvin kuin arvauskeskuksessa. Desinfioi kohta, desinfioi neula tai terävä veitsi, tökkää viilto tai reikä, purista steriilillä hanskalla möhnä ulos, laita antiseptista bacibact pulveria ja steriili harsotaitos päälle teipillä kiinnittäen.
Arvauskeskus tekee ihan tän saman.
Olen isoja paiseitakin hoitanut itse.Hyvä. Uskallan kokeilla tuota sitten. Mitään bacibact pulveria mulla ei ole, mutta normaali käsidesi ajaa varmaan saman asian.
-ap
Varmaan puuttuvat myös steriilit (eri asia kuin tehdaspuhtaat) hanskat sekä steriilit taitokset. Terveyskeskuksesta ne löytyvät samoin kuin ammattitaito.
Kato youtubesta dr Pimple popper ym. paiseenpuhkaisupätkiä. Siinä näkee hyvin, kuinka ne kaivavat sieltä paiseesta kovettuneen talipallon, joka kehittää siä märkää ymparilleen. Ilman sen poistamista paise uusii ja uusii.
Minulla oli kerran mätäpaise kantapäässä. Menin lääkäriin, kun en saanut sitä puristettua tyhjäksi. Käskivät levittää antibioottivoidetta siihen viikon ajan. Saako ilman reseptiä? En enää muista sainko siihen reseptin. Sanoivat, että jos ei sillä parane niin sitten hakea antibioottikuuri.
Menehän sinne terveyskeskukseen ap. Siellä lääkäri puhkaisee sen finnin tai aterooman. Se puudutetaan ennenkuin tehdään toimenpide. Ja siitä otetaan pad- näyte, jos näyttää siltä. Nyt järki päähän ! Terkuin sairaanhoitaja vastaanotolta
Sun pitää pyytää ensin AVI:lta lupa sekä perustaa työryhmiä, keskuskomiteoita yms. ennenkuin voit tehdä asialle yhtään mitään ;-D